Repgrimmans användning?

M

Meazs

Har nyss fått reda på att repgrimman egentligen är till för att skapa obehag för hästen. Att knutarna är placerade där de är för att de då kan trycka på särskilda ställen som ger hästen obehag.
Stämmer detta?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Nej.

Däremot blir den skarpare än en vanlig grimma, alltså är den bra för träning.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Okej. Vadå bra för träning? Vadå för sorts träning egentligen?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Olika ledarskapsövningar,lekar även vid transportträning är den väldigt bra :) Man kan rida i den också :)
 
Sv: Repgrimmans användning?

Okej..
Jag tycker det låter fel men sen är jag inte så insatt i hästvärlden heller.
 
Sv: Repgrimmans användning?

ett tygeltag är också ett obehag..för att få hästen att vända lägger man ett tryck (ett obehag) i tygeln, när hästen svänger lättar obehaget, trycket..med en eftergift.

En knut på en repgrimma lägger tryck på rätt ställe när den är rätt anpassad.
Då räcker det med ett litet tryck och när hästen ämnar att flytta huvudet åt det håll du valt ges omedelbar eftergift, så lär man in ledarskaps övningar.

Men det är viktigt att veta vad man gör annars kan det lätt bli fel och hästen blir oförstående.
 
Senast ändrad:
Sv: Repgrimmans användning?

Men då skapar den alltså större obehag än vad en vanlig grimma då.
Är det då inte bättre att bara använda en vanlig grimma då istället, för risken att en repgrimma felanvänds måste ju vara väldigt stor isåfall?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Men jag tror att med en vanlig grimma kan man inte åstadkomma riktigt samma grej. För en vanlig grimma ger ju inte efter och trycker på samma sätt som en repgrimma kanske?:)
Ska man använda en repgrimma bör man ju veta vad man sysslar med, som med mycket annat:)
Jag kan själv inget om repgrimmor som så, men bara en tanke^^
 
Sv: Repgrimmans användning?

Fast jag tror nog ändå inte att de flesta som använder repgrimma vet vad den egentligen gör.

Och sen, är det verkligen obehag man vill uppnå och få effekter av?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Jämför en repgrimma med ett bett.
Rätt använd: ett sätt att kommunicera, fel använt, alltid ett sätt att skapa smärta. =)
 
Sv: Repgrimmans användning?

Min häst har inte visat några som helst obehag vid användning av repgrimma. Den är skarpare, men inte elak. Jag använder den vid träning m.m, även dom dagar han är lite piggare på promenaden.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Visst kan man använda en vanlig grimma, men den ligger inte så bra som en repgrimma.
Den vanliga grimman ger ett sämre tryck över nosryggen på hästen.
Vilket inte är bra för nosbenet.

Man använder en repgrimma i inlärning och ledarskap.
Den skall inte ge ett större obehag utan den ska Trycka på rätt punkter. Ungefär som ditt finger, fast du kan inte ha dina händer överallt, då är knuten bra som ett extra finger..

T ex för att flytta hästen i gången sätter du till ett finger istället för en hel hand för att fingret ger ett mindre tryck på en mindre yta och hästen flyttar då undan bättre, Det är också ett obehag, så fort hästen flyttar undan så ger du en eftergift obehaget släpper..
Faktiskt inget konstigt..

Repgrimman är tusen gånger snällare än ett träns som många måste leda sina hästar i.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Många okunniga använder det tyvärr :cool:
Men väldigt många som håller på med Natural Horsemanship vet precis hur bra repgrimman är. Min förra häst kände inte av obehag av en repgrimma eftersom den ger omedelbar eftergift och är super att använda till vissa saker. För mig är repgrimma den perfekta grimman ^^ men så tycker jag också att man helst ska ha så lite utrustning som möjligt.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Självklart är ett bett värre, men en vanlig grimma borde väl ändå vara bättre?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Men jag tror att med en vanlig grimma kan man inte åstadkomma riktigt samma grej. För en vanlig grimma ger ju inte efter och trycker på samma sätt som en repgrimma kanske?:)
Ska man använda en repgrimma bör man ju veta vad man sysslar med, som med mycket annat:)
Jag kan själv inget om repgrimmor som så, men bara en tanke^^

Väldigt bra tankar också. :)

Och du har rätt, en vanlig grimma är långt ifrån lika bra som en repgrimma. En repgrimma förmedlar de små signalerna, medans en vanlig grimma blir stum och inte ger signaler.
Som exempel.
Om du knackar med pekfringret på ett leadrope (som girmskaftet kallas på repgrimman) så skickar leadropet vidare signalen (rörelsen) till repgrimman som vibrerar, men itne tar ont! Detta ger hästen en signal.
En vanlig grimma erbjuder inte den känsligheten. Du kan knacka dig trött på ett vanligt grimskaft, det ger inte alls lika bra effekt.

Sedan har vi faktumet att en repgrimma, om hästen är följsam och själv inte lägger tryck i den, inte stör hästen övht. Medans en vanlig grimma helatiden "känns". Den finns där och är otymplig.
En repgrimma är lätt och smidig, och framför allt följsam.


Men som alltid, med Allt... i fel händer, precis som ett bett, en sporre, en pisk eller en människas egen hand!... ett väldigt lätt sätt att skada en häst.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Tycker repgrimman är jättebra till de flesta hästar när man är ute och går eller tränar från marken. Mycket tydligare signaler för hästen, de känner små rörelser i repet. Sedan använder jag det för att göra en skillnad mellan jobb och på väg till och från hagen eftersom det är så många olika som leder hästarna och kräver helt olika saker av hästarna. När repgrimman åker på är det jobb, precis som med sadel och träns. Visst, en vanlig grimma är mildare, men sen har ju de flesta bett eller hackamore när de rider även fast det går att rida bettlöst också. Leder förstås i vanlig grimma med, men repgrimman är verkligen superbra. Det är ju inte ala som jobbar hästarna alls utan ryttare påå ryggen utan all träning är under ridning, och då har man kanske inget behov av sådan utrustning.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Vad är det som gör att trycket över nosryggen blir annorlunda mellan de olika grimmorna?

Men även om hästen tjänar på att flytta sig (obehaget försvinner), så är det väl ännu bättre att göra det helt positivt utan obehag alls? Nu vet jag inte i vilken utrsäckning det funkar på hästar dock.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Självklart är ett bett värre, men en vanlig grimma borde väl ändå vara bättre?

Men ett bett Är inte värre, inte rätt använt. Rätt använt ligger det still och vidareförmedlar små signaler. Fel använt sliter det sönder hästens mun. :)


Det beror på vad du vill använda grimman till, se min beskrivning ovan om skillnaden mellan en vanlig grimma och en repgrimma.


Men... ska du ha grimma på i hagen, eller binda upp hästen, är alltid en vanlig grimma valet! ATt binda upp, elelr lämna en häst ensam med en repgrimma, är strängerligen förbjudet! Eftersom grimman, om hästen fastnar, inte går sönder.

Ska du däremot skicka små signaler via leadrope/grimskaft, så är repgrimman valet. I rätt händer! Med rätt kunskap! Eller under översikt av en Bra instruktör!


Skyll inte redskapet för människans okunskap. Det är ett dött ting, och liggandes helt själv, skulle det aldrig kunna skada en häst. Det är människans handlingar och okunskap som åsamkar skadan.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Nä jag är som sagt inte insatt, men det måste ju vara betydligt vanligare att ett bett missbrukas än en grimma. Och skulle hästen exempelvis få för sig att rycka till så skulle väl bettet göra större skada än en grimma?

Jag förstår tänket helt klart. Att repgrimman ger enklare och starkare signaler. Men är det verkligen att föredra framför något mjukare?
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 524
Senast: Palermo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Jag har fått problem med fötterna. Det första är att de blir otrolig varma i skor, på ett sätt som känns obehagligt. Även i skor som ska...
2
Svar
26
· Visningar
1 338
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp