Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

Swat

Trådstartare
Fick i helgen en så rolig kommentar om min ena hund att jag kom att tänka på alla dessa fördomar som vi "alla" har mot olika raser!

Helgens kommentar löd: "Hur kan du ha en "schnauzer"!? Deras skägg luktar ju så fruktansvärt illa!"
Jag skrattade mej halvt fördärvad! Och var sedan tvungen att lukta min gamla tant i skägget... Det luktade hund varken mer eller mindre.
Har genom alla år ALDRIG upplevt att hennes skägg luktat mer än resten av hunden!

Rullar sej hunden i våt mossa så luktar hund+skägg våt mossa, äter hon märgben så skägget blir "snubbigt" så avhjälps detta genom att hon vid nästa besök vid vattenskålen badar skägget där - vilket hon iof alltid gör - och gnuggar det sedan rent på fällarna i bädden osv.

Tänkte sedan lite på några av mina egna fördomar!

* Kortbenta, utställningsavlade bassets är hopplösa att lära att ha lösa!
* De minsta pudlarna - toy/dvärg - är generellt skälliga och otrygga/nervösa.
* Många av de "nya" utställningsavlade "råttorna" passar bättre i "utställnings-retriever gruppen" än bland brukshundarna, dvs feta, tröga och den enda driften är könsdriften.
* Mastifferna snarkar så jag skulle bli galen av att ha en i huset.

Ofta baserar man ju sina fördomar på tidigare erfarenheter - så även i mitt fall! - eller brist på erfarenheter!

Så till dagens fundering:
Vilken är den roligaste/tokigaste/galnaste fördomen du mött när det gäller just din ras/din hund?

/Swat

Sv: Repris på "gammal tråd" - FÖRDOMAR :o)

vadå, amstaff är väl en ren sällskapshund? dom kan väl ingenting?

Testade på lite lydnad för en instruktör varav hon säger.

Ja, hon verkar ju inte helt dum i huvudet iaf, ja menar hon är ju en amstaff

Jaha, har du köpt en sån... varför då? dom kan ju inte gå i koppel..

Verkar ju som en mycket kunnig människa. Inte sant? ;) Allt är sagt av samma person dessutom. Som alltså är utbildad och håller i lydnadskurser...

På riktigt nära håll har jag bara träffat en riesen och hans skägg luktar verkligen apa! Kan ju tilläggas att det typ aldrig kammas och har massor av tovor där det säkert bor en och annan koloni annat levande :crazy:. Men jag begriper ändå att med rätt skötsel så bör inte detta vara ett problem.

När det gäller vad jag har hört om min ras så har jag inget negativt att tillägga. Det finns ingen som vet att min ras ens existerar så det kan inte förekomma fördomar :p.

Det enda jag kan komma på att jag har hört är "dom blir lydiga när dom blir stora" :rofl:

När jag kom till klubben med Frida som valp och skulle gå valpkursen så kom instruktören fram, kliade sig i huvudet, höjde på ögonbrynen och suckade. Säg bara inte att du gått och skaffat dig en tysk jakt terrie flicka jämrade an sig. Nejdå smilade jag upp, hon är en korsning mellan pointer/belgisk vallhund:D. Han blev lättade och gick i väg med ett leende. Så av det att bedömma så gillade han att jag inte skaffat mig en liten monster terrie som enligt honom tror sig kunna döda tåg, vet att det är en tuff ras men han hade fördomar där. Han suckade efter några gånger igen då han märkte att den valp jag hade med mig visst va en rejäl utmaning trots det inte va den rasen han hade trott i henne;). Då blev det i stället, Du kommer få jobba arslet av dig för detta är ingen lätt hund flicka.

Den fördom jag tänker mest på att jag har är väl "Sådan matte, sådan hund".
Om någon har en hund som ser korkad ut eller är korkad så väntar jag mig att ägaren också ska göra det, eller bete sig korkat, eller i alla fall vara på något vis som gör att man kan se att de är lika. Är det en rynkig, småtjock gammal tant som har hund väntar jag mig att hon har mops eller något sådant. Osv.
Enda gången jag tänker "tvärtom" är med vinthundarna. Jag väntar mig att alla vinthundsägare ska vara mer eller mindre överviktiga.

Och appropå vinthundar, alla manliga vinthundsägare är bögar om de inte råkar äga en vinthund tillsammans med sin tjej eller har råkat få ta hand om en när hans tjej lämnat honom. (och ja, jag fattar ju att det inte alltid är så, men har en kille en vinthund är det i alla fall aldrig någon att ragga på, trots det utmärkta hundvalet, just för att det inte är någon idé :angel:)

Dem flesta fördomar mot min hund är allmäna storhundsfördomar, för folk gissar ändå till 95% fel på rasen...

Jag får ofta kommentarer som 'Oj vilken stor och farlig hund du skaffat, den måste vakta rejält? och undrar hur hårt den skulle hugga om nån försökte gå in i vårat hus...

Givetvis göder jag på alla dessa fördomar med att säga att det är en vargdödare (vilket inte är heeelt fel men ptja;) en vakthund skulle jag inte vilja kalla rasen övht)

Jag fick höra en gång när jag berättade att jag hade papillon för en äldre dam som jag jobbade med att jag och min hundar verkligen passade ihop. Hade aldrig tänkt i de banorna så jag frågade varför hon tyckte så, är ju uppvuxen med schäfer.
Vi var så lika utseende mässigt :D, lika små och näpna och håret fluffigt och flygande :rofl:
Själv hade hon en dalmantiner men där såg jag ingen likhet mellan matte - hund.

Glömde min fördom,
Mastifferna dregglar och slemmar. När brorsan är hos mig med sin mastiff får jag torka väggar och golv flera gånger för att slippa slemmet som blir överallt

Senast ändrad:

Fast TJT är vi många som har BÅDE fördomar emot dåliga erfarenheter av!

Det är inte bara mycket hund i litet format! Det är som att stoppa två mallar i samma skinn och krympa det till 1/5 av storleken!! :D

Har träffat en 20-tal representanter av rasen, fler med STORA, tydliga "minnen" från tidigare möten med diverse kombattanter vid jakt.
Bla en hanhund som saknade stora delar av underkäken - efter fight med räv nere i ett gryt, en tik som saknade ett öra helt och ett öra till hälften - kommer ej ihåg orsak, en hanhund som "kastrerat" sej själv vid en fight med en grävling - fortsatte slåss fast grävlingen bitit loss hans pung och en äldre tik som haltade betänkligt efter att ha krossat bogbladet och delar ena frambenet i ett slagsmål med en björn....
Alla dessa hundar var utmärkta i skogen och inte ett dugg "klokare" efter sina "möten"...

Vet många som faktiskt valt att byta ras pga att de just kan bli "för mycket" ex i samband med grisjakt. Hunden har varit sådan närkamp med grisen/grisarna hela tiden att det aldrig getts tillfälle till skott osv.

Men visst... I rätt sammanhang är rasen säkert "trevlig"! ;)

/Swat

Mina fördomar är att många jakthundar ägs av envisa jägare som mest motionerar sina hundar inför jakten och låter dem leva hundgårdsliv övrig tid.

Och många kamphundar äga av unga killar som är i behov av sin penisförlängare vid promenaden på stan för att se tillräckligt tuffa ut.

Och att schäfer/rottis blandningar är populära hundar hos alkholist/missbrukar kretsar...

Sen tror jag att tanter med små vita lurvtussar i andra änden av kopplet övht inte tränar med sina hundar och bara ger dem kakor:angel:

Det är inte bara mycket hund i litet format! Det är som att stoppa två mallar i samma skinn och krympa det till 1/5 av storleken!! :D

Har träffat en 20-tal representanter av rasen, fler med STORA, tydliga "minnen" från tidigare möten med diverse kombattanter vid jakt.
Bla en hanhund som saknade stora delar av underkäken - efter fight med räv nere i ett gryt, en tik som saknade ett öra helt och ett öra till hälften - kommer ej ihåg orsak, en hanhund som "kastrerat" sej själv vid en fight med en grävling - fortsatte slåss fast grävlingen bitit loss hans pung och en äldre tik som haltade betänkligt efter att ha krossat bogbladet och delar ena frambenet i ett slagsmål med en björn....
Alla dessa hundar var utmärkta i skogen och inte ett dugg "klokare" efter sina "möten"...

Vet många som faktiskt valt att byta ras pga att de just kan bli "för mycket" ex i samband med grisjakt. Hunden har varit sådan närkamp med grisen/grisarna hela tiden att det aldrig getts tillfälle till skott osv.

/Swat

Oj :eek:

Är det detta man kallar "mycket" hund.

Kastrerad av grävling..... har aldrig hört dyligt, dessa hundar kan inte ha någon smärtgräns överhuvud taget!

Oj:o. jag har ingen alls erfarenhet av rasen men tyckte det va roligt att han såg henne som en sån i utseendet och uttalade sig innan han ens sett henne mer än 3 minuter och visste vilken ras hon igentligen va, eller ja blandras då att hon skulle vara tjt:). Tänk om jag hade haft stor erfarenheter av den rasen och kommit med en tjt, valpen va stabil och bra hund då skulle det nog inte varit så skoj att fått det bemötandet det första man får på en kurs.

/Swat

Tyvärr är det nog ingen fördom, och tyvärr tror jag att det blivit lite "inne" i jägarkretsar att ha en rabiat tysk. Jag ser inte över huvud taget varför man vill ha den skärpan och kampen i en jakthund. En grythund/gris ska utan att vara rädd ha respekt för bytet och absolut inte vilja gå in i närkamp med det. De ska ju ställa det!

Det orsakar stress hos viltet och man riskerar att få en skadad hund eller ingen hund alls tillbaka. Det är inte helt ovanligt faktiskt och tyvärr verkar många grytjägare tycka att det är lite ball med överladdade hundar trots att det är opraktiskt. Jag skriver därför under på samtliga "fördomar" om tysken.
Förr kunde jag faktiskt till och med tänka mig en, men nu när det blir mer och mer självmordshundar i aveln så tack, men nej tack!

Fördomar:

Rottweiler: Tröga, tunga och buffliga. Som att ha en traktor med själ :D

Golden retriever och labrador (ej jakttyp): Som stora sälar, de rör sig likadant, är lika feta runt magen men även i den illaluktande pälsen, och så har de späck och flåsar! :angel:

Malle: Snurr, snurr, snurr, hopp, gläfs, snurr, tripp tripp tripp, sitt, ligg, stå, hopp, nafs, snurr, nafs, gläfs, nafs , smack smack smack (skallgivning utan ljud).

Spaniels: Superveka och far mest runt med tom blick och vaggar på rumpan.

TJT: Självmordshund, allt ska döööööööööö!

Border terrier: Passar nog mig som handen i handsken egentligen..men de är..fula :o

Tax: skäll, skäll,skäll, skäll, skäll, skäll, skäll, skäll, skäll, skäll, skäll, skäll å ett rådjurspår jaktskall, jaktskall, jaktskall, jaktskall.

Schäfer: piiiip, piiiiiip, YYYYYYYYYYYYYYYYYYL!!!!! (men tack och lov har jag själv ett tyst exemplar ) Kan vara väldigt frimodiga, men när det kommer till matte eller husse är det dramaqueenfasad :D

Westie: Ser ut som naiva små gosehundar, men är i själva verket mycket egensinniga och smarta...lär sig snabbt diverse fula tricks för att få sin vilja igenom.

Jag var på promenad med min förra dobermann och en gubbe stannade oss och frågade om han fick hälsa. Efter han hade stått och klappat på min hund ett tag så frågade han vilken ras han var. När jag svarade dobermann tog gubben ett förskräckt kliv bakåt och utbrast:
- Du vet väl att dobermann känner lukten av blod och biter mot halsen?!

Jag tyckte det var lite kul och säger, nja.. det är väl vampyrer som gör så?

Gubben säger ja de med men det är ju allmän fakta att dobermann gör så, det vet ju ALLA!
Sen sticker han fort som tusan så jag hann aldrig säga nåt mer.

Fördomar jag hört om min vita herdehund är ju att schäfrar är riktiga dramaqueens och bara tjuter. Stämmer mycket väl på min vovve.

Hört från folk att "settrar är dumma och när man har dem lösa så kan de glömma bort vart husse/matte är"
Tror det handlar om hundar med dålig lydnad som rymmer helt enkelt ;)

Skriver under på en hel del som sagts om TJT, tyvärr har väl aveln gått åt fel håll hos vissa kennlar... Jag har dock träffat en hel del trevliga med, som funkar fint i familjelivet och till jakt.

Har hört liknande historier som du SWAT, även värre. :angel: Träffade en senast häromdagen, han hade inte många tänder kvar. Sviter efter jakt och försök till att tugga sönder hundgårdssektioner, så ja, de har nog ingen smärttröskel ;)

Men den vanliga fördomen är ju att de äter småbarn till frukost och katter till lunch och avslutar dagen med grannens lilla söta dammvippa!

Innan jag skaffade min flat så var kommentarerna såhär; Inte ska du väl skaffa en nervös, stirrig och galen hund som inte är still i två sekunder? Dessutom dör de efter ett par år i cancer!

Annars så har nog jag en hel del fördomar;

Foxterrier: Studs, studs, studs och lite till. Kaxig på utsidan men en riktig liten mjukis innanför skinnet.

Utställningsgolden/labb: Tjocka, lata och alldeles för matglada i skit...

Ja det finns nog en hel del fördomar om en massa raser till egentligen... :D

Jag hade en TJT-korsning, han var, ptja. Omöjlig? Fick inse att det inte var en hund jag kunde ha med spädbarn sen och han fick ett hem hos en terrierkunnig människa.

Men den hunden han hade ingen smärttröskel, han var fullkomligt galen (skulle ge sig in i strider med hundar som var stooora), högg tillbaka när man sa åt honom, och full fart dygnet runt. Jag har stött på tuffa hundar, men den här hunden var gjord av sten.

Å andra sidan var han urgo att sova med, kröp alltid ner under täcket och sov nääära.

Hähä, känner igen det där från tysken jag hade ett tag..
Dom är inte bara smärttåliga och tuffa, dom är smarta med!
Hon muckade med "sina" irändska varghundar hemma en dag, och till slut fick vargen nog och tryckte ner tysken i gruset och var vansinnig på henne en stund. Då tryckte sig tysken ut ur hundgården under staketet och fortsatte mucka med vargen på andra sidan staketet :D

Mina fördomar är att många jakthundar ägs av envisa jägare som mest motionerar sina hundar inför jakten och låter dem leva hundgårdsliv övrig tid.

Och många kamphundar äga av unga killar som är i behov av sin penisförlängare vid promenaden på stan för att se tillräckligt tuffa ut.

Och att schäfer/rottis blandningar är populära hundar hos alkholist/missbrukar kretsar...

Sen tror jag att tanter med små vita lurvtussar i andra änden av kopplet övht inte tränar med sina hundar och bara ger dem kakor:angel:

Ehm.. jag skriver under på ovan nämnda fördomar :o

Lägger till en:
Riktigt gamla bruksrävar kan inte träna hund (har oftast schäfer) utan att banka på den ibland. De uppfostrar aldrig sina hundar utanför appellplanen och hundarna skulle aldrig klara av att gå lugnt i kopplet utan ett fotkommando. De påstår stolt, då deras hund står på bakbenen i kopplets längd från dem, att "bra brukshundar drar i kopplet" :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka