Resa med katt

M

Marie_C

I morgon ska jag åkt och hälsa på en kompis i Malmö och jag funderar på att ta med mig min ena katt Lasse-Maja Jag ska stanna tills på fredag. Restiden till Malmö är ca 04:45. Är det för lång tid? Han har ingenting emot att åka bil, då ligger han och spinner hela tiden. Jag har i och för sig aldrig åkt så lång tid med honom. På bussen måste han sitta i boxen hela tiden. Vill gärna höra era funderingar på det här!
 
4 timmar och 45 minuter tror jag nog att han klarar. Jag har åkt tåg en vända med kattungar. En resa på 10 timmar och det funkade bra. Om han inte misstycker att åka bil borde inte buss vara något problem heller.
 
Nu är jag i Malmö och resan gick jättebra. Han sov nästan hela vägen. I min kompis lägenhet kände han sig hemma direkt. Han tycker bara att det är lite konstigt att det är en korridor utanför, han tror ju att det ska vara utomhus! :D
 
Spinner vidare lite på den här tråden.

Om jag ska resa med en kattunge i bil ca 4 timmar, vad ska jag tänka på?
Jag har haft hund tidigare och dom är det bara att släppa ut
och rasta men hur gör jag med katten? Vad ska jag ha med i
bilen. Vatten? Mat? Eller är det bäst att inte ha det?

Tacksam för tips å idéer!
 
Vatten bör katten ha tillgång till under hela resan, men inte nödvändigtvis mat. Ger man torrfoder är det dock inga problem att ha lite torrfoder i en skål i buren. En del katter kan bli lite klena i magen när de reser så man bör ha med sig plastpåsar och en pappersrulle samt utbytesunderlag om en olycka skulle inträffa i buren.

På längre resor bör man ha med sig en låda med sand i, men fyra timmar utan toalett är vanligtvis inga problem för en katt.
 
Vad är bäst att ha som underlag i buren? Ska man ha handukar
eller?

Usch, det är hemskt att vara nybörjare ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 708
Senast: kma
·
Katthälsa I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in...
2
Svar
30
· Visningar
3 579
Senast: clusia
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp