Frågade i en sköldpaddsgrupp och de sa att det är ganska stor risk att det blir en sorg hos paddan när kompisen flyttar hem. Såklart. Har övervägt att ha en större plast-tank att ha mellan sommarbete och dvala framöver men kommer behöva ordna golvbrunn och sånt först i det aktuella rummet. Blir dock inte årets projekt utan tidigast nästa år. Alternativt om man kan lösa dvala ute men jag vetesjutton om det går. Vi får se hur jag gör.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu äntligen! Muren har vuxit så nu kan paddan klättra upp på sin kulle utan att slå i nättaket jag sätter ihop i morgon. Det känns också mer säkert för barnen på gatan, att de får svårare att klättra upp på den, även om taket är lite för att de ska kunna utan att drunkna. Barnen på gatan kommer även få en bänk att sitta på bredvid muren så de kan se ordentligt, det var tydligen döläckert med en sköldpadda ute. Dock inte dunderpepp på att lägga pengar på den så jag ska se om det kommer ut nåt nåt på beggat-marknaden. Nu har jag sått gräs också så nu ska det få ligga och vila så gräset slår rot. Gud vad skönt att man snart har det bakom sig 😂
 

Bifogade filer

  • 15893081158237568875154998343458.jpg
    15893081158237568875154998343458.jpg
    365,7 KB · Visningar: 126
Nu äntligen! Muren har vuxit så nu kan paddan klättra upp på sin kulle utan att slå i nättaket jag sätter ihop i morgon. Det känns också mer säkert för barnen på gatan, att de får svårare att klättra upp på den, även om taket är lite för att de ska kunna utan att drunkna. Barnen på gatan kommer även få en bänk att sitta på bredvid muren så de kan se ordentligt, det var tydligen döläckert med en sköldpadda ute. Dock inte dunderpepp på att lägga pengar på den så jag ska se om det kommer ut nåt nåt på beggat-marknaden. Nu har jag sått gräs också så nu ska det få ligga och vila så gräset slår rot. Gud vad skönt att man snart har det bakom sig 😂

Haha, det kommer att bli kvarterets häftigaste häng! Är du säker på att du vet vad du har gjort? :D
 
Nipper ömsade i förrgår, han har ömsat som en tok sedan jul faktiskt.. men i alla fall, det såg jättefint och helt ut så jag tänkte att det kunde vara kul att mäta honom igen såhär ett halvår senare.
Tror ni inte knäppnudeln har skiti I skinnet medan han ömsade! Bluuärk! :laugh: Praktiskt, men fy farao! Lika äckligt varje gång.
 
Haha, det kommer att bli kvarterets häftigaste häng! Är du säker på att du vet vad du har gjort? :D
Nej. Häcken på hitsidan (utsidan av muren), den började jag med för knappt ett år sedan. Målet är att den ska skymma sovrumsfönstret en aning. Det är i "tittvänligt från gatan"-höjd och min partner uppskattar inte det. Förhoppningsvis förstår alla att det är helt okej häng för barnen och inget folk kommer och sätter sig när vi vill vara ensamma så att säga i vårt sovrum.. :o annars får jag väl sätta en till häck..
 
  • Haha
Reactions: Sel
Nu har jag fått en bänk av en krokarna så man kan sitta vid dammen. Paddan motionerar sig ute i sin hage och spanar in läget men på ett sunt sätt. Dvs inte stressbeteendet man kunnat se inne ibland. Jag ska se om jag kan knäcka koden med hur man placerar slangarna till filtret på ett bra sätt. Kanske får starta en ny tråd för damm-folk om såna detaljer.

Paddan hälsar att det är lite speciellt det där med en jättestor uv-lampa som kallas sol så långt bort och stora promenad-ytor. Hon förstår inte alls poängen med att man ska vänjas in vid den där jättestora uv-lampan. Det vore roligare att bara flytta ut nu när värmen anländer.
 
Tror den var 8 när den kom till oss (de var lite osäkra) 2012 så runt 16 då gissar jag. Storlek.. bra fråga. Gissar att den närmar sig 18 cm över skalet nu. Har precis börjat våga pilla på den så jag har inte riktigt nått till att mäta den 😅
Ok, våran är 19 cm men hon kan nog vara runt 30 år, väldigt oklart :)
 
Paddan har flyttat.

Passade på att köra ut den igår kväll så maken inte ville ha invänjningsansvar och jag jobbade. Temperaturen i vattnet var inom gränserna så att säga tack vare doppvärmare. Den var framme i morse när jag kom ut men den försvann snabbt som blixten när den såg mig. Smög på den senare under dagen och den låg i kanten och gottade sig.

Idag har det varit hyfsat varmt men solen har varierat mellan tjockare moln och tunnare moln. Aldrig riktigt framme. Perfekt invänjning tänker jag. Planen var att den skulle vara ute till i morgon kväll för sen skulle det vara runt 15 grader här någon dag vilket kändes lite väl kallt. Nu är det ändrat så i morgon är det 16 grader och sen skulle det öka igen. Jag var då ut, tänkte hämta in paddan men nä, den har gömt sig. Nu har den bestämt sig för att flytta tror jag. Den vill inte vara med när jag verkar intressera mig. Hoppas att solen är försiktig närmaste veckan i alla fall så den får lite lagom dos som invänjning. Annars får jag väl smyga mig fram och ta den innan den ser mig. Känns dock vettigt det där att den kan vara ute kvällar, nätter och fram till lunch/tidig eftermiddag ungefär nu. Solen når dit vid lunch ungefär om man bortser från de mindre fläckarna den tänder upp och hänger kvar hela kvällen.
 
Har välsignats med en crested jag med, en present från en uppfödare trots att min första och enda plötsligt dog efter bara några veckor senast. Så det är inte utan vånda jag installerar den här lille rackaren. Vet inte vad jag gjorde för fel då men hen gissade på "sudden death" och inte handhavande. Den här verkar ha funnit sig direkt i nya hemmet, bajsat sedan dag 1 och ser spår efter näsan i matskålen. Det kommer bli fler och bioaktivt :D
Snapchat-1637630716.jpg

Dalmatin och ev brindle, hoppas på fler prickar med åldern!
 
Har välsignats med en crested jag med, en present från en uppfödare trots att min första och enda plötsligt dog efter bara några veckor senast. Så det är inte utan vånda jag installerar den här lille rackaren. Vet inte vad jag gjorde för fel då men hen gissade på "sudden death" och inte handhavande. Den här verkar ha funnit sig direkt i nya hemmet, bajsat sedan dag 1 och ser spår efter näsan i matskålen. Det kommer bli fler och bioaktivt :D
Visa bifogad fil 59956
Dalmatin och ev brindle, hoppas på fler prickar med åldern!
Så himla fin! Crested är klart min favoritgecko! Fast här i närheten har favoritbutiken fått in dvärggeckos som blivit bubblare. :D
Lycka till med liten! :heart
 
@Sel Är det de som är blå, williamsi? De verkar väldigt roliga att ha, pigga och nyfikna. Önskelistan :D

Nej de är någon typ av Stenodactylus tror jag. Pygmy geckos kallas de till och med. 😍 Jag har frågat efter spec namn med de är supersega på att svara.
Inte för att jag ska köpa någon, men ändå! :D
 

Liknande trådar

Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 756
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp