Rida bakifrån...

the_connemara

Trådstartare
En intressant kommentar av min dressyrtränare i lördags "hästen måste vara loss fram innan den kan jobba korrekt bakifrån, energi måste "komma fram" och inte stoppas av spänningar i bogen."

Hon anser att många hästar är stela i bogarna (förutom alla andra fel det är *ler*) och om man inte lossar dem där först så kan inte hästen jobba korrekt, alltså inte samla innan hästen är loss (vilket ju inte betyder att hästen får oblanserat flänga omkring, tvärtom, hitta balansen genom att sätta takten i de lösgörande övningarna). Är det självklart för er? Således började våran träning med trav på volten med utåtställd häst eftersom hästen enligt henne har lättare att kommer till arbete än om man börjar ställa inåt (svårt att hålla koll på yttersidan innan hästen kommit mellan hand och skänel korrekt och inte är loss) och däremd lätt tappar yttersidan och då oxå balansen.

Vad tänker ni om detta? Kom gärna med konkreta frågor innan lördag då jag träffar henne igen. Hon gillar svåra frågor att grubbla på *ler*
 
Jag tycker att resonemanget låter sunt.

Min tränare säger också att det är nyttigt att ställa utåt, för då får man kvitto på om man har koll på utsidan.

Jag rider för C-tränare i "vanlig" dressyr och för en "akademiskt" inspirerad islandstränare och båda förespråkar ställningen utåt på volten.

mvh Jessica
 
Lät ju mkt intressant..menar hon att hästen lösgörs sej genom att ställas utåt på volten ? Kankse är det bra för hästar som ändå inte klarar att böja sig korrekt på volten, utan skjuter ut bogen. Jag har ridit så i trav på volt, tills hästen börjar mjukna och lossna lite och då kan man försiktigt börja ställa inåt då och då. Har även gjort samma sak i tölt(rider isis)i det "svårare" varvet för att få hästen att hitta rätt takt igen, tänkte inte på att det samtidigt kunde var lösgörande :idea:
 
Jag haller med om det dar med att losgjordhet i bogen skapar forutsattningar for ett battre arbete med bakdelen (om man nu skall dela upp hasten ;))

Jag haller dock inte med om att stalla hasten utat nar man rider pa volt. Jag praktiserade det for ett par ar sedan nar jag red for en B-tranare. Min erfarenhet ar att hasten inte blir losgjord pa ett harmoniskt satt utan istallet mer ur "boj & band" losgjord pga uttrottande eller overstreching vilket inte ar hallbart i langden. Denna metod brukar nufortiden populart uttryckt kallas: kontrastallning.

/Linda
 
Jo jag tycker oxå att min kära tränare verkar väldigt "sund" i sin ridning och utlärningsmetoder.

Hon menar nog inte att hästen bli MER lösgjord genom att ställa utåt utan som ngn sa, det är lättare för ryttaren att känna att hästen är det, ställer man inåt bli det ju lätt att ryttaren börjar ta för mkt i innertygeln (vilket är totalt förbjudet för denna tränaren!) och man tappar kollen på yttersidan och har man inte den med sig är det ju inte mkt till ridning. Att det skulle bli "böj & bänd" tror jag dock inte på... Om det praktiseras fel visst, men det är bra mkt lättare att "böja & bända" inåt i ett överilat tempo på volten, drar man utan skänkel när man ställer utåt så går ju hästen utåt. När vi lösgjör min ponny genom att ställa utåt på volt så rider jag alltid några meter innanför spåret (fyrkantsspåret) och är jättenoga med att inte tappa linjen så hon trillar in eller ut och för att hålla kvar henne på min linje samt att böja utåt används skänkeln och ledande tygeltag, tränaren ser direkt när jag (min dumma ovana) tar i tygeln för att böja och tjatar vidare om att pållan ska plocka in bogen för skänklen inget annat.
 
Tror det är Dag Nätterqvist som sagt något i stil med "kontrollera bogen så kontrollerar du hasen, kontrollera hasen så kontrollerar du hästen", tycker själv att det stämmer ypperligt och det stämmer dessutom med devisen att framdelen ska rättas in på bakdelen och inte tvärt om (Dressyr-TR? bland annat). Gör man på detta sätt behöver man inte gå omvägen med förböjning och hästar på bogarna... / Å
 
Spinner vidare på min tränares funderingar...

Idag red jag förvänd sluta på volten och fattade galopp ur det, blev mkt bra fattningar när pållan ville orka lite mer. Hur ställer ni er till denna övningen?

Sen så tycker hon faktiskt att innerbak är det bakbenet som får jobba mest i bakdelsvändningarna... Vad var det för argument ni hade för att det skulle vara ytterbak som jobbar mest? Innerbak är ju mest centrerat och ska ju trampa på samma ställe, borde inte det vara mer jobb än att trampa runt så som ytterbak gör?

Idag gick det förresten att få/behålla en bra galopp genom ökningar o minskningar, men hon var klart bättre från början än förra gången iofs. Skoj!
 
Ytter bak förväntas ju sättas ned framför inner bak, alltså närmre tyngdpunkten och därmed får bära större vikt och utföra en större balansakt.

Men OM man har en bakdelsvändning där hästen mer använder ytter bak för att skyffla sig runt, så blir ju situationen den omvända. Men då har hästen oftast böjt om sig och är alltså "kontraböjd" varpå det som vi kallar för inner bak i vändningen arbetar med en tillbakaböjd höft och alltså är ett ytter bakben....

Jupp, krångligt blev det.

Bakdelsvändning kan ridas på många olika sätt och av många olika anledningar. Ser vi bakdelsvändningen som en "skolande" rörelse, skall ju ytter bak vara närmast tyngdpunkten.

Bakdelsvändning är således en sluta på en yttepytte-volt. Om inner bak skall bära mera, så får vi alltså försöka att rida en öppna på en yttepyttevolt, och det kan ju den som vill fundera på hur det skulle se ut.
 
Börjar oxå alltid med utåtställd häst då jag inte är en sån duktig ryttare att jag kan lossa den på annt sätt ännu. Ibland kommer jag under ett pass aldrig så långt att jag kan rida den inåtstäldd överhuvudtaget men jag har det alltid som mål.
Jag har dock börjat tänka på ett annat sätt så jag rider alltid skolorna så att hästen är utåtställd från volten, ger mindre bogfall och lättare för ryttaren och mindre fuskmöjligheter för hästen. Jag är så begränsad som ryttare att detta är mitt enda sätt just nu, men hästarna utvecklas otroligt fort så helt fel kan det ju inte vara.
 
Hur menar du med "Jag har dock börjat tänka på ett annat sätt så jag rider alltid skolorna så att hästen är utåtställd från volten, ger mindre bogfall och lättare för ryttaren och mindre fuskmöjligheter för hästen." Är mkt intresserad eftersom jag inte heller är ngt "proffs"! Allt som gör det lättare för mej att få hästen dit jag vill är bra så länge det inte leder fel.

Svar till Markus: Har skrivit ut ditt inlägg och ska visa det för tränaren, får se vad hon säger då.
 
Det är ju en egenuppfunnen teknik men om du studerar bilderna på barrockakipage som folk lägger ut så ser du att ett av de stora felen som alla gör är att de lutar inåt extremt mkt allihop, både häst och ryttare och på det viset så sker ingen egentlig skolning av hästen utan bara en massa belastning på innerbenparen. Hästen böjjer sig heller i de flesta fallen inte alls utan lutar bara. Jag la ihop två plus två och kom på att jag vill förhindra inåtlut av häst och inåtlut av ryttare och jag kom på att man automtiskt lutar inåt när man går på en volt oavsett om man sntränger sig för att inte göra det. Det är lättare så. Därför fäste jag min fixering utåt istället och då får jag allting gratis och man liksom lurar hästen som ju om den är en smart häst vet att när man går på en volt så gäller det att fuska bort arbetet på innerbenen och det gör att man inte möter speciellt stort motstånd vad gäller att komma till arbetet på yterbenen, den är ju inte berredd på det. Pröva dig fram så märker du vad jag menar.
 
Funkar fint om man som dressyryttare vill ha hasten pa yttertygel o latt i innerhand. Kan ofta missbrukas, typ "ha hasten utatstalld o kontrollera ytter bog genom vandning for ytter skankel med hasten stalld utat, borja sen vad som kan kallas losgorande arbete genom att borja bearbeta innersidan med inner hand och inner skankel med bibehallet stod pa yttersida, mycket effektivt satt att fa hasten att slappa efter i hals o nacke, den har liksom inte plats for hals och huvud langre om den inte bojer pa nacken"

Denna metod funkar for dom som vill ha det sa, manga enligt min mening. Dock inget jag foresprakar eller sjalv sysslar med, utan mojligtvis vid undatagstillfallen :(

Eftergift och losgjordhet kommer genom medverkan utan motstand (sorry om jag tar nagon annans ord..), pa ren svenska (komiskt uttryckt med ett amerikanskt tangentbord) en hast som villigt ger efter for sma signaler for att den ar avslappnad och inte for att den forsoker komma undan trycker fran bettet i munnen.

Det ar en otrolig skillnad pa en hast som soker bettet och rundar sin nacke an en hast som gor det for genom att backa undan fran tryck. Hade fler dressyryttare kannt till den skillnaden sa hade hastarna varit lyckligare, ggatt battre, de flesta sorters inspanningstyglar hade inte existerat och farre hastars munnar hade varit fulla av sar och benpalagringar langs lanerna. Hade fler ryttare ridit efter de principerna sa hade allt fler kunnat rida sina hastar med latt tygelkontakt hela ridpasset igenom, kunnat lagga ner och mjukt plocka upp, langa och korta overlinjen med avslappnade arm och handmuskler :) och inte som i de flesta fall bara kunnat fa hasten att soka bettet framat nerat i slutet av ridpasset da hasten fatt jobba skiten ur sig och langer sig bara for att fa stracka pa sina trotta muskler.

MEN! Det finnd tva sidor av detta, jag menar inte att kritisera de som rider hasten utatstalld pa volten. Jag gor det sjalv, och mina elever gor det pa min begaran. Inte som direkt losgorande for hals och nacke(men sjalvklart blir det indirekt) utan for att kontrollera vandingen med sate och skankel istallet for tygel. For att komma till saken, sa visst ar detta losgornade for bogen. Losgorande for mig ar det samma som avslappnande och att plocka isar hastens kropp. Nar hasten beharskar bojning med latt innnertygel och kan gora detta utan att behova stod pa ytter tygel, brukar det fungera avslappnande och rakriktande i hela kroppen att forst rida dom utatstallda genom vandningar (hela tiden med tygeln enbart signalgivande, hasten ska vara med pa noterna) och sen behalla samma signalgivning med satet och mjukt stalla om till innersidan.

Det ar saken ur min synvinkel, det finns manga :)

Rid vael /Frida -inte fullt sa tydlig och konstruktiv som man kunde onska, det ar hett har i California.. :banana:

 
Vad bra...! Det är precis så som jag tänker oxå ;) När hon känns bra så ställer hon sig åt båda hållen (kan vara skitsvårt åt ena hållet när jag börjar dra i henne för mkt... :o)) bara man vänder henne för sätet, då behöver man knappt ngn kontakt alls med tygeln men vill man ha ett ärligt stöd får man det. Ska ut å se hur det går idag...! :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 750
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 321
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 719
Senast: Fraegd
·
Hästvård 1 Min häst har hovledsinflammation bägge fram och jag har börjat rannsaka mig själv vad jag gjort fel. kort resumé nioåriga sto bea...
Svar
1
· Visningar
714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp