• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ïcatanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 10 193
Sv: revben

Men jag kan utan tvekan skilja på en benförstoppning o annan förstoppning! Om vi håller oss till ändtarmsförstoppning o inte främmande kropp så är bengrus den i särklass vanligaste anledningen.
PL

Jag är helt övertygad om att du kan skilja på dem. För att förtydliga mig. Jag jobbade med en häst som fick förstoppning och dog en gång, i tarmen fanns hö. Inte slutade vi fodra med hö efter det. En massa hundar som INTE äter ben får också förstoppning, tex av torrfoder. Inte slutar vi fodra med torrisar för det. Alltså låter det orimligt att vi inte ska fodra med ben för att enstaka individer fått förstoppning.

Själv kunde jag inte gå på muggen på två veckor efter att jag varit i Kina, men jag både äter kinamat OCH åker tillbaka.

Skitdålig jämförelse!!
Jag har inte sett en enda hund som fått förstoppning pga torrfoder.
Som sagt jag ger gärna mina hundar ben men med måtta o efter vad de tål.
Kruxet med barfarna är att ni rekomenderar ben i stora mängder utan att ha koll på vad det gör för näringsbalans o tarm.
PL

Senast ändrad:

Jag är helt övertygad om att du kan skilja på dem. För att förtydliga mig. Jag jobbade med en häst som fick förstoppning och dog en gång, i tarmen fanns hö. Inte slutade vi fodra med hö efter det. En massa hundar som INTE äter ben får också förstoppning, tex av torrfoder. Inte slutar vi fodra med torrisar för det. Alltså låter det orimligt att vi inte ska fodra med ben för att enstaka individer fått förstoppning.

Själv kunde jag inte gå på muggen på två veckor efter att jag varit i Kina, men jag både äter kinamat OCH åker tillbaka.

Och vad ville du säga med detta inlägg??

Och vad ville du säga med detta inlägg??

Jag ville säga att man inte kan döma ut ett naturligt utfodringssätt som hjälpt många hundar till ett bättre mående, baserat på att några enstaka hundar fått förstoppning. Vi vet ju inget om fallen peter nämner heller. Hade de just börjat barfa? Drog ägaren igång för fort med för mycket ben? Är hunden en sån som inte tuggar utan slukar? Hade den isåfall behövt mindre, mjukare ben? Har den haft magproblem tidigare, på annat foder? Motioneras den mycket (bra för tarmen) eller ligger den bara hemma, osv osv.

Hundar sätter bollar i halsen, men jag anser ändå att boll är en effektiv belöningsmetod.

Att busa i skogen ger ibland stickskador, brutna ben, ormbett osv, men jag låter ändå min hund göra det.

Dessutom är jag lite nyfiken på vilka ben det ÄR hundarna kan äta, som tydligen inte förstoppar då, eftersom ramsan bara förbjuder F-ben. Rådjursrevben, oxlårben, älgkotor?

KL

Jag har varit inne i en del trådar förut om ben och fått diverse tips som inte passade min hund, hur farligt är det med kyckling, kalkon osv?

Jag tyckte det var ganska tydligt vad hon ville :)

Samma här med..

Jag barfar inte, men hundarna har året om fri tillgång på ben från de flesta djurslag inkl. de "fasade F-djuren" och ingen av mina hundar genom åren har haft någon förstoppning.

Stopp i tarmen har 2 hundar haft och det var pga stenar som de av outgrundlig anledning stoppat i sig!

Visst finns det hundar som inte kan/klarar av att äta ben i mängder, men jag tror att de är i skaplig minoritet!

Samma här med..

Jag barfar inte, men hundarna har året om fri tillgång på ben från de flesta djurslag inkl. de "fasade F-djuren" och ingen av mina hundar genom åren har haft någon förstoppning.

Stopp i tarmen har 2 hundar haft och det var pga stenar som de av outgrundlig anledning stoppat i sig!

Visst finns det hundar som inte kan/klarar av att äta ben i mängder, men jag tror att de är i skaplig minoritet!

Den rasen jag har ska absolut inte få för mycket ben för då blir det förstoppade. Men ett ben då och då är ingen fara men absolut inga mängder för då är det kört :crazy:

Vad är det för ras, där ingen inom hela rasen kan äta ben på regelbunden basis utan att bli förstoppad :confused:

Vad är det för ras, där ingen inom hela rasen kan äta ben på regelbunden basis utan att bli förstoppad :confused:

Welsh Corgi, trodde först när mina föräldrar köpte deras första för ca 16 år sedan att det var uppfödaren som skämtade. Men fick sen höra genom fler uppfödare att många hundar hade dött pga förstoppning av ben. Så vi är försiktiga med ben, de får då och då men inga stora mängder.

KL

Hallå, ni i tråden.

Min hund får ben, både kyckling och kalkon, kalkon kan han få ett helt skrov.:D, Självklart får han andra ben också men dessa tycker han är mest smakliga.
Är jag en djurplågare?:confused:

Jag tycker ju givetvis inte det, däremot skulle jag bara ge benen om de var råa.

Jag har faktiskt provat råa ben, han är måttligt förtjust och ratar dem mer eller mindre, även om de får ligga ett tag.:crazy:

Han vill ha tillagade, ugnsbakat helst, hur farligt är det, olika källor verkar det som, eller?

Vad jag vet om tillagade ben riskerar de att bli spröda och flisa sig, alltså inte särskilt bra.

Det är väl det han tycker är så gott, men skadar flisorna tarmen eller är det förstoppningsrisken, som nämns här i tråden?

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Sel
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 602
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
24
· Visningar
1 858
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur