Retrievertråden

Förstår att du menar väl, men vi har uppenbarligen olika inställningar till när man skall börja lägga grunden för valpen. Min erfarenhet och teoretiska kunskap gör att jag väljer att börja tidigt, med belöningsbaserad träning utan krav. Jag tänker att vi kan vila oss på att vi har olika syn på saker och båda gör vad de själva anser vara bäst för våra hundar utifrån deras behov och personligheter.

Jag vet inte riktigt varför du tror jag med reflektionen avser att jag inte tycker man ska börja tidigt, att mina reflektioner skulle ekvivalera något helt motsatt osv, men point taken ang budskapet 👍
 
Första dagen på goldenlägret avklarad. Instruktören har mest kollat vår nivå idag. Hunden tyckte det var superkul med nya dummies och ville helst inte ge den till matte. Blivit en del spring och försöka vara rolig för min del, men då kommer hon.

I morgon ska vi börja vissla!
 
Var in till affären idag för att köpa skott till min kastare, samtidigt som jag BARA skulle prova en pickupväst, som om det skulle gå...
Kom hem med en väst i nät och varsin dummie med namn till dogsen, har visserligen bara hunnit använda västen fram o tillbaka till bilen, men är så nöjd.
Fick plats med mycket samtidigt som jag inte dog värmedöden, nu vill jag träääna!
 
Har fått en helt annan hund dessa dagar på lägret. I vanliga fall måste jag busa upp henne och peppa på träning. Nu måste jag lära mig lugna ner i stället. Tänk vad instinkter och att få göra det hon är avlad till kan påverka!

Hon har bra fart ut och duktig på att leta om hon inte hittar dummyn direkt. Men vill sen inte bli av med den och kommer inte ända in. Men vi har fått bra träningstips kring detta. Och tre av tränarna har sagt att jag har en bra hund! Superkul!

Så nu ska matte lära sig apportering. Steg ett blir att hitta tränare och träningsgäng på hyfsat nära håll.
Och läsa om denna tråden när jag har tid, nu när jag bättre förstår vad ni skriver om ☺.
 
Har fått en helt annan hund dessa dagar på lägret. I vanliga fall måste jag busa upp henne och peppa på träning. Nu måste jag lära mig lugna ner i stället. Tänk vad instinkter och att få göra det hon är avlad till kan påverka!

Hon har bra fart ut och duktig på att leta om hon inte hittar dummyn direkt. Men vill sen inte bli av med den och kommer inte ända in. Men vi har fått bra träningstips kring detta. Och tre av tränarna har sagt att jag har en bra hund! Superkul!

Så nu ska matte lära sig apportering. Steg ett blir att hitta tränare och träningsgäng på hyfsat nära håll.
Och läsa om denna tråden när jag har tid, nu när jag bättre förstår vad ni skriver om ☺.

Vad roligt @Silver Girl ! :)
Visst är det häftigt med instinkter och hur mycket de bara kan enbart pga att de är en retriever? Så coolt!
 
Jag trodde inte hon skulle vara så taggad och intresserad. Hon kommet ju (vad jag vet) från rena utställningslinjer. Men det finns uppenbarligen där ändå.
De allra allra flesta utställningsavlade har ju ändå apporteringen i sig (iaf hos Golden) så oftast tror jag det mest handlar om ägarens ointresse. Sen är dom ju inte alls lika uthålliga och ”enkla” att jobba med (på gott och ont) som jaktavlade såklart men dom kan ju (det är iaf min erfarenhet) :)
 
Igår hade vi en så himla härlig B-provsträning :) Han håller ett (för honom) ganska lågt tempo i söket, vilket känns ovanligt eftersom han är en räser annars, men han tvekar inte och frågar inte. Jag hoppas att han får upp ett lite bättre tempo när han känner sig trygg i uppgiften, jag tror att det till viss del handlar om lite osäkerhet över själva uppgiften i dagsläget :)
 
Letar dummies på nätet. På dummies.se finns s k markeringsdummies som är tvåfärgade. Varför två färger? När använder man dem?
Mest nyfiken, kommer börja med att köpa några enfärgade i olika storlekar, så klart med namn på :p.
 
Nu är 10 st fågeljakter inbokade till hösten - änder, rapphöns och fasan :bump: Jag hoppas verkligen att jag kan vara med på alla datum, det hade varit så himla roligt. Det är ju lite pussel med att få till jakt på vardagarna, men jag hoppas att det ska gå. Det är mer wachteljakt på helgerna än på vardagarna, och det bästa är ju om det går att kombinera så klart :)

Längtar verkligen till jaktsäsongen drar igång på riktigt nu :D
 
Läste om hela tråden igår och en sak fastnade som jag måste fråga om. Någon (kommer inte ihåg vem och orkar inte leta) skrev att all jaktträning måste ha godkännande av markägaren. Gäller det bara när man tränar med vilt och skott? Eller även träning med bara dummies?
 
Läste om hela tråden igår och en sak fastnade som jag måste fråga om. Någon (kommer inte ihåg vem och orkar inte leta) skrev att all jaktträning måste ha godkännande av markägaren. Gäller det bara när man tränar med vilt och skott? Eller även träning med bara dummies?
Strikt all jaktträning enligt Jaktförordning (1987:905) §16 - annars gäller 16 § första stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.
 
Läste om hela tråden igår och en sak fastnade som jag måste fråga om. Någon (kommer inte ihåg vem och orkar inte leta) skrev att all jaktträning måste ha godkännande av markägaren. Gäller det bara när man tränar med vilt och skott? Eller även träning med bara dummies?

Strikt är det, precis som @BornAgain skriver, all jaktträning - även med dummies :)
 
Igår var vi hos en kompis och tränade. Vi körde en teknisk träning igår, hon har en igenvuxen paddock som hon klippt upp till en prima teckenträningsplats, typ så här:
teckenträning.jpg
Vi har precis börjat med sidotecken, så det här var en grymt bra övning! Igår körde vi bara högertecken.
Vi började med att sätta hunden högst upp i mitten, gick ut med en dummy till övre högre hörnet, tillbaka till hunden, rakt ner i mittengången och till första "korsningen", och skickade höger.
Gjorde om igen, men gick till andra korsningen (dvs den i mitten av paddocken) och skickade höger.
Gjorde om igen, men i stället för att gå tillbaka till hunden efter att ha satt ut dummien i högerhörnet så gick vi rakt ner längs med högerkanten, vek in i första gången och ställde oss i första mittenkorsningen, dvs samma skickplats som vid första skicket. Här blev det en liten tankenöt för hundarna, men de flesta gjorde det fint.
När det fungerade gjorde vi likadant som ovan, men fortsatte till andra gången där vi visade hunden att vi lade en dummie, och sedan gick vi in till andra korsningen (dvs den i mitten). Då stod vi så att vi hade hunden rakt framför oss, hunden hade en dummie rakt till höger om sig, och vi hade en dummie rakt till höger om oss.
Hundarna ville väldigt gärna gå på dummie nr 2, den som var till höger om oss, men Floyd fattade grejen snabbt och gick rakt ut till höger på försök två.
Som avslutning gick jag fram med honom till mitten längst upp, gick längst ned i paddocken, kallade in och blåste stopp i mitten, innan han fick ett högertecken ut till dummien som agerat störning tidigare.

Hoppas ni förstod hur jag menade :D det var en väldigt bra övning och det kändes som att det blev tydligt för hundarna när man gjorde störningarna på det här viset. Man måste ju inte ha en klippt bana heller, men jag tror att det blev enklare för hundarna när de bara visste att störningsdummien var där men utan att behöva se den så tydligt.

Efter det körde vi lite mer tekniskt, men fysiskt tekniskt - hopp över staket på linje. Floyd hoppar ju över våra staket hemma på löpande band, så när han insett att han skulle hoppa över nätet och inte ta sig igenom så gick det fint :) Filmen är från sista markeringen, man ser att han är rätt mör i skallen både på hur virrig han är i markeringen men även i avlämningen :D


Vi har haft en liten svacka i teamkänslan sedan han blev könsmogen (sedan april typ), men nu de senaste veckorna känns det som att vi börjat få till känslan igen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
51 52 53
Svar
1 041
· Visningar
64 634
Senast: Brie
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp