Retrokök/köksrenovering

Min dröm är för övrigt en rostfri diskbänk. Med uppvikt bakkant. Och gamla fina skåp.

Förra ägaren REV UT den gamla rostfria diskbänken och bytte mot en liten, rund i rostfri och fruktansvärt ful IKEA-bänkskiva. 🙃

Tack och lov står gamla diskbänken kvar i maskinhallen. Den, och den fasansfulla ytterdörren, kommer bytas när det gått "lagom med tid" (de kommer ju förbi och hälsar på med jämna mellanrum). Det är sånt som gubben gjorde i tron om att det skulle bli finare inför eventuell försäljning. Ack ack.
 
Åh roligt med en till som är nöjd med Vedum-Jenny! :) har ni valt andra färger än dom på bilden? Fick ni hjälp av Vedum att planera köket? Var det enkelt/svårt? :)

Vi har antikvitt och valnöt precis som på bilderna. Ger mycket karaktär, älskar det! :love: Men går att göra många andra fina varianter.

Vi fick hjälp att rita upp det. Vi fick putsa lite i offerten, han som ritade var ju säljare.:p Köpte t.ex beslag själva, blev mycket billigare och mer rätt i stil. Mannen monterade köket.

Väldigt nöjda med Vedum i kvalite och konstruktion. Snart 3 år sedan vi satt in det och har två små barn, så vi har hunnit utvärdera kvaliten. :D Tittade på några andra bla sentens, vi ville ha överfalsade luckor och synliga gångjärn för mer tidstypisk känsla.
 
Förra ägaren REV UT den gamla rostfria diskbänken och bytte mot en liten, rund i rostfri och fruktansvärt ful IKEA-bänkskiva. 🙃

Tack och lov står gamla diskbänken kvar i maskinhallen. Den, och den fasansfulla ytterdörren, kommer bytas när det gått "lagom med tid" (de kommer ju förbi och hälsar på med jämna mellanrum). Det är sånt som gubben gjorde i tron om att det skulle bli finare inför eventuell försäljning. Ack ack.

De har gjort nåt liknande här. Gammalt kök utrivet och ersatt av mörkgrått Ikea anno 2000, en GIGANTISK men värdelös köksö, diskbänken fjord av ihopsatta brädor med kakel på. Och förra ägaren rev ut halva köket, så vi har inga lådor kvar😂
Allt lutar, ben saknas på alla skåp och överskåpens (det enda skåpet) luckor är bortplockade. Hallelujah😂
 
Vi har antikvitt och valnöt precis som på bilderna. Ger mycket karaktär, älskar det! :love: Men går att göra många andra fina varianter.

Vi fick hjälp att rita upp det. Vi fick putsa lite i offerten, han som ritade var ju säljare.:p Köpte t.ex beslag själva, blev mycket billigare och mer rätt i stil. Mannen monterade köket.

Väldigt nöjda med Vedum i kvalite och konstruktion. Snart 3 år sedan vi satt in det och har två små barn, så vi har hunnit utvärdera kvaliten. :D Tittade på några andra bla sentens, vi ville ha överfalsade luckor och synliga gångjärn för mer tidstypisk känsla.
Det låter ju väldigt positivt alltså :) Vilka andra kök kollade ni på, mer än sentens?

Hade ni ett ”svårt” kök att renovera med speciallösningar? Eller var det standard? :) och låter toppen med kvalitetstestet :D
 
Det låter ju väldigt positivt alltså :) Vilka andra kök kollade ni på, mer än sentens?

Hade ni ett ”svårt” kök att renovera med speciallösningar? Eller var det standard? :) och låter toppen med kvalitetstestet :D

Ikea, Järfälla kök och Kvik i alla fall.
Vedum föll oss mest i smaken plus bra pris med HSB-rabatt, så var ett lätt val. :)

Vårt kök var enkelt. Passar med standardmått och lösningen föll sig väldigt naturligt. Vi hade kunnat rita upp det själva. Vi har alltså inte provat Vedums flexibilitet och kreativitet.
 
Ikea, Järfälla kök och Kvik i alla fall.
Vedum föll oss mest i smaken plus bra pris med HSB-rabatt, så var ett lätt val. :)

Vårt kök var enkelt. Passar med standardmått och lösningen föll sig väldigt naturligt. Vi hade kunnat rita upp det själva. Vi har alltså inte provat Vedums flexibilitet och kreativitet.
Tusen tack för att du svarat på alla dumma frågor :)
 
Tassar lite här, eventuellt går en dröm i uppfyllelse och mitt drömhus blir vårt, men det kommer att krävas en köksrenovering. Men jag vill behålla överskåpen så att köpa ett modernt kök känns så där. Så det vi har pratat om är att höja upp de platsbyggda underskåpen, få plats med en extra låda och få en bättre arbetshöjd. Nu vet vi ännu inte om det är möjligt och det dröjer länge innan vi får tillträde och kan börja renovera om köpet går igenom. Men om det inte går igenom så lär vi istället lägga tid och pengar här där vi bor och där står också en köksrenovering på tur, tillsammans med badrummen. :cautious: Lite av anledningarna till varför vi ens funderar på att ställa oss inför en flytt, samma arbete på båda ställena men det andra huset har betydligt bättre förutsättningar och bättre läge.
 
De som köpte mitt föräldrahem har gjort både köket och resten av huset jättefint. Gammeldags men ändå modernt.
De behöll köksinredningen och bytte (80tals)vitvaror till Smegs. Till och med färgen på skåpen men dt var i fint skick.
De höjde köksbänken något snäpp, likadant som mina föräldrar gjorde.
 
"Så det vi har pratat om är att höja upp de platsbyggda underskåpen, få plats med en extra låda och få en bättre arbetshöjd. Nu vet vi ännu inte om det är möjligt och det dröjer länge innan vi får tillträde och kan börja renovera om köpet går igenom."
Det går säkert utmärkt.
 
Spännande! Hur har snickaren upplevt Sentens i kvalitet? Och är ni nöjda med det (utseendemässigt) hittills? :) Vore jätteroligt med bilder såklart!

Jag hoppas att kvalitén är okej, snickaren har inte sagt något iaf. Han fick kapa ett skåp som var för stort, och det verkar ha gått bra. Vi har 5 års garanti på köket som helhet och 25 år på gängjärn och skenor.

Utseendemässigt är det precis som vi tänkte oss 😍 Nu saknas som sagt bara lite lampor och kärlek till dörrarna. Taket diffar 9 cm beroende på var man står, och vi har nog landat i att vi behåller det naturellt. Vi hade på en vit färg som vi inte tyckte om och skrapade ned igen.
 

Bifogade filer

  • IMG_20191101_072235.jpg
    IMG_20191101_072235.jpg
    136,9 KB · Visningar: 119
Förebild: Murkåpan hade de spikat för med en gul masonitskiva. Trätaket var dolt och höjden på bänkarna längs ena långsidan var 60 cm.
 

Bifogade filer

  • IMG_20181224_153551.jpg
    IMG_20181224_153551.jpg
    155,5 KB · Visningar: 109
Vi behöll alla stommarna men satte upp dem på ett annat ställe (vi förändrade planlösningen totalt i köket) och beställde nya kökskuckor i björk som vi målade. Har ni trästommar skulle jag rekommendera det istället för att köpa nya av ”spånskiva” med fanér. Finns bilder på hvilaro.blogspot.com ( vi har dock en äldre stil än er).
 
Vi behöll alla stommarna men satte upp dem på ett annat ställe (vi förändrade planlösningen totalt i köket) och beställde nya kökskuckor i björk som vi målade. Har ni trästommar skulle jag rekommendera det istället för att köpa nya av ”spånskiva” med fanér. Finns bilder på hvilaro.blogspot.com ( vi har dock en äldre stil än er).
Ja vi har pratat om möjligheten att flytta på stommarna men vår snickare var kanske inte helt med på den idén eftersom han inte riktigt trodde att vårt kök var tillräckligt bra byggt. Annars låter det ju som en väldigt bra grej att göra (och ska definitivt kika på dina bilder) :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Här är lite dåliga bilder på hur köket ser ut för den som är nyfiken - planen är väl kanske att samla skafferi/kyl/frys längs med denna väggen fär vi har både bänk plus städskåp i dagsläget
C71F1265-2986-451A-84D9-6C6F7C687670.jpeg
 
Och sen funderar vi på att flytta diskbänken till under fönstret och då ha överskåp plus underskåp samt bänk längs med hela väggen /hörnet bort till murstocken (istället för då Kylen/skafferiet i hörnet)
fXc3z8x.jpg

SGIVyzN.jpg



9ZbUA8z.jpg


Samt att vi hat någon form av dröm att få in en diskmaskin, ha en köksfläkt (så larmbolaget kan skuta ringa och fråga om det brinner :angel: ) samt behålla vedspis plus bakbord.

Men jag tycker det är jättesvårt så vet inte alls om det är en bra plan - om det är görbart utan att det är jättedyrt eller rom slutresultatet ens kommer bli bra. Så vi ska självklart prata mer med vår snickare plus då åka till köksfirmor (så den här tråden är mycket en mental förberedelse för mig så jag har några vettiga frågor :D)

Resten av köket ser ut såhär
Go5p9SS.jpg

JupvfUn.jpg


(Skåpet i hörnet är enormt och inget vi i princip använder så tänker att det kommer blir lite mer ”luft” runt bordet om en nöjer sig med ett vanligt skåp med normalt djup?)
 
Vi gjorde en budgetrenovering av köket i vår förra lägenhet byggd -51. Vi behöll väggskåp och högskåp men bytte bänkskåp till Ikea med Veddinge-luckor. Det var ett litet kök och vi behövde allt skåputrymme vi kunde få, så därför var det inget alternativ att behålla de gamla bänkskåpen. Den här lösningen blev väldigt prisvärd, jag tror vi betalade ca 20 000 kr för allt (vitvaror, skåp, fronter, bänkskiva, golv, färg, kakel, belysning)

908DECE4-2D25-4F11-9580-8DEB671E2879.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska göra en mindre köksrenovering och eftersom jag står själv med alla färgbeslut pga färgblind make så hoppas jag på lite stöttning...
Svar
14
· Visningar
1 050
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hemmet Sitter lite och hjälper min kille med sin planerade köksrenovering. Han vill fixa till sin lägenhet, först och främst för sitt eget...
Svar
16
· Visningar
1 717
Senast: tornblomma
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 576
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp