Snyggt med retrokök?

Angel

Trådstartare
Sitter lite och hjälper min kille med sin planerade köksrenovering. Han vill fixa till sin lägenhet, först och främst för sitt eget boende men också för att ev kunna sälja inom ett par år. Jag tycker köket som sitter där nu är rätt charmigt med platsbyggda skåp och vad jag uppfattar som sextiotalsluckor. Han ville riva ut det och bygga helt nytt medan jag tror att det kan vara värt att bara fräscha upp och byta vitvaror, bänkskiva osv. Men speciellt om man ska sälja kanske det kan vara värt med nytt om det inte faller alla i smaken?

Vad tycker folk egentligen om kök med retrovibbar?

Lite bilder för önskat slutresultat/inspo följer
 

Bifogade filer

  • C9C96B8E-150B-4E7E-8BF7-797E28C0840B.jpeg
    C9C96B8E-150B-4E7E-8BF7-797E28C0840B.jpeg
    49,9 KB · Visningar: 222
Spara den gamla retro och fräscha upp. Ska en ändå inte bo kvar så gör en bara sådant som ökar värdet med mer än en renovering kostar.
Folk som köper lägenhet vill;
1. Ha kvar det gamla så orört som möjligt.
2. Sätta in ett nytt kök och då betalar dom inte för någon annans smak i alla fall.
 
Jag som hade ett 50-talskök i förra boendet och ett 60-talskök nu ser att det finns fördelar så väl som nackdelar med de gamla köken. Fördelen är att det är rejält byggt så det håller länge och det är charmigt. Väggskåpen brukar gå hela väggen upp mot taket och rymma mycket saker.

Nackdelen är att bänkskåpen är ganska opraktiska och det är svårt att få till effektiv förvaring. Nya bänkskåp rymmer mycket mer. Och kök från den här tiden är i regel små så man vill gärna maxa utrymmet. Saker man använder ofta vill man ha nära till hands, inte i ett skåp som kräver stege för att komma åt. Det kan dessutom vara svårt att få plats med de vitvaror man vill ha/behöver. Vi har t.ex. behövt kompromissa med storlek på kyl/frys i båda våra boenden.

Huruvida det går att sälja retrokök - absolut! Det finns många som gillar det. I vår 50-talslägenhet rev vi ut bänkskåpen och moderniserade med rullande lådor, inbyggnadsugn, diskmaskin, ho nedsänkt i bänkskivan (istället för diskbänk som tog upp halva köket). Samtidigt valde vi att försöka behålla den gamla stilen så de nya luckorna fick samma stil som de gamla, vi satte handtag i gammal stil och bänkskivan blev en klassisk virrvarrskiva. Det matchade med rutigt linoleumgolv och klassiskt vitt fyrkantigt kakel med mörk fog. Sålde som smör kan jag tala om 😁 Så alternativen behöver alltså inte bara vara att bevara eller riva ut. Man kan göra något mitt emellan också.
 
Jag älskar retrokök och är så glad att de finns att köpa nytillverkade med mer moderna mått och bättre lösningar.

Men är det i gott skick hade jag absolut behållt som du tänker dig
 
Jag har sett flertalet "före- och efterbilder" på just kök när jag kollat runt på nätet. I många fall tycker jag faktiskt att det var finare före än efter, eller att det kanske skulle blivit perfekt om man bara målat om och bytt handtag istället för att riva ut allt. Så som det ser ut i tex mäklarannonser från nybyggda hus, där allt är vitt, vitt, vitt, grått och kanske en stänk svart, helt utan handtag och där allt bara är likadant hela tiden... Alltså nej, jag vill inte.

Ska han sälja så tror jag precis som @Luff att han tjänar mest på att bara hålla det i gott skick.
 
Om det nuvarande köket är i bra skick skulle jag säga att ett nytt kök snarare sänker värdet på lägenheten. Det beror förstås på vem som är köpare men nya fabrikstillverkade kök håller inte samma kvalitet som äldre och känns ofta "billiga" vid en jämförelse.
 
Jag kan inte påstå att jag föredrar retrostilen över det mer moderna, där är jag tvärtom. Men för mig är funktionen det viktigaste i ett kök, spelar ärligt talat inte någon roll hur det ser ut. Så länge det inte är illrosa eller liknande så bryr jag mig inte men det måste vara funktionellt.

Draglådor istället för skåp t.ex i underdelen är ett måste för mig så "gamla" kök går bort per automatik och det har då inget med det estetiska att göra.
 
Fräscha upp! Ett platsbyggt 60-talskök kan du inte få tillbaka om du rivit ut det, men ett nytt kök kan vem som helst sätta in.

Mina barns pappa arbetar sedan nästan 20 år på en av Göteborgs största mäklarfirmor. Kök är något av det vanligaste folk river ut när de köper, oavsett om det är nytt eller gammalt. Så sätterr din kille in ett nytt kök är det stor risk att han gör det ”i onödan”, att de som sedan köper ändå kommer riva ut och sätta in eget. Speciellt om försäljningen ligger några år fram i tiden. Tyvärr ur miljösynpunkt så blir kök väldigt snabbt omoderna, och vem sjutton vill ha ett omodernt kök? :confused: :banghead:
 
Mitt lilla ”kök” flyttades i samband med renovering för några år s. Dock återanvändes luckor och beslag osv.
Det är väldigt litet men tex ugnen har dubbla bänkskivor så att man kan dra ut den och då ha ytterligare en arbetsyta vid matlagning eller att duka upp på. Går även utmärkt att använda som bardisk ;)

3C496B9B-0272-44F6-A45F-B8BD669FD972.jpeg
 
Här syns ”infällningen” lite bättre.

952B975F-2A30-4FD7-950A-55BA0C1135AF.jpeg


Jag hade personligen aldrig velat ha ett ”modernt” kök med typ lackads luckor, utdrags-skåpar osv så detta är en ok ”mellanväg” för mig (även om jag verkligen hatar spotlights 😅 )
 
Haha såg på bilderna att det ser ut som Nils Karlsson pyssling bor här men det är nära 4 meter till tak så därför ser det liksom "förkrympt ut" nedtill. De övre skålarna kräver stege för att nå men där är jag inte så ofta och rotar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 355
Senast: Monkie
·
Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 200
Senast: Magnum
·
Övr. Katt Hur vet man om rasen man skaffat är rätt för en? Hur vet man om man kommer trivas tillsammans med vuxna individer? Hur lång tid ska man...
2
Svar
22
· Visningar
3 915
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp