Bukefalos 28 år!

Respekt/vän övningar med häst

M

milliut

Hejsan, jag har nyligen blivit medryttare på en brun svensk ridhäst!
Redan från början när jag tog in henne från hagen första gången så märken jag att hon inte har nån respekt, hon trampade på mig och sprang före.
Hon har dock inte testat mig dom gångerna ägaren vart med, men igår red jag själv och det började. Först red vi ut, hon stannade varannan meter. Jag drev på henne, hon stog kvar. Hon är väldigt tunn så vill inte driva på så kraftigt för de känns som hon typ går sönder.. Prata lite med henne oså, sen gick hon igen. Sen vände jag, orkade inte bråka. Red då i paddocken, det gick fint i skritten men i traven var hon lite slö. När jag sedan skulle fatta galopp tvärstanna hon, kasta sig och slängde med huvudet så hon höll på o nocka mig. Så gjorde hon hela tiden, sjukt jobbigt. Hon rids mer som skogsmulle, dvs utan bett och nosgrimma. Hon har opererat munnen förut men de va flera år sen. Pratat med ägaren och hon brukar tydligen slå så med huvudet och det är inget fel på henne, men hon gör så när hon lätt blir irriterad/stressad/arg.

Hästen som jag nu har söker inte så mycket kontakt, finns de några bra respekt & ledar/vän övningar jag kan testa? Jag blev genast mycket intressantare när jag hade godis i handen ;)

jätte tacksam för svar! :idea:
 
Sv: Respekt/vän övningar med häst

För det första: Tycker ägaren det är okej att du gör en massa övningar med hästen?

För det andra: När kollades hästen av en veterinär sist? Var det i samband med operationen för flera år sedan eller har den blivit kollad nyligen? En häst som vägrar gå fram i skogen + är ovillig att röra sig i paddocken och dessutom blåvägrar att galoppera så kraftigt skulle jag absolut misstänka smärta hos. Det behöver inte ens vara munnen, det kan vara ryggen (dålig sadel kanske?) det kan vara att hästen är halt i flera ben vilket gör att man inte ser hältan så tydligt, det kan vara något annat.

Vad menar du med att hon är väldigt tunn? Är hon omusklad eller är hon mager? En tunn häst ska först och främst ha en balanserad foderstat, träning är extremt sekundärt och kommer först när man har ett vettigt hull att jobba med.

Tycker du ska be ägaren kolla upp hästens hälsa ordentligt först och skippa alla ledarskapsövningar. Om det är så att det är smärta som är orsaken till hennes beteende så kommer inga övningar i världen att hjälpa eftersom de inte tar bort grundproblemet, dvs smärtan.
 
Sv: Respekt/vän övningar med häst

Om det är okej med ägaren, och om det är helt säkert att hästen är helt frisk; (precis som iNHALE säger)

Så rekommenderar jag att du läser Klaus Ferdinand Hempflings bok Dansa med Hästar, som handlar om Kommunikation genom kroppsspråk, för att se om hans filosofi tilltalar dig. För mig och hästarna fungerar detta bra och vi arbetar oss sakta med säkert framåt :)
 
Sv: Respekt/vän övningar med häst

:bow::bow:

Kan bara hålla med iNHALE.

När man läser din beskrivning slås man genast av att hästen nog inte mår så bra.

Annars så hade jag inte hållit på med en massa "övningar", jag hade bara 1) hanterat hästen 2) ridit hästen, och löst problemen eftersom. Man måste ju lära känna varandra.

Men som sagt, det låter inte som om hästen mår bra så inget av det borde vara aktuellt.
 
Sv: Respekt/vän övningar med häst

Håller med ovanstående om att det faktiskt låter lite som att hästen kan ha rent fysiska problem. Det är ju svårt för dig att kräva att ägaren ska ta hästen till veterinären, men du SKULLE ju kunna be ägaren vara med första gångerna, rida och visa för dig hur hästen är van att jobbas, hur den brukar bete sig osv.
Gör den precis samma med ägaren skulle jag nog nämna något om veterinär, och om inte ägaren tyckte att det var aktuellt så skulle jag leta efter en annan medryttarhäst.

Om hästen uppför sig som ett ljus så är det ju i förtroende mellan dig och hästen det brister, be att ägaren visar vad som brukar begäras av hästen, hur den hanteras osv. Så att du kan göra ganska mycket samma lika.
Sedan ÄR du ju ny för hästen, och många gånger när man är ny så är man så försiktig och "mesig" att starka hästar kan passa på att köra lite med en.
Ni behöver lära känna varann, gå på promenader i skogen(vid hand), borsta, klia, gosa, beta.

Att börja med "NH-övningar" för att ni ska lära känna varann känns inte rätt, antingen så gillar du NH-filosofin, och då hittar du en bra tränare, läser på osv. Men börja inte "testa" saker du läst i en bok, du kan ha missuppfattat, och du kan missa "varningar" från hästen att det du gör inte funkar/passar och så kan du råka illa ut.

Om det skulle vara något "övning" du skulle kunna göra, så skulle det kunna vara att du lägger ut godisbitar runt om på ridbanan, på koner, staketet osv. Sedan leder du hästen till de olika godisställena, visar att där finns något gott och att du är en smart människa som hittar godis. Sånt brukar de både fatta och gilla omedelbart. Sen kan man göra samma uppsuttet, du rider till punkter(då och då) som innehåller godis. På så vis börjar dina förslag verka smarta och trevliga.

Detta förutsätter självklart att ägaren tycker att det är ok.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp