Resor i tjänst - enskild firma osv - satans deklaration!

Cyllene

Trådstartare
Startade eget företag i våras (enskild firma) och var på en intro med Skatteverket. Där fattade jag det som att jag kunde få tillbaks på resor jag gör (18 kr/mil osv).

Jag har under året fört resjournal jättenoga och har allt dokumenterat.

Nu går ju inte mitt lilla företag med någon vinst. Innebär detta att mina resor bara ökar på min förlust?

Jag kan alltså inte få tillbaka det på skatten som när jag reser mycket i mitt vanliga jobb?

Det här är SÅ rörigt för en som är ny.

Samma funderingar vad gäller traktamente förresten. Jag jobbar ju mycket utomlands, men det får jag väl inget för heller gissar jag?

Tacksam för alla tips och förklaringar!

/C - deklarationshandikappad

Sv: Resor i tjänst - enskild firma osv - satans deklaration!

Du kan göra skattefria avdrag för de resor du gör med egen bil. Det betyder att du bara helt sonika tar ut 18:- x antal mil och bokför det som skattefri bilersättning, kommer inte ihåg vad kontot heter exakt, kan kolla det om du vill.
Om du gör så att du tar ut de pengarna ökar din förlust ja, vilket kan vara bra då du de första fem (tror jag) åren kan dra av din förlust från din inkomst av tjänst :idea: Innebär att du får tillbaka mer på skatten. Bättre än när du drar av resor till och från vanliga jobbet. :bump:

Traktamente osv får du också ta ut från ditt företag, jag är osäker på hur det funkar dock... Alla resor när du far utomlands för att jobba (om det är jobb för din firma) kan du låta företaget betala, bara bokföra det som resekostnader = större förlust = mer avdrag på din inkomst av tjänst före skatt.

Men se till att ta betalt för dina tjänster och resor, för skatteverket tycker att det är skumt om man år efter år bedriver en verksamhet som bara går med förlust. En enskild firma ska drivas med vinstsyfte ju. Men såhär i början går det ju trögt, jag har fortfarande förlust år 3 :o :crazy:

Jag känner en tjej som är jätteduktig på sånt där, PMa om du vill ha hennes nummer.

Det där med att dra förlusten mot inkomst av tjänst. Gör du det?

Min "revisor" (hon som hjälpt mig med bokföringen) tycker att jag inte ska göra det, då det sänker inkomsten. Dumt om man ser till färsäkringskassan om man blir långvarigt sjuk osv. Hur gör andra? Vi måste ju vara fler här med företag som går förlust. Vi håller ju på med hästar! ;)

Alla resor utomlands är bokförda som resekostnader. Det är ju lätt att göra när jag flyger, men när jag kör med egen bil kan jag ju inte dra bensin och sånt som kostnad, det hade jag ju tänkt få tillbaka.

Tack för ditt svar!

Det påverkar inte varesig pensionsrätt eller sjuklön vid sjukdom. I taxeringskalendern kommer alltså din inkomst av tjänst registreras, innan dina avdrag. Ditt "vanliga" reseavdrag till ditt "vanliga" jobb belastar ju inte en eventuell sjuklön heller.

Du får dra av upp till 100 000kr/år i 5 år. Har du större underskott ett år skjuts det vidare till nästa år. Du måste dock ha en hel del på fötterna för att kunna bevisa att du har ett vinstdrivande syfte. Skatteverket har inte så mycket förståelse för att det kan ta ett flertal år att hamna på +.

Du ska absolut kvitta underskottet i firman mot inkomst av tjänst!

Senast ändrad:

Vet du hur det är med momsen när man haft träningar, 6 eller 25%??

Vi drog förlusten mot inkomsten de första 5 åren.

Vad är det för nackdel med att göra det?

Min revisor har i princip avrått mig från att göra det! Men jag vill såklart gärna ha tillbaks mer pengar :angel: , så nu låter det ju lockande.

För min del handlar det väl om ett minus på ca 40 000 kr som max.

Jag förstår inte vad han menar att det skulle vara nackdel för.

Nu har jag handelsbolag , men även vi kvittade underskottet mot annan inkomst av tjänst de första fem åren. Nu rullar vi ett blygsamt underskott på 20 000:-

Tja det heter ju att det ska bedrivas självständigt, varaktigt och i vinstsyfte.

Om man sedan drar in någon vinst? Visst men hästbranschen är svår.
*s* men undrar jag vad de skulle säga till oss, för vi har idag 16 kusar, väntar 8 föl. Inte precis ren hobby :smirk:
Dessutom fick vi på lusen för att vi hade för många hästar och inte redovisade det, då vi hade det som hobby....(då var antalet max 7) (de ansåg vi drev företag, för annars har man inte så många hästar)

gränsen mellan hobby och företag är luddig, ibland nämns det med antalet häst, att vid tre då är det inte hobby.-Konstig definition. Men du kan driva ett företag på en avelsmärr -sålänge du regelbundet tar föl... och säljer avkomman.

Har kompis med enskild firma och kolla verkligen upp det där med försäkringskassan nu innan deklarationen. Han har ett helsicke. Driver ändå åkeri och det går bra, de håvar in och har konstant körningar på sin bil. Lik förbaskat så räknar kassan på nåt lustigt vis, så de öhhh 200'-300' han tar ut räknas inte som hans sjukpenninggrundande inkomst. (tillägger att det är i höstas vi snackade om detta och jag kommer inte riktigt ihåg. Men vet att han ojade sig över om han skulle bli sjuk...)

Så om jag vore i dina kläder så skulle jag ringa till kassan och fråga innan jag deklarerar -för då vet man innan man sitter i det blå skåpet....

Gira :banana:

Nu tror jag att jag fattat det rätt. Jag ska ringa FK och dubbelkolla.

Om jag gör ett avdrag på min årsinkomst på mitt företags förlust, så sänker jag min årsinkomst. Det som står i taxeringskalender skiter tydligen FK i.

Så om jag gör det här avdraget på 50 000 kr och säg att jag tjänar 250 000 kr/år, så är det en minskning på 20% av min inkomst. Om något händer mig, bilolycka, brutet ben osv och jag ska få sjukpenning så blir det alltså rätt mycket mindre pengar för mig om jag gjort det här avdraget. Samma sak om jag ska skaffa barn. Nu är ju jag i den åldern då det kanske snart är dags, även om jag försöker hävda att jag hellre vill ha fölungar. :smirk:

Jag ska dubbelkolla detta med FK, men är det som jag fattar så avstår jag nog från att göra det avdraget. Visst vore det kul att få tillbaks en 15 000 kr till på skatten, men man vet aldrig vad som händer.

Vad är det för nackdel med att göra det?

Min revisor har i princip avrått mig från att göra det! Men jag vill såklart gärna ha tillbaks mer pengar :angel: , så nu låter det ju lockande.

För min del handlar det väl om ett minus på ca 40 000 kr som max.

Om du senare gör en vinst i ditt företag så är det ofta mer fördelaktiigt att ha sparat underskottet. Avdrag i företaget är ofta värda mer än avdrag från inkomst av tänst pga högre skatter och avgifter.

Det påverkar inte varesig pensionsrätt eller sjuklön vid sjukdom. I taxeringskalendern kommer alltså din inkomst av tjänst registreras, innan dina avdrag. Ditt "vanliga" reseavdrag till ditt "vanliga" jobb belastar ju inte en eventuell sjuklön heller.

Du får dra av upp till 100 000kr/år i 5 år. Har du större underskott ett år skjuts det vidare till nästa år. Du måste dock ha en hel del på fötterna för att kunna bevisa att du har ett vinstdrivande syfte. Skatteverket har inte så mycket förståelse för att det kan ta ett flertal år att hamna på +.

Du ska absolut kvitta underskottet i firman mot inkomst av tjänst!

Ang att kvitta underskott mot tjänst:
Det håller jag absolut inte med om om man förväntas gå med vinst inom överskådlig framtid.

Kvittas förlust av näringsverksamhet mot inkomst av tjänst så slipper du endast undan med skatten.

Om du sparar förlusten och kvittar mot framtida inkomster i näringsverksamheten så slipper du betala både skatt och egenavgifter på detta.

Skillnaden blir ca 25% eftersom egenavgifterna är avdragsgilla.

Och naturligtvis påverkas pensionspoängen av lägre inkomst.

Taxeringskalendern trodde jag uppgav taxerad inkomst.

Min "revisor" (hon som hjälpt mig med bokföringen) tycker att jag inte ska göra det, då det sänker inkomsten. Dumt om man ser till färsäkringskassan om man blir långvarigt sjuk osv. Hur gör andra? Vi måste ju vara fler här med företag som går förlust. Vi håller ju på med hästar! ;)

Alla resor utomlands är bokförda som resekostnader. Det är ju lätt att göra när jag flyger, men när jag kör med egen bil kan jag ju inte dra bensin och sånt som kostnad, det hade jag ju tänkt få tillbaka.

Tack för ditt svar!

Nej bensinkostnader kan du inte dra av så länge företaget inte har en bil. Men du kan dra av milersättning med 18.-/mil .

Ja, jag drar förlusten mot inkomst, just nu är det inte så mycket att det gör nån direkt skillnad. Det finns ju fördelar och nackdelar med allt, man kan ju också periodisera (tror jag det hette) så att man kan kvitta förlusten i år mot framtida vinster inom ett visst antal år.

Hmm.. jag är inte riktigt med på hur du menar med bilen. Alltså, kör du med egen bil utomlands håller du ju bara räkning på milen som vanligt (skriver körjournal) och sedan bokför du det som skattefri bilersättning. Du behöver ju inte ta ut det, men bokar du det så, så blir företaget liksom skyldig dig de pengarna, som du kan ta ut när du börjar gå med vinst.

Tack för ditt svar!

Nu börjar det klarna tror jag!

Så om jag låter företaget gå med förlust nu, så kan jag när det går med vinst kvitta det mot den här förlusten utan att behöva skatta för det?

Det vore ju bra!

Har kompis med enskild firma och kolla verkligen upp det där med försäkringskassan nu innan deklarationen. Han har ett helsicke. Driver ändå åkeri och det går bra, de håvar in och har konstant körningar på sin bil. Lik förbaskat så räknar kassan på nåt lustigt vis, så de öhhh 200'-300' han tar ut räknas inte som hans sjukpenninggrundande inkomst. (tillägger att det är i höstas vi snackade om detta och jag kommer inte riktigt ihåg. Men vet att han ojade sig över om han skulle bli sjuk...)
Har man enskild firma så är inkomsten det som blir över när egenavgifterna är betalda, mao vinsten i företaget. Det är inte samma sak som vad han tar ut, men det borde vara det eftersom han annars nallar på nästa år. Fortsätter han att ta ut mer än deklarerad vinst (hans inkomst i deklarationen), kommer han att få en brakförlust den dagen han slutar, vilket nog inte alls är tanken.

Förmånsvärde läggs till inkomsten på F-kassan, (gjorde iallafall tidigare)

(Sorry, det blev lite luddigt... )

Nu börjar det klarna tror jag!

Så om jag låter företaget gå med förlust nu, så kan jag när det går med vinst kvitta det mot den här förlusten utan att behöva skatta för det?

Det vore ju bra!

Stämmer, men om du kan välja så låt inte företaget gå med större förlust. Var får du pengar ifrån? Hur finansierar du förlusten? Har du bank och revisor tryggt bakom dig?

Det är som med vinst, du kan periodisera en del för att kvitta mot ett år med sämre vinst.

Tips:
Boka en timme med en LRF-konsult, man får en timme gratis som ny kund. De är experter på detta.
Lyckat till //Jezz

haha, vi har haft LRF i många år som revisor. De har räknat fel, för vi som driver handelsbolag har lite andra regler jämfört med de som har ex. jordbruksfastighet. Sedan är de bra på att ta betalt. Däremellan kan jag inte klaga för allt har flutit på, även då vi fick revision av skatteverket.

Gira :banana:

Det här med avdrag och vinst. Jag tycker inte man behöver oroa sig för att behöva skatta för vinst. Sån koll har man väl på sitt bolag att man i slutet av året vet om det kommer bli vinst eller ej. Skulle det bli en stor vinst så kan man ju enkelt justera den genom att exempelvis, byta traktor eller köpa in en avelsmärr eller annat dyrare. -Byta hästtransport.....:angel: :D

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 375
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka