Retrievertråden

Tindra, 4 1/2 månad, är inte särskilt intresserad av dummies ännu, även om hon håller, hämtar några meter och oftast lämnar av i hand.

Men söksignalen har hon lärt sig väldigt bra, men kanske inte riktigt som jag tänkt mej. Blåste en extra signal just när hon fått korn på dummyn för att riktigt pränta in kopplingen, hon släppte genast focuset på dummyn för att ivrigt leta godis runt och tom under den.

Hon gjorde ”tävlingsdebut” i en skämtsam inkallningstävling i helgen. Ca 15 m bana med bollar, falukorv, gosedjur och annat frestande på båda sidor. Fick förstås ha hjälp att hålla henne vid starten, men hon struntade i frestelserna, husse och Nike och alla andra hundar runtomkring och kom som ett skott på visselsignal!

Fungerar det med dummies man fyller med godsaker för att öka intresset?
 
Så roligt att träna valp efter "apportering till vardag och fest". Nu väljer han att komma till mig och leka, byta leken går suveränt så vi har börjat lägga in kommando mitt i bytet. Idag gapade han STORT när jag plockade fram dummien vi tränar på att greppa. Har inte kört handtarget på ett tag men det satt som ett smäck. Så kul med glädje och hans förvånade min när vi alltid slutar mitt i höjdpunkten!

Kommer bli ännu bättre efter imorgon när jag är hemma heltid och kan få in mer korta lekfulla pass över dagen istället för nu när vi delat ledighet mellan mig och maken.
 
Så roligt att träna valp efter "apportering till vardag och fest". Nu väljer han att komma till mig och leka, byta leken går suveränt så vi har börjat lägga in kommando mitt i bytet. Idag gapade han STORT när jag plockade fram dummien vi tränar på att greppa. Har inte kört handtarget på ett tag men det satt som ett smäck. Så kul med glädje och hans förvånade min när vi alltid slutar mitt i höjdpunkten!

Kommer bli ännu bättre efter imorgon när jag är hemma heltid och kan få in mer korta lekfulla pass över dagen istället för nu när vi delat ledighet mellan mig och maken.

Som sagt : du har all tid i världen 😄

så liten valp och det finns inget behov alls att träna flera korta pass osv över dagen :) En sådan liten greppar inte ”höjdpunkten” heller ännu träningsmässigt osv, så ta det lugnt :)

Njut av att du har en fin valp som är vaken och alert på vilt och att bära och komma till dig och lämna .

Resten som sagt kommer.
 
Vår hunds kull 2 valpar är så jättefina, och de registrerade namnen de fått är så fyndigt krediterade vår fina hund så vi är nästan rörda 😂💖

Såg det tidigare idag när jag snokade in på avelsdata för att se om de var reggade. De är ju lite roliga med namnen, den uppfödaren :D

Och när vi ändå pratar om den kullen, JÖSSES vad söta valparna är. :love:
 
Såg det tidigare idag när jag snokade in på avelsdata för att se om de var reggade. De är ju lite roliga med namnen, den uppfödaren :D

Och när vi ändå pratar om den kullen, JÖSSES vad söta valparna är. :love:

Vi tycker namnen är jättefina med enkelheten utan något egentligt tema alls, men med det krediterande mellanprefixet, som ju enbart är ”intern credit” så att säga, eftersom det är smeknamnet/vardagsnamnet på fadern.

Ja de ser jättefina ut - både till utformning och temperament vad de visar 💖
 
Som sagt : du har all tid i världen 😄

så liten valp och det finns inget behov alls att träna flera korta pass osv över dagen :) En sådan liten greppar inte ”höjdpunkten” heller ännu träningsmässigt osv, så ta det lugnt :)

Njut av att du har en fin valp som är vaken och alert på vilt och att bära och komma till dig och lämna .

Resten som sagt kommer.

Förstår att du menar väl, men vi har uppenbarligen olika inställningar till när man skall börja lägga grunden för valpen. Min erfarenhet och teoretiska kunskap gör att jag väljer att börja tidigt, med belöningsbaserad träning utan krav. Jag tänker att vi kan vila oss på att vi har olika syn på saker och båda gör vad de själva anser vara bäst för våra hundar utifrån deras behov och personligheter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
51 52 53
Svar
1 045
· Visningar
65 129
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp