Resa ifrån 8 månaders hund.

happyrider

Trådstartare
Har en JRT som kommer vara 8 månader vid det aktuella tillfället.
Familjen har bokat en resa (1v) och lilla vovven kommer att vara hos farfar som bor närmsta granne med oss. Vovven träffar farfar ca varannan dag och han hjälper oss även med rastning o dyl de dagar det kör ihop sig lite.
Alltså känner de varandra ganska väl.
Vi kommer givetvis ha filt, leksaker, ben och annat som är välbekant för vovven hos farfar den veckan vi är borta.

Nu till min fråga: Är det något annat speciellt vi bör tänka på, något vi bör förbereda vovven på? Eller något vi inte ska göra?

Är vår första hund så lite "nojig" är jag. Tar tacksamt emot förslag på vad som kan underlätta för hunden.:)

Sv: Resa ifrån 8 månaders hund.

När våra hundar har varit "utlånade" har det funkat jättebra :laugh: Så länge de är hos någon man känner att man kan lita på brukar det inte vara några problem!

Men visst blir de glada när man kommer hem igen:love:

Hej!
Vi åkte ifrån vår 6 mån valp en vecka. Han var en vecka hos min bror. Det gick utmärkt. När jag frågade uppfödaren om det var lämpligt att lämna en valp i den åldern så fick jag till svar att det var bra träning. Sedan fick jag tips att när jag lämnade honom hos min bror så gick de ut på en promenad och då passade vï på att åka. Han reagerade inte alls. Dessutom så skriver du att de känner varandra väl då de träffas regelbundet. Jag var mycket orolig och tänkte mycket på vår hund när vi var borta. Mitt råd till dig: det kommer gå utmärkt och åk iväg och ha det bra. Din hund kommer bli väl omhändertagen då de redan träffas ofta. Ha en trevlig semester.

Har du förberett farfar på att en JRT på åtta månader innbär en god blandning av extra gråa hår och en hel del skrattanfall?

I övrigt tycker jag inte du behöver tänka på så mycket.

Jag lämnade bort en av mina hundar som valp, i 1 månad. Hon åkte hem till min vän vid 4 mån ålder, och kom hem igen som 5 mån alltså. Hon kom dessutom hem till sina föräldrar och en helt ny hund i flocken - som födde valpar samma dag som Monster anlände hem. Stora förändringar och lång tid borta alltså, men hon brydde sig inte nämnvärt över det. Påpekas kan också att hon aldrig hade träffat vännen hon bodde hemma hos innan heller.
Hon fick med sig halsband + koppel, och resten fanns ju redan där. Inklusive 2 st vuxna hundar.

Ni kan ju låta vovve och farfar spendera någon natt eller två tillsammans innan ni åker, då blir det definitivt inget konstigt - han har ju sovit där förut!

Tack allihopa för era svar.:)

Ja, hade farfar haft något hår så hade det ju garanterat blivit grått:D

Jag känner mig faktiskt lite lugnare nu. En vecka är ju inte så himla lång tid så det kommer nog gå bra.

Tipset med att låta farfar och vovve ta en promenad när vi åker ska vi nog försöka praktisera.

Jag bröt benet när min ridgeback var 9 månader. Hon fick flytta hem till sin uppfödare igen och bodde där fem veckor, tills jag kunde klara mig såpass att jag kunde rasta henne själv.
Det gick finfint, hon levde loppan med sina lite yngre kusiner och tuktades av sina mostrar men flöt lätt in i vardagslivet när hon kom hem igen. Jag tror inte att hon saknade mig det minsta men fy, vad tomt det var hemma!
(Det första hon gjorde när jag kom för att hämta henne hos uppfödaren var att hoppa ut genom fönstret och dra en repa, inte att passa på och pussa på matte...)

Liknande trådar

Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att... 2
Svar
23
· Visningar
4 220
Senast: Migo
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det... 2
Svar
23
· Visningar
4 045
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Vi får hem vår lilla valp en vecka innan julafton, en 8 veckor gammal dvärgpinscherhane :love: Som ni vet så är det mycket som händer...
Svar
8
· Visningar
6 863
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Käre Bukefalister. Jag behöver eran gedigna jakterfarenhet p.g.a. att jag inte har någon egen som räcker för tillfället. Vi har...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈