Resursförsvar valp

Kimmya

Trådstartare
Jag vet att det finns oräkneliga trådar om detta, men men.

Valpen är nu 14 veckor. Hon är nästan otäckt intelligent och lättränad. Försöker hon kasta sig över maten innan jag satt ner den tar jag upp den igen. För säkerhets skull så har hon hittat på att backa fem meter när jag kommer med skålen. Underbara vallhundar som alltid ska överdriva!

Till saken: hon har ett mycket tydligt resursförsvar. Vad gäller mat/ben etc är det inga problem. Hon har låtit som att hon vill döda oss/gamla hunden men varje gång nått nytt hänt har vi "tränat" bort det (utan att hon ska uppfatta det som träning), gett henne extra goa grejer och benet tillbaka osv. Hon accepterar nu att främlingar lägger korv i matskålen och klappar henne när hon har ben.
Har så klart inte stressat henne i onödan utan fokuserat på få tillfällen med rejäla belöningar.
Hon får sin mat, eller extra goda grejer efter gamla hunden så när jag ger gamla hunden kommer hon och tigger hos mig. Placerar skålen så att gamla hunden måste passera valpen på väg från sin skål. Gamla hunden struntar fullkomligt i om hon blir morrad åt så jag struntar i det också. Nu morrar hon inte i dessa situationer.
Det händer dock att hon blir så fokuserad/upprörd att hon skakar i hela kroppen om hon tror nån ska ta mat från henne. Även med matskålen som INGEN tagit nånsin, bara stoppat i goa grejer. Vi låter henne vara då.
De kan slicka från samma mjukosttub t.ex så träningsgodiset är mitt, och det accepteras.

Vad som gör mig mer osäker är att hon också vaktar sin plats brevid mig ibland. Om jag och valpen är i sängen och den gamla kommer kan valpen göra utfall.
Om hon ligger i korgen på jobbet brevid mig och den gamla kommer kan det också hända. Och igår vaktade hon sin plats hos min inneboende medan han åt mot gamla hunden, och när han tog ner henne ur fåtöljen försökte hon försvara sig mot honom också. Ingen brydde sig utan han tog ner henne bara. Man ser tydligt att det inte är lek utan försvar.
Jag kan inte se nån direkt anledning till detta, gamla hunden har aldrig tagit varken plats eller mat från henne och min inneboende har bara tagit sånt man måste ta från valpar men mig veterligen alltid bytt med gott godis.

Jag kan få en hund att sluta vakta mat. Att få en hund att sluta vakta mig är svårare.
Gamla hunden gjorde det förr, men nu har hon på nått sätt fattat. Vet inte hur dock. Många år tog det och det var inte kul.

Är väl inget jätteproblem nu, händer bara några gånger i veckan och säkert naturligt valpbeteende men jag vill absolut absolut inte ha en hund som försvarar mig eller sin position i min närhet på detta sätt!! Eller som försöker morra åt andra. Går ju bra med de vi känner men tänk om hon provar mot nån som blir rädd, och märker att gon kan skrämmas?

Usäkta lååååång post men tja, tips? Vad gör man?
 
Nu är jag lååååångt ifrån expert på hundträning, men med en egen hund med en del resursförsvar så har vi iaf testat en del.
Jag tycker att det verkar som att det gör saken "värre" om jag tar i honom, som tex när din inneboende lyfte ner henne.
Kan man tänka sig att lära in ett "gå ner" eller "gå till din plats"-kommando och istället använda det som konsekvens om hon vaktar en person? Så att hon får "straffet" att inte få vara kvar om hon inte kan bete sig, men att ingen fysiskt tvingar henne därifrån utan hon får själv ge upp det som hon ville vakta.
Det har iaf funkat bäst för oss :)
 

Liknande trådar

Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 268
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 692
Senast: ameo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 419
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp