Rida barbacka ofta

Mirre

Trådstartare
Är ju himla bra för balansen och så.:)
Men kan det på något sätt vara skadligt för hästen?

Hur påverkas hästen av att man travar fram under nedsittning?
Rida lätt barbacka kan jag bara inte göra, då dör mina ben:crazy:
Några tips där?:angel:

Om man rider varje/varannan dag?

Sv: Rida barbacka ofta

Visst kan det vara skadligt för hästen.
Hur ser hästens rygg ut? kantig eller har den riktiga filéer? Och hur är dina sittben?

Jag är alldeles för tung för att ens komma på tanken att rida barbacka, även om min häst har såna filéer att hon samlar regnvatten på ryggraden. Dessutom är mina sittben fruktansvärt vassa.

Immer

Han är relativt omusklad över ryggen för tillfället.
Sittbenen är väl någolunda vassa tror jag.
Dock har hästen ingen sadel men han tömkörs ju också.

Så om man rider ca: 3 dar i veckan?
Kan det vara bra

Att rida barbacka är väl jättebra så länge man rider i balans? :)

Men förlåt att jag frågar...:crazy:
Har aldrig hört att det skulle vara skadligare att rida utan sadel som att faktist ha sadel?! En sadel i en opassande storlek är mycket farligare än att rida barbacka.
Har du vassa sittben, ja men använd en filt som skydd för pollen då?
Har han inga muskler i ryggen så går dom att träna upp. Ta det lungt i början när ni är ute och rider bara så ska det gå bra med 3 dagar i veckan.

Men förlåt att jag frågar...:crazy:
Har aldrig hört att det skulle vara skadligare att rida utan sadel som att faktist ha sadel?! En sadel i en opassande storlek är mycket farligare än att rida barbacka.
Har du vassa sittben, ja men använd en filt som skydd för pollen då?
Har han inga muskler i ryggen så går dom att träna upp. Ta det lungt i början när ni är ute och rider bara så ska det gå bra med 3 dagar i veckan.

Handlar väl mer om att sadeln fördelar vikten på ett helt annat sätt än när du rider barbacka. Går att jämföra med att bli trampad av en tjej med högklackade skor och en elefant. ;)
Sadeln fördelar trycket över ryggen.

Om man sitter stadigt och inte skumpar alltför mycket och sitter rätt på hästen (inte belastar ryggraden för mycket) lär hästen inte ta skada av det. Du kan alltid ha en padd eller ett schabrak under, för säkerhets skull!

hej mirre!
rid på du barbacka! du kan rida barbacka 7 gånger i veckan om du känner för det! (enligt mej asså) men det e från person till person vissa tycker att det e jätte skadligt att rida barbacka andra rider det typ jämt..:smirk: jag har en ponny som jag red en hel sommar på barbacka bara för att hon har så specilell rygg
så det e svårt att hitta en sadel som passar just henne, och hon tog ingen skada av det :)
lycka till med barbackaridningen mirre :)

Jag tror du kan rida ett par dagar i veckan barbacka. Om hästen inte har så mycket muskler kan du ju ta det lugnt i början. Använd något att sitta på så blir det lite mjukare. För både dig och hästen.
Bra balans lär du ju få.

Nu har jag ridit barbacka i snart 1 år, är dock less nu och ska köpa ny sadel, och hästen verkar inte ta någon större skada. Nu pratar vi iofs hyffsat välmusklad nordis. Har dock alltid en barbackapad med ett fårskinn under när jag rider. Min balans har dessutom blivit kanon, klarar av nästan alla situationer som kan inträffa under en ridtur! Har inte trillat av en enda gång!

Jag har ridit barbacka ett par/3 månader och han har aldrig musklat sig finare. :) Nu har jag dock (äntligen) fått tag på en sadel men rider barbacka ett par dagar i veckan (så ofta jag kan).

Jag brukar ha en fårskinnspad som "sadel" ibland. Mjukt för mig och hästen. Så det kanske kan vara något. ;)

har aldrig hört att det skulle vara skadligt att inte rida lätt! Det gör väl ingen skillnad om du sitter still och välbalanserat på hästens rygg eller om du skumpar upp och ner..
Nej, av med sadeln och bojkotta lättridningen! Länge leve barbacka!

Ska du rida barbacka regelbundet är det bäst att ha någon form av pad under. Kan räcka med en tjock teddypad t ex men bäst är det med en lite fastare eller tjockare barbackapad. Just för att fördela sittbenens tryckpunkt mer.
Men sen beror det såklart på hur länge i taget man rider och hur mycket man travar/galopperar och hur bra balans man sitter i då. även lite på hästen. Jag red nästan uteslutande barbacka (med en teddyvojlock + teddypad för att ta bort lite tryck och sitta bekvämare/stadigare själv) i över ett halvår, la bara på sadel om jag skulle träna trav/galopp på ridbanan eller nån enstaka gång när jag hoppade. Hästen verkade helt okej med det, MEN när vi hade ridit alldeles för länge och hårt (ca 2 timmar varav en del av tiden för hästen ganska hård dressyr på en äng och resten i terräng) så blev den sur i sista nedförsbacken och bockade av mig :p förmodligen för att den var öm i ryggen. Eller för att den känt sig alldeles för pressad och ville avreagera sig.

Skulle vilja påstå att rida barbacka är ungefär lika dåligt för hästens rygg som att ha en illa sittande bomsadel = illa!. Men med någon form av pad att sitta på blir det genast mycket bättre.

nja alltså rida lätt gör man ju för att avlasta hästens rygg.
Det ska ju även det göras mjukt och i balans. Så man sitter ju inte och skumpar bara i lättrinding heller

Jag har ridit barbacka i ca 6-7 månader, och min häst har inte tagit skada av det. Det beror väl från häst till häst, jag har en stor nordis. Det blir ju lite tröttsamt efter ett tag, men balansen är kanon. Sitter kvar i de flesta fall! Har hoppat av i farten en gång (Rekommenderas ej :smirk: ). Jag tycker att du ska prova, du lär ju märka ifall hästen tar skada av det, du får vara uppmärksam.

har aldrig hört att det skulle vara skadligt att inte rida lätt! Det gör väl ingen skillnad om du sitter still och välbalanserat på hästens rygg eller om du skumpar upp och ner..
Nej, av med sadeln och bojkotta lättridningen! Länge leve barbacka!

Håller med fullständigt!

Har har ridigt barbacka regelbundet sen jag fick min första häst. Hon var blandning arab/connermara(varmblod?) Hon gilalde inte att ridas med sadel o dressyren och vid uteritter, när ja hoppade gick det helt okej... Sen när jag fick hem Porto (varmblod) så red jag med sadel ett tag men märkte sedan vad mycket jag kunde göra med honom utan sadel, jag jobbar mkt med NH och han rids på hack, behöver bara stanna med sistsen och han stannar. Rider med sadel endast fåtal gånger. Jag har hört att det är skadlig för hästens rygg, men det beror ju helt på hur hästen ser ut, vilken balans jag har osv... jag har väldigt bra balans, har ju alltid ridigt barbacka:P så jag stör itne Porto så mkt när ja rider, han går mest "för sig själv"
Vissa säger att det är skadligt och vissa inte, men tänk efter, det finns så mkt mer som är skadligt utan att man vet det. Sånt som kan orsaka större skador än att rida barbacka.

Älskar att rida barbacka, helst i repgrimma, blir väldigt "naturlig" känsla=P Älska barbacka ridning =P

Handlar väl mer om att sadeln fördelar vikten på ett helt annat sätt än när du rider barbacka. Går att jämföra med att bli trampad av en tjej med högklackade skor och en elefant. ;)
Sadeln fördelar trycket över ryggen.
HHmmm...Sadeln kan ju också sitta som en påse skit och då är den ju verkligen skadligare för häste och hästryggen än vad du är om du sitter på hästryggen...:o

tror inte det är så farligt att rida barabacka ^^ skulle själv vilja göra det ca 1 ggr i veckan bara för att träna upp balansen men kommer inte upp på pållen då han är 180 hög >__<

tror inte det är så farligt att rida barabacka ^^ skulle själv vilja göra det ca 1 ggr i veckan bara för att träna upp balansen men kommer inte upp på pållen då han är 180 hög >__<

Man kan ju faktist kliva upp på en stadig trappstege eller ett bord eller liknande..jag kommer inte heller upp på min häst.. man får ha lite uppfinningsrikedom ju!:idea:

Ps.sålde min sadel för 1år sedan..länge leve barbackaridningen!:bow: :bow:

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka