Resa till USA

Sparrisen123

Trådstartare
Jag försöker skaffa mig framtidsdrömmar/planer, eftersom jag helt enkelt behöver något att kämpa för etc. :p Något jag kom på som jag "alltid" viljat göra, är att åka till USA. Jag har länge funderat på college/au pair/lägerledare etc., men nu tänker jag mig en långsiktig dröm och då är det nog en nöjesresa som är bästa alternativet. Bortsett från min för tillfället urusla ekonomi, flygrädsla, sociala fobi och lite annat smått och gott så vore en resa till USA något av en dröm för mig.

Men, för att kunna planera (det sägs ju att även planerande av resor kan lyfta humöret, inte vet jag om det stämmer men det är väl värt ett försök :p) behöver jag er hjälp. Det är säkert många av er som varit i USA av olika anledningar, som kan hjälpa mig med lite svar...

För det första, hur länge "måste" man vara borta? Jag tänker att det är ju ganska stor tidsskillnad oavsett var man åker, så en weekend lär väl inte räcka för att hinna ställa om sig och sådär. Räcker en vecka? 10 dagar?

För det andra... VAR ska man åka? Än så länge är det ju väldigt avlägsna planer, men i dagsläget har jag inget resesällskap så helst av allt ställen som är schyssta att åka till även på egen hand. Det ska vara varmt och skönt, men det är det väl var som helst om man väljer rätt årstid :p Så relativt tryggt, helst inte snordyrt, inte storstad (New York/LA/Miami är säkert häftigt, men inte min grej tror jag) och helst av allt beläget så att även en svensk vågar köra bil där ;)
Saker jag vill göra och platser jag vill se finns utspridda lite här och där över i stort sett hela USA, så det är lite svårt att välja område så att säga. Jag antar att man, förutom att det bör vara tryggt och relativt lugnt, får väga in saker som kostnader (flygresa, hotell/hyra hus/lägenhet/whatever) och sånt för att begränsa sig lite.

För det tredje, hur mycket kan det kosta att "leva", per dag, på ett ungefär? Om man bor så att man kan laga lite mat själv och inte behöver äta allt ute, och hyr en (lite mindre) bil. Går det att säga på ett ungefär?
Alltså inte medräknat ev. shopping och sånt, och inte med boende, utan bara själva "levandet" som mat och hygienartiklar och sånt.

Som sagt, det är ju toklångt fram i tiden och bara en dröm, men in med alla tips ni kommer på som kan vara relevanta!
 
Sv: Resa till USA

Jag har varit på sjukt många ställen i USA, har varit över ett 15 tal ggr.

Kört Highway 1 från San Francisco via LA till San Diego
Varit i Vegas 2 ggr
Kört från Vegas till Phoenix
Kört roadtrip från Washington DC, till Savannah, till Atlanta, till Nashville, till Lexington i Kentucky och tillbaks till Washington
Varit 6 ggr i NY
Kört road trip från Denver, till Mount Rushmore South Dakota, genom Wyoming och Yellowstone, till Montana och sen hela vägen till Seattle.
Varit i Florida 7 ggr, både Miami och Tampa Bay sidan.
I sommar åker jag till Boston, kör kusten upp till Maine och sen Vermont, ev Montreal, Niagara fallen och tillbaks till Boston.

Åka själv i USA är helt okej men det är ju roligare om du kan hitta resesällskap.

Nashville är en av favoritstäderna. Men jag älskar country:D
Denver var väldigt trevligt, lagom stort. Finns mycket att göra runt omkring om man gillar utesport.
Vill man ha vyer och landskap så är det Wyoming och Montana som gäller. HERREGUD!
Seattle, var också trevligt en lite tråkigt. Mycket stänger tidigt och vädret kan ju vara väldigt lurigt. Vi var där över 4 juli och hade väldigt varmt men det ska man inte räkna med.
San Francisco är väldigt härligt men jag vete fan om jag skulle känna mig säker där om jag var själv. Mycket fattiga och uteliggare om jag jämför med andra städer.
LA, gillar jag inte alls men det tror jag är normalt. Antingen älskar man det eller så hatar man det.
San Diego är superhärligt. Liten mysig stad med bra klimat.
Savannah var också väldigt mysigt men det blir sjukt varmt på sommaren. Vi hade 38 grader när vi var där.
Atlanta är ingen stad att stanna i. Gå på Coca Cola World och Six Flags sen kan man åka därifrån.
Washington DC är verkligen en cool stad tycker jag. Massa att göra också.
NY, finns ingen annan stad som den i världen. Men det är ju jädrigt dyrt.
Vegas är Vegas :D Helt cray cray
Florida. åh jag älskar Florida.

Om du beskriver lite mer vad du gillar så kanske man kan komma fram till vart ungefär du borde bege dig.

Ang. kostnader så finns det ju i alla kategorier. Men om du åker själv skulle jag inte välja vandrarhem utan se till att bo på hotell eller motell.
Priserna skiljer sig stort i hela USA så utan att veta vart du vill åka är det svårt att guida. Motell brukar kosta från 50-200 dollar natten för ett rum inkl en frukost som inte är en hotellfrukost:D
Hotell kostar mer men man kan hitta bra priser på Hotwire om man har is i magen.

Att köra är inget problem någonstans. Men LA är inte min favorit att köra i. Om du är under 25 så är det dock ganska dyrt med hyrbil.

Mat kan bli hur billigt eller hur dyrt som helst. Äter du på McD, BK, TacoBell och liknande kan du typ äta alla mål för runt en 100kr om dagen.
På normal restaurang kostar en frukost 10-15 dollar
lunch, typ macka med pommes, 10 dollar
middag typ 15 dollar och över.

Det viktigaste att komma ihåg när man är i USA att man måste räkna med dricks i sin budget. Det är standard att lämna 15% i dricks på mat, 1 dollar per drink till bartenders, 1 dollar per väska om någon hjälper dig med dem samt 15% på taxi. Det är INTE okej att inte dricksa. De som jobbar med detta har ofta minimum lön, 2-3 dollar i timmen, och de lever på sin dricks. Man kommer inte undan med att säga att man är svensk och man inte har koll.
 
Senast ändrad:
Sv: Resa till USA

Tack för ditt svar! Låter som att du har gjort många häftiga resor där, inte aaaalls avis ;)

Jag är under 25 nu, men lär inte vara det när/om jag kommer iväg, vilket jag väl bara ser som en bonus just med tanke på bilhyra och sånt.

Jag ska försöka lista lite saker jag är intresserad av/gillar/gärna skulle se eller göra... Som sagt, det är ganska utspritt så självklart behöver inte ALLT stämma, en sån budget lär jag aldrig få ;)
* Häftig natur, t.ex. regnskog, enorma berg, vackra klippor vid havet, öken etc.
* Grand Canyon
* Badstränder
* Nöjesparker
* Musik (mix av pop/rock/punk)
* "Typiskt amerikanska saker", typ football/baseballmatcher och såna saker, alltså på högre nivå, men det finns väl i typ alla större städer iallafall?
* Historia, historiska byggnader/städer och sånt
* Shopping
* Djur, men inte dåliga djurparker utan bra, eller andra "upplevelser" med djur

Jaa... Jag kan väl fortsätta i ett antal evigheter säkert, men det kanske ger nån tanke iallafall? :)
 
Det låter som om du ska hålla dig på västkusten. Där har du dramatisk natur, speciellt vid kusten, öken, badstränder och några av de största nöjesparkerna. LA är ju fullt av musik. LA känns inte så himla stort faktiskt, bara stort när man kör runt, för det är mer små stadsdelar som är ihopbyggda med vägar.
Grand Canyon kommer man lätt till via Vegas, man kör bil i 2 tim så får man se Hoover Dam också, så hamnar man på västra sidan där det finns en glasbro t.ex.

Jag skulle köra Highway 1 om jag vore dig. Från SF till San Diego och sen från San Diego till Vegas. Bättre att köra söderut för då får man köra närmast havet :)
Baseballsäsongen börjar nu och håller på till Oktober. Amerikansk fotboll börjar i augusti/september och håller på till december, sen slutspel. NHL kör aug/sep till maj. Jag rekommenderar amerikansk fotboll. Det är lätt roligast.

Shoppingen är bra vart du än är men letar du mer quirky grejer så är SF och LA perfekt.
Djurparker är sådär..... men det är det ju överallt i världen. Jag har varit på Sea World i Orlando, Busch Gardens i Tampa samt San Diego Zoo. San Diego Zoo är stort och de har många olika djur men det är ju som det är i parker. Man önskar att de hade mer plats.

Historia är ju sådär i hela USA, landet är ju så ungt, men då är det östkusten som gäller. Fast på västra sidan finns ju gamla västernstäder.

Detta gör du lätt på 3 veckor men om du ska lägga mer tid så börja uppe i Seattle och kör hela kusten ner och kanske från Vegas ner till Phoenix.

Norwegian flyger till Oakland nu, typ San Francisco, samt LA och har du tur kan du få tag på riktigt billiga biljetter runt 4500 kr. Nu verkar det ju vara ett tag kvar tills du ska åka dock.

Åker du själv så måste du nog räkna med minst 1000 kr per dag för boende/mat/bil, det är lågt räknat. Får du med dig någon blir ju boendet och bilen mycket billigare.
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 292
Senast: TinyWiny
·
Äldre Vad får man inte missa i och kring Kapstaden? Funderar på en "temaresa" med bokade aktiviteter men verkar som att många hyr bil i...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: Millz
·
R
Kropp & Själ Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 976
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp