Retrievertråden

Bukefalos 30 år!

Jahopp, då var livets andra löp igång, så det blir ingen WT-kursdag (med hund, åtminstone) för mig den 3 maj. Typiskt, men det kanske är bra att vara med och bara lyssna och titta också.
Får man inte vara med med löptik på working test? Jag tänker att löptikar skulle kunna starta sist på tävlingen.

Eller är det en kurs du ska gå? När det gäller andra typer av kurser såsom inom lydnad, rallylydnad och noswork har löptikar fått vara med. Men jag får villigt erkänna att jag inte har koll på upplägget för working test.

Får man inte vara med med löptik på working test? Jag tänker att löptikar skulle kunna starta sist på tävlingen.

Eller är det en kurs du ska gå? När det gäller andra typer av kurser såsom inom lydnad, rallylydnad och noswork har löptikar fått vara med. Men jag får villigt erkänna att jag inte har koll på upplägget för working test.
Nä, på den här kursdagen får löptikar stanna hemma.

Jag har just nu tagit en liten paus i noseworktävlandet också (trots att man ju får tävla med löptik där, som du säger), så det blir en lugn löpperiod. Jag upplevde henne som ganska påverkad av sitt första löp, så det är lika bra.

Nä, på den här kursdagen får löptikar stanna hemma.

Jag har just nu tagit en liten paus i noseworktävlandet också (trots att man ju får tävla med löptik där, som du säger), så det blir en lugn löpperiod. Jag upplevde henne som ganska påverkad av sitt första löp, så det är lika bra.
Att skippa träning/tävling för hunden är påverkad av löp förstå jag absolut. Men synd att tikar helt utesluts under löp på retrieverprov.

Ännu ett träningstillfälle på kursen gjord! Vi med unghundar fick öva särskilt mycket på fotgåendet i dag. Tyvärr så hann min hund elda upp sig rätt mkt så det gick ju sådär, men några verktyg fick vi med oss iaf. Han är lite svårtempererad då han gärna går upp högt i energi, så mycket jobb på att hitta en bättre energinivå.

Avslutade med ett sök där ledaren lagt ut två änder och det gjorde han bra ändå. Han har fått pröva om han vill ta vilt (vilket han vill) men aldrig gått ut och hämtat, så nöjd ändå att han kom in till mig med dem :)

Åh...det är allt liiiite frustrerande att vi kan göra en helt ok ( men inte top notch) jaktfot på våra promenader där han kan gå lös men att det blir så uppe i varv på kurs att vi nästan skämmer ut oss i bland :bag: men det visar väl å andra sidan att vi verkligen behöver gruppträningen :angel: I dag gick han fot i princip hela promenaden (1h) och delar av den lös vid sidan.

Träna, träna...och lite mer träna får vi ägna oss åt 😅

Åh...det är allt liiiite frustrerande att vi kan göra en helt ok ( men inte top notch) jaktfot på våra promenader där han kan gå lös men att det blir så uppe i varv på kurs att vi nästan skämmer ut oss i bland :bag: men det visar väl å andra sidan att vi verkligen behöver gruppträningen :angel: I dag gick han fot i princip hela promenaden (1h) och delar av den lös vid sidan.

Träna, träna...och lite mer träna får vi ägna oss åt 😅

Fotgåendet är verkligen en grej som många har stora problem med!

Jag vet inte om det hjälper dig, men jag fokuserar mycket mer på sinnesstämningen i fotgåendet än på t ex positionen. Med rätt sinnesstämning kommer ofta positionen av sig självt.

Ett jaktfotgående är för mig en slags passivitet, en ”tomgångskörning”, där hunden ska vara redo för gasen men kunna behålla sinnesstämningen i flera timmar utan att trötta ut sig själv. Mina hundar ser typ sovande ut när de går jaktfot, men sekunden de anar att något är på väg att hända är de på tå - för att sedan direkt chilla ner när de insåg att de hörde ”i syne” :) av och på - en retrievers ständiga växlande.

Jag förstår att det är svårt när du går kurs, men när ni tränar hemma hade jag aldrig låtit honom jobba när han varvar upp så. Om han inte är mottaglig för sin kommunikation vid sidan är han förmodligen inte det när han kommer ut på avstånd heller :)

Fotgåendet är verkligen en grej som många har stora problem med!

Jag vet inte om det hjälper dig, men jag fokuserar mycket mer på sinnesstämningen i fotgåendet än på t ex positionen. Med rätt sinnesstämning kommer ofta positionen av sig självt.

Ett jaktfotgående är för mig en slags passivitet, en ”tomgångskörning”, där hunden ska vara redo för gasen men kunna behålla sinnesstämningen i flera timmar utan att trötta ut sig själv. Mina hundar ser typ sovande ut när de går jaktfot, men sekunden de anar att något är på väg att hända är de på tå - för att sedan direkt chilla ner när de insåg att de hörde ”i syne” :) av och på - en retrievers ständiga växlande.

Jag förstår att det är svårt när du går kurs, men när ni tränar hemma hade jag aldrig låtit honom jobba när han varvar upp så. Om han inte är mottaglig för sin kommunikation vid sidan är han förmodligen inte det när han kommer ut på avstånd heller :)
Precis, vi söker efter den passiva/lugna sinnesstämningen och den får vi en del hemmavid iaf men på kurs är det svårt att hitta dit:bag: så måste knäcka den nöten..

Hemmavid hamnar han inte i det där uppjagade så där kan vi träna åtminstone, men ja kurs är lite svårare.

Tack för tipsen, det uppskattas ☺️

Precis, vi söker efter den passiva/lugna sinnesstämningen och den får vi en del hemmavid iaf men på kurs är det svårt att hitta dit:bag: så måste knäcka den nöten..

Hemmavid hamnar han inte i det där uppjagade så där kan vi träna åtminstone, men ja kurs är lite svårare.

Tack för tipsen, det uppskattas ☺️

Toppen!
Kanske kan du åka iväg till olika ställen och bara gå fot med honom? T ex där ni brukar träna apportering?

Toppen!
Kanske kan du åka iväg till olika ställen och bara gå fot med honom? T ex där ni brukar träna apportering?
Oklart om jag kan åka just dit men jag jobbar på att jaktfoten ska fungera även på andra ställen. Största problemet är att hitta platser där jag träffar på människor och hundar i lagom utmanande miljö, så det blir en del stadspromenader för att åtminstone se andra hundar och människor 😅

Har hittat en instruktör på ganska nära håll som håller kurser och privatträningar så tänkte boka in oss där fram igenom och se hur det känns, har inte hört så mycket om personen men det jag hört har ändå varit positivt. Behöver verkligen hjälp med att backa tillbaka till grunderna och sätta dom mer ordentligt och få det tydligt uppstyrt vad vi ska träna på och i vilken ordning.
Hund har precis fått ett kastreringschip så får se hur det påverkar honom.
Skulle vara så kul att prova på något WT någon gång men synd bara att man verkar få åka långt 🙄 i vilket fall har vi ju pågrund av tävlingskarensen på chipet ett helt år på oss att träna 😅

I går var jag funktionär på en inofficiell träningstävling likt b-prov och det som var svårast för de flesta hundarna var ju helt klart fotgåendet 😅 Så jag blev verkligen påmind om varför jag måste fortsätta nöta fotgåendet och lugn vid sidan ;) :up:

Nu har jag varit med som åskådare på working test-kurs. Kan säga att jag är rätt glad att löpet kom emellan så jag behövde komma utan hund 😅 Efter en vinter av nosework hade jag litegrann förträngt att retrieverträningen är lite striktare. Men det var jättekul att se olika hundar jobba och jag är mycket peppad på träning.

I dag var det dags för kurs igen och nu tog vi revansch på förra gången 💪 Mycket bättre tempererad från start så det blev ingen jättehög stress/förväntan. Fotgåendet bättre men inte perfekt.

I dag var det markeringar i vatten och min hund har ju inte lärt sig simma, men det fick han göra i dag :DHan tvekade på att gå i men tog mod till sig om jag inte peppade utan bara skickade honom på dummyn, sen kunde han bara simma rakt fram :laugh: så han gick ju upp på andra sidan om dammen och fick springa runt med dummyn till mig.

Avslutade med ett sök där han inte fått en retning innan och det gjorde han fint! Sökte med bra energi, sprang raka vägen in till mig och gjorde jättefina avlämningar :up:

Och i dag var sista gången på kursen och vi körde en slags minivariant av B-prov. Jag är himla nöjd med att jag fick honom bra i energinivå, han kunde gå lös i typ fotposition från första markeringen till sista! 💪Fick påminna honom lite men det var på inget vis helt crazy och att han sprang iväg på annat utan han höll sig vid mig :)

Vi körde med skott, vilket han inte gjort innan, men det var inga problem utan han höll sig lugn och vid min sida där med. Extra plus på att han hade väldigt bra stadga vid min sida vid markeringarna, kände aldrig att han var påväg att knalla (det har han iofs aldrig gjort innan heller) :) Vattnet sprang han in i utan tvekan men gick runt dammen på hemvägen.

Sen tog det lite stopp i hjärnkontoret vid söket när han skulle få in den fjärde apporten och sista markeringen blev också lite avslagen då.
Men jag är sååå nöjd med att jag kunde ha honom lös under "testet", det var största vinsten att han behärskade sig och låg bra i energin :D

I dag har vi varit iväg och tränat med ett par till ekipage. Vi jobbade en bra bit ifrån de andra, då fick vi fint fotgående. Gjorde många superkorta linjer och några höger/vänster-dirigeringar, gick bra. På slutet så kunde vi närma oss de andra utan att han blev överexalterad :up: Så jobb med linjer, fotgående och jobba oss närmare "störningen" av andra ekipage är fortsatt vårt fokus :)

Husse klagar på att jag har för mycket duvor och kråkor i frysen😅 så tog upp två igår och körde ett träningspass. La ut båda helt blinda i högt gräs. Den ena ett kort linjetag utmed ett staket och den andra fick han göra ett frisök på ute i gräsvallen. Gick jättebra förutom att han hade lite svårare att söka ut långt i det höga gräset än vad han har annars.

735.webp

För 7 veckor sen gjorde vi kemisk kastrering och börjar märka effekt nu. Udden av hans stress är borta och träningen börjar gå lättare nu. Får se hur det fortsätter och om det blir kastrering på riktigt i höst, men just nu lutar det nog åt det. Enda nackdelen hittills är att pälsen blivit mer matt. Men det får man ju leva med om han mår bättre för övrigt♥️

I morgon ska vi vara med och träna med en träningsgrupp som vi blivit medbjudna i. Känner inte någon och blir lite smått nervös 🙈 vi har bara tränat apportering ihop med andra en gång förut när han var ganska ung och då var han alldeles för högt i stress😅
Har sagt på en gång att jag har en hund som lätt går upp i stress och som inte är van att apportera ihop med andra. Och att det kanske blir så att han mest sitter i bilen eller på långt håll och att jag mest är med för att få inspiration till hemmaträningen och se hur allt går till. Babysteps tänker jag att det får bli 😅

I dag blev det ett kort pass hemmavid med linjetag. Övar fortfarande på att han ska förstå konceptet springa rakt ut så kör med vita dummies. Och så övar vi på fotgåendet "hela tiden"... av någon anledning så känns han mer följsam utan koppel än med koppel (utan störningar då) 🤔

Liknande trådar

• Svarstider kursanmälan
  • Småbarn och hundträning.
  • Stativ till mobil för att filma hundträning
  • Hund på besök

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat