Resa med barn - medgivande från andra vårdnadshavaren

nyttnick

Trådstartare
Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren.
Vi ska till Italien och hamnade på den här sidan.
Om jag har förstått det rätt så kräver inte Italien ett medgivande, så länge som barnet har förälderns namn i passet. Är det någon som är bättre på att förstå vad som står skrivet? Det står under stycke 3:

Adults accompanying children travelling
If the accompanying person is:
  • A parent (or legal guardian), the child’s document must bear the names of the parents, as provided in the document application form (a passport issued by the police headquarters or an identity card issued by the municipality).
  • If the accompanying adult is not a parent (or legal guardian), a ‘letter of consent’ (dichiarazione di accompagnamento) is required. The letter must be drawn up in front of a public official at the police headquarters by the parents (or legal guardian), giving the named adult authority to travel with the child for the duration of the journey.
Båda barnen har både mitt och pappans efternamn i passen.
 
Det är ganska få länder som faktiskt kräver medgivande, mig veterligen är det bara Albanien i Europa som kräver det. Men det finns många försäljare av blanketten som hävdar att det alltid behövs...

Vi har inte varit i Italien tillsammans, men i flera andra länder i och utanför Europa. Ingen har efterfrågat något medgivande.
 
Det är ganska få länder som faktiskt kräver medgivande, mig veterligen är det bara Albanien i Europa som kräver det. Men det finns många försäljare av blanketten som hävdar att det alltid behövs...

Vi har inte varit i Italien tillsammans, men i flera andra länder i och utanför Europa. Ingen har efterfrågat något medgivande.

Jag har varit i Albanien med barn. Den andra vårdnadshavaren hade inte signerat något. Det kanske är slumpmässig kontroll?
 
Jag har rest i sällskap med barn som tappat sitt pass några timmar innan avgång. Det gick! Men man får vara rätt bra på att prata med rätt personer.
 
Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren.
Vi ska till Italien och hamnade på den här sidan.
Om jag har förstått det rätt så kräver inte Italien ett medgivande, så länge som barnet har förälderns namn i passet. Är det någon som är bättre på att förstå vad som står skrivet? Det står under stycke 3:

Adults accompanying children travelling
If the accompanying person is:
  • A parent (or legal guardian), the child’s document must bear the names of the parents, as provided in the document application form (a passport issued by the police headquarters or an identity card issued by the municipality).
  • If the accompanying adult is not a parent (or legal guardian), a ‘letter of consent’ (dichiarazione di accompagnamento) is required. The letter must be drawn up in front of a public official at the police headquarters by the parents (or legal guardian), giving the named adult authority to travel with the child for the duration of the journey.
Båda barnen har både mitt och pappans efternamn i passen.

Krasst sett måste man alltid ha den andra vårdnadshavarens godkännande vid resa utomlands. Polisen har gratis blanketter för detta.
Har man inte en god relation rekommenderas att vara noga med detta, man ska ha ett skriftligt ok (mail, sms, messenger exempelvis). Är du det minsta orolig för att den andra vårdnadshavaren ska krångla, hämta ut blanketten. Usa och Storbritannien är noga, detta primärt i syfte att hindra trafficking med barn. Den primära anledningen till att ha ett ok från andra vårdnadshavaren är för att slippa en anmälan om kidnappning av barn för att man åker till Tivoli i Kbh en halvtimme bort, en resa man informerat om men den andra vårdnadshavaren valt att inte bemöta.
 
Krasst sett måste man alltid ha den andra vårdnadshavarens godkännande vid resa utomlands. Polisen har gratis blanketter för detta.
Nej, detta stämmer väl ej? Polisen har blanketter för att ansöka om pass till minderårig, men inte för resor utomlands.

Från polisen.se:

Polisen har ingen standardblankett för tillstånd från vårdnadshavare vid resor till och från Sverige, men någon form av intyg från vårdnadshavare rekommenderas om barn reser utan att samtliga vårdnadshavare följer med. Det viktiga är att namn och kontaktuppgifter tydligt framgår så att gränskontrollen kan verifiera uppgifterna.
 
Krasst sett måste man alltid ha den andra vårdnadshavarens godkännande vid resa utomlands. Polisen har gratis blanketter för detta.
Har man inte en god relation rekommenderas att vara noga med detta, man ska ha ett skriftligt ok (mail, sms, messenger exempelvis). Är du det minsta orolig för att den andra vårdnadshavaren ska krångla, hämta ut blanketten. Usa och Storbritannien är noga, detta primärt i syfte att hindra trafficking med barn. Den primära anledningen till att ha ett ok från andra vårdnadshavaren är för att slippa en anmälan om kidnappning av barn för att man åker till Tivoli i Kbh en halvtimme bort, en resa man informerat om men den andra vårdnadshavaren valt att inte bemöta.
Det var infon jag fick från familjerätten, så brydde mig aldrig om att faktakolla det. Bra att du gjorde det:)
Jag lyckades efter mycket om och men få medgivande eftersom x till slut insåg att han uppfattades som extremt svår att samarbeta med av alla utomstående vilket låg honom i fatet.
 
Krasst sett måste man alltid ha den andra vårdnadshavarens godkännande vid resa utomlands. Polisen har gratis blanketter för detta.
Har man inte en god relation rekommenderas att vara noga med detta, man ska ha ett skriftligt ok (mail, sms, messenger exempelvis). Är du det minsta orolig för att den andra vårdnadshavaren ska krångla, hämta ut blanketten. Usa och Storbritannien är noga, detta primärt i syfte att hindra trafficking med barn. Den primära anledningen till att ha ett ok från andra vårdnadshavaren är för att slippa en anmälan om kidnappning av barn för att man åker till Tivoli i Kbh en halvtimme bort, en resa man informerat om men den andra vårdnadshavaren valt att inte bemöta.
Jag har rest till usa utan pappan med våran förstfödde, det var inga problem. Har man bara returresan bokad så är det sällan problem.
 
Dottern och jag har INTE samma efternamn. Vi har rest en del, har aldrig haft något medgivande eftersom det inte går att ordna, men har heller aldrig blivit ifrågasatta. Fixade som sjutton med personbevis och grejer inför kryssning som utgick från Rom men de papprena låg i väskan hela resan.

Eftersom det krävs båda vårdnadshavares tillstånd för att göra pass su ses det som ett medgivande.
 
Krasst sett måste man alltid ha den andra vårdnadshavarens godkännande vid resa utomlands. Polisen har gratis blanketter för detta.
Har man inte en god relation rekommenderas att vara noga med detta, man ska ha ett skriftligt ok (mail, sms, messenger exempelvis). Är du det minsta orolig för att den andra vårdnadshavaren ska krångla, hämta ut blanketten. Usa och Storbritannien är noga, detta primärt i syfte att hindra trafficking med barn. Den primära anledningen till att ha ett ok från andra vårdnadshavaren är för att slippa en anmälan om kidnappning av barn för att man åker till Tivoli i Kbh en halvtimme bort, en resa man informerat om men den andra vårdnadshavaren valt att inte bemöta.
Det stämmer inte. Man får resa utomlands så länge man kommer tillbaka med barnet och lämnar det till den andra vårdnadshavare när det är dennes tur att ha barnet.
 
Det stämmer inte. Man får resa utomlands så länge man kommer tillbaka med barnet och lämnar det till den andra vårdnadshavare när det är dennes tur att ha barnet.

Intressant. Familjrätten här sade absolut att jag var tvungen att ha medgivande för att ens åka över sundet. 6:13 2st föräldrabalken är det som syftar på detta?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har följt mig att hitta flyg till Turkiet där dem godkänner hund i kabinen. Har äntligen hittat ett bolag från Danmark jag ska...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: HannaZ
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 844
Senast: fio
·
IT & mobiler öppnade min inkorg igår och detta fanns att beskåda... From: Miss Brenda and Casmin Dear one, May the blessings of God be with...
Svar
19
· Visningar
3 082
Senast: portia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp