Bukefalos 28 år!

Wysiwyg

Trådstartare
Vad får man inte missa i och kring Kapstaden? Funderar på en "temaresa" med bokade aktiviteter men verkar som att många hyr bil i Kapstaden och åker runt själva. Är det säkert? Jag är ganska "lugn" men mitt resesällskap kan bli nervös i tunnelbanan i Stockholm. :p Hur lätt är det att hamna i kåkstäderna av olyckshändelse? Hur vanligt är det med carjackings?

Är det bättre att åka på resa där någon bestämt upplägget eller planera resan själv och ta sig själv till alla ställen? Vi vill gärna besöka Godahoppsudden, Robben Island och vingårdarna runt Kapstaden. Någon som har gjort på det ena eller andra sättet och vill berätta lite? :)
 
Jag har varit där en gång, några veckor på jobb för 7-8 år sedan. Om läget är ungefär som det var då, så skulle jag själv kunna tänka mig att hyra bil för att åka utanför stan, men jag hade inte känt mig ok med att köra i stan. Samtidigt var taxi (motsv) rätt billigt, så om man inte vill väldigt långt så hade jag övervägt det som förstahandsalternativ.
Taffelberget känns som ett "måste", är det inte alltför stekhett så finns det en bra vandringsstig upp. Annars är linbanan hyfsat spektakulär bara den.
Ett annat tips är http://www.districtsix.co.za/ , ett museum om District Six, https://sv.wikipedia.org/wiki/District_Six .
 
Jag har hyrt bil i Kapstaden, det är lättkört (eller det beror väl på vad man jämför med, i vanliga fall kör jag i London så vänstertrafiken är lätt för mig), har väl vid något tillfälle kört i kanten av en en suspekt förort men kände mig väl inte direkt osäker. Är mer skeptisk till att köra bil i tex. Johannesburg.
Har man bil i 2-3 dagar hinner man se en hel del, spendera gärna en dag eller två i vindistrikten, det finns en hel del fantastiska ställen att bo på.
Table mountain är mycket vackert, Waterfront har mycket trevliga restauranger och shopping, även Camps Bay. Förutom de ställen du räknat upp kan även Boulders Beach och pingvinerna där vara värt ett besök.
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 229
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Eftersom jag redan hunnit planera ungefär varje timme av resan till island i maj så behöver jag nu satsa på vintersemestern 2016. Min...
2
Svar
20
· Visningar
1 645
Senast: Raderad medlem 68338
·
Äldre I september ska vår vän gifta sig i Taipei, så vi måste självklart resa dit :) Och eftersom vi typ aldrig reser så tänkte vi passa på...
Svar
10
· Visningar
874
Senast: ASKAPLASKA
·
Äldre I juli ska min man och jag åka två veckor till USA. I fjol i maj sålde jag nämligen en häst till Florida och hon ska nu tävla med nya...
Svar
11
· Visningar
1 616
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp