Bukefalos 28 år!

Rida bettlöst på islandshäst?

B

**BORTTAGEN**

Hej,
Är det någon här som har erfarenhet av att rida "bettlöst" på islandshäst, dvs med sidepull, hackamore el dyl.
Jag har precis fått veta (efter tandläkarbesök) att jag borde rida på något av ovanstående träns men jag har aldrig tidigare ens provat något av dem :confused:. Vad bör man tänka på när det gäller att välja mellan det ena eller andra? Rider man som vanligt med tygelkontakt? Ja... jag vill veta alla era erfarenheter, tack!
 
Jodå, både hackamore och sidepull. Jag rider alltid in bettlöst. Förr med bara grimma. Men det blev så mycket kommentarer för att det såg konstigt ut, att jag skaffade sidepull i stället. Det ser ju mera "Ridmässigt" ut.

Nu så är jag ju en av dessa konstiga som anser att man inte skall rida med tygelkontakt, så jag vill då påstå att man rider som vanligt utan tygelkontakt.

Men för att hjälpa dig, så skulle jag säga att det blir "signalridning". Vet du vad det är?
 
Ingen vetskap om vad signalridning är. Kan bara gissa men jag föredrar om du skulle vilja tala om det för mig istället, tack!
 
Signalridning är när man ger en hjälp ett kort ögonblick bara för att ändra hastighet ellet riktning. I övrigt så förhåller man sig passiv så länge som hästen har den önskade riktningen och hastigheten.

Så om man vill sakta av, så tar man ett mycket tillfälligt tygeltag endast någon sekund långt. Och om man vill sakta av mera så tar man flera till dess att rätt hastighet har uppnåtts.

Samma sak om man vill öka hastigheten, man ger en kort drivning och upprepar om det behövs till dess att rätt fart har uppnåtts.
 
Jag har använt hackamore när min häst hade fått en munskada, under läkningstiden. Och så byter jag till det då och då. Många säger dock att sidepull är bättre än hackamore så det är bara att välja vad som passar dej o hästen.

Du kan rida med vanlig tygelfattning. Tänk dock på att hackamoret trycker mot näsbenet. Du får inte ha det för långt ner utan upp på nosryggen...Om du är osäker, se om nån kan hjälpa dej så det blir rätt placering. Man ger o tar efter på samma vis.

Dock är det bra lära hästen stanna med "spänt bäcken" och säga "hoooo", så sparar man munnen!

Lena
 
Jag rider lite då och då med hackamore med långa skänklar..min häst går riktigt bra på det!
 
Jag har ridit på bitlessbridle ett år nu och det funkar jättebra. Saknar inte bettet en sekund. Jag hade inga problem med tänder eller nåt, tyckte bara att det var nåt att pröva och det ångrar jag inte.
 
Alla hästar kan ridas med sidepull,det påverkar huvudet på hästen ,om du drar,stannar hästen, omdu tar hö.tygel,hö. och vä. likaså. Ger eftergift,går hästen,Varför ha en häst som säkerligen inte vill ha en massa olika järnskrot imunnen ,när man med rätt uppfostran kan åstadkomma,det som
alla olika konstigheter och dyra saker kan göra.

Natural horsemanship, har det som en självklar del i sin utbl.

När det gäller islänningar, är ju dom som mustanger lätt
lärda .
ISLÄNNINGAR är ju hästar dom med även om dom kostar som
fyra vanliga hästar.
Har vi glömt bort att ALLa hästar känner av oss mest via sitsen? En fluga i sadeln.
 
Har vi glömt bort att ALLa hästar känner av oss mest via sitsen? En fluga i sadeln.
Nej, det har jag inte glömt. Men jag orkar inte tjata om det hela tiden. Det kommer alltid en massa konstiga reaktioner på det.

Men visst. Vi tar det här då.
Man kan och bör ju kunna både driva, stanna och svänga med inverkan av bara sätet. Och i det läget spelar det ju inte så stor roll vad tyglarna sitter fästade i. Att rida bettlöst kan vara ett utmärkt sätt att träna sin sitskommunikation.
 
Nu svarar jag inte på din fråga, utan ställer en ny! Ber om ursäkt! :o
Kan ngn förklara vad ett hackamore, bitless briddle, sidepull är för ngt och hur ser de ut mm. Skulle också gärna prova rida utan järnskrot men är för rädd för att prova ngt jag inte köänner till effekterna av.
 
Det är en fråga för forumet Hästutrustning.
Du kan säkert söka på gamla trådar där för att få fram svaret.
Bilder hittar du i Höökskatalogen och i Börjeskatalogen.
 
Jag har ridit två islandshästar med hackamore och sidepull. Båda var femgångare och hade lättare för att tölta om de slapp ha bett i munnen.
 
Allt beror på hur hästen är. Jag har ridit flera hästar i bara grimma och barbacka utan problem att vare sig stanna eller svänga. Sen hade vi en inackordering som jag hjälpte till att rida som fick raspa bort en hel del hakar på tänderna och behövde vila munnen, henne försökte jag rida på hackamore - vilket jag aldrig i livet gör om... det var en dödsritt trots att jag hade sadel... :rofl: det var mer tur än skicklighet som fick mig att sitta kvar på hästen och dessutom få stopp på henne... :rofl:
Ett tips är att kanske prova på inhägnad bana första gången för säkerhetsskull... :D
 
Jag har ridit min häst på hackamore en period. Det var ingen höjdare... min häst som vanligt vis är så fin i munnen blev fruktansvärt framtung! Fast det var säkert mitt fel, jag är ju ingen expert på hur man ska göra...

Har provat rida på ett tjockt gummibett några gånger och det fick samma trista effekt...
 
Islandshästar ät ofta "små" i munnen och då är det inte lämpligt stoppa in ett TJOCKT bett i munnen. Det finns helt enkelt inte plats för det.

Ang hackamore är det viktigt att sätta det på rätt plats. gör det ont är det inte konstigt dte blir problem.

Lena
 
Första gången jag hör ett speciellt namn på mitt eget sätt att rida! Signalridning. Kul att vi har det ridsättet gemensamt!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
kallas det signal ridning, va kul att det finns namn på det :D jag har nog ridit signal ridning hela mitt liv utan att veta att det kallats så : :eek:

jag har ridit ganska många islänningar på hackamore, tycker att det är ganska bra. speciellt de hästar som är förstörda i munnen eller gärna går i för hög form ( om man har hackamore med skänklar) eftersom tygeltagen verkar som ett stång, neråt framåt.
bitless bridle har jag aldrig ridit på, bara sett. blir det inte samma sak om man sätter tyglarna i en nosgrimma eller grimma ( fast billigare :idea:)??
jag rider in unghästarna med grimma el nosgrimma och rider ofta de vuxna hästarna så oxå, det går alldeles utmärkt. ganska billigt alternativ att pröva med :D
sidpull, är det inte en typ av repgrimma/ träns med en knut under hakan ( el är jag helt ute och cyklar nu) :confused:
isåfall har jag en känsla av att det är bra om hästen lyssnar bra på vikthjälper och förande tygeltag, eftersom ledande tygeltag lär bli lite svårt. det är iofs samma sak som gäller om man rider på stång el hackamore med stänger, hästen måste lyssna på sits och förande tygeltag, annars kan man knappt svänga :rofl:
 
Så trevligt att flera än jag rider in i grimma.

sidpull, är det inte en typ av repgrimma/ träns med en knut under hakan ( el är jag helt ute och cyklar nu)
Den med knut under hakan heter Bosal.
Sidepull ser mest ut som en grimma med rep över nosen och extra ringar att fästa tylarna i.
 
ang bettlöst i \"förstörda munnar\"

Går just nu en tävlingskurs och blev faktiskt lite bestört när jag frågade lite om man funderar på att tillåta bettlösa alternativ. Beroende på att många hästar faktiskt har problem med munnen (både medfödda avikelser som ex. underbett eller överbett eller helt enkelt dåliga erfarenheter). Fick bara till svar att sådanna hästar hör inte hemma på banan....kändes väldigt generaliserade!

Naturligtvis ska ju inte extrema avikelser gynnas, men samtidigt så är ju ett vanligt bett väldigt onaturligt...finns ju inte på naturlig väg plats för dessa i hästarnas munnar.

Vad möter ni för reaktioner från dommarkåren och andra med anknytning på det här med bettlösa bett?

Själv rider och tömkör jag alla mina unghästar under träningens första faser i grimma. Därtill är jag alldeles för lat ibland och hämtar bara tyglarna...knäpper fast i grimman och svingar mig upp! Tänk va ekonomiskt och okonstlat!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 844
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 468
Senast: ako
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 841
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp