Resetråden del 2

Mineur

Trådstartare
Moderator
Här fortsätter vi att diskutera resor! Destinationer, boenden, sevärdheter, restauranger, you name it!
 
@Killaloe och @mamman

Tack för tips! Jag har en del fri tid så det är roligt med en plan. :)

Skrev fel i det första inlägget - hur är det med kontanter respektive VISA-kort? Är det bra att växla ut ganska mycket från början eller funkar kortbetalning på caféer etc?
 
@Killaloe och @mamman

Tack för tips! Jag har en del fri tid så det är roligt med en plan. :)

Skrev fel i det första inlägget - hur är det med kontanter respektive VISA-kort? Är det bra att växla ut ganska mycket från början eller funkar kortbetalning på caféer etc?
Jag minns inte att/om jag använde kontanter, var några år sedan jag var inne i Bryssel och det var bara över dagen så blev inte så mycket fika eller liknande. Men som en stad med många internationella besökare så gissar jag att det inte är några problem att använda kort på de flesta ställen, i a f inte i de centrala delarna. Kan väl vara praktiskt att ha några tior (euro) för småsaker. Behövs mer så är det ju bara att ta ut i en bankomat.

edit: undrar om det inte var mer praktiskt att köpa metrobiljett med kontanter på obemannade stationer ... men det var som sagt några år sedan så det kan ha ändrat sig.
 
@Killaloe och @mamman

Tack för tips! Jag har en del fri tid så det är roligt med en plan. :)

Skrev fel i det första inlägget - hur är det med kontanter respektive VISA-kort? Är det bra att växla ut ganska mycket från början eller funkar kortbetalning på caféer etc?
Håller f ö med @Killaloe om att Manneken pis inte är mycket att se (bokstavligt talat). Men eftersom han finns i fina kvarter så kan man ju lika gärna gå förbi så har man sett Bryssels symbol.
 
Jag tänkte ta med sambon på en resa över hans 30 års dag i mars. Han vet att vi ska åka (det är ju högst nödvändigt med ledighet och sådär) men han vet inte vart. Vi kommer ha ungefär 7-8 dagar till vårt förfogande. Så det är upp till mig helt enkelt att välja ett bra resmål.

Vi gillar ju verkligen USA och jag är bra sugen på San Francisco men då till saken, är det bara sjukt dumt att åka så långt på den tiden eller är det värt det? Blir väl 6 hela dagar och två halvdagar då med de flygtider som jag hittat och restid på ca 14,5 och 15 h. Ingen av oss har problem att flyga och upplever inte mycket till jetlag. Vad säger ni? Funkar det eller ska man välja något närmare? :)
 
Jag tänkte ta med sambon på en resa över hans 30 års dag i mars. Han vet att vi ska åka (det är ju högst nödvändigt med ledighet och sådär) men han vet inte vart. Vi kommer ha ungefär 7-8 dagar till vårt förfogande. Så det är upp till mig helt enkelt att välja ett bra resmål.

Vi gillar ju verkligen USA och jag är bra sugen på San Francisco men då till saken, är det bara sjukt dumt att åka så långt på den tiden eller är det värt det? Blir väl 6 hela dagar och två halvdagar då med de flygtider som jag hittat och restid på ca 14,5 och 15 h. Ingen av oss har problem att flyga och upplever inte mycket till jetlag. Vad säger ni? Funkar det eller ska man välja något närmare? :)

Du hinner se SF på 6 dagar utan problem men tidskillnaden på 9 tim gör ju att det blir jädrigt jobbigt. Jag upplever ganska svår jet lag, speciellt när man kommer hem från USA, så jag hade inte tyckt att det var värt det.

SF är annars en supertrevlig stad som jag verkligen rekommenderar. Däremot kommer mars inte vara så roligt vädermässigt. Jag var där i slutet på Mars och det var verkligen svinkallt men man får ju ha kläder efter väder :p
Har ni varit i Chicago? Också trevlig stad, inte heller så trevligt väder i mars dock :p
Boston är grymt också! Kortare flygtid och mindre tidsskillnad.
Washington DC är trevligt det med men vet inte om jag skulle hänga där i 6 dagar.....
Miami i mars kommer annars vara bra. Det finns mer att se i Miami än stranden faktiskt :p
Nashville och Memphis är annars 2 favoritstäder! Så mysiga och trevliga men de är också lite för små för 6 dagar men man kan ju fylla med utflykter runt om. Hyra bil är ju enkelt och hyfsat billigt.

Själv taggar jag för 3 veckor Hawaii i oktober/november. 12 timmars tidskillnad.....
 
Jo det är ju det där med tidsskillnad, jag brukar inte ha svårt för det, inte sambon heller. Dvs vi har aldrig haft problem med det när vi åkt till östkusten, gör de sista 3 timmarna stor skillnad? :p är ju så sugen! Men kanske får tänka om!

Boston fanns med på listan från början. Får kanske ta och se över det igen. Samtidigt som jag tänker 6 eller 9 timmar i tidsskillnad är det verkligen så stor skillnad? Miami är längst ner på listan, inget annat än det skönare klimatet lockar. Jag är inte speciellt förtjust i den stan. :cool:
 
Jo det är ju det där med tidsskillnad, jag brukar inte ha svårt för det, inte sambon heller. Dvs vi har aldrig haft problem med det när vi åkt till östkusten, gör de sista 3 timmarna stor skillnad? :p är ju så sugen! Men kanske får tänka om!

Boston fanns med på listan från början. Får kanske ta och se över det igen. Samtidigt som jag tänker 6 eller 9 timmar i tidsskillnad är det verkligen så stor skillnad? Miami är längst ner på listan, inget annat än det skönare klimatet lockar. Jag är inte speciellt förtjust i den stan. :cool:

Jag tycker 3 timmar gör superstor skillnad :) inte dit men hem......
Men SF är verkligen värt ett besök så om ni inte är jet lags människor. Mysig stad att vandra runt i och det finns grejer att se och göra.
Vi åkte ut till Muir Woods och kollade på jätteträd t.ex det var svincoolt.
 
Jag tycker 3 timmar gör superstor skillnad :) inte dit men hem......
Men SF är verkligen värt ett besök så om ni inte är jet lags människor. Mysig stad att vandra runt i och det finns grejer att se och göra.
Vi åkte ut till Muir Woods och kollade på jätteträd t.ex det var svincoolt.

Hem kan man väl leva med. Viktigast är ju att inte halva resan förstörs av att man är halvt borta. Hem får jag väl hantera ;)
 
Läste precis recension på vårt hotell, "terrible"! Vad sjutton har vi bokat egentligen? Tänk om det verkligen är terrible? Visst, nån klass förväntar vi oss inte, det är billigt och långt från centrum men ändå.. Usch skulle inte läst :nailbiting:
 
Hem kan man väl leva med. Viktigast är ju att inte halva resan förstörs av att man är halvt borta. Hem får jag väl hantera ;)
Åt det hållet tycker jag inte att det är några problem med jetlag alls. Man håller ut lite första kvällen, vaknar sen tidigt, pigg och glad och har lätt att komma upp på morgnarna resten av resan. Tjurigt att komma upp när man är tillbaka hemma dock, men det är ju samma oavsett hur länge man varit borta.

Angående långresa på bara en vecka, det gör vi varje år eftersom min man inte kan ta ledigt längre än så. Självklart värt det, även om man gärna hade stannat lite längre. ;)

SF är en trevlig stad men även jag påpekar vädret. Jag var där i juli och till och med då var det så kallt och blåsigt att alla i resesällskapet fick köpa varma jackor. :o
 
Jag har precis varit på ridresa i Masurien (Polen) en vecka. Helt fantastiskt!
Varit på ridresa tidigare och ridit i många länder med många fantastiska upplevelser, men denna vecka var något utöver det vanliga som helhet ang ridning, natur, boende och allt .

Rekommenderar starkt - ville aldrig åka hem och kommer åka tillbaka!
 
Senast ändrad:
Jag har precis varit på ridresa i Masurien (Polen) en vecka. Helt fantastiskt!
Varit på ridresa tidigare och ridit i många länder med många fantastiska upplevelser, men denna vecka var något utöver det vanliga som helhet ang ridning, natur, boende och allt .

Rekommenderar starkt - ville aldrig åka hem och kommer åka tillbaka!
Jag är sugen på en ridresa och varit sugen på just Polen tidigare. Vad var så särskilt med denna?
 
Måste säga att Helsingfors är verkligen en underskattad stad! Jag är här nu i jobbet, haft lite tid att titta runt men så otroligt trevlig stad. Rekommenderas!
 
Synd att du lär vara hemma redan men hoppas ni hittade något lyckat 😄
Trastevere är annars stadsdelen att ta sig till i Rom för goda matupplevelser i härlig miljö tycker jag .

Ja, nu är jag hemma :D :p
Vi hann tyvärr inte med Trastevere! :( Hade tänkt åka dit, men blev för kort om tid. Nästa gång! :)
 
Jag har hittat ett nytt ställe att vilja åka till (man måste drömma lite också). Iran.
Har någon varit där? Jag har läst på lite och undrar mest antal dagar man ska lägga där. Jag har hittat att jag skulle vilja besöka Isfahan, yadz och shiraz i första hand. Men hur många dagar är ”ok” på varje ställe?
Är Teheran värt att se?
 

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 866
Senast: ameo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 722
Senast: Hermelin
·
Samhälle Här kan vi fortsätta diskutera valet!
54 55 56
Svar
1 103
· Visningar
40 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp