Rida eller vila under vintermånaderna

Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Vi vilar faktiskt mer på sommaren när det är så varmt och hästarna ändå går ute dygnet runt. På vintern försöker vi hålla igång även om man naturligtvis får ta hänsyn till underlaget. Hoppas på en snörik vinter i år och inte bara en massa lera.
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Kyla och snö stoppar mig inte, däremot mörker. Kommer man hem från jobbet kl 17 en januari utan snö är det inte särskilt lockande att ge sig ut om man jag som jag bor mitt i skogen. Jag red knappt alls jan-feb förra året. Mina hästar går ute minst 12 timmar per dag så de står inte på stall och blir uttråkade.
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Jag ställer inte av min häst under vintern och han får faktiskt inga direkta viloperioder under resten av året heller. Han är ingen unghäst utan 9 år och blir mest stel, rastlös och får överskottsenergi om han vilar. Däremot promeneras han några dagar så och då, eller får en lugnare period.
Hos oss är hästarna bara ute 7-8 timmar/dag under vintern så att ställa av hästen då känns helgalet och jag tror inte min häst skulle uppskatta det alls...

Vi har både ridhus och bra ridvägar så det enda som hindrar mig att rida är lite bristande motivation när det är mörkt, kallt och lerigt :crazy: men för att inte bara sitta i ridhuset brukar jag och en kompis iaf skritta ut en kväll i veckan, och så försöker jag rida ut på helgerna när jag kan rida på dagen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 060
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 949
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hur vet man när det är dags att säga farväl till sin bästa kompis, hästen? Jag har ett ponnysto på 27 år som jag ägt hela hennes liv...
Svar
18
· Visningar
1 821
Senast: Anhörig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp