Resetråden del 2

Själv börjar jag nu räkna ner till vår typiska Mexico-resa i januari. I år har vi gått all in på kontraster och valt att spendera en vecka på Holbox, som jag tror kan bli lagom stillsamt för att vila ut oss efter flygresa och ett mycket hektiskt halvår. Ser fram emot att bo precis på stranden, vandra runt i långgrunt vatten och framför allt att se allt fågel- och djurliv. Fasar lite inför flygresan med vår mycket aktiva 2-åring, men får köpa stort batteripack och försöka hitta massor av nedladdningsbara klipp...

Andra veckan blir däremot stort resort med AI i Cancun, där vi inte heller varit tidigare trots många tidigare resor till Mexico.

Någon som turistat runt Cancun och/eller Holbox som har tips på roliga utflykter och sevärdheter "åt det hållet"? Vi har bra koll på söder om Playa del Carmen (Tulum, Akumal, upplevelseparkerna och cenoterna, Cozumel osv) men absolut noll koll på Cancun och norrut. Isla Mujeres har vi bott på tidigare, och tror att det är ganska likt Holbox så det skippar vi nog denna gång tror jag.

Vi släpar på en mycket pigg och aktiv två-åring (eller snarare: försöker springa ikapp en mycket pigg och aktiv två-åring) så gärna lite barnvänligt, även om vi kan dela upp oss lite (reser med ett par vänner).

Vet inte om mitt svar kommer för sent men jag har varit i Holbox! Sjukt vackert och lugnt och fridfullt. Nästan väl lugnt men perfekt om man vill koppla av!
 
Vet inte om mitt svar kommer för sent men jag har varit i Holbox! Sjukt vackert och lugnt och fridfullt. Nästan väl lugnt men perfekt om man vill koppla av!
Just det ja, det minns jag ju nu när du skrev det (minns också att jag då typ "varnade"dig för att det skulle vara så lugnt :D - tiden ändras, nu är jag trött småbarnsmorsa som bara vill se sand, vatten och undersidan på en halmad parasoll i en vecka...)!
Hur var myggsituationen där? Har läst rena skräckrapporter om att man typ inte kan gå ut under skymning/gryning, men hoppas på att det främst gäller sommarmånaderna och inte vintern. Några restaurangtips som du minns? Eller andra tips?
 
Förresten: Ni som kan Arlanda. Finns det ngt rimligt ställe att dumpa vinterkläder på över två veckor? Jag hittade deras garderob, men den går på typ 1800 spänn för oss tre, så känns ovärt, då är det ju en tredjedel av priset för att pröjsa för en extra incheckad väska och släpa skiten över Atlanten, vilket känns märkligt. Eftersom vi åker tåg t&r Arlanda från Göteborg så känns det lite risky att åka helt utan vinterkläder, vem vet vart tåget blir stående liksom...
 
Just det ja, det minns jag ju nu när du skrev det (minns också att jag då typ "varnade"dig för att det skulle vara så lugnt :D - tiden ändras, nu är jag trött småbarnsmorsa som bara vill se sand, vatten och undersidan på en halmad parasoll i en vecka...)!
Hur var myggsituationen där? Har läst rena skräckrapporter om att man typ inte kan gå ut under skymning/gryning, men hoppas på att det främst gäller sommarmånaderna och inte vintern. Några restaurangtips som du minns? Eller andra tips?

Ja det är svinlugnt! :D Men mysigt! De höll på att bygga en massa när vi var där för ngt år sedan, men då fanns inga riktiga vägar, man promenerade runt barfota typ. "Stan" är ingen riktig stad utan färgglada skjul typ. Men som sagt, det kan ha ändrats. Hotellen ligger efter stranden och är mer "Bungalows", vilket var jättemysigt, men det kan ju ha byggts annorlunda och större hotellkomplex nu.
Jämfört med tex Jamaica är Holbox väldigt tryggt, inga eller väldigt få strandförsäljare, inga hustlers. Fantastisk kritvit strand av vetemjölskonsistens. Långgrund vatten som sällan har höga vågor, passar garanterat kids. Inte så mkt aktiviteter på stranden, men vet att vissa tog ngn båttur. Kan iofs också ha ändrats sen vi var där. Maten är inte fantastisk, men bättre än på Kuba. Fanns rätt mkt restauranger på stranden som var helt okej! Några hak inne i "stan" (dit man promenerade lätt). Backpackers hängde på "Colibri" ett väldigt pittoreskt ställe med lite hippiefeeling. Rekommenderar ett besök där främst för feelingen och inredningen. "Stan" är så liten så du kan inte missa det, det ligger vid "torget". Där omkring finns också lite souvenirbutiker odyl.

Åker ni charter? Hur har ni ordnat resan ut till Holbox? Bilturen är inte så kul ut dit, ganska lång, gropig och vår chaufför körde som en biltjuv. Sen byter ni till färja. Gå på toa innan är mitt tips, det tar rätt mkt tid. Vi blev sen hämtade med flakmoppe. Fördel om man inte har svinstora väskor.
 
Just det @SaraMara ang myggen. Vi var där i feb/mars och det är lugnt på dagen, men när solen går ner är de ganska aggressiva. Vi hade rätt mkt problem med det, men vår bungalow låg liksom i kanten mot vegetationen. Det kan ha påverkat också. Ön består förutom bebyggelsen mot stranden av typ djungel/vegetation så finns rätt mkt mygg och dylikt. I stan kunde man köpa sånna där "rökelser" mot myggen som jag tyckte hjälpte något. Men myggstift är ngt ni definitivt behöver ta med!
 
Ja det är svinlugnt! :D Men mysigt! De höll på att bygga en massa när vi var där för ngt år sedan, men då fanns inga riktiga vägar, man promenerade runt barfota typ. "Stan" är ingen riktig stad utan färgglada skjul typ. Men som sagt, det kan ha ändrats. Hotellen ligger efter stranden och är mer "Bungalows", vilket var jättemysigt, men det kan ju ha byggts annorlunda och större hotellkomplex nu.
Jämfört med tex Jamaica är Holbox väldigt tryggt, inga eller väldigt få strandförsäljare, inga hustlers. Fantastisk kritvit strand av vetemjölskonsistens. Långgrund vatten som sällan har höga vågor, passar garanterat kids. Inte så mkt aktiviteter på stranden, men vet att vissa tog ngn båttur. Kan iofs också ha ändrats sen vi var där. Maten är inte fantastisk, men bättre än på Kuba. Fanns rätt mkt restauranger på stranden som var helt okej! Några hak inne i "stan" (dit man promenerade lätt). Backpackers hängde på "Colibri" ett väldigt pittoreskt ställe med lite hippiefeeling. Rekommenderar ett besök där främst för feelingen och inredningen. "Stan" är så liten så du kan inte missa det, det ligger vid "torget". Där omkring finns också lite souvenirbutiker odyl.

Åker ni charter? Hur har ni ordnat resan ut till Holbox? Bilturen är inte så kul ut dit, ganska lång, gropig och vår chaufför körde som en biltjuv. Sen byter ni till färja. Gå på toa innan är mitt tips, det tar rätt mkt tid. Vi blev sen hämtade med flakmoppe. Fördel om man inte har svinstora väskor.
TACK!
Ja, vi reser charter, så kör en vecka där och en vecka på annan ort (leker med kontraster den här gången och avslutar på megaresort AI i Cancun efter vårt lilla söta hotell direkt på stranden på Holbox :D ). Transfer sköts därför med buss, vilket känns tryggast med tanke på avkomman (vi har annars alltid hyrt in typ USA Transfers och deras vans, men det är så svårt att få till barnstol att buss känns tryggare). Vi lär få ta typ två golfbilar bara för oss, barnvagn, en väska med typ bara blöjor... Crazy. :D
 
Just det @SaraMara ang myggen. Vi var där i feb/mars och det är lugnt på dagen, men när solen går ner är de ganska aggressiva. Vi hade rätt mkt problem med det, men vår bungalow låg liksom i kanten mot vegetationen. Det kan ha påverkat också. Ön består förutom bebyggelsen mot stranden av typ djungel/vegetation så finns rätt mkt mygg och dylikt. I stan kunde man köpa sånna där "rökelser" mot myggen som jag tyckte hjälpte något. Men myggstift är ngt ni definitivt behöver ta med!
Var rädd för det. Tydligen ligger vårt hotell längst upp på stranden, i närheten av mangroveträsk och vad som pedagogiskt kallas "mosquito point", så vi lär få släpa med en del Mygga (och köpa en del Off-spray då)... Stön. Jag som svor att aldrig igen komma i närheten av DEET-medel efter Zika-chocken när vi var i Mexico och jag lite oplanerat vart gravid strax innan, då typ BADADE jag i OFF och höll på att kräkas varje gång. Urk.
 
TACK!
Ja, vi reser charter, så kör en vecka där och en vecka på annan ort (leker med kontraster den här gången och avslutar på megaresort AI i Cancun efter vårt lilla söta hotell direkt på stranden på Holbox :D ). Transfer sköts därför med buss, vilket känns tryggast med tanke på avkomman (vi har annars alltid hyrt in typ USA Transfers och deras vans, men det är så svårt att få till barnstol att buss känns tryggare). Vi lär få ta typ två golfbilar bara för oss, barnvagn, en väska med typ bara blöjor... Crazy. :D

Vi åkte också buss, nån slags minibuss, arrangerade av Tui (då Fritidsresor). Förvänta er inte en bekväm turistbuss! :D Ha gärna åksjukepiller i beredskap. Jag hade inte problem, satt så jag såg vägen, min resekompis mådde rätt dåligt
 
Vi åkte också buss, nån slags minibuss, arrangerade av Tui (då Fritidsresor). Förvänta er inte en bekväm turistbuss! :D Ha gärna åksjukepiller i beredskap. Jag hade inte problem, satt så jag såg vägen, min resekompis mådde rätt dåligt
Åh fy! Bra du säger det, ska kontakta dem och fråga. Är det ändå ngn jäkla skrutt-van så beställer jag hellre egen transport, så slipper man vänta på folk också.
 
Förresten: Ni som kan Arlanda. Finns det ngt rimligt ställe att dumpa vinterkläder på över två veckor? Jag hittade deras garderob, men den går på typ 1800 spänn för oss tre, så känns ovärt, då är det ju en tredjedel av priset för att pröjsa för en extra incheckad väska och släpa skiten över Atlanten, vilket känns märkligt. Eftersom vi åker tåg t&r Arlanda från Göteborg så känns det lite risky att åka helt utan vinterkläder, vem vet vart tåget blir stående liksom...

Ni lär få byta tåg på centralen antar jag. går inte sj tåg dit ut? där har de också skåp. om ni inte åker dagtid och vill lämna hos mig på kontoret. sitter 50m från Arlanda express.
 
Ni lär få byta tåg på centralen antar jag. går inte sj tåg dit ut? där har de också skåp. om ni inte åker dagtid och vill lämna hos mig på kontoret. sitter 50m från Arlanda express.
Reser tyvärr hem på en lördag, annars hade det varit grymt (reser dagtid på vägen upp). Tack ändå!
 
Bokat Berlin i April nu så hit med era tips! Har två heldagar att sätta sprätt på, vill helst promenera så inga långa utflykter utanför stan :D

Preliminärt bokat hotell nära Postdamer Platz, hur är området? Vill bo centralt men inte mitt i ngt partyområde ;)
 
Vi har nu bokat sommarens första aktivitet. 28/6 ska vi på konsert i Århus, Danmark :banana: Vi har inte bestämt hur vi ska ta oss dit och hem (bil/tåg/flyg) eller var vi ska bo, så tips tas tacksamt emot. Vi har lite begränsat med tid, för vi har inte barnvakt hur många dagar som helst. Vi utgår från Stockholm, och det kanske är för mastigt att bila i ett sträck så långt? Smidigaste sättet att resa den sträckan, om inte bil? Tips på ställe att övernatta på längs vägen, om det blir så?
 
Alltså, måste bara få avrapportera glädjen över att vi tog oss till Holbox. Vilken pärla! :heart Fantastisk promenadväg i havet, vacker natur, mysig och knasig by... ljuvligt!

Råkade hamna i en orkan också, mindre trevligt. Nu när vi klarat oss och det mesta av våra prylar kan vi ju garva åt eländet och vår naiva plan att sitta under halmtaket, dricka rödvin och titta på stormen...

Och så måste jag bara få gny lite. Om vi nu ska åka mer tåg, varför måste det vara så jävla besvärligt? Höga, branta trappor att släpa bagage uppför, nästan inget utrymme att lägga bagage, inga bagagevagnar på stationerna, små jäkla godshissar som man måste åka två gånger i för at få upp allt för att ta sig till rätt spår osv. Fan vilken pärs, och så synd eftersom själva resan är så skön jämfört med att tex köra själv.
 
Åh, jag fick ett sånt där plötsligt rese-sug! Eller ja, egentligen är jag väl ressugen med jämna mellanrum, men nu lite extra. Hade bara skullat få med mig någon, men får väl se... :)

Funderar just nu på kanske en liten kryssning till Riga..? Nån som varit där?
Eller i Vilnius eller Tallin? Vilken ska man välja av de tre städerna?

Jag vill ha fina byggnader och natur att titta på, lugna områden med mysig atmosfär, mysiga restauranger med god och billig vegetarisk mat och gärna kul second hand-shopping! :D Finns det här eller kanske nån har nåt annat tips?

Kanske nån mysig småstad i Europa?? Dit det är lätt att ta sig dock... :)

I Amsterdam har jag heller aldrig varit, det lockar också, kan det passa mig?
 

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 884
Senast: ameo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 424
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 847
Senast: Hermelin
·
Samhälle Här kan vi fortsätta diskutera valet!
54 55 56
Svar
1 103
· Visningar
41 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp