Retrievertråden

Bukefalos 30 år!

Första tillfället på kursen. Min hund var ju heeelt tossig :bag: gå fot gick ju sådär minst sagt, men vi gjorde inkallningar utan problem och han fick göra några markeringar som gick bra. Hemläxa är fotgående och träna in avlämningarna lite mer. Han kommer in och så men han kan nog göra dem lite snyggare så klart :)

I dag var vi på kursdag ett av två med heldagar. Han skötte sig riktigt bra jämfört med torsdagen! Fick till helt ok fotgående, bra avlämningar och han höll sig lugn mellan övningarna :up:
Gjorde linjetag som sista övning för dagen och då var han trött (och jag med) så det gick inte superbra, han sprang en vid båge åt vänster. Dock gjorde den andra hund precis likadant så instruktören trodde kanske att det var något i terrängen som var svårare än vi trodde. Gjorde ett sista skick och det blev lite bättre iaf. Så på det i morgon igen! :)

Nån som har koll på utbildningsdagar (heldagar) i sommar i västra Götalandsområdet? Vi har haft helt paus på träning länge så egentligen är allt av intresse, är det kring västkusten är det ett plus.

Min ena tik är parad och jag går i väntans tider på att få reda på om hon är dräktig eller ej. Tills dess tränar vi vidare! Vi nöter våra långa sidotecken 😅 bara gå, stoppa inte ner näsan på vägen. Det blir bättre!

Min unga tik har jag börjat sätta ihop saker med, just nu är det mycket signaler och tecken. Hon väldigt villig att lära, men ganska mjuk och vill inte göra fel. Ibland får hon total braincollapse under ett pass och bara ”MEN DU SA JU NYSS ATT JAG SKULLE SPRINGA, SKA JAG STANNA NU?!” :laugh: göll.
Vi är alltså i fasen ”tänk mindre själv, gör som jag ber dig” och B hälsar att det är jättesvårt :D hon är jätteduktig på att försöka klura ut vad jag vill, i stället för att bara göra som jag ber henne.
Hon är dessutom snabb som vinden så ibland är det som att hon springer järnet från sidan för att komma halvvägs och inse att hon inte riktigt lyssnade på vad jag sa och tvärstannar och bara ”var det så här? Eller kanske höger nu? VAD VILL DU” :laugh:
Åh unghundar ❤️

Nån som har koll på utbildningsdagar (heldagar) i sommar i västra Götalandsområdet? Vi har haft helt paus på träning länge så egentligen är allt av intresse, är det kring västkusten är det ett plus.
LabVäst har en tvådagars träning 6-7/6 i Gbg för två inbjudna tränare, kanske finns plats kvar om det kan vara något?

Dag två på kursen och i dag körde vi på med stoppsignal, närsök, dirigering och introducera vilt.

Kan ju säga att min hund behövde ingen introduktion, han sög tag i både anden och kråkan (eller om det var en kaja?). Viktigt var dock och hitta lugnet, han har en jäkla stor energi naturligt, för hade vi lugnet kom även ett bättre grepp :)

Och i dag var det dags för gång nr två på kursen! Om första gången var katastrof så var denna gång nästan en totalomvändning :up: Vi fick allt till lite fotgående, han gjorde jättefina avlämningar hela passet igenom och höll sig faktiskt kommunicerbar och tyst när andra hundar fick jobba!:) Bara det var ett stort framsteg att han inte gick upp i en för hög förväntan så att han ljudade.

Vi gjorde en markering där han behövde springa genom vatten och det gick bra, han har dock inte lärt sig simma så tur att det inte var så djupt 😆

I dag prövade vi även söket och det gjorde han jättefint. Han fick ju gå med ut i området när ledaren kastade eftersom vi inte sök innan och sen skickade jag honom tre gånger :)

Vad kul att det går så bra för er @Luzzan 😃 roligt med framsteg varje gång!
Varje gång vet jag inte om det går så bra :angel:😆 Första gången på denna kurs var ju lite skäms-varning på oss då han var så gasen så det var svårt att samarbeta :bag:

Men jag är ändå himla nöjd att jag och min hund som är nybörjare ändå kommer framåt i träningen ☺️

Varje gång vet jag inte om det går så bra :angel:😆 Första gången på denna kurs var ju lite skäms-varning på oss då han var så gasen så det var svårt att samarbeta :bag:

Men jag är ändå himla nöjd att jag och min hund som är nybörjare ändå kommer framåt i träningen ☺️

Jaja, men därefter har ni ju haft framsteg! Man går ju inte kurs för att kunna allt från början 😁 heja er!

Nu är vi anmälda till en introduktionsdag för WT. "Ingen förkunskap krävs, men det är bra om din hund gillar att apportera och kan lämna av." Hon älskar att apportera, och kan lämna av ... ganska bra 😅 .

Om jag ska träna på lite grejs hemma för att få ut maximalt av kursdagen, vad skulle ni säga att det är? (Fattar att det är svårt att säga utan att veta vad vi kan, men sådär i allmänhet.) Avlämningar vet jag redan att vi behöver träna på.

Nu är vi anmälda till en introduktionsdag för WT. "Ingen förkunskap krävs, men det är bra om din hund gillar att apportera och kan lämna av." Hon älskar att apportera, och kan lämna av ... ganska bra 😅 .

Om jag ska träna på lite grejs hemma för att få ut maximalt av kursdagen, vad skulle ni säga att det är? (Fattar att det är svårt att säga utan att veta vad vi kan, men sådär i allmänhet.) Avlämningar vet jag redan att vi behöver träna på.

Jag skulle säga, utöver avlämningar då, stadga vid sidan, att inte hälsa på domaren/funkisar utan springa rakt ut - rakt hem, bomskott och kanske en liten mini-drive :)

Filmade lite i lördags. Råkade bli att jag främst filmade skicken med lite strul på vägen men då ser jag ju bättre vad vi behöver träna på. Första skick som vi gjorde, som inte är på film, var dummyn dolt från vår startposition så Otis behövde komma upp på den lilla kullen för att överhuvudtaget kunna se den - det gick helt strålande! (Otis var med när jag la ut den). När vi sen gjorde om det så blev det stop i den lilla backen, som syns på videon. Vet inte vad som hände där. Hur skulle ni hantera stopp som dessa? Bryta och kalla in? Avvakta?

Sen är ju grepp något vi behöver träna så att inga dummies tappas. Men han fick upp farten direkt igen!

Älskar Otis entusiasm och fart.

Nybörjarkursen börjar på lördag 😃.

https://www.instagram.com/reel/DXXYmAUCMHH/?igsh=dnpuYTgzc2U1aDYw

Filmade lite i lördags. Råkade bli att jag främst filmade skicken med lite strul på vägen men då ser jag ju bättre vad vi behöver träna på. Första skick som vi gjorde, som inte är på film, var dummyn dolt från vår startposition så Otis behövde komma upp på den lilla kullen för att överhuvudtaget kunna se den - det gick helt strålande! (Otis var med när jag la ut den). När vi sen gjorde om det så blev det stop i den lilla backen, som syns på videon. Vet inte vad som hände där. Hur skulle ni hantera stopp som dessa? Bryta och kalla in? Avvakta?

Sen är ju grepp något vi behöver träna så att inga dummies tappas. Men han fick upp farten direkt igen!

Älskar Otis entusiasm och fart.

Nybörjarkursen börjar på lördag 😃.

https://www.instagram.com/reel/DXXYmAUCMHH/?igsh=dnpuYTgzc2U1aDYw

Jag hade röstkorrigerat att han stannar och nosar på något helt annat - men jag vet många som inte hade gjort det, så det är beroende på hur man tränar :)

Ett tips är att lägga linjerna utmed något i början, t ex längs med en skogskant/åkerkant/stenmur/skogsväg osv. Så har han något att stödja sig emot liksom :)

Att han tappar den enstaka gånger bryr jag mig inte så mycket om, om det inte händer många gånger på ett pass :)

Frågar här, finns inte Anderskoppel längre? Hade velat ha ett till men kan inte hitta när jag googlar.

Har ni något tips på liknande koppel annars? Behagligt, mjukt och stopp gärna med ben, men inte i plast eller metall.
Hittade norrkoppel men verkar vara sluta i det flesta färger (och jag vill ha svart helst och det har de inte alls) och tycker inte snöret ser lika behagligt ut.

Jag hade röstkorrigerat att han stannar och nosar på något helt annat - men jag vet många som inte hade gjort det, så det är beroende på hur man tränar :)

Ett tips är att lägga linjerna utmed något i början, t ex längs med en skogskant/åkerkant/stenmur/skogsväg osv. Så har han något att stödja sig emot liksom :)

Att han tappar den enstaka gånger bryr jag mig inte så mycket om, om det inte händer många gånger på ett pass :)
Tack så mycket! I stunden röstkorrigerade jag, men blev sen osäker på om det var "rätt" eller ej.

Smart med linjerna! Ska tänka på det framöver.

Ok. Det var bara någon enstaka gång han tappade den, men det har hänt förut.

Frågar här, finns inte Anderskoppel längre? Hade velat ha ett till men kan inte hitta när jag googlar.

Har ni något tips på liknande koppel annars? Behagligt, mjukt och stopp gärna med ben, men inte i plast eller metall.
Hittade norrkoppel men verkar vara sluta i det flesta färger (och jag vill ha svart helst och det har de inte alls) och tycker inte snöret ser lika behagligt ut.
Han har slutat, och överlåtit tillverkningen till just Norrkoppel. Du kan säkert kontakta dem och kolla vad det är för skillnad gentemot Anders?

Jahopp, då var livets andra löp igång, så det blir ingen WT-kursdag (med hund, åtminstone) för mig den 3 maj. Typiskt, men det kanske är bra att vara med och bara lyssna och titta också.

Liknande trådar

• Svarstider kursanmälan
  • Småbarn och hundträning.
  • Stativ till mobil för att filma hundträning
  • Hund på besök

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat