Retrievertråden

Är det bara vi som tränar eller? :D

Idag var det svalt och skönt inne i skogen, så vi körde först lite vatten innan vi fortsatte med linjer och markeringar i skogen.
Vi har inte kört linjer på ett tag, men han gick som tåget idag :up: inte spikrakt, men med bra fart och vilja ut. Trodde att det skulle vara mycket svårare för honom, men han tvekade ingenting trots att linjerna säkert var 80-90 m långa och vi inte har kört linjer i skog innan.
Igår och i förrgår fick han ett par b-provssök, och han gjorde det så fint! Svalt och skönt, det gjorde susen för farten på honom. Jag är väldigt nöjd med att han är så självständig i sitt arbete trots att han är lydig på pipan, han letade säkert 5 minuter efter sista fågeln igår och sneglade inte ens mot mig för att få hjälp utan jobbade bara på. Älskade lilla gul :love:
Nu får det bli lite träningsvila, här ska bli mer än 30 grader varmt i veckan :cautious:
image.jpg

Han känns onekligen rätt nöjd efter de här dagarna :D
 
Är det bara vi som tränar eller? :D

Idag var det svalt och skönt inne i skogen, så vi körde först lite vatten innan vi fortsatte med linjer och markeringar i skogen.
Vi har inte kört linjer på ett tag, men han gick som tåget idag :up: inte spikrakt, men med bra fart och vilja ut. Trodde att det skulle vara mycket svårare för honom, men han tvekade ingenting trots att linjerna säkert var 80-90 m långa och vi inte har kört linjer i skog innan.
Igår och i förrgår fick han ett par b-provssök, och han gjorde det så fint! Svalt och skönt, det gjorde susen för farten på honom. Jag är väldigt nöjd med att han är så självständig i sitt arbete trots att han är lydig på pipan, han letade säkert 5 minuter efter sista fågeln igår och sneglade inte ens mot mig för att få hjälp utan jobbade bara på. Älskade lilla gul :love:
Nu får det bli lite träningsvila, här ska bli mer än 30 grader varmt i veckan :cautious:
Visa bifogad fil 17207
Han känns onekligen rätt nöjd efter de här dagarna :D
Vi har haft 30 grader och över det i princip varje dag senaste två veckorna men lite tränar vi ändå :p
 
Vi har haft 30 grader och över det i princip varje dag senaste två veckorna men lite tränar vi ändå :p
Antagligen? :D
Svansson simmar en del med sin dummie, det är bästa sättet att få honom att simma. Mer än så klarar vi inte av i värmen.

Men kvällarna då? :angel:

Skämt å sido, här har varit 27-28 grader på dagtid, men kvällarna har faktiskt varit helt okej träningsmässigt, 18-23 grader typ :)

Vi hade nog chillat mera om vi inte haft prov inbokade i augusti.
 
Men kvällarna då? :angel:

Skämt å sido, här har varit 27-28 grader på dagtid, men kvällarna har faktiskt varit helt okej träningsmässigt, 18-23 grader typ :)

Vi hade nog chillat mera om vi inte haft prov inbokade i augusti.
Haha du pratar om en hund som tycker det är dags att sova vid 18-tiden ;) nämen här har det också varit galet varmt även på kvällarna - typ igår var enda undantaget men då var jag inte hemma :angel:
Och jag känner inte att det finns några poänger i att träna Svansson när han generellt är trött av värme och ålder så vi lufsar på och badar så mycket vi kan :)
 
Vi tränar "småsaker". Handtarget, närsökssignal och avlämningar. Inget fysiskt ansträngande. I morgon planerar jag gå upp tidigt och ta en skogspromenad och passa på att träna stoppsignal och inkallning. Dvs inkallning med visselpipa, det är nytt för oss.
 
Haha du pratar om en hund som tycker det är dags att sova vid 18-tiden ;) nämen här har det också varit galet varmt även på kvällarna - typ igår var enda undantaget men då var jag inte hemma :angel:
Och jag känner inte att det finns några poänger i att träna Svansson när han generellt är trött av värme och ålder så vi lufsar på och badar så mycket vi kan :)

Nej, det förstår jag verkligen :)
Otis är också rätt påverkad av värmen, och han är mest nöjd med att plocka blåbär, simma efter båten några gånger i veckan och jogga lugnt framför kickbiken. Och att ligga i trädgården och spana ut över sitt kungadöme, så klart.
 
Vi har startat på ett nytt WT. Denna gång blev det 17-16-14-12-20. En loj hund pga värmen (31 grader!) och en del småmissar vi annars inte gör men i övrigt är jag så nöjd med henne. Hon håller sig stadigt på den övre delen av resultatlistan numera och är ett sånt proffs: lägger sig och vilar mellan rutorna och är helt tyst och lugn... för att sedan bli superfokuserad så fort vi hälsat på domaren vid varje ruta.

Nu är det slut på WTn för oss och vi kommer starta på prov. Först ett inofficiellt och sedan är det nog b-provsdags. :)
 
Snyggt @xfie! :up:

Jag skulle också vilja starta lite wt, men här runt finns inte så många som passar med de datumen jag kan.
 
Snyggt @xfie! :up:

Jag skulle också vilja starta lite wt, men här runt finns inte så många som passar med de datumen jag kan.

Tack :)

Nä, det har faktiskt varit dåligt med WT häromkring också. Vi åkte på semester till sambons föräldrar i norr och passade på att starta lite där, annars hade det nog bara blivit en WT-start i år. Däremot har vi väldigt många officiella prov häromkring, så jag antar att det är en prioriteringsfråga.
 
Tack :)

Nä, det har faktiskt varit dåligt med WT häromkring också. Vi åkte på semester till sambons föräldrar i norr och passade på att starta lite där, annars hade det nog bara blivit en WT-start i år. Däremot har vi väldigt många officiella prov häromkring, så jag antar att det är en prioriteringsfråga.

Perfekt att passa på att starta när man ändå åker runt :)

Här finns en del officiella prov också, men snart börjar ju jaktsäsongen och då börjar det krocka igen. Alltid dessa prioriteringar :D
 
Vi befinner oss ovanför Polcirkeln just nu i vår stuga vi har där. Är ändå +26 här men vi kan träna ändå pga att vi bor precis vid vattnet. Bild från igår morse kl 08 på morgonen - redan varmt och vindstilla.
Vår lilla badanka tar simturer lite då och nu på egen hand också, han älskar verkligen vatten .
 

Bifogade filer

  • CF050FB8-91EE-402B-AC8F-754F10275104.jpeg
    CF050FB8-91EE-402B-AC8F-754F10275104.jpeg
    257,8 KB · Visningar: 44
Vi har taggat i en vecka nu för att starta i helgen. Idag hade jag tänkt att tina vilt för att göra de sista förberedelserna, de sista finjusteringarna. Taggade till tänderna med en bra magkänsla: det här kan bli bra! Så börjar hundkräket att LÖPA!

:arghh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 068
· Visningar
67 440
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 404
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp