Bukefalos 28 år!

Retrievertråden

Helt opassande i den här tråden men vet ju att det hänger några med jaktlabbspojkar här :D
Ska till det stora gula varuhuset om några dagar, är väldigt ställande där så vill passa på att köpa lite grejer. Bland annat om jag hittar något täcke till Toke. Men blir ju ren chansning med storlek, så vad har era för storlek?

För att gå lite on topic igen så har jag verkligen lyckats hjärntvätta Toke med inkallning med pipan. Han kommer som ett skott i alla lägen :) vi lekapporterar lite och han älskar att hämta och bära tillbaka till mig. Vi leker även lite med fotgående och han går ta mig tusan bättre än min 11åring trots sina blott 13 veckor :angel:
 
20230718_163003.jpg
 
Helt opassande i den här tråden men vet ju att det hänger några med jaktlabbspojkar här :D
Ska till det stora gula varuhuset om några dagar, är väldigt ställande där så vill passa på att köpa lite grejer. Bland annat om jag hittar något täcke till Toke. Men blir ju ren chansning med storlek, så vad har era för storlek?

För att gå lite on topic igen så har jag verkligen lyckats hjärntvätta Toke med inkallning med pipan. Han kommer som ett skott i alla lägen :) vi lekapporterar lite och han älskar att hämta och bära tillbaka till mig. Vi leker även lite med fotgående och han går ta mig tusan bättre än min 11åring trots sina blott 13 veckor :angel:

Louie är ju ganska stor, han har storlek 60 i täcken 😊 Floyd som är lite mindre drar storlek 55 😃
 
Helt opassande i den här tråden men vet ju att det hänger några med jaktlabbspojkar här :D
Ska till det stora gula varuhuset om några dagar, är väldigt ställande där så vill passa på att köpa lite grejer. Bland annat om jag hittar något täcke till Toke. Men blir ju ren chansning med storlek, så vad har era för storlek?

För att gå lite on topic igen så har jag verkligen lyckats hjärntvätta Toke med inkallning med pipan. Han kommer som ett skott i alla lägen :) vi lekapporterar lite och han älskar att hämta och bära tillbaka till mig. Vi leker även lite med fotgående och han går ta mig tusan bättre än min 11åring trots sina blott 13 veckor :angel:

Mätte Knut till 64 🙈
Jag har inget täcke än dock
 
Det labbefolket som träffat Toke tror på att han kommer bli stor så då kanske jag ska satsa på 60 då 😁 han har en liten mamma, pappas storlek har jag inte koll på. Än så länge tycker jag ju att han är en liten plutt och har väldigt svårt att se honom som en 30kg+ klump 😅
 
Har börjat kolla lite efter ställen som håller i apporteringskurser för att se vart man kan gå en i framtiden när Toke blir större. Finns ju inte mycket där vi bor men hittade en som höll kurser i närheten. Både detta ställe och en del andra jag kollat på tränar klickerbaserat. Jag gillar absolut träningsättet, men jag själv föredrar att använda mitt YES! när hunden gör rätt istället för att alltid komma ihåg att ha med sig klickern överallt. Blir ju mycket spontanträning i alla möjliga situationer och ordet YES! har jag ju alltid med mig och är lättåtkomligt 😅 Tränar någon här apportering med klicker? Funkar det att gå en klickerbaserad kurs och säga att man inte vill använda det utan vill byta ut det mot belöningsord?
 
Varje gang jag ser den har traden funderar jag pa om jag skulle borja formell retrieving med min Malinois Retriever som alltid bar pa nagot. :p
 
Har börjat kolla lite efter ställen som håller i apporteringskurser för att se vart man kan gå en i framtiden när Toke blir större. Finns ju inte mycket där vi bor men hittade en som höll kurser i närheten. Både detta ställe och en del andra jag kollat på tränar klickerbaserat. Jag gillar absolut träningsättet, men jag själv föredrar att använda mitt YES! när hunden gör rätt istället för att alltid komma ihåg att ha med sig klickern överallt. Blir ju mycket spontanträning i alla möjliga situationer och ordet YES! har jag ju alltid med mig och är lättåtkomligt 😅 Tränar någon här apportering med klicker? Funkar det att gå en klickerbaserad kurs och säga att man inte vill använda det utan vill byta ut det mot belöningsord?

Ja, klart du kan köra med YES! i stället för en klicker :) det tror jag inte någon av de instruktörerna som gått i ATVOF skola har något emot.

Däremot hade jag varit noga med att kolla vilken erfarenhet de olika instruktörerna har. Jagar de? Har de startat sina egna hundar? I vilken omfattning har de startat och hur långt har de kommit?
Det är en del nya instruktörer ute som knappt startat mer än något WT eller något b-prov.
Det finns en del instruktörer som tränar belöningsbaserat som är väldigt duktiga, men det finns många som jag aldrig skulle träna för.

Personligen vill jag träna för någon som haft många hundar och sett många typer av hund, stött på alla problem och hittat olika lösningar för de olika hundtyperna. Någon som kan lära mig hur jag ska träna för att det ska fungera på både jakt och prov, och någon som bevisat kan föra sin egen hund i de situationerna.

Minns inte riktigt vart du bor, men hojta till om du vill ha instruktörstips :)
 
Slänger mig in i tråden då 😊

Har två goldengrabbar idag
Melker 7 år: tränar och tävlar NW, rally och lydnad. Ingen apportering, har aldrig lyckats väcka intresset. Helt ointresserad av belöning med leksak, endast godis.

Yoshi 17 veckor
denna lilla valp har verkligen imponerat på mig.
Så enkel, har väldigt mycket WTP och så mild utan att vara vek. Hoppas det håller i sig nu.

vi tränar små korta stunder, och han tycker det är så roligt. Vi har fått till ett fantastiskt fotgående redan. I skogen är han lös ganska mycket, så han kan sätta tempot på promenaderna, eftersom jag normalt håller ganska högt tempo med andra hunden. Yoshi håller sig fint nära mig, och kommer direkt på inkallning, både med visselpipa med också röst/visslingar.

Tanken är att börja med apportering och spår. Han bär gärna och kommer alltid och visar vad han har. Lämnar ifrån sig på ordet tack, och får såklart direkt tillbaks igen.

Har fått kontakt med en som kommer hålla apporteringakurs sen när han är gammal nog för det.

IMG-20230527-WA0005.jpg
 
För oss går det bra. Valp växer och upptäcker världen och det verkar vara en kul liten typ. Vi tränar just inget särskilt utan vi lär känna varandra, leker och myser.

Med de äldre jobbar jag linjer och allmän dirigering just nu. Det märks hur mycket som är färskvara för jag har inte tränat mycket sånt på sistone och det går fort att de börjar slarva...
 
För oss går det bra. Valp växer och upptäcker världen och det verkar vara en kul liten typ. Vi tränar just inget särskilt utan vi lär känna varandra, leker och myser.

Med de äldre jobbar jag linjer och allmän dirigering just nu. Det märks hur mycket som är färskvara för jag har inte tränat mycket sånt på sistone och det går fort att de börjar slarva...

Linjer känns verkligen som en färskvara tycker jag 😆 det kanske är olika från hund till hund, men jag upplever att det är något jag behöver nöta ganska mycket. Annars börjar han välja lite egna vägar osv ganska snabbt 🤓

Vi tog en tur till Skåne och tränade i sockerbetor häromkvällen. Kul, tyckte Louie! :D

Jag tycker att det gick förvånansvärt bra för att vara första gången. Hundarna markerade väl och jobbade på fint i blasten.
0ACAC17C-DC69-4DFF-86A2-AFF28F0E9EDD.jpeg
 
Knut har slagit av nosen så vi jobbar med att han ska slå på den igen. Han är ju bara 11 månader än så jag leker mest med "apport". Alltså använder jag inte dummys utan en repleksak och jag säger inte "apport" utan "hämta den".
Han går mycket på syn och då har jag helt enkelt gjort så att efter jag kastat går vi bortåt en bit sen sätter jag honom ner igen och skickar iväg honom.
Han är även duktig på att stanna kvar när ja kastar (lös och på håll)

Det är VÄLDIGT roligt att se hur pass djupt rotat apporteringen är 🥰
Jag vet inte vad jag hade för förväntningar (inga?) men efter så många år med settrar där jag gillat just apporteringen mest är det ju BARA kul med Knut. Jag får liksom lugna mig lite :D
Kommer ihåg första gången jag slängde upp leksaken på en bergsknalle o han går ju rakt upp o hämtar den 😅
Settrarna går runt. Men de är ju tränade för att hämta upp vinden så de är inte konstigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 280
Senast: Human
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
65 66 67
Svar
1 325
· Visningar
87 757
Senast: Brie
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 360
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp