• Avel
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 891
M

M_Q

Hittade ngt intressant :)
Rex Z e:Rebel Z (e:Ramiro, Argentina Z-Alme), Ratina Z (e:Ramiro, Argentina Z) - Alme.
Ngn som vet ngt om denna hingst? Vad han själv gjort, vad han lämnat och kanske tom hur de slog ut för detta måste väl vara så mkt inavel de går att bli !?

Denna Rex Z ska nämligen till sammans med Hisolde (som är mormor till min nya) ha lämnat en häst vid namn Rambler II som ska ha gått int. men hittar inga resultat el. liknande på denna Rambler.

Sv: Rex Z

Jag har för mig att det blev så jättelyckat, Rex Z lär ska ha blivit väldigt svårriden. Kapabel, men svår.

Det var väl en chansning, Ratina Z är ju Zangersheides största avlesframgång, så man ville väl se om det gick att göra en likadan till.

Rambler II (e Rex Z u Hisolde) ägs av Gestuet Pfaffenau. Han tävlas av Birgit Weiland och har placeringar i 155 hoppning (ev 160 också).

Verkar vara en bra häst! :D

M

vart hittade du denna info :) inte så att dom har en hemsida !? :D
tack föresten!

När jag gick på Flyinge, fick vi en kopierad artikel om bl a detta, när vi hade avelslära. Artikeln kommer ur en Ridsport special, men jag vet inte årtal och nummer.
Detta är vad som står om Rex Z:
"Även om inavel ingår i Zangerheides avelsfilosofi, så understryker Melchior gång på gång att den måste bedrivas med försiktighet, och att den med fel urval kan ge mycket negativa effekter.
-Skriv att jag inte vill göra reklam för inavel, säger han.
-Håller man på med det får man inte acceptera något fel hos de två hästar man tänker använda. Har de varsitt litet kanske det går, har de samma kan man glömma det.
Som ett led i försiktigheten fick Rex själv i fjol som treåring bara betäcka tio ston. De resulterande tio fölen har motsvarat alla förväntningar säger Melchior och Raymakers.
Rex tävlas nu av stallets andrejockey, men ska om två-tre år gå vidare till Raymakers, som är mycket förtjust.
-Han påminner mycket om Ratina, är rätt het som hon, men grövre, har en väldigt bra attityd och gör alltid sitt bästa, och har en enorm kapacitet. Två gånger har han hoppat sin jockey ur sadeln på tävling- och det var inte killens fel, utan hästen hoppade helt enkelt upp sig så mycket att det inte fanns en chans att sitta kvar, berättar Piet.

Han har väl tävlat i världscupen ett par ggr i alla fall. Med Jos Lansink... ;)

Liknande trådar

Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så... 2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Behati
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 665
Senast: Fredag
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 293
Senast: Laahra
·
C
Avel Jag är sugen på att köpa en unghäst/föl. Jag har kollat lite på tyska stuterier, Kempke Hof, handlaren Schockemöhle och lite belgiska... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 522
Senast: Salonikel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S