Retrievertråden

Tips på övningar för att få hunden att gå rakt, särskilt på tillbakavägen?

Om vi t ex tränar vid sidan/i närheten av en stig går hon gärna ut på stigen på tillbakavägen även om det blir en stor omväg. Fallna träd och diagonalt över diken verkar funka om jag tar väldigt korta apporter, så det är väl bara att öka avstånden väldigt sakta.

När vi tränar med andra hundar och hon fått vara passiv länge har hon också en tendens att missa riktningen när hon plockat upp dummyn. Inte så att hon far iväg på egen runda (eller, det har väl hänt det också, men inte ofta!) utan det är som att hon far iväg några språng innan hon ger sig tid att pejla in var jag står, och då blir det gärna en båge tillbaka.
 
Tips på övningar för att få hunden att gå rakt, särskilt på tillbakavägen?

Om vi t ex tränar vid sidan/i närheten av en stig går hon gärna ut på stigen på tillbakavägen även om det blir en stor omväg. Fallna träd och diagonalt över diken verkar funka om jag tar väldigt korta apporter, så det är väl bara att öka avstånden väldigt sakta.

När vi tränar med andra hundar och hon fått vara passiv länge har hon också en tendens att missa riktningen när hon plockat upp dummyn. Inte så att hon far iväg på egen runda (eller, det har väl hänt det också, men inte ofta!) utan det är som att hon far iväg några språng innan hon ger sig tid att pejla in var jag står, och då blir det gärna en båge tillbaka.

Det enda som jag tycker fungerar när det gäller att ta samma väg tillbaka, är att rätta in dem på rätt väg igen :) Dvs, om man märker att de tar fel väg tillbaka så brukar jag stoppa dem med rösten (typ, hörrudu, vart är du på väg!) och sedan flytta mig så att det blir naturligt för dem att välja "rätt" väg tillbaka. Floyd vill gärna runda tätningar och buskage i stället för att springa rakt igenom, så där brukar jag plocka ner den delen av sträckan först och köra den ett par gånger så att han förstår att han verkligen ska igenom och inte springa runt.
 
Hur går det för er med träningarna? :)

Till helgen ska vi starta WT, del tre i Västras WT-cup :) Jag hoppas att det blir roligt och trevligt, men har inga förväntningar på att det ska gå lika bra som sist.

I söndags hade vi en riktig toppenträning, där en tjej som inte brukar träna med oss så ofta var med. Hon är superduktig och pushade mig och min kompis att testa saker med våra hundar som vi aldrig skulle vågat ge oss på om vi varit själva :D Det gick jättebra dock, Floyd som har haft svårt för blinda linjer, gjorde helt plötsligt blinda linjer på typ 100 meter?! Över diken och vatten, upp i branta backar och ned i sänkor där vi tappade dem utom synhåll. Han fick dock lite draghjälp av att de andra hundarna gjorde linjen först.
Det var långt ifrån spikraka linjer, men han tog sig ut frimodigt och med bra fart, tog signalerna jättefint och gick inte ner sig även om det stundtals blev många signaler på en kort sträcka. Sedan sov han i typ 12h :D Inser att vi nog mest motionerat hund de senaste månaderna och inte tränat så mycket :o

Vi ska träna med samma lilla grupp idag igen, hoppas på att det lämnar samma goa känsla efter sig som söndagens träning.
 
Senast ändrad:
Hur går det för er med träningarna? :)

Inget svar men hur kom ni igång med träningen från första början? Vill så himla mycket men är rädd för att inte prestera som alla andra och bara vara allmänt kass haha.. O_o Ska anmäla oss till kurs i höst och hoppas att det kan bli en spark i baken :heart
 
Inget svar men hur kom ni igång med träningen från första början? Vill så himla mycket men är rädd för att inte prestera som alla andra och bara vara allmänt kass haha.. O_o Ska anmäla oss till kurs i höst och hoppas att det kan bli en spark i baken :heart

Jag började med min ganska direkt efter att jag hade fått hem honom :) Började så smått med det som jag hade en ganska tydlig bild över hur jag ville att det skulle se ut, för oss var det fotgående och stoppsignal.
Sedan började hanteringen av dummy - kunna greppa, bära, hålla, lämna av. Avlämningarna har vi slitit en hel del med och det var först i vintras som jag känner att vi faktiskt har riktig ordning på dem. Han har så himla bråttom hem jämt, vilket blev ett problem när han var ung :laugh:
Med nästa valp kommer jag börja med linjerna betydligt tidigare och på ett annat sätt än vad jag gjort med Floyd.
Åk gärna och var med som funktionär på prov och träningar, det behövs alltid och man lär sig massor! :) Bor din uppfödare i närheten?

Det allra mesta går att rätta till, så var inte rädd att våga testa! Det jag spontant skulle undvika med unga hundar är att kasta mycket markeringar, snabba bollar osv, samt att ta ut dem för tidigt i grupp. Gnäll är jättesvårt att få bukt med, så det vill jag verkligen undvika till varje pris. Ljud kommer oftast när hunden är frustrerad, ofta över att se andra hundar arbeta medan den får vara passiv.
 
Jag började med min ganska direkt efter att jag hade fått hem honom :) Började så smått med det som jag hade en ganska tydlig bild över hur jag ville att det skulle se ut, för oss var det fotgående och stoppsignal.
Sedan började hanteringen av dummy - kunna greppa, bära, hålla, lämna av. Avlämningarna har vi slitit en hel del med och det var först i vintras som jag känner att vi faktiskt har riktig ordning på dem. Han har så himla bråttom hem jämt, vilket blev ett problem när han var ung :laugh:
Med nästa valp kommer jag börja med linjerna betydligt tidigare och på ett annat sätt än vad jag gjort med Floyd.
Åk gärna och var med som funktionär på prov och träningar, det behövs alltid och man lär sig massor! :) Bor din uppfödare i närheten?

Det allra mesta går att rätta till, så var inte rädd att våga testa! Det jag spontant skulle undvika med unga hundar är att kasta mycket markeringar, snabba bollar osv, samt att ta ut dem för tidigt i grupp. Gnäll är jättesvårt att få bukt med, så det vill jag verkligen undvika till varje pris. Ljud kommer oftast när hunden är frustrerad, ofta över att se andra hundar arbeta medan den får vara passiv.

Åh tack för så himla utförligt svar! Låter som att vi helt enkelt bara måste våga prova! 🙈
 
Åh tack för så himla utförligt svar! Låter som att vi helt enkelt bara måste våga prova! 🙈

Det tycker jag absolut att du ska! :) kolla på Apportering till vardag och fest, de har både en bra blogg och en jättebra youtube-kanal med mycket tips 😃 undrar du något så skriv här, vi är många som gärna hjälper till och förklarar.
 
Det tycker jag absolut att du ska! :) kolla på Apportering till vardag och fest, de har både en bra blogg och en jättebra youtube-kanal med mycket tips 😃 undrar du något så skriv här, vi är många som gärna hjälper till och förklarar.

Så himla mycket tack för det här tipset, hade helt missat deras youtube-kanal!
Nu har vi kollat ett gäng klipp och börjat träna fokus och grepp, gått så himla bra på kort tid och gjort oss riktigt taggade på mer! :love:

Jag har snabbt insett att jag måste tona ner mig själv lite dock. Mitt allt för ivriga beröm gör att det slår över lite emellanåt när hon blir riktigt exalterad för att jag blir glad och inte riktigt vet var hon ska ta vägen med glädjen 😂
 
Så himla mycket tack för det här tipset, hade helt missat deras youtube-kanal!
Nu har vi kollat ett gäng klipp och börjat träna fokus och grepp, gått så himla bra på kort tid och gjort oss riktigt taggade på mer! :love:

Jag har snabbt insett att jag måste tona ner mig själv lite dock. Mitt allt för ivriga beröm gör att det slår över lite emellanåt när hon blir riktigt exalterad för att jag blir glad och inte riktigt vet var hon ska ta vägen med glädjen 😂

Kul att du gillade det och hittade lite grejer att börja med direkt! :)

Hahaha, det är lätt hänt :laugh:
 
Idag ska jag och Floyd gå kurs för Fredrik på Reedsweepers :bump:
Ladda löper, så han har varit minst sagt ofokuserad hemma de senaste dagarna :cautious: Han packar ihop sig fint under träning, men det märks att han blir lite tröttare i skallen än vanligt.
Efter kvällens kurs och morgondagens WT lär han i alla fall vara trött :laugh:
 
Har du bestämt dig angående stättared @AraSlei :)

Och det låter som en jättefin helg! Får typ upp reklam jämt för Redsweepers (tror många bekanta på typ FB gått kurs där och att jag får upp det av den anledningen) Verkar himla bra!
 
Har du bestämt dig angående stättared @AraSlei :)

Och det låter som en jättefin helg! Får typ upp reklam jämt för Redsweepers (tror många bekanta på typ FB gått kurs där och att jag får upp det av den anledningen) Verkar himla bra!

Ja, efter dagens start så tänker jag anmäla till Stättared också :laugh:
Så ofokuserad liten hund, han som alltid brukar markera fint övermarkerade på två och missade en markering så han fick gå på bara ljudet av nedslaget. Jag var inte helt med heller, så vi fick något onödigt avdrag på att jag råkade berömma honom osv också :p

Note to self: höglöpande tik hemma och en halvdagskurs dagen innan prov är ingen bra förberedelse för Floyd :D

Träffade @Alfakrulls idag också, idag kände vi igen varandra :D så fin Asta är :love:

Kursen var bra tycker jag! Jag var mindre bra och Floyd var ofokuserad, men det var nyttigt med mycket väntan på linjen osv.
Farmor gick bort igår vid lunch, så jag var lite tankspridd och var verkligen ingen bra förare, så jag skulle gärna gå för instruktören igen när jag är lite mera med själv.
Gruppträning på bara en halvdag kommer jag nog inte anmäla till igen dock, det känns som att man får ut så mycket mer av en heldag eller en privattimme.
 
Beklagar angående sin farmor @AraSlei :heart Inte så lätt att var fokuserad då! Men låter ändå som vettig kurs om du överväger att komma tillbaka :)

Tack :) Det var väntat och hon var sjuk, men det är ju alltid ledsamt ändå :heart

Ja, han kändes som en väldigt mjuk och trevlig instruktör :)

Nu har poängen från alla stationer kommit ut, vi slutade på 20-12-16-17-18 = 83p och en sjundeplats av 45. Bara 18st som fick poäng i alla rutor, så det var nog ganska knixigt.
Med tanke på hur loj han kändes är jag nöjd med resultatet, även om jag tycker att den där 12:an var ganska snål... Han övermarkerade en del och jag fick använda pipan, men han lydde direkt utan att blinka och hittade dummien 2 sek efter närsökssignalen. Nosade dock en del i backen efter avlämnandet. Men så är det med bedömningssporter!
Om jag har räknat rätt ligger vi på en andraplats i Västras WT-cup nu :)
 
Ja, efter dagens start så tänker jag anmäla till Stättared också :laugh:
Så ofokuserad liten hund, han som alltid brukar markera fint övermarkerade på två och missade en markering så han fick gå på bara ljudet av nedslaget. Jag var inte helt med heller, så vi fick något onödigt avdrag på att jag råkade berömma honom osv också :p

Note to self: höglöpande tik hemma och en halvdagskurs dagen innan prov är ingen bra förberedelse för Floyd :D

Träffade @Alfakrulls idag också, idag kände vi igen varandra :D så fin Asta är :love:

Kursen var bra tycker jag! Jag var mindre bra och Floyd var ofokuserad, men det var nyttigt med mycket väntan på linjen osv.
Farmor gick bort igår vid lunch, så jag var lite tankspridd och var verkligen ingen bra förare, så jag skulle gärna gå för instruktören igen när jag är lite mera med själv.
Gruppträning på bara en halvdag kommer jag nog inte anmäla till igen dock, det känns som att man får ut så mycket mer av en heldag eller en privattimme.
Ja, de va kul att vi såg varandra denna gången 😂👍🏻 din hund/ni e så fina ihop ☺😍


Svåraste WT-stationerna ja & Asta varit med om. Men poäng på alla stationer fick vi i alla fall, så nöjd ändå. Asta inte helt med för dagen, väldigt varmt🥵

Lite (mycket!) slarvig på avlämningarna, de va trist! De va svårt men en fantastisk markör har jag, för där felar hon inte de minsta 😍👏🏼 🐾🎈

Totalt 80/100 poäng
Världens bästa Asta ❤
QbxODIv.jpg


ss6o9HN.jpg


1FHtULK.jpg


En slagen hjälte :heart
JRoTEuU.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
811
· Visningar
49 397
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
665
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp