Reservationer

Guldaskig

Trådstartare
Hade en liten diskussion med en annan bukefalist om reservationer på försäkringar men vi kom inte fram till något.

Säg såhär:

Man ska köpa ny häst, hittar en man verkligen vill ha och besiktigar den. Den går inte igenom utan får anmärkning på något. Hästen har en försäkring utan reservationer som man får ta över, inget krångel där.

MEN, får man reservationer eftersom hästen inte gick igenom besiktningen eller struntar försäkringsbolagen i det?
 
Sv: Reservationer

Det finns bolag som lägger in reservation vid ägarbytet.

Det finns också de bolag som låter ny ägare överta befintlig försäkring utan reservation. Men skulle den nya ägaren vilja höja beloppen blir det reservation, om det inte går att besiktiga hästen UA vid höjningen.
 
Sv: Reservationer

Så om man inte vill höja några belopp utan bara överta försäkringen så finns det bolag som inte lägger in reservationer?
 
Sv: Reservationer

Vad jag vet så reserverar inte bolagen om du har kvar samma försäkring.
Om du däremot utökar den - högre livvärde, bättre veterinärvård - så blir det en reservation på den utökade delen.

Så har man bara kvar försäkringen i samma bolag i samma omfattning så ska det inte bli någon reservation.

A
 
Sv: Reservationer

Jodå, det kan det visst bli. Beroende på bolag.

Det finns ju de bolag som lägger in reservationer i befintlig försäkring när du har varit inne och behandlat hästen.
 
Sv: Reservationer

Vad jag vet så reserverar inte bolagen om du har kvar samma försäkring.
Om du däremot utökar den - högre livvärde, bättre veterinärvård - så blir det en reservation på den utökade delen.

Så har man bara kvar försäkringen i samma bolag i samma omfattning så ska det inte bli någon reservation.

A

Ja så brukar det vara.
Men tydligen finns det bolag som inte följer detta, så bäst att fråga!
 
Sv: Reservationer

Precis. Överklagar man får man rätt direkt, men tydligen har något bolag satt detta i system. Går det så går det...
 
Sv: Reservationer

Jodå, det kan det visst bli. Beroende på bolag.

Det finns ju de bolag som lägger in reservationer i befintlig försäkring när du har varit inne och behandlat hästen.

ja vissa bolag har ju gjort så men ger sig direkt vid överklagan. Det som också måste kollas är om det finns reservationer på hästen som ej står i försäkringsbrevet för samma bolag kan även ha detta ,kanske fler bolag har samma .Det har varit något fall där bolaget fått rätt angående det sist nämnda.
Att det blir reservationer efter ett veterinärintyg med någon skada/defekt vid övertagande av befintlig försäkring är surt men inte såå konstigt då hästen ju faktiskt har ett fel .Borde inte bli det när hästen redan är fösäkrad men bolaget ser det tydligen som en ny då ny ägare tar över .
 
Sv: Reservationer

kl.
Tänkte passa på att ställa en fråga om reservationer i denna tråd.
Det är nämligen så att jag fick hem ett nytt försäkringsbrev härom veckan där jag hade fått en reservation på min häst för hb och ryggen. Har varit inne på klinik och behandlat högerbak så det är väl kanske inte konstigt där.
Ryggen fick jag en reservation på pga hon i Februari i år när jag var in första gången för hältan ömmade över ryggen, det gick sedan över helt.

Reservationen gäller dock bara på mina "extra" 50.000 kr i veterinärvård som jag höjde upp till i December förra året.

Det som jag reagerade på är att försäkringsbolaget menar på att denna reservation ska ha gällt även för hela året som varit, alltså 2010. Är inte det lite konstigt att dom satt in en reservation som gällt hela året utan att informera mig :confused: I försäkringsbrevet som jag fick i början av detta år så står det ingenting alls om att jag skulle ha en reservation i försäkringen.
 
Sv: Reservationer

Hela historien är konstig, att sätta en reservation i en löpande försäkring utan att verkligen kunna påvisa att felet fanns innan försäkringen tecknades tycker jag är apfult!

Gissar att bolaget börjar på A. Överklaga.
 
Sv: Reservationer

Ja, det är verkligen fult!
Jag har jobbat på Sveland i 15 år och där sätts inte reservationer i en befintlig försäkring. Enda undantaget är om djurägaren har ljugit och tigit om en tidigare skada som då har förelegat. Jag jobbar på ett annat djurförsäkringsbolag idag och detta bolag gör inte heller så.

A
 
Sv: Reservationer

överklaga skriftligen så ska du se att det löser sig dock inte på den höjda delen.
 
Sv: Reservationer

kl.
Tack för svaren, ska skicka in en skriftlig överklagan så får vi se vad som händer.
Har varit i kontakt med föräskringsbolagets kundtjänst och dom menar på att reservationen kommer av att jag varit in till en klinik under 2009 för samma skada vilket jag inte alls har varit :confused: Misstänker att deta hela kommer sig av att dom läst fel i journalerna..?
 
Sv: Reservationer

Stå på dig, det är inte första gången som ett försäkringsbolag försöker få kunden betala massor och sedan inte få någonting!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: Görel
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Anon89
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp