Retrievertråden

Bukefalos 30 år!

I dag blev det ett kort pass hemmavid med linjetag. Övar fortfarande på att han ska förstå konceptet springa rakt ut så kör med vita dummies. Och så övar vi på fotgåendet "hela tiden"... av någon anledning så känns han mer följsam utan koppel än med koppel (utan störningar då) 🤔
Min är också bättre utan koppel än med 😅

Konstiga hundar 😅

Vi har dock lång väg kvar innan det sitter även runt andra ekipage och nya situationer:bag:
Ja jag har verkligen noll förväntningar i morgon. Det är stor skillnad att vara hemma ensamma.

Stress är svårt😬 till vardags jobbar vi mycket med den och det går bra. Men när det kommer till apporteringen är det rätt klurigt. Dock går det jättebra när vi varit ute och jagat, han sitter helt lugnt i gömslet och är fokuserad på sitt jobb. Kanske det kan ha att göra med att vi suttit otroligt många timmar i gömslen utan att en enda fågel kommit? Och när det gäller träning med dummys så har det alltid resulterat i arbete och spring?
Kanske @AraSlei har en tanke om det? 😁

Testar ju kemisk kastrering nu(även av andra orsaker) och tyckte det hade positiv effekt ett tag men tycker det vände rätt fort så det var nog bara en tillfällighet 😅 så någon kirurgisk kastrering kommer det inte bli när chipet slutat fungera.

Det gick över förväntan idag. Fotgåendet var katastrof men i övrigt gick det mycket bättre än jag trott. Satt tyst och stilla när andra jobbade, det var där jag trodde det skulle brista mest. Osäker att springa ut på långa markeringar i ganska svår miljö(tät sly) men det var ju så ny situation för honom så det är ju inte konstigt ❤️ får se om det blir värre nästa gång när han vet vad som är på gång 😅

Det gick över förväntan idag. Fotgåendet var katastrof men i övrigt gick det mycket bättre än jag trott. Satt tyst och stilla när andra jobbade, det var där jag trodde det skulle brista mest. Osäker att springa ut på långa markeringar i ganska svår miljö(tät sly) men det var ju så ny situation för honom så det är ju inte konstigt ❤️ får se om det blir värre nästa gång när han vet vad som är på gång 😅
Vad duktiga ni är! :) Tyst och lugn när andra jobbar känns som en stor vinst!

Här där jag bor har lokala SSRK haft tematräffar för nybörjare (apportering, markeringar, sök, vatten, vilt). Jag blev påmind om hur roligt min hund tycker att det är med sök - av nån anledning har vi inte hållit på med det så mycket, men det är verkligen hennes grej. Nu har jag beställt ett helt gäng pocket-dummysar så att jag kan ha dem med mig på olika sorters promenader.

Ikväll är det tema vatten. Det kan man väl säga är också hennes grej 😅

Skal hälsa på hos en jaktlabbe-uppfödare med valpar på 5 veckor i morgon 🤩. Hoppas verkligen att allt äntligen klaffar i min valpjakt nu, efter diverse otur med tomma tikar etc :nailbiting: 🤞. Uppfödarna har nyligen flyttat hit från England och bägge föräldrar är engelska importer. Fina meriter och alla tester och undersökningar ser bra ut :up:.

Det lutar alltså åt att en liten gul tik flyttar in om bara några veckor 😍.

Fortsätter traggla linjer och fotgående. I dag blev det också lite bad och nu har vi tagit oss från att skaka av sig vatten när vattnet når till armbågarna till att kunna springa upp på land ca 4 meter innan han vill skaka av sig vatten. Vi är inte så snabba på att avancera framåt 😅

I dag är jag nöjd! Känns (iaf i dag) som att han äntligen börjar greppa konceptet springa rakt fram på linjetag. Kunde skicka på en 100 m lång linje och han gjorde det helt ok utan tvekan :) Fortfarande med vita dummies men det går framåt iaf.

Jag köpte ett gäng pocket dummies för att jag tycker att de är så himla smidiga att ha med sig ut, men min hund tycker att de är tämligen ointressanta jämfört med 250 och 500 grams. Tenderar att swappa mer än på större dummies t.ex., och släpper dem på backen innan hon lämnat av dem.

Tips på hur jag kan öka värdet på smådummiesarna för henne?

Äntligen bokat in oss på en tvådagars-kurs! Ska bli kul och gå kurs igen. Får lite extra driv i träningen att ta oss framåt då :up: Det är också påväg 10 dummies i olika storlek hem till oss. Har bara haft 3 st länge men nu känner jag att några till vore bra att ha i träningen.

Längtat så efter duvpremiären, årets höjdpunkt, har varit ute två gånger nu och det är stendött 🙈 vilket antiklimax. En duva har vi fått med hem och på det lilla jobb som blivit har T i alla fall skött sig exemplariskt 😅

Längtat så efter duvpremiären, årets höjdpunkt, har varit ute två gånger nu och det är stendött 🙈 vilket antiklimax. En duva har vi fått med hem och på det lilla jobb som blivit har T i alla fall skött sig exemplariskt 😅
Vi passerade ett par duvjägare precis när duvorna blivit lovliga här där jag bor. Jag erbjöd dem en galen golden till hjälp (hon blev mycket paff när de satt och hukade på vår vardagspromenad) men de nappade inte 😬

Linjeträning i dag med! Det senaste så har jag nog fått till en 4-5 träningspass per vecka och det börjar ge resultat. Han börjar springa rakare och längre sträckor utan tvekan :up:

I dag fick jag även in en liten övning att hämta dummy från en hög och inte fundera på och byta. Han har aldrig bytt hittills, men man ser på honom att hjärnan snurrar om han ser någon på tillbakavägen ibland.

I dag har vi tränat tillsammans med en bekant :) Fick till ganska bra fotgående överlag. Linjetagen blev i dag lite svajiga så vi får fortsätta nöta det. Skickade även på ett linjetag till en matskål, blåste stopp och sen närsöks-signal vilket gick helt ok för att vara första gången vi gjorde övningen :)

Liknande trådar

• Svarstider kursanmälan
  • Småbarn och hundträning.
  • Stativ till mobil för att filma hundträning
  • Hund på besök

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10