Rickards ilska efter SVT-tittarnas kritik

Tv-tittarna kritiserade SVT:s "Stjärnhoppningen" och kallade det för djurplågeri.
Nu slår programledaren Rickard Olsson tillbaka.
– Vad är det som gör att man tar sig rätten att bedöma det så hårt. Man borde kanske skaffa sig mer kunskap innan, säger han. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/noje/rickards-ilska-efter-svt-tittarnas-kritik/
 
De började hoppa andra passet. Bana på 10-25 cm eller så, de flesta hade ledare även i skritt....
Andra passet du såg.
Vi vet inget om hur mycket de tränat innan etc. Endast vissa gemensamma hopptränignar filmas. Av det jag sett har jag knappast sett mer djurplågeri där än "ute i verkligheten" där alla sköter sina hästar "så himla bra" trots att man inte rider särskilt bra. Att man kommer efter i språng HÄNDER oavsett vem man är, bara det att de flesta av oss började betydligt yngre med sämre motorisk förmåga och utan filmkameror.
 
Andra passet du såg.
Vi vet inget om hur mycket de tränat innan etc. Endast vissa gemensamma hopptränignar filmas. Av det jag sett har jag knappast sett mer djurplågeri där än "ute i verkligheten" där alla sköter sina hästar så himla bra trots att man inte rider särskilt bra. Att man kommer efter i språng HÄNDER oavsett vem man är, bara det att de flesta av oss började betydligt yngre med sämre motorisk förmåga och utan filmkameror.
Nej andra passet totalt, ett par hade ridit tidigare. Se avsnittet, finns på svtplay så förstår du.

Och jag såg alla avsnitten, det var varken snällt mot hästar eller ryttare.

Jag blev dock mycket imponerad av markolio som hoppade studsserie med avslutande hinder på 1:10 om jag minns rätt och utan tyglar . Han var fantastisk, en rent otrolig balans. Tyvärr så klarade han inte hålla koll på armar och händer. Det var inte andra passet utan han hade säkert ridit en del till.
 
Senast ändrad:
Det här funderar jag också på? Vem är egentligen målgruppen? Ställer mig högst tveksam till att den hästkunniga publiken föredrar detta framför nått mer begåvat, kanske en clinic med en duktig ryttare.

Med tanke på att vi är en av sveriges mest utövade sporter, varför tror de att de behöver "locka fler utövare genom att dra uppmärksamhet med kändisar"?

Hjälp hockeyn med nått fånigt jävla kändisjippo istället, de är ju betydligt färre. Av nån anledning får de ändå betydligt mer seriös TV-tid...
WORD!! :bow:
 
Nej andra passet totalt, ett par hade ridit tidigare. Se avsnittet, finns på svtplay så förstår du.

Och jag såg alla avsnitten, det var varken snällt mot hästar eller ryttare.

Jag blev dock mycket imponerad av markolio som hoppade studsserie med avslutande hinder på 1:10 om jag minns rätt utan tyglar . Han var fantastisk, en rent otrolig balans. Tyvärr så klarade han inte hålla koll på armar och händer. Det var inte andra passet utan han hade säkert ridit en del till.
Jag har sett alla avsnitt denna säsong och tycker ändå drevet står ur proportion till vad som hänt.

Dogge förövrigt, hoppade 120 och det var väldigt trevligt ändå, även om det blev lite show och cirkusmentalitet så kan man inte rycka så särskilt mycket med armarna rakt ut. Tycker ändå de flesta deltagare verkar vara ödmjuka inför hästen och sporten. Att det blir tokigt i början, så är det ju för alla.
 
Jag har sett alla avsnitt denna säsong och tycker ändå drevet står ur proportion till vad som hänt.

Dogge förövrigt, hoppade 120 och det var väldigt trevligt ändå, även om det blev lite show och cirkusmentalitet så kan man inte rycka så särskilt mycket med armarna rakt ut. Tycker ändå de flesta deltagare verkar vara ödmjuka inför hästen och sporten. Att det blir tokigt i början, så är det ju för alla.
Jag kikade lite på första säsongen. Det var betydligt trevligare, även de rena nybörjarna. De rider hästvänligare andra avsnittet än årets gör avsnitt fyra.
 
Tycker också, precis som @Cherarriduracell att drevet är lite väl stort i proportion till vad som hänt. Har visserligen inte sett alla avsnitt, men tycker man verkar ha blåst upp det ett litet snäpp för långt.
Jag själv ganska grön inom hoppningen. Har visserligen - i reell språnghöjd sett - hoppat 130 cm (max 65 cm i hinderhöjd) men jag ser då f-n inte så mycket bättre ut än somliga av de där. Och då har jag ändå ridit i snart 9 år, haft häst i drygt 1 ½ dito. Jag kommer också efter i språng, shit happens. Nu är visserligen min häst väldigt känslig i munnen vid hoppning, men det har jag då löst med att hoppa på ponny-hackamore, så jag slipper störa honom i munnen. Men när jag gick på ridskola hände det absolut att jag råkade hänga/fastna/rycka lite i munnen, men inte tog hästarna någon märkbar skada av det.

Med ovanstående menar jag absolut inte att förringa fenomenet att rycka hästar i munnen, det är naturligtvis inte bra, men jag menar att det kan hända alla någon gång ibland, och att det inte är så extremt farligt.
 
Jag har sett alla avsnitt (inklusive det som trailern avser), och jag får sälla mig till skaran som kanske tycker drevet varit lite väl hårt. Det som visas i trailern är dessutom inte med i avsnittet vilket också kändes märkligt.

Jag har nyligen sett alla säsonger som finns på SVT-play (låg hemma sjuk en vecka :angel: ) och förutom att det säger lite vem som kan tänkas vara målgrupp, så har jag lite tankar i frågan.

Dels måste jag säga att årets grupp är överlägset sämst jämfört med tidigare år. Några har lite lättare för sig än andra, men överlag har de inte kommit allt lika långt som andra deltagare gjort tidigare år.

Sedan, gällande detta med halsringar. Jag tycker de var väldigt noga med det redan från avsnitt ett, och jag tycker faktiskt "stjärnorna" överlag har varit väldigt bra på att använda dem. Sen håller jag med om att det inte ser ut så i klippet, men i det övriga material jag har sett så har de varit skapliga på det.

Alla kan tappa balansen i skutten, jag gjorde det själv senast på hopplektion förra veckan (har ridit i ungefär 15 år), och därmed ta hästen onödigt hårt i munnen. Och klart det blir betydligt oftare med nybörjare på den här nivån. Men jag måste nog ändå säga att jag ser underhållningen i programmet, och jag hade inte kallat det för djurplågeri efter att ha sett alla avsnitt.
 
Är du lika kritisk till om fyra av åtta elever i nybörjargrupp ramlar av en termin?
Ja om man planerar för det och sätter nybörjarna till att göra saker de inte är redo för. Att det är det förväntade resultatet. Olyckor händer ibland men man man ska försöka undvika det inte undra vilket hinder ryttaren ska ramla av på eller vilken sekund hästen ska explodera.

Nu har det varit betydligt fler än 4 avramlingar under "terminen" här. Och mer än ett sjuhusbesök .
 
Ja om man planerar för det och sätter nybörjarna till att göra saker de inte är redo för. Att det är det förväntade resultatet. Olyckor händer ibland men man man ska försöka undvika det inte undra vilket hinder ryttaren ska ramla av på eller vilken sekund hästen ska explodera.

Nu har det varit betydligt fler än 4 avramlingar under "terminen" här. Och mer än ett sjuhusbesök .
Jag har ju svårt att tro att tränarna gjort en planering och bara "hehe hoppas de åker aaav, här borde miiiinst två flyga, annars får de ta en runda till som vi höjer upp".

Man måste ju liksom pusha framåt för att få utveckling och även på ridskolor har man moment där man vet att risken för svfallning är lite större, typ första gångerna man rider barbacka, utan stigbyglar, hoppar. Jätteofint att påstå att rutinerade ridlärare haft som mål att få avramlingar. Att de "hamnat på sjukhus", ja, jag och många med mig rek alltid att man kollar upp sig efter fall, ser fallet lite kraftigare ut eller att man landar tokigt ringer jag ambulans för säkerhets skull. Flera elever har "hamnat på sjukhus" men promenerat ut några h senare när nacken röntgats/de undersökts. Fallen har ju inte varit så rejäla, årets under tävlingsmomentet såg ju mest ut att vara fel häst i arenan alternativt lite för mycket ft-hinder på arenan.

Är det pga det hästovänliga i att låta vuxna lära sig rida på detta sett kan vi ju likagärna skrota alla vuxna nybörjargrupper på ridskolor också? Där händer det ju också varje lektion att någon häst blir dragen i munnen, skumpad i otakt på, osv.
 
Problemet är väl kanske inte att några hästar blir dragna i munnen av ovana ryttare, det händer som sagt nu och då ute i landet.
Problemet är att man dels gör UNDERHÅLLNING av det, vilket samtidigt normaliserar ridning där man gasar på över sin förmåga och oavsiktligt gör hästen illa. Man normaliserar oförmåga att läsa häst och förstå hur de har det i den här situationen.
Det ÄR inte underhållning att se arma hästar försöka hoppa med ryttare som inte är redo för det, skulle tro att större delan av publiken är yngre barn som gärna ser sina idoler i vilken som helst situation, och de förstår inte det här. De ser bara hur idolerna gör och tar in det som "sanning".
Väldigt tråkigt att se :(
 
Jag har ju svårt att tro att tränarna gjort en planering och bara "hehe hoppas de åker aaav, här borde miiiinst två flyga, annars får de ta en runda till som vi höjer upp".

Man måste ju liksom pusha framåt för att få utveckling och även på ridskolor har man moment där man vet att risken för svfallning är lite större, typ första gångerna man rider barbacka, utan stigbyglar, hoppar. Jätteofint att påstå att rutinerade ridlärare haft som mål att få avramlingar. Att de "hamnat på sjukhus", ja, jag och många med mig rek alltid att man kollar upp sig efter fall, ser fallet lite kraftigare ut eller att man landar tokigt ringer jag ambulans för säkerhets skull. Flera elever har "hamnat på sjukhus" men promenerat ut några h senare när nacken röntgats/de undersökts. Fallen har ju inte varit så rejäla, årets under tävlingsmomentet såg ju mest ut att vara fel häst i arenan alternativt lite för mycket ft-hinder på arenan.

Är det pga det hästovänliga i att låta vuxna lära sig rida på detta sett kan vi ju likagärna skrota alla vuxna nybörjargrupper på ridskolor också? Där händer det ju också varje lektion att någon häst blir dragen i munnen, skumpad i otakt på, osv.
Först halmgubbarna.

"Jätteofint att påstå att rutinerade ridlärare haft som mål att få avramlingar."

Det är helt dina ord, fult sätt att debattera att påstå att någon sagt något det inte gjort och fördöma det man själv påstått sagts. Jag har inte ens skrivit ordet ridlärare eller debatterat ridlärarens roll i det hela.

"Är det pga det hästovänliga i att låta vuxna lära sig rida på detta sett kan vi ju likagärna skrota alla vuxna nybörjargrupper på ridskolor också?"

Ingen har påstått att det handlar om att det skulle vara hästovänligt att lära vuxna rida. Det är helt din slutsats, troligen tagen i hopp om att provocera

----------------

Jag anser det olämpligt att göra underhållning av folk med otillräcklig utbildning som tävlar i hoppning. Det är onödigt slitande, dragande och dunsande på hästarna och en stor skaderisk för ryttarna. Utbildningen är forcerad och man går vidare snabbt utan att sätta grunderna ordentligt. Nu gäller det inte alla av "Stjärnorna" - vissa hade lärt sig nog. Det är mycket bra att det inte blev allvarliga skador men det är snarare tur/otur som som spelar roll där.
 
Senast ändrad:
Först halmgubbarna.

"Jätteofint att påstå att rutinerade ridlärare haft som mål att få avramlingar."

Det är helt dina ord, fult sätt att debattera att påstå att någon sagt något det inte gjort och fördöma det man själv påstått sagts. Jag har inte ens skrivit ordet ridlärare eller debatterat ridlärarens roll i det hela.

"Är det pga det hästovänliga i att låta vuxna lära sig rida på detta sett kan vi ju likagärna skrota alla vuxna nybörjargrupper på ridskolor också?"

Ingen har påstått att det handlar om att det skulle vara hästovänligt att lära vuxna rida. Det är helt din slutsats, troligen tagen i hopp om att provocera

----------------

Jag anser det olämpligt att göra underhållning av folk med otillräcklig utbildning som tävlar i hoppning. Det är onödigt slitande, dragande och dunsande på hästarna och en stor skaderisk för ryttarna. Utbildningen är forcerad och man går vidare snabbt utan att sätta grunderna ordentligt. Nu gäller det inte alla av "Stjärnorna" - vissa hade lärt sig nog. Det är mycket bra att det inte blev allvarliga skador men det är snarare tur/otur som som spelar roll där.

Jag tolkade dig som att du ansåg att ridlärarna planerat för avramlingar iom dels inlägget där du skriver att avramlingarna inte berodde på otur och det andra där du är kritisk till planeringen för avramlingar. Jag har absolut inte för avsikt att provocera, jag skriver hur jag ser på saken. Jag ser fortfarande inte problemen i samma omfattning som du verkar göra. Har jag tolkat dig fel har du kanske uttryckt dig otydligt? Jag vet fortfarande inte vad problemet är, än är det djurplågeriet, än är det filmkamerorna, än är det säkerhetsrisken för ryttarna, än är det nåt fjärde. Vad är egentligen det problematiska?
 
Jag håller med @Cherarriduracell i det mesta. Min reaktion var mer på det mänskliga planet att stackars Dermot fick rida en häst som inte passade för uppgiften... Hästen Bingo är underbar och slipper bli dragen i munnen eftersom han tar hand om sina ryttare i alla lägen. Vilken hjälte!
Lotta sa i sin kommentar att hösten varit väldigt uppmärksam och vaken inne på arenan med sin ordinarie ryttare och jag ska erkänna att jag var mer orolig för Dermot än för hästen!

De utskällda klippen var inte så trevliga och det var tur att de ändrade till stilbedömning. Så gröna ryttare ska inte hetsa på tid. Men

Ang målgrupp så älskar ridskolebarn detta. Att se vuxna kändisar misslyckas med sånt de själva gör på ridskolan . Som barnprogram/familjeunderhållning är det en bra programidé tycker jag.
Men varför ska det vara sånna "fina" hästar när det är 70 Cm och folk som inte kan rida?
 
Jag tolkade dig som att du ansåg att ridlärarna planerat för avramlingar iom dels inlägget där du skriver att avramlingarna inte berodde på otur och det andra där du är kritisk till planeringen för avramlingar.
Jag kritiserade konceptet för programmet och nämnde inte ridlärarna. Om du drar slutsatsen att jag då kritiserar ridläraren får det stå för dig, resultatet hade blivit det samma oavsett ridlärare. Det handlar som sagt om konceptet. Visst det kunde kanske blivit både sämre och bättre med annan instruktör

Jag har absolut inte för avsikt att provocera, jag skriver hur jag ser på saken.
Nja du skriver hur jag ser på saken (inklusive egna fantasier utan stöd i det jag skrivit) om du skrivit hur du själv ser på saken hade du inte citerat mina inlägg över huvudtaget.


Jag ser fortfarande inte problemen i samma omfattning som du verkar göra. Har jag tolkat dig fel har du kanske uttryckt dig otydligt? Jag vet fortfarande inte vad problemet är, än är det djurplågeriet, än är det filmkamerorna, än är det säkerhetsrisken för ryttarna, än är det nåt fjärde. Vad är egentligen det problematiska?
Det blir lite lättare att diskutera om du utgår från det jag faktiskt skrivit och inte det du läser mellan raderna eller andra skrivit :idea:

-------
Det är inte direkt hästvänligt men djurplågeri är till att ta i (inget som jag skrivit vad jag kan minnas). Jag ogillar starkt att det är en massa slit och dunsar helt i onödan för att vissa av deltagarna inte är redo för uppgiften och tycker inte om att man då ska släppa in dem i Globen att tävla eller forcera utbildningen på det vis som gjorts. Om ridläraren vägrat så hade hon endast bytts ut, så det handlar inte om henne. Det är konceptet att sätta ett mål att genomföra hoppningen oavsett kunskap som jag ser som problemet.

Ha gärna stjärnhoppningen, utbilda stjärnorna i den takt de klarar av och om de inte uppnått nödvändiga kunskaper så släpp inte in dem på banan i Friend över huvudtaget. Och så kanske man inte ska ha med hästar som inte funkar för nybörjare på globen.

Jag är bara rädd att det inte blir den TV som producenterna vill ha. För lite show och för få avramlingar. Och så kanske man får svårare att få tag i kändisar om de inte blir garanterade plats på friends arena.
 
Ang målgrupp så älskar ridskolebarn detta. Att se vuxna kändisar misslyckas med sånt de själva gör på ridskolan . Som barnprogram/familjeunderhållning är det en bra programidé tycker jag.
Men varför ska det vara sånna "fina" hästar när det är 70 Cm och folk som inte kan rida?
Och ja här är problemet, programmet bygger på att folk misslyckas, att ridskolebarn och andra älskar att folk misslyckas. Och de misslyckas på så vis att hästarna blir lidande (dunsar och drag/slit) och stjärnorna faller av. De flesta gånger som folk gör bort sig i tv-program spelar det mindre roll, det är deras ego som skadas. Här sitter hästarna i mellan och ryttarna utsätter sig för en relativt stor risk att verkligen bli allvarligt skadade.

Hur kul hade programmet varit med ett gäng duktiga stjärnor som hoppade småhinder i hyfsad still och kanske var 4:e år var det en som trillade av?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Måndagens program av TV4:s ”Nyhetsmorgon” fick tittarna att reagera. Programledarna Thomas Ritter och Rania Shemoun Olsson anklagas för...
Svar
0
· Visningar
1 580
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson vann Jerringpriset igen. Det väckte på nytt kritiska röster mot priset - som borde göras om, enligt SVT-experten Jacob...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Whirlie
·
  • Artikel
Hästnyheter Örebroaren och dansprofilen Dermot Clemenger är klar för en ny säsong av SVT:s program Stjärnhoppningen. ... Källa / Läs mer...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 487
Senast: Lipperta
·
  • Artikel
Hästnyheter SVT och Jerringpriset har varit veckans stora snackis i idrotts-Sverige. Nu ger sig tv-profilen och fotbollsexperten Olof Lundh in i...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp