Resor med vänner

Jag skulle nog inte kunna låta bli att bli lite (obs lite!) sur om jag för ett år sedan var på en resa och såg en aktivitet jag vill göra nästa gång jag åker till stället och börjar planera för det och sen ändå får avstå för att en person inte vill.
Speciellt om man planerar att åka för att göra denna aktivitet.
 
Jag skulle nog inte kunna låta bli att bli lite (obs lite!) sur om jag för ett år sedan var på en resa och såg en aktivitet jag vill göra nästa gång jag åker till stället och börjar planera för det och sen ändå får avstå för att en person inte vill.
Speciellt om man planerar att åka för att göra denna aktivitet.

Det är väl lite så. Samtidigt anses vännens sällskap som viktigare, alltså blir det för mig ett självklart alternativt att skippa det och något jag själv väljer, framför aktivitet. Alltså ingen skuldbeläggning på vännen.
 
Jag hade nog löst det så att alla åkte tåg ........är aktiviteten en naturlig del av resan är det väl konstigt att alla deltar ??? Är det en extra grej känns det som valfritt men jag vet ju inte vad det är .
 
Jag tänker att man får välja vad som är viktigast.
Umgänge eller aktivitet.
Typ - resa 1- vi ska åka på ridläger över helgen eller resa 2- vi ska åka till område x och några timmar på lördag em tänkte vi göra en ridtur.
Hade det varit resa 1 hade jag satt aktivitet först och resa 2 umgänge.
Sen om jag hade varit den nämnda vännen hade jag inte varit den som velat att andra avstår sin resa om det hade varit resa 1.
 
Jag tänker att man får välja vad som är viktigast.
Umgänge eller aktivitet.
Typ - resa 1- vi ska åka på ridläger över helgen eller resa 2- vi ska åka till område x och några timmar på lördag em tänkte vi göra en ridtur.
Hade det varit resa 1 hade jag satt aktivitet först och resa 2 umgänge.
Sen om jag hade varit den nämnda vännen hade jag inte varit den som velat att andra avstår sin resa om det hade varit resa 1.

Vad bra och tydligt du beskrev. Jag tänker nog lite som du!
 
Det är väl lite så. Samtidigt anses vännens sällskap som viktigare, alltså blir det för mig ett självklart alternativt att skippa det och något jag själv väljer, framför aktivitet. Alltså ingen skuldbeläggning på vännen.

Jag är fascinerad måste jag säga.
Så vännens sällskap, på just den här resan när den är motvalls och inte vill göra en aktivitet som alla andra vill, är viktigast. Resonerar de andra tre likadant som du?

Jag hade inte velat vara vännen som gör att fyra andra avstår en för dem viktig aktivitet. Då hade jag känt press på mig att på något sätt gottgöra att jag sabbade aktiviteten. Även om mina vänner är storsinta hade jag känt så
 
Jag är fascinerad måste jag säga.
Så vännens sällskap, på just den här resan när den är motvalls och inte vill göra en aktivitet som alla andra vill, är viktigast. Resonerar de andra tre likadant som du?

Jag hade inte velat vara vännen som gör att fyra andra avstår en för dem viktig aktivitet. Då hade jag känt press på mig att på något sätt gottgöra att jag sabbade aktiviteten. Även om mina vänner är storsinta hade jag känt så
Samma här, jag hade verkligen känt mig som ett ufo om dom andra 4 avstår nåt dom från början sagt att dom vill göra just på denna resa. Speciellt om jag har vetat det från början.
 
Jag är fascinerad måste jag säga.
Så vännens sällskap, på just den här resan när den är motvalls och inte vill göra en aktivitet som alla andra vill, är viktigast. Resonerar de andra tre likadant som du?

Jag hade inte velat vara vännen som gör att fyra andra avstår en för dem viktig aktivitet. Då hade jag känt press på mig att på något sätt gottgöra att jag sabbade aktiviteten. Även om mina vänner är storsinta hade jag känt så

Ja. Jag har inte pratat med dem men jag antar att de tycker likadant.

Jag hade också känt så, varför jag hade valt att delta i aktiviteten och avsätta pengarna för detta. Men, jag lägger ingen värdering i vännens val.
 
Ja. Jag har inte pratat med dem men jag antar att de tycker likadant.

Jag hade också känt så, varför jag hade valt att delta i aktiviteten och avsätta pengarna för detta. Men, jag lägger ingen värdering i vännens val.
Jag hade tagit för givet att de andra kan göra grejen och att jag kan underhålla mig själv under tiden. Jag hade inte anpassat mig för att vara schysst. Jag hade inte velat att de andra avstod pga mig. (Jag kan inte föreställa mig att jag är en av de fyra, jag blir den där enda hur jag än tänker på det. :p )
 
Jag hade tagit för givet att de andra kan göra grejen och att jag kan underhålla mig själv under tiden. Jag hade inte anpassat mig för att vara schysst. Jag hade inte velat att de andra avstod pga mig. (Jag kan inte föreställa mig att jag är en av de fyra, jag blir den där enda hur jag än tänker på det. :p )

Haha, jag hamnar nog lika mycket i båda lägen tycker jag. Den som inte vill spendera pengar på sociala aktiviteter och den som planerar sociala aktiviteter och hoppas på att vännerna ska delta. Det brukar ju sällan uppstå situationer som denna där samplaneringen är lite viktigare. I 99% av fallen är det "hakar på eller hakar inte på" utan att det påverkar någon annans beslut.
 
Absolut, och det sannolikaste scenariot är då att hen kommer välja att inte följa med, och vi kommer då välja att skippa aktiviteten.
Jag tycker lite synd om dig. Förstår dilemmat och det är ju som att välja mellan pest eller kolera.
För er del tycker jag det låter som att aktiviteten inte kommer att bli av, eftersom ni sätter enighet framför kollektivet. Och det är ju det man gör mellan vänner. :)
Men jag ska erkänna att jag ibland gör saker jag inte hade valt/haft lust att göra själv. Annars kommer man ju aldrig iväg på något. Eller så blir det trist ton efteråt och är då inte värt det.
Att uppfylla 5 personers önskemål till fullo är inte helt enkelt.
Eller så är det jätteenkelt! :)

Hoppas det blir jättebra hur ni än väljer att göra.

Vad gäller resan, så känns det kanske bäst att hyra ett gemensamt fordon, det låter enklast.
Alternativt lägga ihop tågkostnaden och bilkostnaden och sedan dela på 5.

Den skattefria ersättningen/mil, sägs motsvara 1/3 av den faktiska kostnaden. Nu var det ju något år sedan jag kollade siffran, men den låg väl på runt 18 kr. Så runt 55 kr/milen bör ju i så fall bilägaren få.

Lägger med en länk som visar bilkostnad om någon mot förmodan är intresserad av siffran jag nämnde.
http://www.affarsresenaren.se/2018/05/22/dyrare-köra-bil-än-många-tror-39727777
 
Alltså jag förstår nog fortfarande inte problemet riktigt.

Majoriteten vill ju åka på aktiviteten och den verkar vara tilltänkt sedan länge, så känns ganska självklart att ska ni genomföra den.
Och då måste det väl ändå vara den femte vännens val att välja mellan:
1) Följa med på aktiviteten trots sin ovilja.
2) Följa med på resan men ha tråkigt (?) i 5h ensam i stugan.
3) Inte följa med på resan

Men i praktiken blir det alltså:
1) Följa med på aktiviteten trots sin ovilja
2) Följa med på resan och känna att man förstört sina vänners planer då de ställer in den planerade aktiviteten.

Förmodligen menar du/ni bara väl, men det känns ju som att ni sätter vännen i en rävsax?

Jag själv hade t.ex inte haft några som helst problem att ägna några timmar ensam. Eller så hade jag valt att stanna hemma. Oavsett hade jag velat att det var MITT val. Inte bli påtvingad två ganska crappy val?
 
Haha, jag hamnar nog lika mycket i båda lägen tycker jag. Den som inte vill spendera pengar på sociala aktiviteter och den som planerar sociala aktiviteter och hoppas på att vännerna ska delta. Det brukar ju sällan uppstå situationer som denna där samplaneringen är lite viktigare. I 99% av fallen är det "hakar på eller hakar inte på" utan att det påverkar någon annans beslut.
Det är väl det att jag inte fattar varför ni andra påverkas.

För mig var det inte främst pengarna som var identifikationsfaktorn, utan just att vara motvalls. :p
 
Det går inte utan problem. Det är vad jag har försökt förklara i tråden. Resultatet blir att 1 av 2 kvällar tillsammans så sitter vännen ensam i en stuga i skogen i 5 h. Alltså, inte ett trevligt alternativ för någon. Vännen väljer sannolikt att inte följa med i stället. Eller så väljer de andra 4 vännerna att skippa aktiviteten.
Men hur kan det vara ett problem? Fem timmar går ju i ett nafs?
 
Men hur kan det vara ett problem? Fem timmar går ju i ett nafs?

Det beror ju på hur länge man är borta. En kväll på en vecka, absolut. En kväll på två dagar. Nä, då hade jag också tackat nej om jag var vännen. Det här är alltså hela lördagskvällen av en resa fre-sön.
 
Det är väl det att jag inte fattar varför ni andra påverkas.

För mig var det inte främst pengarna som var identifikationsfaktorn, utan just att vara motvalls. :p

Jag förstår inte hur man inte kan förstå att vi påverkas. Om vi genomför aktiviteten så tackar vännen nej till resan. Vi vill först och främst ha med vännen, det är viktigare än aktiviteten, alltså avstår vi aktiviteten. Är det jättesvårt att förstå?
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 917
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 626
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 572
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 897
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp