Retrievertråden

Och ytterligare en. (Får räcka har för många allmänt 😎)
 

Bifogade filer

  • B29A9B1B-A09B-4AE9-8723-2E5300037B86.jpeg
    B29A9B1B-A09B-4AE9-8723-2E5300037B86.jpeg
    280,2 KB · Visningar: 43
Hoppas komma igång med träning på allvar om någon månad. Visat sig att en av mina rallyträningskompisar apporterar och har en jaktchampion och vi ska testa att träna lite ihop när värmen minskat. Hon har en ettårig labbe också som tränar lite mer i min nivå.
Har också fått kontakt med en kennel där ena ägaren är B-provsdomare och som troligen kan tänka sig att låta mig vara med på någon träning där. Vi ska höras igen när deras valpkull flyttat.

Ska nu träna handtarget, visselsignaler och fotgående så vi inte gör bort oss helt...
 
Hur ser en dag ut för era hundar i den här värmen?
Kort promenad på morgonen. Tillbringar dagen i trädgården och huset. Tränar lite handtarget och nosework. Ibland får hon lunchen utspridd i trädgården och träna lite närsökssignal. Lite längre promenad sent på kvällen, alternativt rallyträning.
 
Hur ser en dag ut för era hundar i den här värmen?
Typ bad, lite mer bad och kanske ett kvällsdopp. Varken jag eller Svansson fungerar särskilt bra i värmen så det är den aktiviteten som blir typ. Annars letar han kanske lite godis eller söker tepåsar om jag märker att huvudet behöver jobba, men han verkar i det stora hela rätt nöjd med att bada/simmar.
 
Hur ser en dag ut för era hundar i den här värmen?

Lite olika, men vi har försökt vara stilla när det är som varmast.
Vi har dock tränat ganska flitigt på eftermiddagar/kvällar, men varit nära vatten och hållit oss i skogen och skuggan.
De dagar vi inte har tränat har vi simmat i sjön eller bara hängt i trädgården.
 
Vi startade b-prov i lördags, och det gick inte särskilt bra. Jag var helt säker på att åka därifrån med ett förstapris - han har gått så jäkla fint senaste månaden - men det blev ett tredjepris.

Efter att ha gått ifrån och gråtit 10 minuter i skogen (hej prestationsångest! :angel: ) och sedan ältat med med mina träningskompisar efteråt så kan jag ändå se det vi gjorde bra och det vi behöver jobba på.
Landmarkeringarna var toppen, avlämningarna var fina, toppen vilthantering, fotgåendet bra och stadgan tyst och samlad. I söket hände något vid första viltet (domaren trodde att det var getingar eller liknande på fågeln, för han började greppa men avbröt tvärt. Var helt spontan på allt annat vilt, och plockade anden utan problem senare) och sedan blev han rätt låg hela momentet. Han fick in alla fåglar utom en (domaren nöjde sig med 5) så småningom, men inte alls med det fina tempot han haft senaste gångerna. Rutan var rejält stor (70x70m) och han täckte hela ytan mer än väl trots missödet med första fågeln.
Vattnet var klurigt med en utlagd mås bland näckrosor som fick tas som en dirre, en markering som han gjorde jättefint och en låång markering som blev svår och där jag fick skicka om som på ett linjetag i stället. Jag blev alldeles för passiv under provet och stod tyst i stället för att peppa upp honom, vilket grämer mig mest.
Fina killen som kämpade på så, och så fick han inte mer än lite tysta beröm vid avlämningarna :down: Ettan var ju ändå borta, så jag kunde helt klart peppat honom mycket mera under tiden han jobbade. Men men, jag antar att det är en nybörjarmiss som jag får ta med mig och lära mig av.

Han blev funkisarnas favorit, för att han trots att han gick ner sig så av flygfäna på första viltet i söket ändå hämtade upp sig igen och igen, och kämpade på. :heart

Såå, nu är det bara att lägga upp en plan och anmäla på nytt.
Vi har haft ett liknande missöde med fågel i söket en gång tidigare, när det var typ 1000 myror på en mås och han spottade myror i typ fem minuter efteråt. Jag tror att han fick någon flashback till det, för det tyckte han var ganska obehagligt.
Det här behöver vi så klart träna på, för det är ju inget ovanligt med varken flugor, getingar eller myror på vilt som ligger utlagt.
Annat vi behöver träna på är lååånga markeringar från båt i vatten, och att verkligen motivera upp söket ordentligt. Och linjetag på vatten tydligen, även om det inte verkar så vanligt i NKL :p

Måste säga att jag tycker att domaren var super, han gjorde verkligen allt för att hunden skulle gå därifrån med en bra känsla!
 
Fina killen som kämpade på så, och så fick han inte mer än lite tysta beröm vid avlämningarna :down: Ettan var ju ändå borta, så jag kunde helt klart peppat honom mycket mera under tiden han jobbade. Men men, jag antar att det är en nybörjarmiss som jag får ta med mig och lära mig av.

Det här har jag också gjort... jag tror det är vanligt, man vill ju föra dem så tyst som möjligt och inte hjälpa dem mer än nödvändigt - och så blir det överslag åt andra hållet. Lite rutin på det här så kommer det bli superbra. Det viktigaste, lugnet och stadgan, satt ju och jobba vet vi att han kan. På't igen!

Apropå på't igen så har jag anmält till b-prov på samma plats som min hund pep bort sin etta på förra året. Det är en sjukt laddad plats för henne och förra året hetsade hon upp sig helt galet bara vi parkerade där. Hon har startat på inofficiellt prov där när hon var yngre och hela stället är förknippat med FÖRVÄNTAN. Så det känns ju sådär. Men det var enda datumet jag kunde på där det finns prov någorlunda i närheten.

Samtidigt så är hon ett år mognare nu och hon har varit helt tyst på varenda WT-start vi gjort och när vi tränat i grupp. Jag har inte på något sätt lyckats att provocera fram ett pip, ens när vi tittat på när andra hundar jobbar i vatten. Jag har en känsla av att hon har bättre förutsättningar nu. Och helt krasst så tänker jag att om hon inte kan hålla ihop på en så laddad plats som denna så kanske hon inte förtjänar sin etta heller. Det blir elddopet. :D
 
Det här har jag också gjort... jag tror det är vanligt, man vill ju föra dem så tyst som möjligt och inte hjälpa dem mer än nödvändigt - och så blir det överslag åt andra hållet. Lite rutin på det här så kommer det bli superbra. Det viktigaste, lugnet och stadgan, satt ju och jobba vet vi att han kan. På't igen!

Apropå på't igen så har jag anmält till b-prov på samma plats som min hund pep bort sin etta på förra året. Det är en sjukt laddad plats för henne och förra året hetsade hon upp sig helt galet bara vi parkerade där. Hon har startat på inofficiellt prov där när hon var yngre och hela stället är förknippat med FÖRVÄNTAN. Så det känns ju sådär. Men det var enda datumet jag kunde på där det finns prov någorlunda i närheten.

Samtidigt så är hon ett år mognare nu och hon har varit helt tyst på varenda WT-start vi gjort och när vi tränat i grupp. Jag har inte på något sätt lyckats att provocera fram ett pip, ens när vi tittat på när andra hundar jobbar i vatten. Jag har en känsla av att hon har bättre förutsättningar nu. Och helt krasst så tänker jag att om hon inte kan hålla ihop på en så laddad plats som denna så kanske hon inte förtjänar sin etta heller. Det blir elddopet. :D

Ja, han var lugn och stadig - trots att vi bara satt 1,5m bakom hunden som körde och dessutom direkt i linjen :nailbiting: Jag blev lite nervös när jag insåg att det var där vi skulle köra passiviteten, haha.
Vi har apporteringsprovet i JRK om ett par helger, och går det bra så anmäler jag nog till b-prov i höst igen om det känns som att han fungerar på träningen.
Han har inga problem att jobba i taggiga snår och dyl, men fick tips om att träna i brännässlor, så det ska vi prova.
Apporteringsprovet är ju på ett sätt hetare än b-prov eftersom det är så mycket fotgående och dessutom hela tiden efter skytt, skott under gång osv, så jag tror det kan hjälpa honom en del.

Spännande!
Har du någon möjlighet att träna på platsen innan?
Det kommer säkert gå toppen :bump:
 
Ja, han var lugn och stadig - trots att vi bara satt 1,5m bakom hunden som körde och dessutom direkt i linjen :nailbiting: Jag blev lite nervös när jag insåg att det var där vi skulle köra passiviteten, haha.
Vi har apporteringsprovet i JRK om ett par helger, och går det bra så anmäler jag nog till b-prov i höst igen om det känns som att han fungerar på träningen.
Han har inga problem att jobba i taggiga snår och dyl, men fick tips om att träna i brännässlor, så det ska vi prova.
Apporteringsprovet är ju på ett sätt hetare än b-prov eftersom det är så mycket fotgående och dessutom hela tiden efter skytt, skott under gång osv, så jag tror det kan hjälpa honom en del.

Spännande!
Har du någon möjlighet att träna på platsen innan?
Det kommer säkert gå toppen :bump:

Vi fick en sådan passivitet förra året när hon pep bort sig, haha. Preciiiis bakom ekipaget som körde, vid vatten... och så var det en goldentik som inte ville gå i vattnet så matten tjoade och tjimmade för att hetsa hunden på anden som låg och guppade i sjön. Då brast det för min hund. :D Hon förstod inte alls varför den där andra hunden var så hiiimla otacksam och inte bara gick i och det berättade hon högljutt för alla i närheten...

Jag har tyvärr ingen möjlighet att träna där. Kanske att vi kan åka dit och bara gå förbi men hon är så smart att hon nog kan skilja den situationen från the real deal... men det får gå som det går. Fördelen med att det har gått dåligt några gånger är att man inte har så stora förväntningar. :angel:

Det kommer säkert gå finemang. Nu finns det på hans erfarenhetskonto och sådant brukar sällan vara negativt. Håller tummarna för apporteringsprovet! Är det godkänt/icke-godkänt som gäller eller är det pris också? Poäng? Jag har dålig koll på JRK! :o
 
Vi fick en sådan passivitet förra året när hon pep bort sig, haha. Preciiiis bakom ekipaget som körde, vid vatten... och så var det en goldentik som inte ville gå i vattnet så matten tjoade och tjimmade för att hetsa hunden på anden som låg och guppade i sjön. Då brast det för min hund. :D Hon förstod inte alls varför den där andra hunden var så hiiimla otacksam och inte bara gick i och det berättade hon högljutt för alla i närheten...

Jag har tyvärr ingen möjlighet att träna där. Kanske att vi kan åka dit och bara gå förbi men hon är så smart att hon nog kan skilja den situationen från the real deal... men det får gå som det går. Fördelen med att det har gått dåligt några gånger är att man inte har så stora förväntningar. :angel:

Det kommer säkert gå finemang. Nu finns det på hans erfarenhetskonto och sådant brukar sällan vara negativt. Håller tummarna för apporteringsprovet! Är det godkänt/icke-godkänt som gäller eller är det pris också? Poäng? Jag har dålig koll på JRK! :o

Så himla taskigt tycker jag! Vi hade i alla fall inte på vatten, det är ju bara elakt att få stå så nära då :D

Min kompis som också startade (och fick 0 pris pga att hon fick bryta på vattnet för hennes hund började maniskt jaga bubblor och gick inte att bryta..) var också besviken, men ba "det brukar ju gå åt skogen för oss, så jag är ändå rätt van vid den här känslan" :p
Vi har ju haft flyt och det har gått som på räls hittills, så det var kanske bra med ett bakslag ändå.
Jag ställer (på gott och ont) höga krav på mig själv, och även på min hund, vilket ger trista konsekvenser ibland. Men learning by doing, allt kan hända :D

Så synd att ni inte har möjlighet att träna där! Men det kommer säkerligen gå toppen ändå, som du säger har hon ju mognat och med lite flyt slipper du en simvägrare framför dig nästa gång. Förstår att det brast för henne :D

Tack! Klarar man det får man en utmärkelse, annars inte - så typ godkänt/inte godkänt :) Det är ju upplagt lite annorlunda, med ett dolt linjetag på ca 30m, ett riktat närsök där de ska få in 2 av 3 dummies och mera fotgående. Jag var och kollade på ett förra sommaren, och då var det typ 100m fotgående totalt. En enkelmarkering på vattnet och så enkelmarkeringar på land också då :)
 
Så har retrieverträningen börjat lite smått på leknivå. Allt bara för skoj skull och väldigt korta sekvenser med avslut när hon gjort något bra och har humöret uppe. Hon varierar mellan att faktiskt vilja lämna av till matte och att springa iväg och lägga sig och tugga på sakerna.

Bita och tugga på allt är ju lite utav hennes grej, den här lilla pirayan. Hon biter på allt. Till råga på allt har hon gått från att vara lite valpsöt till att redan bli lite sådär fulsöt, medan kullsyskonen är hur söta som helst. Fulperioden brukar ju annars inte komma förrän de är sisådär 5 månader eller något tycker jag, men hon ser redan lite udda ut- får man säga så om sin egna valp? :angel::laugh:

Jag har alltid varit ärlig med att jag inte tycker att tollaren är någon ras som tilltalar mig utseendemässigt, men just kaktiken (mammans) linjer tycker jag faktiskt är rätt fina. Pappan är snygg men har ett väldigt speciellt utseende. Valpen har fått ärva väldigt mycket från båda men ser ändå väldigt speciell ut. :rofl:
 
Tränat lite nostarget här på kvällskvisten en kort stund. Hon är jätteduktig och fattar snabbt, men går upp alldeles för mycket i varv och blir ivrig att hitta godbiten på egen hand också (belönat med godis). Nästa gång ska jag testa att välja en belöning med inte lika högt värde som det här belöningsgodiset, vilket jag tänker ska få henne att lugna sig lite.
 
Vi har ju apporteringsprovet på lördag, så igår körde vi lite linjer till områden - stopp - närsök. Vi byggde upp områdena för ett par dagar sedan, och körde dem "blinda" igår.
Jag tycker han gick fint, är så glad över att han tar pipan så bra och söker lugnt och samlat trots att han är laddad till tusen! Det är precis den attityden jag vill ha hos honom :heart
Lite skillnad från den loja hunden han var på b-provet :p Vi har kört superkorta pass med kanske 5-6 hämtningar och lite utmanande men där han verkligen fått jackpot på alla och har fått bygga självförtroende. Jag hoppas att det kommer ge oss en bättre känsla på provet på lördag, än vad vi hade när vi åkte från b-provet häromhelgen.

 
Fick till ett fint linjetag på promenaden idag. Bara ca 15 m men hon gick rakt på och framförallt kom hon hela vägen tillbaka och gjorde en fin avlämning.
Det är då matte måste hålla igen och inte frestas att prova igen. Jag har bestämt att när det blir bra så slutar vi även om det innebär att det bara blir en markering eller ett linjetag, så att hon alltid avslutar bra. Tänker köra så i den träning vi gör på egen hand tills hon är mer säker i avlämningarna.
 
Fick till ett fint linjetag på promenaden idag. Bara ca 15 m men hon gick rakt på och framförallt kom hon hela vägen tillbaka och gjorde en fin avlämning.
Det är då matte måste hålla igen och inte frestas att prova igen. Jag har bestämt att när det blir bra så slutar vi även om det innebär att det bara blir en markering eller ett linjetag, så att hon alltid avslutar bra. Tänker köra så i den träning vi gör på egen hand tills hon är mer säker i avlämningarna.

Vad kul!! Minns Floyds första, raka linjetag. Lyckan :D

(han har inte gjort så många spikraka sedan dess, faller gärna ur i vind :angel: )
 
Lite träning idag igen :)
floyd2.jpg


Min fina, fina kille :heart
Vi körde linjer idag, till tre målområden. Hundarna var med när vi lade ut områdena men vi spårade inte rakt tillbaka utan gick i en båge, så de fick gå ut till dem ospårat. Lite knixigt eftersom linjerna var rätt långa (typ 100m) och på det avståndet blev det lite tight mellan områdena. Fick skicka om på några stycken där han valde fel linje, men han hade så himla härlig fart idag och hans tveksamheter på längre linjer verkar pepparpeppar vara helt borta. Det var länge sedan vi hade problem med de långa linjerna nu, vilket känns så skönt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 079
· Visningar
68 496
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 536
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp