Retrievertråden

Hur går det för er med träningen där ute? :)

För oss känns det som att de blinda linjerna kanske (peppar peppar!) äntligen har lossnat lite! De senaste träningarna har han gjort jättefina dolda linjer, på typ 80-100m. Idag gjorde jag några linjer i skog och han gick med sånt självförtroende. Blir så lycklig av att se honom så, älskade labradåren :heart

På lördag ska vi göra en b-provsträning med ett gäng jag knappt tränat med tidigare, så det blir spännande. Det är upplagt som ett b-prov med domare osv, så nu får vi spänna bågen lite och se hur vi skulle kunna reda ut ÖKL.

På måndag ska vi också träna, hemma hos oss. Ett annat träningsgäng, och planen är drive och walk up. Hoppas på en lååång drive, eftersom det var det vi åkte på när vi testade ÖKL hos jaktretrieverklubben senast.

Han har gått så himla fint sista månaden, det känns som att vi är inne i ett fint flow. Älskar verkligen att träna med den här hunden, han ger alltid 100% :love:

I väntan på att få gå iväg på den långa markeringen som matte precis kastat :laugh:
32992
 
Hur hårt vågar man träna en 6 år gammal labbe tik,fet som en julgris,lika bred över ryggen som en strykbräda, dåligt musklad.
Av färgen att dömma skulle jag gissa på att hon borde vara av jakttyp,vilket bara syns på huvudformen (väldigt lika @AraSlei hund)
PS hon ska vara gäst i mitt hem en tid. maten är sänkt till 2 1/2 dl x 2 ggr
 
Hur hårt vågar man träna en 6 år gammal labbe tik,fet som en julgris,lika bred över ryggen som en strykbräda, dåligt musklad.
Av färgen att dömma skulle jag gissa på att hon borde vara av jakttyp,vilket bara syns på huvudformen (väldigt lika @AraSlei hund)
PS hon ska vara gäst i mitt hem en tid. maten är sänkt till 2 1/2 dl x 2 ggr
Vad gör ägarna med henne? Tänker att gör som de gjort men öka? Typ går de bara promenader med henne, tre gånger om dagen så gå fyra, eller längre sträckor, och släng in lite apportering utöver det?
 
Vi har för övrigt lagt ner ambitionen med tävling, hon ljudar för mycket, och det blir bara tråkigt att försöka träna bort det, :( så nu tränar vi och har roligt istället, och så får hon skrika bäst hon vill. Däremot har gammeltanten fått en nytändning i träningen, himla kul (istället för att ljuda, som den andra galningen studsar hon runt på alla fyra när det vankas träning :D )
 
Hur hårt vågar man träna en 6 år gammal labbe tik,fet som en julgris,lika bred över ryggen som en strykbräda, dåligt musklad.
Av färgen att dömma skulle jag gissa på att hon borde vara av jakttyp,vilket bara syns på huvudformen (väldigt lika @AraSlei hund)
PS hon ska vara gäst i mitt hem en tid. maten är sänkt till 2 1/2 dl x 2 ggr

Det finns en del uppfödare med showlabbe, eller dp-labbe, som har de mörkt gula också, om hon har den färgen :)

Jag hade nog försökt simma den om du har möjlighet, för att slita så lite på lederna som möjligt.
 
Det finns en del uppfödare med showlabbe, eller dp-labbe, som har de mörkt gula också, om hon har den färgen :)

Jag hade nog försökt simma den om du har möjlighet, för att slita så lite på lederna som möjligt.
Bor ju med Göta kanal bakom huset,men jag vill helst slippa simma själv.
Gissade jakt pga huvudformen som är väldigt ädel.
 
Kast med liten boll i ösregnet i helgen . Regn och imma på kameralinsen . Men det spelar ju ingen roll för den som vill apportera 👍😄😅
 

Bifogade filer

  • CB83CC2E-5578-4092-B3F3-B119905D0686.jpeg
    CB83CC2E-5578-4092-B3F3-B119905D0686.jpeg
    231,2 KB · Visningar: 34
Ja, den verkar ha dött av :)

För vår del går säsongen mot sitt slut, vi har 3-4 fasanjakter kvar som är inplanerade. Vi har haft förmånen att jaga mycket i år och Floyd har utvecklats massor. Så roligt! Det blir förhoppningsvis en till labbe för mig till tidig sommar, vilket ska bli spännande.

Från gårdagens fasanjakt:
CBD0A650-DEE3-4DFE-AB82-F3A33BBB3AF9.jpeg
 
@AraSlei Jag är inte direkt aktiv i hundtrådarna, men läser ofta . Synd att tråden dött lite hoppas den kommer igång igen ! 😄

Jag har blivit likadan, orkar inte skriva så mycket längre utan läser mest, men det vore kul att hålla igång tråden lite mer :)

Har ni andra jagat/tränat något i höst och vinter?
 
Här sitter jag och råkar gilla gamla inlägg från 2019..
Vi har varit iväg och tränat hos uppfödaren nu några helger. Det är en sån glädje när allt fungerar och både hunden och jag fattar vad det är som gäller!
Närsöket går bättre och bättre. Han avslutade även men några klockrena linjer igår efter att vi startade lite svajigt. Hem och träna!

Sälen är vår första egna hund och det här med att ha växt upp med hund hjälper inte alltid. Speciellt inte när jag uppenbarligen minns den som färdigtränad :angel:
Men, skam den som ger sig! Det är så mycket vilja och driv i den där kroppen att hälften vore nog ibland. Dock är det fantastiskt när vi vill samma sak.
 
Ska äntligen träna lite apportering igen!

En tjej frågade i börja på veckan på brukshundsklubbens Facebook om det fanns fler intresserade av jaktapportering och ganska snabbt blev det en lokal grupp för detta. Vi har diskuterat om och var vi ev skulle träna, ingen hade något jättebra ställe där vi hade koll på markägare för att fråga dem.
Men idag dök det upp en kille som är jaktledare och hade tillgång till mark. Så nu ska vi träffas på lördag, för främst aktivering och störningsträning av varandra. En munsterländer, en cocker spaniel, en labbe och jag med golden. Lite nervös, vi har bara sporadiskt tränat lite korta markeringar och lite närsök under promenader senaste året. Och hon kommer säkert att bli helt uppe i varv och inte gå fint i koppel för fem öre...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
806
· Visningar
49 203
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
665
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp