• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ïcatanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 10 193
Ï

ïcatanten

att hundar inte kan äta kycklingben är jag fullt medveten om.

men hur är det med revben? altså sådana tunna som man köper grillade i affären:)

Sv: revben

Jag har lärt mig att man inte ska ge något F-ben (Fläsk, fågel, fisk).

Är det så med alla ben från gris?

nej jag trodde nästan det, men jag ver inte säker

de va nämligen en tant inne idag och ville ha våra för gamla revben att ge till sin hund (ok jag vet att det va hon som ville ha dom sj:))

att hundar inte kan äta kycklingben är jag fullt medveten om.

men hur är det med revben? altså sådana tunna som man köper grillade i affären:)

F=Fågel
F=Fisk
F=Fläsk (t.ex revben)
Om man har det i bakhuvudet behöver du sällan lägga dig orolig.:idea:

:angel:Ja, men varför chansa:angel:
Din hund blir troligen själaglad över ett smarrigt ben.Men det kan bli ett ödestigert frosseri,som slutar i hemska plågor,dyra veterinärkostnader,et.c

Öh, nej? Jag ränner staden runt för att hitta ben och kött för att min hund ska må BRA och inte behöva åka så ofta till veterinären.

Man kan ge hur många f-ben som helst (om hunden är van i övrigt) men de ska inte vara tillagade.
Fläskkött är inte det bästa köttet att ge hund och även råa fläskben kan vara förstoppande, så jag ger inte mina hundar griskött alls. Däremot så fick de ett par råa fiskhuvuden för ett tag sedan. Det var två huvuden (regnbåge) och två av hundarna ansåg att detta gick att äta. De andra var skeptiska...

Men BARFare är ju totalt ovetande om att ben (även råa) faktiskt ger förstoppning hos vissa hundar. Har du lagt timmar på att läsa en benförstoppning nån gång?
PL som själv gärna ger ben men är medveten om risken.

Vad får dig att tro att vi är totalt okunniga om det? Finns väl även annat som ger förstoppning, eller är alla förstoppningar alltid pga ben? Nej, alltså ger även annan föda förstoppning.

Rått kött och ben är helt normalt för en hund att äta, men givetvis kan man vänja in det långsamt som man gör med annat.

Jag stör mig på att den gamla skrönan "F-ben" fortfarande lever. Även den skrönan stöder ju iofs teorin att hundar ska äta ben, efter som den inte säger "inga ben" utan exkluderar vissa ben.

Källa till detta tack?
Är det mig du frågar? Gällande att griskött inte är det bästa att ge hundar så har jag läst om det i en artikel skriven av Ann-Marie Hammarlund. Har dock ingen länk till den eller minne av i vilken tidning det stod. Möjligen i HundSport Special eller HundSport.
Att köttiga fläskben är förstoppande har jag både läst samt att en valpköpares hund höll på att dö av förstoppning efter att ha ätit just fläskben.
Jag barfar inte mina hundar, men ger dem rått kött ibland, som topping på maten.

Mina hundar har fått frysta kycklingvingar då och då. Så den där F-regeln köper jag inte helt.

Men jag kan utan tvekan skilja på en benförstoppning o annan förstoppning! Om vi håller oss till ändtarmsförstoppning o inte främmande kropp så är bengrus den i särklass vanligaste anledningen.
PL

ojoj...min hund fick tillagade revben. doch inte ofta, var väl bara nån gång om året. annars fick hon vanliga hundben..

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Sel
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 601
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
24
· Visningar
1 851
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka