Rida efter klippning..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Speedster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 986
S

Speedster

Det är väl ingen fara att rida hästen direkt efter klippningen?? Ska åka å klippa hästen och tänkte då passa på att rida i ridhuset.

hehe ja de e klart.. kan bli lite jobbigt att rida en pleggad häst :D

Precis :D
skrev så för man vet ju inte vad det finns för nötter här inne som kan få för sig saker..Och tro att det är fritt fram även då :crazy:

Visst kan du rida direkt efter klippning.
MEN vad du bör tänka på är att borsta hästen EXTREMT noga efter klippningen! Det fastnar nämligen oftast massor av yttepyttesmå hårstrån i pälsen och har du otur kan dessa små hår orsaka rejäl hudirritation...

Själv brukar jag i princip alltid duscha mina hästar direkt efter klippningen just för att bli av med alla dessa hårstrån. Och iom att de ä rklippta så torkar de på nolltid. :)

Mina hästar brukar bli tokpigga efter klippning, speciellt fjordan. :D
Annars är det ingen fara... ;)

Se dock ovanstående ang. små håren som kan irritera.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
1 943
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 573
Hästvård Min nya häst blir uppäten i hagen, först var det täckena och det löste jag med anti-bit spray vilket funkade utmärkt men nu när han går...
Svar
4
· Visningar
489
Senast: ture..8
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31