Retrievertråden

Hon orkade inte hålla sig vaken. Får bli kvällsmat när hon vaknar.
26135
 
Vi har också tränat i helgen :) Samträning med SSRK i lördags och i en grupp som vi tränar med emellanåt igår.

Hallelujah - avlämningarna har fungerat klockrent! Allt jäkla nötande i vinter, både i köket och minst 5 minuter varje träningspass, har finally gett resultat :D Jag tror att användandet av tennisboll för att få ner farten har varit det som till slut hjälpt oss att få till det svåraste - att få ner farten i tid :p Han har alltid velat lämna av, bara att han kommer i så hög fart hem att han inte riktigt hunnit bromsa utan slagit en liten lov bakom mig.

Jag har varit nöjd med fotgåendet också (vi har kört walk up båda dagarna) och han har varit helt okej i stadgan, även om han blir lite lätt i rumpan när han strääääcker sig för att se markeringarna.

Linjerna är det dock sämre med, och det blev inte bättre av att jag inte kunde stå på mig riktigt igår när vi tränade utan lät mig övertalas att göra lite för svåra grejer :down: Bröt efter en stund och gjorde allting superlätt, och då tror jag att det släppte lite igen. När vi kom hem lade jag ut ett par enkla och korta, helt dolda linjer (typ han behövde springa 5m över ett krön innan han såg dummien som stod 40m bort) och då gick han med fint självförtroende igen.
Gah, dessa linjer!

Inspirerad av fotgåendeutmaningen har jag lagt upp en linjetagsutmaning till oss under mars nu, så får vi se om det ger resultat :)
Tanken är att träna 3 pass med linjetag i veckan, där varje pass ska innehålla:
1 dolt (till en början dolt utlagt, men öppet dvs så att han ser den när han närmar sig)
1 långt (minst 150 m)
1 med minst ett terrängskifte (antingen backar, från åker-skog, från skog-åker osv)
1 över/genom hinder (stenmur, hallonris, sly osv)

To be continued :p
 
Vi tränade också i helgen. Igår blev det ett dolt sök med dummies med bästa hundkompisen som störning. Det var en svår störning men i slutet fixade hon det fint.

Sen efter det blev det lite fågel för damen och wow!!! För första gången fick jag fågeln i levererad i handen varenda gång vi körde :love:

Hon har levererat i hand några gånger förut när hon var yngre, men ägandet på fågeln har varit så stort oavsett vad för belöningar jag tagit med mig ut. Haft alla möjliga snuskbelöningar och godis. Ibland kanske lösningen ligger närmare än vad man tror, för igår hade jag en leksak i högerhanden och det verkade vara lösningen på vårt problem?

Inte svårare än så alltså. Man skäms ju nästan lite för att man inte tänkt på det förut. :rofl:
 
Blir ju inte så mycket tränat för oss tyvärr, jag går och väntar på att få mitt diskbråck för tredje gången.. :meh:

Men idag fick jag iaf tummen ur att köra lite linjetag. Har haft problem med att hon dels inte förstått, och dels verkar ha tyckt att det är ganska trist.

Gick ut före middagen på vallen bakom huset. Tog henne med mig och gick från ena hörnet diagonalt över till andra hörnet, ca 70 meter. Ställde ut fyra dummies.
Gick tillbaka samma väg. Halvvägs stötte vi upp en hare (hade Doris i koppel thank God!) och jag tänkte att nu är det kört, hon kommer springa dit den drog istället för till dummiesarna.
Men hon gick som ett spjut dit hon skulle. 😊
Jättefin avlämning och jag tjoade och berömde hela vägen tillbaka. Belönade med torkad lammvom vilket verkade gå hem!
Skickade gång till från samma ställe, försökte mig på att ropa ett uppmuntrande ”Japp” halvvägs, men då stannade hon betedde sig som jag visslat stoppsignal. Skickade ”bakåt” och hon gick rakt på dummies.

Gick sen ca 10 m åt sidan och skickade igen, då hade grannarna promenerat ut på grusvägen bredvid så var lite orolig att hon skulle springa till dom istället men gick rakt på dummies.

Gick ytterligare 10 m åt sidan och skickade en sista gång. Klockrent!

Så jäkla lycklig hund!! Hon fick tokfnatt när vi var klara. 😁😁

Får så dåligt samvete att jag inte fixar att träna så mycket som både hon och jag vill :cry:. Men ska försöka köra några sånna här kortpass i veckan, och även kolla med grannen om han inte vill skotträna lite med oss.
 
Härligt att komma ut lite @Loppanhellqvist och att det gick så bra för er :)
Ja det var jättekul! 😊

Var ut en sväng idag med och körde samma upplägg. Gick bra men hon kändes lite matt.
Mannen hade sprungit med henne i ca tre timmar på fm så kan säkert vara därför, men hon har järnkondis så brukar inte påverkas så mycket. 🤔
Kanske kan vara ”pälsbyte” som börjar på att spöka, ska köpa mer b-vitamin i morgon.
 
Ja det var jättekul! 😊

Var ut en sväng idag med och körde samma upplägg. Gick bra men hon kändes lite matt.
Mannen hade sprungit med henne i ca tre timmar på fm så kan säkert vara därför, men hon har järnkondis så brukar inte påverkas så mycket. 🤔
Kanske kan vara ”pälsbyte” som börjar på att spöka, ska köpa mer b-vitamin i morgon.

Om det gick så bra sist så tycker jag att du ska utmana henne och göra det svårare - kanske blev hon matt för att hon tyckte att det var lite tråkigt? :)
 
Jag tränade för M Demaine i torsdags förra veckan - jisses vilken bra träning! Eller ja, bra och bra :D Träningen som sådan gick inte så bra, men jag fick verkligen med mig massvis hem. Åkte dit för att det krånglar med linjerna och kom hem med grundliga instruktioner om hur jag ska förbättra fotgåendet och bygga honom mera mentalt. Fotgåendet för att mycket av vårt linjekrångel beror på att han inte är i rätt position - jag kan inte bara kan vända om > peka > skicka, utan vänder om > ber honom rätta positionen > pekar > han byter position > jag tar tillbaka > pekar om, osv.
Bygga mentalt genom att utmana honom mera och hjärntvätta lite = han ska inte tänka något annat än vart matte än pekar så finns det något. Det sätter så klart också viss press på mig att verkligen markera och ha koll på vart dummiesarna är, annars bygger jag en osäkerhet i stället.

Om två veckor har vi ett pass till innan M.D åker tillbaka till UK. Hoppas på att ha kommit lite vidare då, så vi kan ta oss an nästa steg :)
 
Igår var vi på vår årliga kurs, även om tiden vi faktiskt tränar bara blir kortare och kortare. Hur som så var Svansson så glad och så otroligt duktig! Han gjorde ett grymt sök och ett helt okej riktat närsök, dessutom testade vi på någon variant av dirigering men med en dold "kastare" vilket kan varit det roligaste som någonsin hänt honom :D

Jag tvekade faktiskt ett tag om vi ens skulle vara med, eftersom han börjat bli lite stel i ryggen och synen inte är vad den varit - men bestämde mig ändå för att vi skulle åka och vara med helt utifrån hans dagsform. Är så glad att vi gjorde det, eftersom det faktiskt inte finns något roligare i Svanssons liv (förutom mat då) än att åka till just den kursen med just dom instruktörerna :love:

Ru 182.jpg


(han försökte inte ens ta dubbla dummiesar igår, det du @AraSlei :D)
 
Jag har testat att försvåra linjetagen lite, tack för tipset @AraSlei !
Har gått över förväntan. 😊

Men största vinsten kom idag när jag körde med skott för första gången på evigheter. Hon var i stort sett oberörd! Vi pratar om hunden som för två år sedan ville gömma sig i bilen när det small.
Idag ställde hon sig upp och tog två steg framåt en av gångerna. Räknas ju som knallning men det känns ändå som en piss i Mississippi! 😁
Nu törs jag kanske anmäla till WT i påsk trots allt 👍😊.
 
Igår var vi på vår årliga kurs, även om tiden vi faktiskt tränar bara blir kortare och kortare. Hur som så var Svansson så glad och så otroligt duktig! Han gjorde ett grymt sök och ett helt okej riktat närsök, dessutom testade vi på någon variant av dirigering men med en dold "kastare" vilket kan varit det roligaste som någonsin hänt honom :D

Jag tvekade faktiskt ett tag om vi ens skulle vara med, eftersom han börjat bli lite stel i ryggen och synen inte är vad den varit - men bestämde mig ändå för att vi skulle åka och vara med helt utifrån hans dagsform. Är så glad att vi gjorde det, eftersom det faktiskt inte finns något roligare i Svanssons liv (förutom mat då) än att åka till just den kursen med just dom instruktörerna :love:

Visa bifogad fil 27135

(han försökte inte ens ta dubbla dummiesar igår, det du @AraSlei :D)

Duktig svanis :love: :D och vad härligt att ni kom iväg!
 
Jag har testat att försvåra linjetagen lite, tack för tipset @AraSlei !
Har gått över förväntan. 😊

Men största vinsten kom idag när jag körde med skott för första gången på evigheter. Hon var i stort sett oberörd! Vi pratar om hunden som för två år sedan ville gömma sig i bilen när det small.
Idag ställde hon sig upp och tog två steg framåt en av gångerna. Räknas ju som knallning men det känns ändå som en piss i Mississippi! 😁
Nu törs jag kanske anmäla till WT i påsk trots allt 👍😊.

Vad kul att det gick bra när ni försvårade! Det är där man utvecklas :D

Och jätteroligt med skottsituationen :love:
Visst bor du inte så långt ifrån Halmstad? Är det deras WT du tänkte starta på i påsk? :)
 
Vi tränade lite igår, med ett par som har hund från samma kennel som Floyd :)
Jag märker att jag slarvat med att han ska gå rakt genom all terräng, men just nu får han bli lite krokig så länge han går med högt tempo och mycket vilja. Han gick med fint självförtroende igår förutom ett par omskick. Det tar sig :)
Denna linjen var ospårad, men han såg när dummiesarna ställdes ut. En liten kluring eftersom de tappar området med blicken när de kommit ner från slänten :)

 
Vad kul att det gick bra när ni försvårade! Det är där man utvecklas :D

Och jätteroligt med skottsituationen :love:
Visst bor du inte så långt ifrån Halmstad? Är det deras WT du tänkte starta på i påsk? :)

Nej Halmstad är lååååångt bort från mig. 😁
Vi ska starta i Lånsta mellan Västerås och Sala är det tänkt. Om jag nu får till anmälan. 🙄
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
806
· Visningar
49 268
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
665
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp