Retrievertråden

Jag inser nu hur svårt det är att förklara hur tusan jag tänker. Läser om mina inlägg gång på gång och bara ”va, det där skrev jag lite tokigt :o”. Ignore me, jag är här för att lära mig. Ska sluta tänka högt hela tiden :angel:

Jag tycker du förklarar bra, och jag håller med @xfie :up:
 
Mmmm han är superduktig på att städa i naturen! :D

Förresten @AraSlei angpende linjetag osv - vet inte om Floyd är med när du kastar ut grejer?
Det jag har lärt mig är att markeringar kastas, linjetag läggs ner, för att det ska bli tydligare vad som är vad i träningen. Meeen, det är ju sagt av personer som mestadels går prov och inte jagar praktiskt så att eh ja, ta det med en nypa salt kanske. :)

Men hur som, det jag tänker är att det kanske blir enklare att sortera intrycken och veta att ”jag springer tills matte säger annat” om det inte kastas grejer som han ser landa osv :) Bara en tanke alltså! Jag är sämst på dirigering och linjetag eftersom Svansson ”kan själv” :o

Jag brukar ta med honom ut, sätta honom en bit ifrån och sedan gå till slutet av linjen och göra tydliga markeringar, men jag kanske tänkt fel? Ibland ställer jag ut dem, men jag tänker att det blir en starkare retning om de kastas...

Jag tänker att skillnaden borde vara i tecknet? Jag pekar ju ut honom på dirren och på markeringar så får han bara röstkommando. Eller tänker jag tokigt?
 
Smart :D

Det är lite lustigt, för i söket är det inga problem. Där tvekar han aldrig, oavsett hur många gånger jag skickar ut honom. Men jag ska absolut testa att hämta den sista med honom!




Ja, det är så jag brukar göra :)
Jag kan bara tycka att när han blir osäker på linjen så borde han gå till stället han precis hämtat tre grejer på i stället för att gå över i ett stort sök på mitten :cautious: det vore ju mycket mer logiskt att gå tillbaka till samma ställe liksom, eftersom det gett utdelning innan?

Ja, de flesta brukar väl söka sig till tidigare ställen och ofta kan ju det vara problemet istället. Dåren är väl för smart :D
 
Ja, det är så jag brukar göra :)
Jag kan bara tycka att när han blir osäker på linjen så borde han gå till stället han precis hämtat tre grejer på i stället för att gå över i ett stort sök på mitten :cautious: det vore ju mycket mer logiskt att gå tillbaka till samma ställe liksom, eftersom det gett utdelning innan?

Är du säker på att det är att han är osäker då? Min tränare brukar säga att man ska ändra någonting till varje skick man gör och inte göra samma sak flera gånger när man tränar. Nytt ställe, ny typ av dummy, nytt avstånd eller ny uppgift. Hon menar på att hunden annars är mer benägen att hitta på en variation på uppgiften, om man inte varierar den själv. Enda gången vi upprepar ett skick på samma sätt som ett tidigare är när någonting i det tidigare inte stämde helt hundra.

Min tik är ett skolexempel på detta. Gör jag samma övning mer än två gånger så börjar hon hitta på saker... hon kanske sänker farten, tar en liten lov runt mig istället för att komma direkt in mot mig eller kanske bär dummyn lite snett (hon vet mycket väl hur en dummy ska hållas!:cool:). Det är inga stora grejer, men det försvinner helt om jag varierar uppgifterna för henne.

Det är lite lustigt, för i söket är det inga problem. Där tvekar han aldrig, oavsett hur många gånger jag skickar ut honom. Men jag ska absolut testa att hämta den sista med honom!

Det skulle kunna vara en förklaring på det du skriver här. I söket så är det ju lite mer variation och för varje skick så har han en liten, liten tweak på uppgiften så att det fortfarande blir intressant för honom.

En tanke bara. :)
 
Jag brukar ta med honom ut, sätta honom en bit ifrån och sedan gå till slutet av linjen och göra tydliga markeringar, men jag kanske tänkt fel? Ibland ställer jag ut dem, men jag tänker att det blir en starkare retning om de kastas...

Jag tänker att skillnaden borde vara i tecknet? Jag pekar ju ut honom på dirren och på markeringar så får han bara röstkommando. Eller tänker jag tokigt?
Ingen aning om du tänker tokigt :o ;) Men iaf, om du lägger ner den dör dy står istället för kastar så kanske kopplingen mellan att dig och att du vet vart han ska blir starkare? Alltså, om du kastar så markerar han ju och tar ansvar själv så det blir kanske även lite av en krock i att han inte vet vems ansvaret är så att säga?

Luddigt förklarat kanske och jag tror ju inte Floyd står och funderar i termer av ansvar - men det blir kanske skillnad om han vet att du vet vart saker finns och därmed kan lita på dig snarare än att han inte riktigt vet om han måste ta över och göra jobbet själv?
 

”Tack” eller vad man ska säga 😁 Jag vet ju att du tycker det 😀

”Glömt” att nämna allmänt ang vår tidigare tollare som vann det mesta som gick att vinna då det begav sig - honom använde vi även framgångsrikt vid älgjakt 😅

Mao : Tollarnas intresse av att just arbeta, oavsett med vad är viktigt för att de som sagt blir trevliga 😄 Behovet av arbete och stimulans i form av arbete har ju blivit ännu mer essentiellt nu senare decennier när man avlar väldigt ännu mycket mer på just ”jakt” på dem . Detta ser man ju även gällande andra retreiverraser . Helt plötsligt kategoriseras de som ”jaktlabrador” ”jaktspaniel ” osv...
 
Senast ändrad:
Är du säker på att det är att han är osäker då? Min tränare brukar säga att man ska ändra någonting till varje skick man gör och inte göra samma sak flera gånger när man tränar. Nytt ställe, ny typ av dummy, nytt avstånd eller ny uppgift. Hon menar på att hunden annars är mer benägen att hitta på en variation på uppgiften, om man inte varierar den själv. Enda gången vi upprepar ett skick på samma sätt som ett tidigare är när någonting i det tidigare inte stämde helt hundra.

Min tik är ett skolexempel på detta. Gör jag samma övning mer än två gånger så börjar hon hitta på saker... hon kanske sänker farten, tar en liten lov runt mig istället för att komma direkt in mot mig eller kanske bär dummyn lite snett (hon vet mycket väl hur en dummy ska hållas!:cool:). Det är inga stora grejer, men det försvinner helt om jag varierar uppgifterna för henne.


Det skulle kunna vara en förklaring på det du skriver här. I söket så är det ju lite mer variation och för varje skick så har han en liten, liten tweak på uppgiften så att det fortfarande blir intressant för honom.

En tanke bara. :)

Hm, i och för sig inte.. Han kanske bara tycker det blir tråkigt, som du säger? Tanken med upplägget har varit att nöta in det, så jag har inte ändrat något mellan skicken mer än typ avstånden :o Någon gång har jag vänt honom så vi varit nos mot näsa och skickat på ett "back" i stället för att ha honom bredvid mig och rikta ut honom. Så det kan nog mycket väl vara så!
Mycket bra input, tack för det :)
 
Ingen aning om du tänker tokigt :o;) Men iaf, om du lägger ner den dör dy står istället för kastar så kanske kopplingen mellan att dig och att du vet vart han ska blir starkare? Alltså, om du kastar så markerar han ju och tar ansvar själv så det blir kanske även lite av en krock i att han inte vet vems ansvaret är så att säga?

Luddigt förklarat kanske och jag tror ju inte Floyd står och funderar i termer av ansvar - men det blir kanske skillnad om han vet att du vet vart saker finns och därmed kan lita på dig snarare än att han inte riktigt vet om han måste ta över och göra jobbet själv?

Ja, det är ju absolut värt att testa i alla fall! :)
Han börjar ju komma in i "kan själv"-åldern också, så jag tror att det kan spela in också. Ibland tror jag att han tycker att det vore bättre om jag bara stannade i bilen :angel:
 
Här passar vi som labradoren i dydiket. Har två stycken labbar av jaktlinjer.
Längst bak på bilden, Bonnie 8 år. Min läromästare som drog in mig på jakt och apportering. Tycker egentligen inte om att vare sig jobba eller jaga men gör ALLT för sin människa. Vi har provat allt mellan viltspår, drag och agility men nu är hon MYCKET glad pensionär.

Längst fram Tesla 3 år. Min arbetsmyra som älskar att jobba. Okomplicerad och tycker att hon kan allt, vilket ju är både bra och dåligt. Satsar i år på KKL och ÖKL, vilket nog hunden klarar om bara matte håller huvud och nerver i styr.
IMG_3563.JPG
 
Det här är Bill, min lilla jaktcocker på 3 år. En hund med enorm jaktlust och en ganska stor portion självständighet, vilket inte är helt lätt att styra alla gånger. Han har gått en del jakter på skogsfågel och förhoppningsvis ska vi komma ut på prov framöver. Förutom jakt och apportering tränas han i bruksspår och lydnad.
Jakt.jpg
Billa.jpg
 
Här passar vi som labradoren i dydiket. Har två stycken labbar av jaktlinjer.
Längst bak på bilden, Bonnie 8 år. Min läromästare som drog in mig på jakt och apportering. Tycker egentligen inte om att vare sig jobba eller jaga men gör ALLT för sin människa. Vi har provat allt mellan viltspår, drag och agility men nu är hon MYCKET glad pensionär.

Längst fram Tesla 3 år. Min arbetsmyra som älskar att jobba. Okomplicerad och tycker att hon kan allt, vilket ju är både bra och dåligt. Satsar i år på KKL och ÖKL, vilket nog hunden klarar om bara matte håller huvud och nerver i styr.
Visa bifogad fil 13611
Supervackra!
 
Det här är Bill, min lilla jaktcocker på 3 år. En hund med enorm jaktlust och en ganska stor portion självständighet, vilket inte är helt lätt att styra alla gånger. Han har gått en del jakter på skogsfågel och förhoppningsvis ska vi komma ut på prov framöver. Förutom jakt och apportering tränas han i bruksspår och lydnad.
Jakt.jpg
Visa bifogad fil 13625
Kul med en arbetande cocker! Superfin!
 
Kul att det är mer retrieverfolk (och spanielfolk!) som hittar hit! :bump:

I fjol köpte jag ett "klippkort" hos en av mina tränare, men så försvann hon iväg till England och jaktsäsongen började, så jag hann inte utnyttja det sista tillfället. Ikväll tänkte jag dock göra det :D
Jag tänkte kolla med henne om Floyds linjer också, och se vad hon tror.

Har dock dragit på mig en förkylning som inte är nådig alltså :arghh: Trodde jag skulle klara mig från det i år, men tydligen inte.
 
Kul att det är mer retrieverfolk (och spanielfolk!) som hittar hit! :bump:

I fjol köpte jag ett "klippkort" hos en av mina tränare, men så försvann hon iväg till England och jaktsäsongen började, så jag hann inte utnyttja det sista tillfället. Ikväll tänkte jag dock göra det :D
Jag tänkte kolla med henne om Floyds linjer också, och se vad hon tror.

Har dock dragit på mig en förkylning som inte är nådig alltså :arghh: Trodde jag skulle klara mig från det i år, men tydligen inte.

Roligt! Är det tränaren med initialerna BS? Du får berätta vad hon säger om linjerna, det vore kul att höra.

Jag ska också höra av mig till min tränare, är så himla träningssugen nu... vi brukar träna regelbundet i en liten grupp en gång i veckan men har inte kommit igång efter vintern.

Krya på dig!
 
Roligt! Är det tränaren med initialerna BS? Du får berätta vad hon säger om linjerna, det vore kul att höra.

Jag ska också höra av mig till min tränare, är så himla träningssugen nu... vi brukar träna regelbundet i en liten grupp en gång i veckan men har inte kommit igång efter vintern.

Krya på dig!

Japp! :) Jag är alltid lite nervös över att åka till henne, hon kan ju vara minst sagt.. rak :D

Kul! Vem tränar du för?

Jag är med i en "spaniel- och retriever-pool" och vi försöker köra en gång varannan vecka. Då är det två som förbereder och håller i tillfället och som är utan hund den gången, och resten tränar. Det är ett kul upplägg, även om det är en rätt spridd nivå på kunskapen med allt från nybörjare till supererfarna, så har de flesta rätt unga hundar nu vilket gör att övningarna funkar för alla.
Gruppträning är så nyttigt!

Tack!
 
Jag har tänkt på det här med gruppträning, tycker att det verkar vara himla svårt att hitta någon. Bor en tollarsnubbe rätt nära mig och honom ska jag få hjälp av ibland, men inte såå regelbundet då han är rätt upptagen som jag förstått.

Är med i någon retrievergrupp på fb för retriever här i väst, men de tränar ju aldrig häromkring utan långt härifrån. :wtf:
 
Japp! :) Jag är alltid lite nervös över att åka till henne, hon kan ju vara minst sagt.. rak :D

Kul! Vem tränar du för?

Jag är med i en "spaniel- och retriever-pool" och vi försöker köra en gång varannan vecka. Då är det två som förbereder och håller i tillfället och som är utan hund den gången, och resten tränar. Det är ett kul upplägg, även om det är en rätt spridd nivå på kunskapen med allt från nybörjare till supererfarna, så har de flesta rätt unga hundar nu vilket gör att övningarna funkar för alla.
Gruppträning är så nyttigt!

Tack!

Äääsch, rak tränare = raka linjer? :D nej, jag vet vad du menar. Har inte tränat just för henne men däremot andra gamla retrieverrävar och man blir ganska ödmjuk efteråt...

Det är ju ett jätteroligt upplägg! Jag skulle kanske föreslå någonting liknande här. Jag tror vi är många träningssugna men få som tar tag i att dra ihop någonting.

Kan PMa om min tränare. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
56 57 58
Svar
1 153
· Visningar
73 210
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 635
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 229
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp