Retrievertråden

@Silver Girl
Det låter som att ni hade en bra träning :)
Vad trist för din kompis med sin labbe, det är alltid så trist om man vill mycket mer än vad hunden är sugen på.. Hon har inte funderat på en jaktlabbe om hon vill träna och tävla mer aktivt?
Hon har haft dp förut som räckt till bra för det hon vill göra så därför blev det en sådan till. I nuläget kan hon inte ha flera då en hund får följa med till hennes jobb men inte två.
 
Vad använder ni för kommandon? Varför har ni valt just dem?

Jag har:

- Fot
Vill att han ska vara stadig vid sidan, stanna när jag stannar, följa min kropp och titta rakt fram eller dit jag tittar. Inget nosande, avslappnat och tyst så klart.
Har valt ”fot” för att jakten är vårt huvudfokus och inte lydnaden, många som kör bruks/lydnad använder ju ”fot” där och ett annat fotkommando till jakten.

- Floyd!
Som inkallning använder jag hans namn, alternativt flera korta signaler med pipan. Brukar även använda händerna som förstärkning, men jag håller ihop dem som om jag ska fånga något och håller dem typ vid midjan.

- Ut!
Kommando för linjetag, tillsammans med handtecken (handflatan mot hunden och tummen uppåt).

- Så!
Sidoteckenkommandot, tillsammans med handtecken för höger/vänster.

- Go back!
För vidareskick rakt bakåt från t ex en stoppsignal, tillsammans med handtecken.

- Break!
Markeringskommando. Har det hänt saker emellan, typ att han får en markering och sedan hämtar några hundar dirigeringar innan han får gå på markeringen, så kan jag ibland ge honom en påminnelse med hjälp av handtecken och markeringskommandot. Typ som när jag skickar på ett linjetag, men han är mycket friare att arbeta efter eget huvud där ute.

- Kort blås i pipan
Stoppsignalen. Vill ha den ganska kort, men ändå så lång så han har bra chans att höra den.

- Vanlig närsökssignal

- Sök!
Tillsammans med handtecken (tummen mot hunden och handflatan nedåt), för ett stort sök.

Hm, det är nog typ dom jag använder :)
 
Något jag alltid tänkt på är varför man endast har ett kommando för dirigeringen höger/vänster. Har nog aldrig tänkt på att någon har skiljt på de två olika uppgifterna.

Hur kommer det sig? Jag tänker att hunden uppenbarligen skiljer på uppgifterna och därmed känns det mest rimligt för mig att det är två olika kommandon? :)
 
Något jag alltid tänkt på är varför man endast har ett kommando för dirigeringen höger/vänster. Har nog aldrig tänkt på att någon har skiljt på de två olika uppgifterna.

Hur kommer det sig? Jag tänker att hunden uppenbarligen skiljer på uppgifterna och därmed känns det mest rimligt för mig att det är två olika kommandon? :)
Jag ser det nog inte helt som olika uppgifter, uppgiften i sig är att bli dirigerad till ett vilt oavsett håll. Ser det mer som ett moment men med två olika delmoment - höger & vänster och att det då är handtecken för vilket håll hunden ska gå. Men jag tycker att det går precis lika bra med två olika kommandon, beror nog mer på föraren gissar jag. :)

En bekant till mig har supersvårt med vänster och höger, så hon har ett kommando för att inte hamna i sitsen att behöva fundera över vilket kommando som var åt vilket håll :D
 
När man ser någon skicka hunden genom tät vass, stoppa och dirigera åt rätt håll just när vassen slutat röra sig förstår man vitsen med olika kommandon. Jag har även sett en film där hunden stoppas bakom en hög mur och dirigeras åt rätt håll.

Jag tycker nog de flesta häromkring har olika kommandon, däremot är det väl tveksamt om hundarna går på annat än handsignalerna då ingen av dem egentligen behärskar momentet ännu.

För mej funkar det med olika kommandon tack vare att jag har tid att sortera ut viket som är vilket innan, eller i värsta fall efter jag stoppat hunden. Min syster gav mej tipset att jag har ju haft en VorsteH, så numera tar det inte alls lika lång tid att sortera!

När jag fick avslag på att starta den vuxna hunden med skor bak (hon har skadade tåsenor och klarar inte full fart på ojämnt underlag) har jag inte brytt mej om någon seriös träning av henne, hon får hämta en och annan dummie för skojs skull. Ettåringen her vi just börjat med, så jag håller på och tänker igenom vad jag ska använda. Jag skickar i alla fall på markering med ut och linjetag med spring. Jag jobbar även en del med mark för att låsa blicken, eftersom hon gärna släpper focus för att titta på mej eller kastaren.
 
En sak jag noterat, även om jag tränat med ganska få andra, är att det finns de som har samma kommando för markering och linjetag, ungefär som ett slags allmänt "frikommando", att nu får hunden hämta. De flesta har dock olika, och därför har jag också det, men har inte helt klart för mig tanken bakom. Förstår att det har att göra med att hunden i det ena fallet ser var dummien/fågeln landar och i det andra springer mer "blint". Någon som har lust att utveckla och förklara?

Och jag har också anmält mig till en nybörjardag i jaktapportering som är om ett par veckor, och hoppas jag kommer med. Även om jag bara kör det som aktivering är det ju kul att göra rätt, speciellt som hunden älskar det. T ex var jag trött och hade huvudvärk i går kväll och orkade inte så mycket, så efter en kort promenad vi tog 10 min stadgeträning i trädgården där jag kastade dummies och ibland fick hon hämta och ibland sitta kvar när jag hämtade. Och bara det lilla var tydligen superkul!
 
Något jag alltid tänkt på är varför man endast har ett kommando för dirigeringen höger/vänster. Har nog aldrig tänkt på att någon har skiljt på de två olika uppgifterna.

Hur kommer det sig? Jag tänker att hunden uppenbarligen skiljer på uppgifterna och därmed känns det mest rimligt för mig att det är två olika kommandon? :)

Jag tycker det är typ 50/50, i vår träningsgrupp kör hälften med olika kommandon för höger/vänster och andra hälften kör samma :)
Det finns tillfällen när man har nytta av det, typ i vassar och dylikt. Men ser inte du hunden ser den oftast inte dig heller, och då är det inte så enkelt att veta vart man ska skicka den heller.
Det går i regel att komma runt genom att skicka hunden längre ut och sedan skicka den rätt i vind och få den att söka där.
Har man en tillräckligt bra linje så kan man oftast skicka hunden direkt dit den ska och slipper meckla med sidotecken.
 
En sak jag noterat, även om jag tränat med ganska få andra, är att det finns de som har samma kommando för markering och linjetag, ungefär som ett slags allmänt "frikommando", att nu får hunden hämta. De flesta har dock olika, och därför har jag också det, men har inte helt klart för mig tanken bakom. Förstår att det har att göra med att hunden i det ena fallet ser var dummien/fågeln landar och i det andra springer mer "blint". Någon som har lust att utveckla och förklara?

Och jag har också anmält mig till en nybörjardag i jaktapportering som är om ett par veckor, och hoppas jag kommer med. Även om jag bara kör det som aktivering är det ju kul att göra rätt, speciellt som hunden älskar det. T ex var jag trött och hade huvudvärk i går kväll och orkade inte så mycket, så efter en kort promenad vi tog 10 min stadgeträning i trädgården där jag kastade dummies och ibland fick hon hämta och ibland sitta kvar när jag hämtade. Och bara det lilla var tydligen superkul!

För egen del har jag olika signaler för att både tydliggöra för mig själv och hunden. Jag använder både olika röstsignaler och olika kroppssignaler.
På en linje, där jag skickar på "Ut" vill jag inte att hunden tar för mycket egna initiativ. Den ska gå rakt dit jag pekar utan omvägar och den ska gå tills jag säger något annat, inte börja jaga på vägen eller liknande. Det spelar ingen roll om det är en dold eller till ett minnesområde.

På en markering har mina hundar mycket mer fria val - val av väg (snabbast möjliga), jaga mer självständigt osv.

Jag brukar tänka att en dirigering är min apport - jag vet var den finns, särskilt om det är en blind, jag bestämmer hur hunden ska ta sig dit och vad den ska göra på vägen dit.

En markering är alltid hundens apport - hunden har sett nedslaget och vet förmodligen bättre än jag vart den ligger. För mig är det ett självständigt arbete och jag lägger mig i så lite som möjligt. En gång gick jag en kurs för en dansk där vi bara körde markeringar och jag rörde inte pipan på hela dagen.
En markering kan man ju få hämta efter att det ha hänt massvis med saker emellan. Det kan ju vara en minnesmarkering t ex, som man kastade i början av passet och sedan ska ta det sista man gör.
Floyd har ett bra minne och är en riktigt bra markör, så jag brukar se på honom om han minns apporten. Gör han det kan jag hjälpa upp med att sätta ned handen men ändå ge markeringskommando = en påminnelse om riktningen på dummien men han får lösa uppgiften självständigt.
Ser jag att han inte minns så gör jag det till en dirigering = jag bestämmer hur han tar sig dit.
 
För egen del har jag olika signaler för att både tydliggöra för mig själv och hunden. Jag använder både olika röstsignaler och olika kroppssignaler.
På en linje, där jag skickar på "Ut" vill jag inte att hunden tar för mycket egna initiativ. Den ska gå rakt dit jag pekar utan omvägar och den ska gå tills jag säger något annat, inte börja jaga på vägen eller liknande. Det spelar ingen roll om det är en dold eller till ett minnesområde.

På en markering har mina hundar mycket mer fria val - val av väg (snabbast möjliga), jaga mer självständigt osv.

Jag brukar tänka att en dirigering är min apport - jag vet var den finns, särskilt om det är en blind, jag bestämmer hur hunden ska ta sig dit och vad den ska göra på vägen dit.

En markering är alltid hundens apport - hunden har sett nedslaget och vet förmodligen bättre än jag vart den ligger. För mig är det ett självständigt arbete och jag lägger mig i så lite som möjligt. En gång gick jag en kurs för en dansk där vi bara körde markeringar och jag rörde inte pipan på hela dagen.
En markering kan man ju få hämta efter att det ha hänt massvis med saker emellan. Det kan ju vara en minnesmarkering t ex, som man kastade i början av passet och sedan ska ta det sista man gör.
Floyd har ett bra minne och är en riktigt bra markör, så jag brukar se på honom om han minns apporten. Gör han det kan jag hjälpa upp med att sätta ned handen men ändå ge markeringskommando = en påminnelse om riktningen på dummien men han får lösa uppgiften självständigt.
Ser jag att han inte minns så gör jag det till en dirigering = jag bestämmer hur han tar sig dit.

Riktigt tydlig förklaring på något som jag försökt förklara för en vän men jag lät i stil med "eh ah alltså typ hunden går eh ah". Så har det låtit ungefär. Ska visa henne det här inlägget :D
 
Riktigt tydlig förklaring på något som jag försökt förklara för en vän men jag lät i stil med "eh ah alltså typ hunden går eh ah". Så har det låtit ungefär. Ska visa henne det här inlägget :D

Tack, jag utgår framförallt från min uppfödares tänk och hon har nött in det där i skallen på mig :D
 
Idag tränade vi för instruktör och det var så himla kul! Och svårt! Jäklar vad svårt han hade gjort det :laugh:
Det var lååånga linjer, mycket terrängskiften och rejält kuperat. Vi byggde inte linjerna så mycket och en del av linjerna byggde vi inte upp alls utan instruktören körde en kort drive i målområdet typ.
Vi måste verkligen träna mer terrängskiften, och stärka upp hans linjer igen. Det har varit mycket tecken nu, så han ibland blir han lite tveksam på linjerna ut. Svårt att balansera det där!

Alltså, hur gullig? :D
05F3AFEC-B20C-490D-8D7C-E11B3F1B2CA3.jpeg


Är det någon mer som hängt på Apportering till vardag och fests fortgående-utmaning? :)
 
Vad använder ni för kommandon? Varför har ni valt just dem?

En del av hundens stamtavlenamn för skick på markering, för att ha ett skickord som inte används så ofta. För min ena hund blir det "tweed!", som exempel.

"Ut" för linjetag och skicka rakt bakåt.

"Så!" + handtecken för hö/vä-dirigering.

Visselfjutt för närsök. En vissling för stopp. Många små visslingar för "kom närmre". Två visslingar för "avbryt det du gör och kom in till mig".

"Passsssss" som ett kommando för "pass upp, nu kommer en markering". Användbart om hunden har fäst sin uppmärksamhet på fel håll.

"Sök" för att söka.
 
Vi kör projekt "stärka upp linjerna" just nu, tillsammans med fotgåendeutmaningen :) Ja, och så tragglar vi ju avlämningar som vanligt :p Har bytt lite teknik nu där jag mutar honom med en tennisboll :angel: Nu gör han jättefina sättanden framför mig med dummien, så det börjar bli dags att fasa ur den nu. Och försöka behålla de fina sättandena ändå :p

Igår gick han så fint, inte ett uns av tvekan! Det känns bra att det gått ganska fort att komma tillbaka till denna tryggheten i linjerna igen, eftersom vi haft mycket strul med dem förr. Igår ställde jag ut tre stora, vita dummies på olika områden, två av områdena var kända för honom sedan innan (=han hämtade i området för några dagar sedan) och ett var helt nytt. Det närmsta var på ca 100m (det nya) och de två gamla stretchade vi ut lite till ca 150 och ca 200m. Jag har upplevt att han blivit lite tveksam på längre linjer tidigare, och när jag tänker på hur linjerna sett ut är det inte så konstigt - han har inte gått särskilt långa linjer tidigare eftersom jag fegat ur och safeat. Instruktören vi kört för ett par gånger nu pratade om att "få längden i kroppen", dvs att genom att träna överlånga linjer så får du en hund som aldrig börjar fundera över om den inte "borde vara framme snart", utan bara kör på.

Hur tänker ni andra med linjearbetet?
Har ni börjat planera något inför provsäsongen? Mål inför 2019? :)

En liten filmsnutt från 200m-linjen igår:
Otur med gul hund på gult gräs, han syns inte så väl :p

 
Ni är så himla duktiga @AraSlei ! Så himla roligt och intressant dessutom att följa er utveckling.

Vi har sisådär noll planer för 2019, funderar på om vi ens ska åka på vårens träningshelg eftersom han är så egensinnig numera. Fast det slutar väl kanske med att vi åker dit en stund så han kan få göra det han tycker är roligt. I övrigt siktar jag på att han inte ska hämta för många dubbla dummies men ändå ha roligt :angel: :D
 
Ni är så himla duktiga @AraSlei ! Så himla roligt och intressant dessutom att följa er utveckling.

Vi har sisådär noll planer för 2019, funderar på om vi ens ska åka på vårens träningshelg eftersom han är så egensinnig numera. Fast det slutar väl kanske med att vi åker dit en stund så han kan få göra det han tycker är roligt. I övrigt siktar jag på att han inte ska hämta för många dubbla dummies men ändå ha roligt :angel: :D

Men tack, vad snällt av dig :heart vi gör så gott vi kan!
Ibland känns det som att det bara är jag som spammar denna tråden :angel: men det är kul att kunna kolla tillbaka!

Jag såg inlägget om träningshelgen, verkade ju jätteroligt! Typiskt att det var främst mot nkl, det lät som ett kul upplägg annars.
Hahaha, svansson :love:
Blir det någon mer retriever för din del sedan? :)
 
Men tack, vad snällt av dig :heart vi gör så gott vi kan!
Ibland känns det som att det bara är jag som spammar denna tråden :angel: men det är kul att kunna kolla tillbaka!

Jag såg inlägget om träningshelgen, verkade ju jätteroligt! Typiskt att det var främst mot nkl, det lät som ett kul upplägg annars.
Hahaha, svansson :love:
Blir det någon mer retriever för din del sedan? :)
Du ska inte vara med ändå? Det är väldigt roligt oavsett nivå :D (fast roligast har det nog barit på sjösvängen - även om det är en täcling så lärde jag mig så galet mycket!)

Vet faktiskt inte riktigt. Jag vill ju att Svansson ska leva för evigt :o så har lite svårt att tänka bortanför honom så att säga :) Men jag gillar ju goldens generellt och det är ändå en ras som passar mig så känner väl att om det blir hund så är det en Golden (men från väldigt noga utvalda linjer, inte från första bästa blocketsnnons som en viss annan hund :angel: )
 
Du ska inte vara med ändå? Det är väldigt roligt oavsett nivå :D (fast roligast har det nog barit på sjösvängen - även om det är en täcling så lärde jag mig så galet mycket!)

Vet faktiskt inte riktigt. Jag vill ju att Svansson ska leva för evigt :o så har lite svårt att tänka bortanför honom så att säga :) Men jag gillar ju goldens generellt och det är ändå en ras som passar mig så känner väl att om det blir hund så är det en Golden (men från väldigt noga utvalda linjer, inte från första bästa blocketsnnons som en viss annan hund :angel: )

Det är ju så mycket man vill vara med på bara :angel: Jag känner nog att jag främst vill sikta in mig mot ÖKL och Markprov nu, så jag tänkte hitta lite kurser som inriktar sig mot det under sommaren :)

Förstår att du vill det :heart haha, ett rätt bra blocketköp ändå, Svansson :D
 
Varit på kurs idag. Fått många bra tips på grundläggande övningar på det vi behöver, som stadga och avlämningar. Även hur man kan dela upp momenten och främst öva på det som inte funkar. Och ett annat sätt att träna in stoppsignal som jag tror passar oss bättre.
Jag fick också kvitto på att hon utvecklats mycket sedan sommaren. Hon är lugnare och har bättre stadga när andra hundar jobbar. Och de gånger hon glömmer sig är hon ändå kontaktbar när det tagit stopp i kopplet. Är nog en kombination av träning och mognad.

Så nu har jag en trött hund som ändå håller koll på vad jag gör då det närmar sig matdags. Hon borde inte vara jättehungrig då hon fått två hela varmkorvar samt en del levergodis i belöning under dagen. Det går åt när man belönar passivitet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
806
· Visningar
49 065
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp