Resetråden del 2

Biolog. Men det allra viktigaste är att skaffa dig en partner som dels jobbat periodvis under flera år i landet och som dels, med oregelbundna mellanrum, åker dit på exkursioner med studenter så att du kan åka med som hjälpreda. ;) Samt åka dit på semester emellanåt.

Bil är helt klart hur man bäst reser. Finns bra hyrfirmor som också kan inkludera taktält/vanligt tält + campingutrustning som ett paket. Vänstertrafiken märker du ju i stort sett bara i städerna och det är ungefär bara Windhoek som är lite större. 95% av tiden kör man på lååååånga raaaaka breda vägar utan att möta en kotte (nästan). Om man frågar mig så är camping obligatoriskt. Många har privata ”campingplatser” på sin mark och det finns många mer ”organiserade” såna också. Det är extremt underbart att tälta under den fina stjärnhimlen och lyssna på roliga djurljud. Lejon eller flodhästar ger den allra bästa känslan. :D Viktigt är iallafall att ha tid på sig, alternativt inte försöka se allt på en gång. Etosha är ganska turistigt och har tråkiga campingar, men är väldigt mycket värt (minst) ett besök.

Jag anmäler mig frivilligt som assistent, direkt :D

Ja, vi har campat en del i Europa med Defender + taktält, så det tänkte vi göra i så fall. Tack så jättemycket för tips!
Du har nog helt rätt om vänstertrafiken, vi mötte knappt någon bil när vi körde på vägarna :p Engelska verkar ganska gångbart, eller behöver man lära sig lite afrikaans?
 
@Iamia Vet du om det är lätt att hitta ett företag som hyr ut bilar som man kan ta över gränsen? Dvs om man vill åka till Botswana eller Sydafrika också?
 
@Iamia Vet du om det är lätt att hitta ett företag som hyr ut bilar som man kan ta över gränsen? Dvs om man vill åka till Botswana eller Sydafrika också?
Ja, tror det är rätt vanligt att turister vill göra en sådan tripp. Våran ”vanliga” biluthyrningsfirma i Windhoek ger möjlighet till detta iallafall (Asco Car Hire i Windhoek) och jag tror fler (de flesta?) har det så.

Vi har provat två gånger. En gång bilade vi från Stellenbosch i Sydafrika upp till Windhoek. Andra gången hade vi planer på Botswana, men ändrade oss under resans gång
 
Jag anmäler mig frivilligt som assistent, direkt :D

Ja, vi har campat en del i Europa med Defender + taktält, så det tänkte vi göra i så fall. Tack så jättemycket för tips!
Du har nog helt rätt om vänstertrafiken, vi mötte knappt någon bil när vi körde på vägarna :p Engelska verkar ganska gångbart, eller behöver man lära sig lite afrikaans?
Där får ni nog vänja er vid Toyota Hilux! Paradfordonet. :D Engelska går utmärkt. Verkligen ”alla” pratar det. Annars är ju Namibia intressant ur språksynpunkt. Det finns ju massor av olika språk och ganska många människor talar två/tre eller t o m fyra av dem.

Om det är något specifikt du undrar så får du gärna fråga! :)
 
Där får ni nog vänja er vid Toyota Hilux! Paradfordonet. :D Engelska går utmärkt. Verkligen ”alla” pratar det. Annars är ju Namibia intressant ur språksynpunkt. Det finns ju massor av olika språk och ganska många människor talar två/tre eller t o m fyra av dem.

Om det är något specifikt du undrar så får du gärna fråga! :)

Ja, det verkar vara det eller Landcruiser som är det som gäller :D
Härligt! Ja, jag förstod det som att de hade typ 12 nationella språk?

Jag kommer säkert återkomma med frågor, tack snälla!
Vi kommer förhoppningsvis att få med oss några vi lärde känna nu när vi är där, men mycket hinner ju ändra sig på något år så jag vågar inte räkna med det :)
 
Vi har prel.bokat att åka till Gran Canaria igen nästa år när maken fyller 40. Vi var ju där i januari i år när jag fyllde 30 så vi kör favorit i repris :) Kollar runt efter flygbiljetter men verkar inte finnas några än så får vänta lite.
 
Kilroy arrangerar i bla Sydafrika, vet inte om Botswana ingår men tror Namibia ingår i deras hyr-rutt. Kolla deras hemsida :)
Jag trodde de bara hade organiserade gruppresor typ? Men de kanske har self-drive också? Ska kika!

@Iamia Jepp, väldigt vanlig rutt men vissa jag talat med säger att de hade bekymmer just med att ta hyrbilen över gränsen. Super att höra att det finns många företag som tillåter det :).
 
Var på Kreta ska man bo om man vill ha strandnära, gärna sandstrand med långgrunt och barnvänligt, lugn stad/by men med bussar tillgängliga till tex huvudstaden? Resan kommer troligen ske i oktober, om det har nån betydelse.
Vågar man hyra bil? Vi kommer ha med vår son på 1,5 år. Eller är det bättre och säkrare för honom om vi åker buss? Bilbarnstol?

Tips på annan grekisk ö annars? Rhodos har vi redan varit på, även om vi såklart inte hann se allt.
 
Åre!
Vi kommer spendera några dagar där för bröllop i sommar, men tanken är att åka upp lite tidigare och vandra lite och att göra detta med vår hund.

Någon som varit där och vandrat? Vi tänker oss daxturer - både längre och kortare går bra, men övernattar gör vi i den stuga vi kommer hyra, så inget tältande. Kommer ha bil.

:D
 
Åre!
Vi kommer spendera några dagar där för bröllop i sommar, men tanken är att åka upp lite tidigare och vandra lite och att göra detta med vår hund.

Någon som varit där och vandrat? Vi tänker oss daxturer - både längre och kortare går bra, men övernattar gör vi i den stuga vi kommer hyra, så inget tältande. Kommer ha bil.

:D
Jag bor i Åre :) Går många dagsturer hela snöfria perioden. Det finns ju fina turer här precis i närheten, Åre - Skutan - Huså. Bjelkes gruva. Eller ställ bilen i Ullådalen, då slipper ni den "tråkiga" biten om man utgår från Åre. Gå mot Skutan eller Forsaskalet. Eller åk till Duved och gå Mullfjället runt (fast en roligare variant av den är från Ullådalen). Om ni tar bilen iväg en bit så Storulvån, gå mot Sylarna. Även om det bara är en dagstur kommer man snabbt upp i jättefin miljö där. Eller Vålådalen/Ottsjö.

Här tror jag en hel del finns med: https://www.aretrails.com/home
 
Jag bor i Åre :) Går många dagsturer hela snöfria perioden. Det finns ju fina turer här precis i närheten, Åre - Skutan - Huså. Bjelkes gruva. Eller ställ bilen i Ullådalen, då slipper ni den "tråkiga" biten om man utgår från Åre. Gå mot Skutan eller Forsaskalet. Eller åk till Duved och gå Mullfjället runt (fast en roligare variant av den är från Ullådalen). Om ni tar bilen iväg en bit så Storulvån, gå mot Sylarna. Även om det bara är en dagstur kommer man snabbt upp i jättefin miljö där. Eller Vålådalen/Ottsjö.

Här tror jag en hel del finns med: https://www.aretrails.com/home
Tillägg: Blanktjärnsrundan har blivit jättepopulär, googla Blanktjärn om du inte känner till. Själva Blanktjärn är väl fin, särskilt i fint väder. Väldigt instagramvänlig ;). Men själva rundan tycker jag är ganska trist, mest skog.
 
Lissabon nästa vecka, nån som har bra tips på både saker att göra och ställen att äta, fika, dricka drinkar på?
 
Jag bor i Åre :) Går många dagsturer hela snöfria perioden. Det finns ju fina turer här precis i närheten, Åre - Skutan - Huså. Bjelkes gruva. Eller ställ bilen i Ullådalen, då slipper ni den "tråkiga" biten om man utgår från Åre. Gå mot Skutan eller Forsaskalet. Eller åk till Duved och gå Mullfjället runt (fast en roligare variant av den är från Ullådalen). Om ni tar bilen iväg en bit så Storulvån, gå mot Sylarna. Även om det bara är en dagstur kommer man snabbt upp i jättefin miljö där. Eller Vålådalen/Ottsjö.

Här tror jag en hel del finns med: https://www.aretrails.com/home

Tack för tipsen! Tänkte att du nog skulle hitta hit :D ska kolla upp de förslag du skrev!
Och ja - har sett Blanktjärnsrundan också och är helt klart sugen på att ta med hund och kamera dig. :p Men låter ju inte så kul om resten av rundan inte är något att ha :)
 
Tack för tipsen! Tänkte att du nog skulle hitta hit :D ska kolla upp de förslag du skrev!
Och ja - har sett Blanktjärnsrundan också och är helt klart sugen på att ta med hund och kamera dig. :p Men låter ju inte så kul om resten av rundan inte är något att ha :)
Brukar inte läsa den här tråden men inatt scrollade jag igenom en hel del på buke :D

Inget fel på Blanktjärnsrundan men det är inte så mycket utsikt, så jämfört med det andra är den lite tråkig. Mest skog liksom. Men den är bara 12 km eller nåt sånt, kuperad men inte långa branta backar och dessutom är leden iordninggjord så den tar inte jättelång tid att ta sig runt. Kan vara väldigt mycket folk dock.
 
Lissabon nästa vecka, nån som har bra tips på både saker att göra och ställen att äta, fika, dricka drinkar på?
Åh, jag vill också!
Jag följer ett par sidor på Instagram där det tipsas om en del restauranger mm om du vill kan jag länka (vet inte om man får göra det i tråden dock🤔)
Costa da caparica är magiskt om man vill ha en dag på stranden, går enkelt att nå antingen med båt över tejo och sen buss eller buss/taxi över bron.
 
Åh, jag vill också!
Jag följer ett par sidor på Instagram där det tipsas om en del restauranger mm om du vill kan jag länka (vet inte om man får göra det i tråden dock🤔)
Costa da caparica är magiskt om man vill ha en dag på stranden, går enkelt att nå antingen med båt över tejo och sen buss eller buss/taxi över bron.
Du får gärna pm:a länkarna!
Tyvärr kommer nog inte en stranddag hinnas med den här gången, men jag misstänker att jag kommer vilja åka tillbaka!
 
Jag rekommenderar verkligen Kiev! Och såklart Tjernobyl.

Sen undrar jag lite, hur förändras ni när ni reser? Jag känner omedelbart att jag förändras (o det är såklart min intention också, resor oavsett hur länge o var bör ju generera någon förändring), och kan nästan bli överraskad när jag kommer hem (även om man varit borta några dagar också) att människor är likadana, pratar om samma saker när man själv känner inom sig att saker förändras även om det bara är små små detaljer.
 
Någon som varit till Annecy i Frankrike ?
Har åkt igenom flera gånger på väg till alperna och tänkt att jag skulle vilja stanna där någon gång. Åkt buss så inte kunnat välja att stanna men alltid försökt hålla mig vaken när vi kommit dit. Den ligger ju så oerhört vackert och verkar lagom stor med charm. Kan kolla med alpvänner om de har mer info att ge. :)
 

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 891
Senast: ameo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 931
Senast: Hermelin
·
Samhälle Här kan vi fortsätta diskutera valet!
54 55 56
Svar
1 103
· Visningar
41 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp