Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
I Leeds ligger ett av mina favvo museum: Royal armory. Dels har de intressanta förevisningar om hur gamla vapen används, dels finns det inte många andra ställen att se en komplett elefantrustning. Det finns även ett bryggeri som är museum och har shirehästar - det är alltid värt att se shirehästar. Jättar med fullblodshud och mustascher. Sedan kan man dra ut och kolla Yorkshire dales.
Wow! Nu längtar jag ju bort ännu mer! Tack för den!

:p

Elefantutrustningen vill jag absolut se. Jag drömde som barn om att bli elefanttränare.

Shirehästarna - lever de eller är de uppstoppade och ingår i någon utställningsgrej? (Jag är lite rädd för uppstoppade djur, fånigt nog.)
 
Wow! Nu längtar jag ju bort ännu mer! Tack för den!

:p

Elefantutrustningen vill jag absolut se. Jag drömde som barn om att bli elefanttränare.

Shirehästarna - lever de eller är de uppstoppade och ingår i någon utställningsgrej? (Jag är lite rädd för uppstoppade djur, fånigt nog.)
Nån timme bort finns det en jättemysig liten by, Hebden bridge och fina kullar att gå på.
 
Wow! Nu längtar jag ju bort ännu mer! Tack för den!

:p

Elefantutrustningen vill jag absolut se. Jag drömde som barn om att bli elefanttränare.

Shirehästarna - lever de eller är de uppstoppade och ingår i någon utställningsgrej? (Jag är lite rädd för uppstoppade djur, fånigt nog.)
Hästarna levde och ingick i ett av två sexspann som bryggeriet hade - de sa till mig att hästarna turades om att vara på bryggeriet som bara hade spånade frimärkshagar. De undanbad klappar med en skylt "gentle giants can bite" - men jag fick klappa och hästarnas hud och päls var magisk, jag har aldrig känt något så lent och man kunde följa blodådrorna under huden. Då har jag ändå varit ute med ett spann Clydesdale
 

Hans ord: Rent och snyggt trots 5 miljoner (tror jag) invånare i staden (Baku). Folket var trevliga men det var inte mycket engelska de pratade men man klarar sig. Maten fick jag smaka både den inhemska och tex steakhouse restauranger med internationell mat. Den inhemska maten var det mycket med kyckling och lamm.
Kvinnor gick klädda som dem ville förutom på de mer religiösa ställena så det är inget man måste tänka på.
Staden har inte hunnit bli en turistfälla och det var roligt att få se staden innan det blir nästa stora resmål.
Jag tycker staden var fin med både nya och äldre delar. Finns en del monument att kolla på och jag hann inte se allt så kan inte uttala mig om det övriga.
Jag kan absolut tänka mig att åka tillbaka.
 
Om man fick för sig att bjuda sin partner (50 +) och sin son (30-) till St. Petersburg, vad ska man sedan göra när man väl är där?

Det är mest ett infall därför att jag aldrig brukar resa i den riktningen.
 
Ni som har mer erfarenhet av att resa, hur nära resan är det smartast att boka flygbiljetter? Vi ska resa hela familjen (2 vuxna och 2 barn) till Gran Canaria i januari 2019 och vi har inte bokat flyg än då det är så lång tid kvar. Boende där nere har vi redan så det är bara själva flyget vi ska boka och såklart vill ha bra pris på :D
 
Ni som har mer erfarenhet av att resa, hur nära resan är det smartast att boka flygbiljetter? Vi ska resa hela familjen (2 vuxna och 2 barn) till Gran Canaria i januari 2019 och vi har inte bokat flyg än då det är så lång tid kvar. Boende där nere har vi redan så det är bara själva flyget vi ska boka och såklart vill ha bra pris på :D

Det beror nog lite på hur viktigt det är med ev direktflyg och bra flygtider (tid på dygnet). Om det är viktigt med riktigt bra flyg enlig ovan är det bra att boka när man finner det an är ute till rimligt pris.
Kan ni tänka er dåliga tider, många byten men till ett billigt pris vänta till hösten.
Men gran canaria är ett hett resmål framförallt under vintern, så jag hade bokat så snart som möjligt om datum redan är bestämt.
 
Det beror nog lite på hur viktigt det är med ev direktflyg och bra flygtider (tid på dygnet). Om det är viktigt med riktigt bra flyg enlig ovan är det bra att boka när man finner det an är ute till rimligt pris.
Kan ni tänka er dåliga tider, många byten men till ett billigt pris vänta till hösten.
Men gran canaria är ett hett resmål framförallt under vintern, så jag hade bokat så snart som möjligt om datum redan är bestämt.

Tack för tips då kanske vi inte ska vänta allt för länge :) Ett byte skulle vi eventuellt kunna tänka oss. Tid på dygnet är inte lika noga då vi räknat med att två dagar blir resedagar.
 
Tack för tips då kanske vi inte ska vänta allt för länge :) Ett byte skulle vi eventuellt kunna tänka oss. Tid på dygnet är inte lika noga då vi räknat med att två dagar blir resedagar.
Jag rekommenderar Skyscanner, där kan ni ordna med prisbevakning så att ni får mail när priserna för er rutt går upp/ner. Jag brukar använda mig av det inför de flesta resor, och gå in och boka när jag märker att priserna börjar krypa upp.
 
Testa att kolla charterföretag, man brukar kunna köpa flygstolar till rimligt pris på direkt flyg.
Alla charterbolag har flygstolar, men de senaste åren har de gått upp väldigt mycket i pris om man inte satsar på sista minuten. Står man bara ut med nån mellanlandning och fler restimmar är reguljärt inte sällan hälften så dyrt.

Jag kikade för skojs skull på 2 v i januari till Gran Canaria hos Ving, de vill ha strax under 4900. På momondo hittade jag reguljärbiljetter med ok tider för strax över 2000. (Bagage tillkommer i båda fallen)
 
Om man fick för sig att bjuda sin partner (50 +) och sin son (30-) till St. Petersburg, vad ska man sedan göra när man väl är där?

Det är mest ett infall därför att jag aldrig brukar resa i den riktningen.
Man flanerar längst Neva och Nevskij prospekt.

Eremitaget... och Eremitaget... (Det är ett jättemuseum. Missa inte deras 1900-tals konst med Picasso (det målade originalet till Les Demoiselles d'Avignon finns där) Matisse (Sången och Musiken). I övrigt har de en staty av Michelangelo och Da Vincis Madonnan med blomman, en Rafael madonna... några el Greco och blandade Rubens, en otrolig samling holländsk femton-sextonhundratals konst (pga Peter den stores personliga intresse), italiensk medeltids fajans i otroliga färger...)

Ryska museet med rysk konst ffa från 1800-tal

Naturhistoriska museet - med en mumifierad mammutkalv

Många gillar att åka ut till Tsarskaja selo - tsar byn - som är sommarpalats från Katarina den storas tid. Jag kan inte rekommendera någon restaurang, för det var länge sedan jag var där - då var Stariji tamoeschen - Gamla tullen - bäst, men dyr även med svenska mått mätt.
 
Serbien eller Montenegro, någon som varit där och kan ge lite tips?

Har inte varit i Serbien, men Montenegro. Vi bodde i Kotor. Riktigt mysig liten stad som ligger vackert inne i en fjord. Rent och fint vatten, men inga sandstränder utan klippbad. Vi hyrde bil vilket rekommenderas och körde upp till bergen för rafting i TaraCanyon. Så vackert! Kan verkligen rekommendera. Budva tyckte vi inte lika mkt om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 220
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 314
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 585
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 784
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp