Resetråden del 2

Som det verkar nu blir det Israel i oktober och sedan Cuba (Havanna) i februari. Kommer nog stanna i Sveariket i sommar och hoppas på en fin svensk sommar med allt vad det innebär (typ skärgårdsliv och parkhäng i stan däremellan).
 
Det vore extrem otur om ni inte får plats med cyklarna på Öresundståget. Jag åker det eller vanlig pendel varje dag nästan, med min cykel. En gång kom jag inte med, för då var det typ ett helt fotbollslag från handikappidrotten med rullstolar som åkte med samma.
Ah, det är Öresundståget! Jag tänkte typ SJ X2000 ner och efter min senaste mardröm med barnvagn, packning osv så är jag lite bränd... :D Får släppa lite på komfortkravet alltså. Kan vara nyttigt det också.
 
Ja ni kan väl åka Öresundståg? Brist på
Öl i Danmark?? Risken måste vara liten ;)
Nej, inte i Danmark - på vägen från typ Malmö till Fbo menar jag ju! Hade inte ens tänkt på Öresundstågen, de är liksom pendlingståg bara för mig, men givetvis går de ju hela vägen ner och inte bara Gbg - Kba... :o
 
Ah, det är Öresundståget! Jag tänkte typ SJ X2000 ner och efter min senaste mardröm med barnvagn, packning osv så är jag lite bränd... :D Får släppa lite på komfortkravet alltså. Kan vara nyttigt det också.
Vilket komfortkrav möter x2000 som Öresundståget inte möter?

På Öresundståget rullar du enkelt på cykeln, sätter fast den, och går och sätter dig.

X2000 beskriver du ovan som en mardröm.

Själv blir jag åksjuk på x2000 men inte på Öresundståget.
 
Nej, inte i Danmark - på vägen från typ Malmö till Fbo menar jag ju! Hade inte ens tänkt på Öresundstågen, de är liksom pendlingståg bara för mig, men givetvis går de ju hela vägen ner och inte bara Gbg - Kba... :o

Tycker Öresundstågen är helt ok, de liknar Arlanda express. Men gott om plats.
 
Vi kom nyligen hem från Namibia, vilket har varit en helt fantastisk resa :) Det gav absolut mersmak, jag hoppas att vi ska kunna resa tillbaka snart och bila oss igenom landet.
Oooh! Men vad roligt. Har varit där massa gånger både på ”jobb” och semester. Vart var ni? :)
 
Vi har nu fått resförslaget på tåg Gbg-Prag i Augusti och ska nu fundera på det ett par dagar. Jag är inte så jättepepp om jag ska vara ärlig, det är rätt mycket bök för 2.5 dagar i Prag om vi även ska hinna fjällvandra under semestern...
Men det är ju det enda resmålet utomlands som initierats av sambon så det bör ju uppmuntras.
Hur mycket bök är det? Czech Airlines flyger ju direkt både från Landvetter och Kastrup...?
 
Vi kom nyligen hem från Namibia, vilket har varit en helt fantastisk resa :) Det gav absolut mersmak, jag hoppas att vi ska kunna resa tillbaka snart och bila oss igenom landet.
Åh vad roligt! Namibia är med på listan över nästa afrikaresa jag vill göra, och jag vill precis som du bila igenom landet :). Nu blev jag resesugen! :D
 
Sist för 27 år sedan var det både lätt och billig...
Jag undrar när det blev svårt och dyrt? Det var fortfarande lätt och billigt då när min familj tog tåget till Prag. Innan dess hade jag åkt genom Europa i princip varje år sedan jag var sådär 16-17 år.

Men plötsligt var flyg lätt och billigt istället.

Nu är det som en inre kamp att gå tillbaka till normaltillståndet, dvs tåg. Jag skulle behöa en samtalsgrupp, typ gruppterapi eller Anonyma Flygmissbrukare.
 
Vilket komfortkrav möter x2000 som Öresundståget inte möter?

På Öresundståget rullar du enkelt på cykeln, sätter fast den, och går och sätter dig.

X2000 beskriver du ovan som en mardröm.

Själv blir jag åksjuk på x2000 men inte på Öresundståget.
Eget stort säte, fällbart, stort härligt bord, servering vid platsen, tyst kupé...

Typ allt det som vi inte fick eftersom vi reste med barn då och inte fick välja förstaklass. 3 h + på ett hårt "pendlarsäte" kommer leda till en mkt kort cykelsemester med min dåliga ländrygg är jag rädd, får så jäkla ont i rygg och knä av de där korta, hårda sätena. Samma med MTR som jag av endast den anledningen bojkottar... Mvh Tant innan 40
 
Eget stort säte, fällbart, stort härligt bord, servering vid platsen, tyst kupé...

Typ allt det som vi inte fick eftersom vi reste med barn då och inte fick välja förstaklass. 3 h + på ett hårt "pendlarsäte" kommer leda till en mkt kort cykelsemester med min dåliga ländrygg är jag rädd, får så jäkla ont i rygg och knä av de där korta, hårda sätena. Samma med MTR som jag av endast den anledningen bojkottar... Mvh Tant innan 40
Ah. Jag har inte tänkt så mycket på den skillnaden, eftersom jag mår illa på X2000 och undviker det när jag kan. (Dvs åker det ideligen när jag ska till Stockholm pga jobb.)

Jag har annars i hela mitt liv föredragit danska tåg, just för att man får ta med cykeln. I min ungdom tvingades jag "pollettera" cykeln på svenska tåg. För distansen Kba-Gbg kunde det ta två dagar innan cykeln anlände.

Men så kass ländrygg i dina år när du dessutom rider och borde vara i god form map ryggen? Det är ot för tråden, men låter inte alls bra.
 
Oooh! Men vad roligt. Har varit där massa gånger både på ”jobb” och semester. Vart var ni? :)

Vad häftigt, vad ska man jobba med för att få åka dit? :D
Vi var på två olika ställen, men båda låg inom ca 2h från Windhoek :) Vill väldigt gärna åka tillbaka för att se Caprivi/Zambezi, Skeleton coast, Namiböknen...


Åh vad roligt! Namibia är med på listan över nästa afrikaresa jag vill göra, och jag vill precis som du bila igenom landet :). Nu blev jag resesugen! :D

Ja, det känns som att det finns så mycket mer att se och uppleva! Det enda som bär emot är vänstertrafiken :D
 
Vad häftigt, vad ska man jobba med för att få åka dit? :D
Vi var på två olika ställen, men båda låg inom ca 2h från Windhoek :) Vill väldigt gärna åka tillbaka för att se Caprivi/Zambezi, Skeleton coast, Namiböknen...




Ja, det känns som att det finns så mycket mer att se och uppleva! Det enda som bär emot är vänstertrafiken :D
Biolog. Men det allra viktigaste är att skaffa dig en partner som dels jobbat periodvis under flera år i landet och som dels, med oregelbundna mellanrum, åker dit på exkursioner med studenter så att du kan åka med som hjälpreda. ;) Samt åka dit på semester emellanåt.

Bil är helt klart hur man bäst reser. Finns bra hyrfirmor som också kan inkludera taktält/vanligt tält + campingutrustning som ett paket. Vänstertrafiken märker du ju i stort sett bara i städerna och det är ungefär bara Windhoek som är lite större. 95% av tiden kör man på lååååånga raaaaka breda vägar utan att möta en kotte (nästan). Om man frågar mig så är camping obligatoriskt. Många har privata ”campingplatser” på sin mark och det finns många mer ”organiserade” såna också. Det är extremt underbart att tälta under den fina stjärnhimlen och lyssna på roliga djurljud. Lejon eller flodhästar ger den allra bästa känslan. :D Viktigt är iallafall att ha tid på sig, alternativt inte försöka se allt på en gång. Etosha är ganska turistigt och har tråkiga campingar, men är väldigt mycket värt (minst) ett besök.
 
Ah. Jag har inte tänkt så mycket på den skillnaden, eftersom jag mår illa på X2000 och undviker det när jag kan. (Dvs åker det ideligen när jag ska till Stockholm pga jobb.)

Jag har annars i hela mitt liv föredragit danska tåg, just för att man får ta med cykeln. I min ungdom tvingades jag "pollettera" cykeln på svenska tåg. För distansen Kba-Gbg kunde det ta två dagar innan cykeln anlände.

Men så kass ländrygg i dina år när du dessutom rider och borde vara i god form map ryggen? Det är ot för tråden, men låter inte alls bra.
Nej, den är värdelös, har liksom inte repat sig efter graviditet. Svag säkert, men beror nog mest på mage som inte hämtat sig (och säkert ngt jag skulle kunna ta tag i, men lyckas aldrig få tummen ur, istället kånkar jag vidare på tungt barn och förvärrar skiten)... på tal om ot alltså.
 

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 887
Senast: ameo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 441
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 854
Senast: Hermelin
·
Samhälle Här kan vi fortsätta diskutera valet!
54 55 56
Svar
1 103
· Visningar
41 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp