Retrievertråden

Vad tråkigt med OCD:n @Lena_B :( Är det vanligt på Golden? Labbarna har ju tyvärr problem med det.

Kanske lite nosework skulle kunna fungera? Inte apporteringsrelaterat men..
 
Ja, jag tror att jag kommer vara lugn när jag väl är på plats. Det har i alla fall varit så de senaste gångerna jag startat på WT, att det är värst veckan innan. :p Imorgon ska vi åka och träna med vilt tillsammans med uppfödaren också (hon startar på samma prov med kullbror till min yngsta) så vi kommer nog vara väl förberedda.

Precis hon. :D Fast han börjar ju bli lite till åren nu så den hon startar på lördag är nog den som hon tänkt ska axla hans mantel. Han är också superfin och djuuuupt foxröd. :love:

Kul! Det kommer gå toppen, skönt också med uppfödarens ögon på en innan start, så man kan slipa till det där sista :)

Jag såg det! Kollade in unghunden på hennes hemsida, han ser verkligen fin ut också! Men det är ingen avkomma till hennes äldre hane?
 
Kul! Det kommer gå toppen, skönt också med uppfödarens ögon på en innan start, så man kan slipa till det där sista :)

Jag såg det! Kollade in unghunden på hennes hemsida, han ser verkligen fin ut också! Men det är ingen avkomma till hennes äldre hane?

Ja, precis! :)

Nej, det är.. hm... det här borde jag ju veta eftersom jag har en kullsyster till honom. :idea: Hans mormor är kullsyster med den äldre hanen.
 
Äntligen fått lite hjälp och tips i träningen. Jag och en annan från goldenlägret har fått kontakt med en kennel som ligger mitt emellan oss och vi var där ikväll. Gick ok med övertaggad hund.
Blev mest en koll på vilken nivå vi är. Träningsmässigt en markering, lite närsök, stoppsignal och massa stadgeträning. Det sistnämnda är helt klart vår svaghet men har fått bra träningstips.
 
Jag och en kompis tränade lite igår :) Vi körde lite sidotecken och närsök. Högertecknen gick bra, vänster gick... mindre bra :D Jag har nog mestadels tränat höger, så det får matte läxa på. Närsöket gick fint, och han hade så fina stopp igår! Himla kul.
Vi behöver nog köra ett avlämningspass innan WT:t på lördag också, för med de avlämningarna vi hade igår blir det inga fullpoängare.. :angel:
 
Vi genrepade ju med uppfödaren igår. Som vanligt var min lilla skithund galet laddad och knallade de två första markeringarna (som alltid...) men jäklar så hon jobbade sedan. Det blåste rejält vilket gjorde att det blev vågor på sjön men lilla krigarprinsessan jobbade hem alla fåglar trots kall vind och vågor som sköljde över henne när hon simmade. Söket är hennes styrka och det gjorde hon superfint, som vanligt. Och hon var tyst! Trots svår störning och mycket förväntan.:banana: Avlämningarna var fina och hon väntar fint med att skaka sig tills jag tagit emot fågeln. Hon tog duva, kråka, and och en stor, fin trut utan problem. I stort väldigt bra, alltså!

Det som inte riktigt funkar är fotgåendet, där hon gärna hamnar ett steg framför när hon blir laddad, och så stadgan i början då. Vi brukar försöka få henne att pipa ur sig det värsta innan start men hon är ju tyvärr såpass smart att hon förstår att det inte är på riktigt. Ett annat orosmoment, insåg jag igår, är att vi startar strax före uppfödaren (tillika hundens favoritperson i hela universum), vilket betyder att vi kommer att sitta passiva medan hon kör och jag tror att det innebär den svåraste möjliga störningen för min hund.

Man kan älta för evigt. :p Det går väl som det går. Men nu ska vi öva fotgående och stadga i dagarna två.
 
Senast ändrad:
Tränat ikväll. Körde mest passivitet och använde sök som belöning. Mycket fint fokus i fotgående och kunde slappna av hyfsat när kompisarna jobbade.
Lyssnade för en gång skull när jag riktade henne i söket. :up:

Är det ngn som har koll på reglerna för att använda apportkastare? Måste man ha markägarens tillstånd?
Vi var på kommunens mark ikväll, borde kanske kolla med jägmästaren..
 
Tränat ikväll. Körde mest passivitet och använde sök som belöning. Mycket fint fokus i fotgående och kunde slappna av hyfsat när kompisarna jobbade.
Lyssnade för en gång skull när jag riktade henne i söket. :up:

Är det ngn som har koll på reglerna för att använda apportkastare? Måste man ha markägarens tillstånd?
Vi var på kommunens mark ikväll, borde kanske kolla med jägmästaren..

Jag hade frågat markägaren om det var okej att skjuta på marken (även om det bara är blanka som används). Dels eftersom det är jaktträning och man ska ha markägarens tillåtelse för det, men dels också med tanke på de missförstånd som varit med ”vapen” mellan polis och allmänhet det senaste.
 
Vi tränade med en kompis och hennes tollare igår. I söket börjar Lyra ta sig, även om det inte är med det där trycket jag skulle vilja ha. Lite problem på en stor gås men hon kämpade in den. Sen vägrade hon gå i vattnet mer än till magen - slutade med att jag själv fick gå i för att anden skulle komma in... Behaglig temperatur i vattnet i alla fall och kängorna stod emot bra till det rann ner i dom ovanifrån.

Lyra är så finkänslig, igår var det jättefin botten men hon gick ändå inte i... När hon väl simmar är det inga konstigheter, känns mer som att hon inte känner för att gå i. Hon är inte superpepp på varken dummies eller fågel så det är inte att hon står och gärna vill gå i men inte riktigt vågar utan snarare "jag känner inte för att hämta den just nu..." Tips på hur vi kan träna?
 
Vi tränade med en kompis och hennes tollare igår. I söket börjar Lyra ta sig, även om det inte är med det där trycket jag skulle vilja ha. Lite problem på en stor gås men hon kämpade in den. Sen vägrade hon gå i vattnet mer än till magen - slutade med att jag själv fick gå i för att anden skulle komma in... Behaglig temperatur i vattnet i alla fall och kängorna stod emot bra till det rann ner i dom ovanifrån.

Lyra är så finkänslig, igår var det jättefin botten men hon gick ändå inte i... När hon väl simmar är det inga konstigheter, känns mer som att hon inte känner för att gå i. Hon är inte superpepp på varken dummies eller fågel så det är inte att hon står och gärna vill gå i men inte riktigt vågar utan snarare "jag känner inte för att hämta den just nu..." Tips på hur vi kan träna?

Tror du att hon tänder till på skott?
 
Har inte provat skott på vatten, däremot i skogen och då var det nästan så hon tyckte det var lite jobbigt med skottet. Det är iofs ett tag sedan så klart värt att prova i vattnet! :)

Hm, det är kanske dumt att testa på vatten om hon kan vara tveksam på skott där?
Hur är hon i övrigt med lekbelöningar? Kan du använda dummien i andra lägen (som belöning) för att öka värdet på den? Tennisbollar?

Blir det någon skillnad om hon får "knalla" i vattnet, typ gå samtidigt som du kastar?

100 frågor :D
 
Hm, det är kanske dumt att testa på vatten om hon kan vara tveksam på skott där?
Hur är hon i övrigt med lekbelöningar? Kan du använda dummien i andra lägen (som belöning) för att öka värdet på den? Tennisbollar?

Blir det någon skillnad om hon får "knalla" i vattnet, typ gå samtidigt som du kastar?

100 frågor :D
Ingen skillnad om hon får knalla. Jag har kampbelönat dummiesarna, enda sättet att få henne lite intresserad. Har även kört med mjukare kampleksak med pip i för att belöna när hon plockat dummies. Så fort hon lyft så har hon fått ett varsågod att ta kampleksaken som jag håller i handen. Alltså inga krav på att hålla hela vägen in eller så till en början.
Vanliga tennisbollar är sådär, kong har en mindre variant med pip i som är ganska rolig. Beställde lite nya leksaker innan idag för att se om det gör någon skillnad i att det blir lite mer olika saker. Beställde en enhörning med pip tex :angel::D

Hon har liksom inte drivet, känner hon inte för det så gör hon det inte om jag verkligen inte tvingar henne.

Funderar på att be en veterinär kolla halsen, så det inte är tonsillerna eller något sådant som spökar.
 
Ingen skillnad om hon får knalla. Jag har kampbelönat dummiesarna, enda sättet att få henne lite intresserad. Har även kört med mjukare kampleksak med pip i för att belöna när hon plockat dummies. Så fort hon lyft så har hon fått ett varsågod att ta kampleksaken som jag håller i handen. Alltså inga krav på att hålla hela vägen in eller så till en början.
Vanliga tennisbollar är sådär, kong har en mindre variant med pip i som är ganska rolig. Beställde lite nya leksaker innan idag för att se om det gör någon skillnad i att det blir lite mer olika saker. Beställde en enhörning med pip tex :angel::D

Hon har liksom inte drivet, känner hon inte för det så gör hon det inte om jag verkligen inte tvingar henne.

Funderar på att be en veterinär kolla halsen, så det inte är tonsillerna eller något sådant som spökar.
Min är också lite brydd på vatten, men det brukas lossna bara jag får i henne första gången. Senaste gångerna har jag löst det genom att skicka henne på linjetag ut i vattnet. Då är hon mycket mer taggad.
Men ibland har jag helt enkelt kommenderat i henne första gången, för sen lossnar det som sagt. Hon har rätt mycket will to please så hon går i för min skull så att säga. :o
 
Min är också lite brydd på vatten, men det brukas lossna bara jag får i henne första gången. Senaste gångerna har jag löst det genom att skicka henne på linjetag ut i vattnet. Då är hon mycket mer taggad.
Men ibland har jag helt enkelt kommenderat i henne första gången, för sen lossnar det som sagt. Hon har rätt mycket will to please så hon går i för min skull så att säga. :o
Efter första igången så går det lite lättare, satte henne i bilen igår efter att hon gått i tre gånger och när jag tog ut henne igen så gick hon inte i.

Lyra har inte riktigt så mycket Will to please, hon tjurar mest :p
 
Nu börjar vi få koll på stoppsignalen igen. Hon har ibland tagit den för inkallning i stället. Nu när vi fick lite hjälp insåg jag att jag glömt hålla upp handen när hon tittar på mig. Idag gjorde jag det och fick fyra bra (korta) stopp och ingen tendens till att hon ville komma. Hon stannade och tittade på handen/bollen tills jag kastade.
 
86p och en niondeplats av 51 starter på dagens wt 😃 de placerade nr 1-4 och fyran hade 88p, tvåan 89p. Tight!
Dagens avlämningar var inte heller lysande, och förutom att han övermarkerade på en station så var det avlämningarna som drog ner poängen. Dags att ta tag i dem igen alltså :p
17-13-16-20-20. På station ett var domaren snål tyckte jag, med 3p avdrag för att han studsade en gång vid sidan efter att han lämnat av..
Jag är jättenöjd i alla fall, fina killen :love:
Till våren får vi nog våga oss ut i öppen klass!

F3A62A06-C1DD-4EFB-95D6-C52737780512.jpeg


@Alfakrulls Kom ni inte till start idag?
 
86p och en niondeplats av 51 starter på dagens wt 😃 de placerade nr 1-4 och fyran hade 88p, tvåan 89p. Tight!
Dagens avlämningar var inte heller lysande, och förutom att han övermarkerade på en station så var det avlämningarna som drog ner poängen. Dags att ta tag i dem igen alltså :p
17-13-16-20-20. På station ett var domaren snål tyckte jag, med 3p avdrag för att han studsade en gång vid sidan efter att han lämnat av..
Jag är jättenöjd i alla fall, fina killen :love:
Till våren får vi nog våga oss ut i öppen klass!

Visa bifogad fil 19482

@Alfakrulls Kom ni inte till start idag?
Grattis :) låter som det bara är smådetaljer som behöver fixas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
38 39 40
Svar
797
· Visningar
48 473
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp