Rhino wug turnout

Sv: Rhino wug turnout

Kom och tänka på en sak: finns där bensnören på täcket?

Står inget på beskrivningen.

:bump:
 
Sv: Rhino wug turnout

Om du har 130 på amigot tycker jag du ska ta 135 på utetäcket är ju bra om det täcker rumpan lite extra och borde ju inte bli för stort eftersom du har det på övriga täcken.

Jag har hört att HWs täcken ska vara lite stora i storleken men jag har samma stl som vanligt till mina.

Finns inga bensnören HW har bara svansrem på sina täcken, på mina nyare Rambotäcken har de dock "dubbel" eller vad man ska kalla det först en vanlig svansrem och så en i resår längs ner på rumplappen så att den hålls på plats, Funkar kanon!
 
Sv: Rhino wug turnout

Där jag hade tänkt beställa isåfall där säljs storlekarna bara i 130 cm eller 140 cm, finns det 135 cm i horseware?
 
Sv: Rhino wug turnout

Jag har Rhino wug turnout, men det lite tunnare. Mina hästar är inte klippta. Alternativt har jag Horesewares stalltäcke, och sen ett Rhino wug regntäcke utanpå. Båda alternativen är bra, och ingen av mina hästar har fått skav av dessa täcken, dock av andra tidigare. Rhino wug är ett lätt täcke med mycket bra passform. Det är lätt för mig att hatera också, vilket är en stor fördel. Jag tycker att det är bra att där inte finns bensnören. Min stora häst är mycket busig och täcket sitter jättebra trots all aktivitet. Hittills har jag inte hittat ett bättre täcke!
 
Senast ändrad:
Sv: Rhino wug turnout

På en smal häst tror jag det sitter bra, satt bra på vårt varmblod men så är han inte jättesmal i bogarna för att vara varmblod.
Att det inte sitter bra på min häst framtill är för att han har breeda bogar och jättebred hals, spännet sitter liksom för långt upp så halsen kläms ihop lite :rofl: men som sagt, det är inte täckets fel utan korkat av mig att skaffa halvhals till en sån häst. Satt kanon på varmblodet och farsans lite mindre grova kallblod.

Men tror du det spelar någon roll om det är halvhals eller inte? Jag har en häst som det är svårt att hitta bra täcken till, inte för bogskav utan för skav från själva bogspännena. "Vanliga" spännen som det är på andra täcken hamnar långt upp som du säger, och det blir skav under halsen och hemskt trångt.
Nu köpte jag ett Rambo Wug för ett tag sedan, och det är det bästa hittills! Inte alls så trångt. Jag tänkte köpa ett Rambo till, med lite mindre foder, då kanske jag skulle satsa på ett med vanlig hals istället, om du upplever att det blir ännu mer plats?
 
Sv: Rhino wug turnout

Kom och tänka på en sak: finns där bensnören på täcket?

Står inget på beskrivningen.

:bump:

Det finns inga bensnören nej, utan en rem (med spännen) under svansen.
För mig är det bättre eftersom det sitter bra ändå och eftersom det är ofta den/de som tar ut hästarna på morgonen inte spänner bensnörena. Är livrädd att de ska fastna! :eek:
På min häst brukar det sitta bra ändå, har iofs sällan upplevt att bensnören gjort någon nytta.
 
Sv: Rhino wug turnout

Men tror du det spelar någon roll om det är halvhals eller inte? Jag har en häst som det är svårt att hitta bra täcken till, inte för bogskav utan för skav från själva bogspännena. "Vanliga" spännen som det är på andra täcken hamnar långt upp som du säger, och det blir skav under halsen och hemskt trångt.
Nu köpte jag ett Rambo Wug för ett tag sedan, och det är det bästa hittills! Inte alls så trångt. Jag tänkte köpa ett Rambo till, med lite mindre foder, då kanske jag skulle satsa på ett med vanlig hals istället, om du upplever att det blir ännu mer plats?

Alltså, om du upplever att Rhino Wug-täcket satt bra så har du nog inte samma dilemma som mig.
Hästens späck på halsen är minst en dm högre än manken, därav att det blir trängre ifall täcket går upp över manken. Kanske skulle det ha blivit bättre med en storlek större (men då hade det inte heller blivit riktigt bra, för det känns som att det redan går ner till knäna på kusen med sina korta ben :p ). Hade man bara kunnat justera längden på spännena till några centimeter längre så hade Rhino-täcket varit kanon! Men nu går tyvärr inte det.
Inga andra täcken har jag märkt det problemet på med den breda halsen faktiskt, kanske för att han är så lång och bred i förhållande till sin höjd så vi använder stora storlekar (140-145cm täcken till ca 147cm i mankhöjd).
Upplever det väl inte som något problem direkt med Rhino Wug-täcket heller, han får inga skav. Däremot blir det ju inte optimal rörelsefrihet och kanske lite obehag för hästen. Det som annars brukar vara problem är bogfriheten - måste ju vara lite utsvängt i bogen bara för att få plats med den breda framdelen, sen att få dom breda nog för bra frihet i rörelse är svårt. På den fronten är Rhino-täcket kanon!
 
Sv: Rhino wug turnout

horseware rekommenderar att man ska ta en stl större i utetäckena. så i ditt fall så ta ett 140täcke.

till min häst köpte jag ett 145 i amigo stalltäcke, beställde även 145 i rhino utetäcke som blev på tok för kort. 155 satt perfekt!

att täckena skulle vara stora i storleken har jag inte märkt något av! snarare tvärt om, min häst har normalt 145 i övriga täcken.
 
Sv: Rhino wug turnout

För mig är det tvärtom. Min häst drar normal 135-140 men i horseware har jag 130täcken. hennes Rhino är 140 och det är STORT.
 
Sv: Rhino wug turnout

Min häst har också 145 i sitt stalltäcke men behöver 155 i utetäckena.

Jag har inte provat ett ofodrat utetäcke men hörde av en stallkompis att ju mer fyllning det är i täcket desto mindre blir storleken?

stämmer det? Horsewaretäckena som ändå är så pass dyra borde väl ha tagit med fodret i beräkningen och tillverkat täcket därefter?
 
Sv: Rhino wug turnout

jag har de blå rutiga horseware täcket med avtagbar hals till alla mina 3 hästar. sitter super på både hingsten som har eztremt bred hals och 3 åringen som har väldigt smal. sitter alltid lätt i bogen å kanar ej bak så de tramar som många andra täken gör. min häst som alltid haft skav har ej haft de en enda gång sedan hon fick på det täcket. de e 370g å de klarar hon sej på hela vintern när de e som kallars brukar hon fåett flis under å hon är känslig.

alla mina har 135. 3 åringen brukar ha längst in på andra täcken hingsten mellan å min andra längst ut å de sitter super på alla när jag tog 140. 130 passar dock på 3 åringen men d eblir lite kort i runpan en sitter med super.
 
Sv: Rhino wug turnout

mitt rhino har blivit sönderdelat i molekyler dock är min andra häst fenomenal att ha sönder täcken. Reckordet innehåller ett shires och det höll en kvart :angel:

Rhinot höll ca 1 år.
 
Sv: Rhino wug turnout

Hejsan!

Nu har jag köpt täcket och provat det :)

Himla snygg färg får jag säga:love:

Täcket ser ut att passa bra, jag tog stl 130 och det är bra i längd och sitter bra i bogen verkar det som men en fråga.....

Där är ju en "båge" som går upp på täcket där nere alldså kanten är inte rak utan går upp var ska den "bågen" vara:confused:

När min häst står vanligt, båda frambenen vid sidan om varandra så går bågen upp precis bakom frambenen ska den göra det eller ska bågen vara vid frambenen?

Hoppas ni förstår vad jag menar lite svamligt kanske:crazy:
På bilderna där dom säljer täcket så springer den hästen så man ser ju inte var bågen ska sitta.

:bump:
 
Sv: Rhino wug turnout

så här ska det sitta:
DSC00756.jpg
 
Sv: Rhino wug turnout

Har faktiskt inte läst någon exakt förklaring till varför bågen sitter som den gör, men rimligtvis så tar det emot mindre baktill vid armbågarna för hästen när den springer. Det i kombination med att det brukar vara gott om utrymme för bogarna framåt borde ge rätt bra rörelsefrihet.
 
Sv: Rhino wug turnout

Nu har pållen invigt sitt täcke idag :banana:

Det var rent ca 2 min innan han rullade sig:smirk:

Men täcket satt jättebra när jag tog in honom efter rullning, bus och lek satt det där det skulle och han var varm och gosig under:)

Tusen tack för all hjälp som jag behövde för att komma fram till om jag skulle köpa täcket eller inte:bow: änsålänge är jag jättenöjd:love:

Får se hur det är under blåst och regn och snö, idag har det varit sol och vindstilla och runt 5 grader.

Så tack:bump:
 
Sv: Rhino wug turnout

Angående storleken så brukar ju folk säga att de är SMÅ i storlekarna?! Jag upplevde att mitt 140cm var precis lagom (chansade och köpte 140 trots att båda har 145 eftersom det var mycket kortare väntetid på 140 och det behövdes snarast). Ena kusen kan ha 135cm MEN de blir för korta, på den var det här täcket perfekt, snarare så det stack ut lite bakom rumpan än att det blev för kort. På den andra var det perfekt längdmässigt (och den kan man INTE klämma på ett 135cm täcke har jag fått erfara...)
Så jag vet ärligt talat inte. En smaksak om man hellre ser att det är lite för stort eller lite för litet?

Hade Rambo Wug 370g och det gamla marin Rhino 0g med vanlig bogknäpping till min foderhäst. Båda i strl 130, men i alla andra täcken hade jag 135. Så tror nog att de är stora i storleken.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag känner bara till HW men de har inte direkt täcket jag söker så nu vill jag gärna ha hjälp! Följande önskas: * LÄTT täcke med...
2
Svar
23
· Visningar
3 788
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 299
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 038
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej,jag ska nog få ett rhino wug 370g men har lite problem med storleken. Min pålle är 1,68, men min förra ponnys rambo supreme 420g...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: Annie__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp