Sel

Trådstartare
Jag har sökt och sökt och hittade ingen generell tråd för oss som har ödlor och/eller ormar i hemmet. Så.. here goes!
(Egentligen ville jag bara ha någonstans att posta och dela med mig av bilder, uppdateringar och frågor ibland. Hoppas att fler hittar hit! :angel::D)

Jag bor med två majsormar och en kenyansk sandboa. Nipper (underst) är tjugotre år gammal och Shona runt tio.
27067423_2077826365769981_594212725849332288_n.jpg

26907964_2077826445769973_9088458640077369870_n.jpg


Och MoaBoa, som också är tio år och bland det vackraste jag vet.
13814055_1821197701432850_2354188424899828323_n.jpg
 
Denna tråden ska jag följa!
Har inga reptiler just nu, men har haft Bo A Orm (kungsboa), Zeka (kungsboa), Bagheera (majsorm), Pelle (daggecko) och Sören (vattensköldpadda).

Roligt med bilder! :)
 
Vad kul med en reptiltråd @Sel :up: Spännande med en sandboa, är det inte en rätt småvuxen art?

Jag har en kalifornisk kungssnok som fyller 11 i år. Hon är lite knasig men väldigt underhållande.
members_of_the_family_by_slaughterofdreams-d9czr7d.jpg

Haha, yey jag är inte ensam! :heart

Och ja, sandboan är liten. Min tjej är absolut fullvuxen och mäter kanske sextio centimeter eller så. Kort och lagom tjock.
De liknar ingen annan orm jag haft kontakt med - fjällen är mjuka och otroligt små och täta för att skydda mot sand och jord, och huvudet är förstås annorlunda också. Väldigt litet med ögonen ovanpå, lite som en flundra. Hon har också ett helt fantastiskt temperament, men det är vist inte alltid arttypiskt.
Levandefödare är de också.
Ofta knepiga med maten dock, min tar bara levande.

Kungssnokar är så vackra! Och folk kan slänga sig i väggen när de påstår att reptiler inte har personligheter. I mitt hus är det gamle Nipper och Shiban som regerar, helt enkelt. Vi andra bara anpassar oss.

Jag är toksugen på att skaffa minst ett terrarium till och inreda för gröna anolisödlor... menjagvetinte. XD Sandboan vill ju inte ha inredning alls och majsarna gillar också mest markyta. Jag skulle vilja ha någonting flashigt och grönt.
 
Denna tråden ska jag följa!
Har inga reptiler just nu, men har haft Bo A Orm (kungsboa), Zeka (kungsboa), Bagheera (majsorm), Pelle (daggecko) och Sören (vattensköldpadda).

Roligt med bilder! :)

Jag har aldrig vågat mig på de större ormarna, jisses, jag har svårt nog att rymma de jag har! ^^ Men sugen blir man ibland! De verkar vara helt annorlunda att hantera än majsormarna.

Sköldpadda har jag däremot haft. Dessvärre i ungdomens glada dagar då jag hade absolut noll koll på vad jag pysslade med.
De var rätt vanliga där på nittiotalet.
 
Haha, yey jag är inte ensam! :heart

Och ja, sandboan är liten. Min tjej är absolut fullvuxen och mäter kanske sextio centimeter eller så. Kort och lagom tjock.
De liknar ingen annan orm jag haft kontakt med - fjällen är mjuka och otroligt små och täta för att skydda mot sand och jord, och huvudet är förstås annorlunda också. Väldigt litet med ögonen ovanpå, lite som en flundra. Hon har också ett helt fantastiskt temperament, men det är vist inte alltid arttypiskt.
Levandefödare är de också.
Ofta knepiga med maten dock, min tar bara levande.

Kungssnokar är så vackra! Och folk kan slänga sig i väggen när de påstår att reptiler inte har personligheter. I mitt hus är det gamle Nipper och Shiban som regerar, helt enkelt. Vi andra bara anpassar oss.

Jag är toksugen på att skaffa minst ett terrarium till och inreda för gröna anolisödlor... menjagvetinte. XD Sandboan vill ju inte ha inredning alls och majsarna gillar också mest markyta. Jag skulle vilja ha någonting flashigt och grönt.

Det är sjukt praktiskt med ormar som inte tar upp hela vardagsrummet :D Hur stort behöver hon bo för att må bra? Jag tycker att sandboorna har ett jättehäftigt utseende, tror knappt att jag sett någon i verkligheten. Ligger hon nergrävd mest hela tiden eller är hon en sån som bökar runt mycket?

Hur funkar det med levande sedan reglerna ändrades? Minns att vi gav Nemi levande under hennes första år, som juvenil var hon kinkig men nu skulle hon nog sluka en sten om jag presenterade den som mat :rofl:

Jag tycker också hemskt mycket om kungssnokar, ffa att den randiga teckningen förekommer naturligt, de ser ut som godisslangar! Just det här exemplaret är rätt...stingsligt. Inte aggressiv på något vis men väldigt hyper sommartid, blir ofta rädd för sin egen svans (skallrar som en skallerorm då) och är inte stilla många sekunder när hon är ute ur terrariet. Nu börjar hon närma sig 1,5 m och det känns som att jag måste skaffa en ännu större burk :nailbiting: Kommer aldrig få plats med fler terrariedjur känner jag. Billigt och bra :idea:

Klart reptiler har personligheter! Nemi knyter ofta fast sig själv i saker och har aldrig kunnat ta byten på "rätt" håll utan anfaller maten på bredden sas. Varenda gång. Och så älskar hon att klättra, minst lika mycket som att gräva. När hon var liten hängde hon alltid längst upp på en gren i terrariet :love: Lövet hon stödjer huvudet på är väl 6-7 cm långt, ormen ca 30-40 cm.
10366217_10152717751543932_8220583576094356564_n_by_liminalitet-dc20a90.jpg


Anolisar är ju så söta! Jag hade också velat ha ödla/or, gärna regnskogslevande som kräver en helt annan typ av skötsel. Tokaygecko har varit min dröm sedan jag var 15, vi får se när jag vågar mig på det projektet :nailbiting:
 
Senast ändrad:
@Sel
Åh så vackra dina majsormar är! Jag är också svag för de viltfärgade. Är väldigt avundsjuk på att du kan ha de lösa utomhus, det hade inte funkat alls med min :p
 
@Septicemia Det är det verkligen! Sandboan behöver inte stort alls, kvinnan jag tog över henne ifrån hade dem allihopa i en 'snake rack', alltså i havstora plastlådor... något jag personligen inte gillar, så hon bor i ett ~ tvåhundra liters terrarium nu, men ungefär en decimeter djupt substrat.
Och man ser henne knappt alls, det är väl det enda tråkiga. Bara lilla näsan som sticker upp när hon vakar efter käk.
Liiite livligare nu på våren när det är parningsdags.

Och jag vet inte hur det ser ut i sverige faktiskt! Jag bor ju i Skottland och här är det fullt lagligt om ormen vägrar ta mat på något annat vis. Det känns bedrövligt och är svindyrt, meeen, nöden har ingen lag.
Det är ett Väldigt snabbt slut för gnagarna i alla fall. Tänk 'Ttremors'. XD

Och majsormarna är som din Nemi. Jäklar vad de kastar sig över maten!
Glupska dessutom, tror Nipper skulle äta tre gånger i veckan om jag erbjöd.
Godisslangar indeed! Som mjölksnokar också, de ser nästan overkliga ut. :heart

Jag vill också ha en klättrande orm! Kräver så mycket mindre markyta. XD
Nipp är också drygt 1,5 m och jag har nyfss uppgraderat til en större tank till dem. Den är drygt 160x40. Ett glasskåp från IKEA som jag ventilerat helt enkelt. :angel:
 
Senast ändrad:
26794024_2072221289663822_370687324_n.jpg

Lååång tank. Nu får han helt enkelt sluta växa.

Haha, och jag har dem verkligen bara lösa under själva fotosessionen, med stenhård koll. Sedan oroar jag mig hemskt för ohyra när de är utomhus.
Det var väldigt trevligt att ta ned dem till parken dock, med alla människor som kom fram och var nyfikna.
 
@Septicemia
Och det är klart du ska uppfylla drömmen!
Börja med att köpa ett vivarium och ta hand om växterna, bara det känns som ett jättekul projekt tycker jag.
 
@Septicemia Det är det verkligen! Sandboan behöver inte stort alls, kvinnan jag tog över henne ifrån hade dem allihopa i en 'snake rack', alltså i havstora plastlådor... något jag personligen inte gillar, så hon bor i ett ~ tvåhundra liters terrarium nu, men ungefär en decimeter djupt substrat.
Och man ser henne knappt alls, det är väl det enda tråkiga. Bara lilla näsan som sticker upp när hon vakar efter käk.
Liiite livligare nu på våren när det är parningsdags.

Och jag vet inte hur det ser ut i sverige faktiskt! Jag bor ju i Skottland och här är det fullt lagligt om ormen vägrar ta mat på något annat vis. Det känns bedrövligt och är svindyrt, meeen, nöden har ingen lag.
Det är ett Väldigt snabbt slut för gnagarna i alla fall. Tänk 'Ttremors'. XD

Och majsormarna är som din Nemi. Jäklar vad de kastar sig över maten!
Glupska dessutom, tror Nipper skulle äta tre gånger i veckan om jag erbjöd.
Godisslangar indeed! Som mjölksnokar också, de ser nästan overkliga ut. :heart

Jag vill också ha en klättrande orm! Kräver så mycket mindre markyta. XD
Nipp är också drygt 1,5 m och jag har nyfss uppgraderat til en större tank till dem. Den är drygt 160x40. Ett glasskåp från IKEA som jag ventilerat helt enkelt. :angel:

Jag gillar inte heller snake racks, även om jag förstår att det är svårt att bedriva uppfödning helt utan något slags rack-system, det känns för industriellt för min smak. Jag fick för mig att de inte var de mest livliga ormarna men å andra sidan så är min snok rätt slö under vinterhalvåret.

Då förstår jag :) Här är det förbjudet att mata med levande föda sedan 2010, nu har jag inte lusläst lagtexten men jag tror inte undantag ges för känsliga individer. På sätt och vis tycker jag att det är bra med tanke på vilka sorters människor jag stött på inom hobbyn men samtidigt blir det väldigt problematiskt när det handlar om djur som matvägrar pga att de inte får jaga sitt byte.

Haha, ja det är inte direkt något bordsskick att tala om :D Nemi tittar alltid väldigt glupskt på vår ena katt, hon vet nog inte hur litet gap hon egentligen har.

Egentligen är kungssnoken en grävande art men det vet inte min orm om, hon klättrar som bara den men gräver såklart också. Hennes terrarium är 120*50 cm och 80 cm högt så det finns lite plats till henne både vertikalt och horisontellt. Smart med IKEA-skåp! Förhoppningen är att kunna bygga ett större till Nemi i år med ordentlig bakgrund med avsatser att klättra på.

@Septicemia
Och det är klart du ska uppfylla drömmen!
Börja med att köpa ett vivarium och ta hand om växterna, bara det känns som ett jättekul projekt tycker jag.

Det är nog mest de praktiska bitarna som hindrar. Det en ödla som blir 3-4 dm lång och rätt rejäl, levande växter kommer bli misshandlade, sedan så är den högljudd, bitsk och jag har ingen djurvakt som vill mata den när/om jag ska resa bort. Äter allt ifrån insekter och maskar till andra ödlor, muspinkies och fingrar. Visst låter det som ett alldeles fantastiskt litet djur? :angel:
 
26794024_2072221289663822_370687324_n.jpg

Lååång tank. Nu får han helt enkelt sluta växa.

Haha, och jag har dem verkligen bara lösa under själva fotosessionen, med stenhård koll. Sedan oroar jag mig hemskt för ohyra när de är utomhus.
Det var väldigt trevligt att ta ned dem till parken dock, med alla människor som kom fram och var nyfikna.

Jag gillar idén, hur mycket ventilation har du fått borra till? Är det en tunn luftspalt mellan taket och luckorna? Har du några lås för luckorna förresten eller väldigt snälla djur? Många frågor här känner jag :D

Jag hade inte haft någon orm kvar om jag släppt henne på gräs eller i ett träd :rofl: Det hade tagit en millisekund och sedan hade hon varit borta.
 
Jag gillar idén, hur mycket ventilation har du fått borra till? Är det en tunn luftspalt mellan taket och luckorna? Har du några lås för luckorna förresten eller väldigt snälla djur? Många frågor här känner jag :D

Jag hade inte haft någon orm kvar om jag släppt henne på gräs eller i ett träd :rofl: Det hade tagit en millisekund och sedan hade hon varit borta.

Det funkar jättebra! Det fanns redan hål i toppen för installation av lampa - det har jag täckt för med nät och borrat motsvarande i andra änden i trät. Sedan har jag gjort det mycket enkelt för mig och vänt det så att jag öppnar hela locket uppåt, och det är inte tätslutande. Är en springa på fem-sju millimeter runtom. Locket är dessutom i helglas så alldeles för tungt för nyfikna snokar att knuffa upp. ;)
(Jag hade i och för sig inte lås på skjutdörrarna innan heller.)
Skulle jag känna att det blev för tätt skulle jag välja att borra fler hål i sidorna i 'marknivå' istället.

Fast om jag ville göra som du och skapa platåer skulle jag nog helt enkelt köpt en garderob, lagt den på sida, satt in lister och köpt glasdörrar. ^^ Det var det jag tänkte göra från början, men då sålde någon den där godbiten för en hundring. :angel:
Ljusrampen ska så småningom hängas från taket så att jag slipper lyfta den när jag öppnar locket.

Haha, såpass? XD
Då är mina rätt snälla i jämförelse. Jag kan lätt ha en över axlarna medan jag påtar i trädgården om det är varmt och skönt ute, till exempel.
Fast inte boan, då. Hon kan inte hålla sig fast som de andra utan kräver stöd.

Jag visste inte att kungssnoken var en burrower! Man lär sig något nytt varje dag. =)
 
https://www.instagram.com/p/Bb9wb2dFobK47Ol8aXIWj_UZ_amA-te4Mcz0DM0/?taken-by=emmassten

Här hemma bor Åke. Hon har hunnit bli 4 år gammal och är en röd skäggagam som är dotterns, med övervakning av oss vuxna såklart! En snäll en, som nyfiket brukar titta på inifrån terrariet när barnen leker utanför och som synes även hänger i soffan på filmkvällar osv. Jag har som plan att göra om ordentligt i terrariet till sommaren, så jag samlar inspiration till hur jag vill ha det.
 
https://www.instagram.com/p/Bb9wb2dFobK47Ol8aXIWj_UZ_amA-te4Mcz0DM0/?taken-by=emmassten

Här hemma bor Åke. Hon har hunnit bli 4 år gammal och är en röd skäggagam som är dotterns, med övervakning av oss vuxna såklart! En snäll en, som nyfiket brukar titta på inifrån terrariet när barnen leker utanför och som synes även hänger i soffan på filmkvällar osv. Jag har som plan att göra om ordentligt i terrariet till sommaren, så jag samlar inspiration till hur jag vill ha det.
Ser inte!
 
Det funkar jättebra! Det fanns redan hål i toppen för installation av lampa - det har jag täckt för med nät och borrat motsvarande i andra änden i trät. Sedan har jag gjort det mycket enkelt för mig och vänt det så att jag öppnar hela locket uppåt, och det är inte tätslutande. Är en springa på fem-sju millimeter runtom. Locket är dessutom i helglas så alldeles för tungt för nyfikna snokar att knuffa upp. ;)
(Jag hade i och för sig inte lås på skjutdörrarna innan heller.)
Skulle jag känna att det blev för tätt skulle jag välja att borra fler hål i sidorna i 'marknivå' istället.

Fast om jag ville göra som du och skapa platåer skulle jag nog helt enkelt köpt en garderob, lagt den på sida, satt in lister och köpt glasdörrar. ^^ Det var det jag tänkte göra från början, men då sålde någon den där godbiten för en hundring. :angel:
Ljusrampen ska så småningom hängas från taket så att jag slipper lyfta den när jag öppnar locket.

Haha, såpass? XD
Då är mina rätt snälla i jämförelse. Jag kan lätt ha en över axlarna medan jag påtar i trädgården om det är varmt och skönt ute, till exempel.
Fast inte boan, då. Hon kan inte hålla sig fast som de andra utan kräver stöd.

Jag visste inte att kungssnoken var en burrower! Man lär sig något nytt varje dag. =)

Smart! Jag fattade faktiskt inte att du öppnade terrariet uppifrån utan trodde i min enfald att dörrarna satt på "framsidan" :p

Jag har en snäll snickare i familjen som har lovat att hjälpa till att bygga. Vi siktar på att det ska se ut något åt det här hållet:
Cage_Lt_Front.jpg


Haha, "bara hänga" finns inte i Nemis värld, hon är snabb som en vessla och ska undersöka precis allting. Hon fastnade på bild igår :) Idag är det dags för matning.
26868386_151401842245447_9137513746527158272_n.jpg
 
https://www.instagram.com/p/Bb9wb2dFobK47Ol8aXIWj_UZ_amA-te4Mcz0DM0/?taken-by=emmassten

Här hemma bor Åke. Hon har hunnit bli 4 år gammal och är en röd skäggagam som är dotterns, med övervakning av oss vuxna såklart! En snäll en, som nyfiket brukar titta på inifrån terrariet när barnen leker utanför och som synes även hänger i soffan på filmkvällar osv. Jag har som plan att göra om ordentligt i terrariet till sommaren, så jag samlar inspiration till hur jag vill ha det.

Jag ser inte heller bilden, har du privat instagram så funkar länken bara för dina godkända följare.

Åh så kul med en röd skäggis, förändras färgen i takt med att hon blir äldre eller är den samma livet ut?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 756
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp