Resmål i april/maj

Sv: Resmål i april/maj

Får väl uttala mig om vad jag vill. Det är säkerligen inte bara jag som är frusen av mig. Alla som åker till Thailand och trivs där vill ju ha samma värme som jag är ute efter. Kan inte inbilla mig att folk åker dit om dom tycker det är för varmt. Så jag är garanterat inte ensam!
 
Sv: Resmål i april/maj

Jag skrev mig erfarenhet precis som dom andra gjort i tråden. Och det var så jag tyckte om kretavädret vid den tidpunkten då jag var där.

Men då undrar jag igen: har du varit där flera gånger vid samma tidpunkt? Vädret på försommaren växlar och det kan skilja väldigt mycket från år till år. Har man bara varit där en gång, t ex, så går det inte att dra någon slutsats.
 
Sv: Resmål i april/maj

Då kan jag väl dra in min man i historien också. Han går med t-shirt under vinterjackan och börjar använda shorts sedan i slutet på mars och är alltså varm av sig. Han tyckte också det var kallt för att vara sommarväder. Han och jag är som dag och natt vad det gäller värme.

Så jag står fast vid att det inte är tillräckligt varmt på kreta i slutet av maj.
 
Sv: Resmål i april/maj

klart jag kan. Precis som jag kan tycka att tex Kiruna är skit efter ett besök. Jag behöver inte åka tillbaka upprepade ggr för att upptäcka att jag hade rätt första gången.
 
Sv: Resmål i april/maj

Men snälla, sluta! Hur många besök baserar du det på? Kreta kan vara fantastiskt i slutet av maj (vilket f ö är 3-4 veckor efter att TS vill åka. Och vid hennes tidpunkt är vädret nyckfullare men det KAN vara varmt även då).
 
Sv: Resmål i april/maj

klart jag kan. Precis som jag kan tycka att tex Kiruna är skit efter ett besök. Jag behöver inte åka tillbaka upprepade ggr för att upptäcka att jag hade rätt första gången.

Men poängen är: även om det var -8 den gång just du var på Kreta så betyder det inte att det är -8 där varje år i maj. Det kan lika gärna vara 25 - åtta majmånader i rad.
 
Sv: Resmål i april/maj

Men lägg ner själva. Jag förstår inte ens vad det är ni vill ha fram. Jag sa min åsikt om vädret, thats it!
Evigt tjafs om någons åsikt om väder..
 
Sv: Resmål i april/maj

Men skriv då "den gång jag var på Kreta var det kallt". Inte "Det är kallt på Kreta".
 
Sv: Resmål i april/maj

vi hade 24-25 grader när vi var där men det var samma som var hemma vid den tidpunkten. Resan var bra men vädret var inte mer än det var hemma. Och åker jag utomlands till ett land som ska ha det varmare så vill jag märka av det.
 
Sv: Resmål i april/maj

Bra att vi förstår varandra.
Det är kallt för vissa, och varmt för andra.
 
Sv: Resmål i april/maj

Ja, och temperaturerna varierar från år till år vid samma tidpunkt.

Medeltemperaturen på Kreta för månaden är 24 grader. Men då gäller det hela ön, som är jättestor och har växlande klimat. Och den temperatur man själv upplever/mäter på plats är alltid högre än det som anges som medeltemperatur (jag och många med mig brukar ha med termometer:D)
 
Sv: Resmål i april/maj

Haha nä, du är inte ensam om att vilja ha värme på semestern men jo, det är nog rätt ovanligt att frysa när det är +34. Det tror jag allt att det är! :D
 
Sv: Resmål i april/maj

Jag reser utan barn i augusti så jag kan sitta i solen precis hela tiden om jag vill.
Om det nu var det ditt inlägg syftade på?

Ja det var det. Då är säkert Grekland i augusti ett bra val för dig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Resmål i april/maj

Vi har bokat Cypern 3 maj. Det ska vara relativt solsäkert men vi är beredda på att det kan bli kyliga nätter och att det inte är säkert att vattnet är speciellt varmt.
Vi har dock bokat ett hotell som har uppvärmd inomhuspool så det finns en reservplan om man inte kan bada i övrigt ;)

Det kan nog vara lite krångligt på Cypern... Vi får se om banksystemet överlever. Inte så att ni inte ska åka, men häng med i utvecklingen och var beredd på lite okonventionella lösningar.

Du vet att alla tillgångar på över 100.000 euro i ett par banker drabbas av en massiv extra skatt? Det är rätt många stora företag, exempelvis hotell som har så pass mycket pengar på banken, helt enkelt för att man behöver det som rörligt kapital för att betala löner, el, sophämtning.. osv.

Men åk, Cypern behöver sina turister mer än någonsin.
 
Sv: Resmål i april/maj

Får väl uttala mig om vad jag vill. Det är säkerligen inte bara jag som är frusen av mig. Alla som åker till Thailand och trivs där vill ju ha samma värme som jag är ute efter. Kan inte inbilla mig att folk åker dit om dom tycker det är för varmt. Så jag är garanterat inte ensam!

Nja Thailand har också ett varierande klimat. En av mina mer frusna upplevelser var en mc-tur i bergen (ca 12 grader) och en natt en i nationalpark när andedräkten ångade.

Men om man säger relativt Sverige i Juli, när vi har det som varmast, så är Kreta varmt i maj. Men medelhavet är inte tropikerna och inte Kalahari heller...

Kreta är bra i maj, det är som en mycket bra svensk sommar.
 
Sv: Resmål i april/maj

Det är ju ett lotteri.. Var på mallorca v.9 ett år och hade extremtur med vädret, 25 grader varje dag, det gick att bada i havet men inte så man låg och simmade direkt, men sol och värme på dagarna. Har även varit med om 30+ på rivieran i slutet på april.
Men vill man vara garanterad sol och värme ska man kanske åka längre söderut?
Själv hade jag gärna åkt till grekland, har bara varit där en gång och då på fastlandet i augusti-september, då var det för varmt på dagarna för att kunna göra så mycket mer än sol och bad vilket var ganska tråkigt.
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 095
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 031
Senast: Whoever
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 895
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp