Rida för första gången på 20 år

ShineShine

Trådstartare
Har inte kvar min utrustning från när jag hade egen häst och tävlade i hästhoppning för 20 år sedan. Min föräldrar skiljdes och jag fick säga hejdå till min bästa vän.

Nu 20 år senare tänkte jag testa rida igen och behöver snabbt få ihop en fungerande utrustning. Jag har ett par jodhpurs som jag kan ha, men jag har för mig att det gör sjukt ont att bara rida i dom utan skydd för vaderna. Minns jag rätt? Skulle ett par höga knästrumpor fungera temporärt? Vill inte köpa ett par dyra läderstövlar/låga chaps och sen inte veta om jag kommer fortsätta... Tips? :)

Har inte kvar min utrustning från när jag hade egen häst och tävlade i hästhoppning för 20 år sedan. Min föräldrar skiljdes och jag fick säga hejdå till min bästa vän.

Nu 20 år senare tänkte jag testa rida igen och behöver snabbt få ihop en fungerande utrustning. Jag har ett par jodhpurs som jag kan ha, men jag har för mig att det gör sjukt ont att bara rida i dom utan skydd för vaderna. Minns jag rätt? Skulle ett par höga knästrumpor fungera temporärt? Vill inte köpa ett par dyra läderstövlar/låga chaps och sen inte veta om jag kommer fortsätta... Tips? :)

Nej det gör inte ont att rida utan stövlar/chaps. När du är på den nivån du är nu, d v s att du mest ska prova, så räcker joddisarna gott och väl. Ett par ridstrumpor (knästrumpor) till kan du ju ha om du vill. :)

Du kan nog provrida i vad som, leggings och dina jodhpurs typ och låna nåns hjälm.
Känns det som att du vill fortsätta är det väl idé att kolla efter ridbyxor, hjälm och allt annat tänkvärt!

Men känslan sitter inte i kläderna ;) Ha så kul och lycka till!

Tack för svar! Vad skönt, jag har bara ett starkt minne att det gjorde fruktansvärt ont utan något skydd för vaderna. Ska bli kul att bara träffa en häst igen :love:
Ja, träningsvärken bäver jag för :D

Skulle rekommendera ett par elastiska jeans med slim passform. Lite tjockare än tights och skyddar således lite mot skav eller nyp från stiglädrena.

Jodphurs.

Utan handskar går utmärkt att rida, men på en stark häst gör man det bara en gång innan man får skav.

Jag tänker så här: sist jag hade en längre paus på några år från hästeriet så slutade det med att jag köpte häst, för att överkompensera de förlorade åren eller nåt. Du har varit utan i 20! år... lika bra du köper en hästgård på direkten :angel:

Här rider jag mest i vanliga arbetsbyxor och skyddsskor - funkar utmärkt. Det man får se upp med är att sömmen på insidan av byxbenen inte är för stor så det blir skav.

Egen och välpassande hjälm är väl det enda som behövs.

Jag tänker så här: sist jag hade en längre paus på några år från hästeriet så slutade det med att jag köpte häst, för att överkompensera de förlorade åren eller nåt. Du har varit utan i 20! år... lika bra du köper en hästgård på direkten :angel:

Ha ha :rofl: Har redan börjat kolla efter gårdar ;)

Omg, det tog en vecka innan jag kunde gå normalt igen :laugh: Fick låna en hjälm, men nu har jag köpt en egen. Ska iväg och rida i morgon igen :love:
Jag och en kompis var iväg och red islänningar i somras, 3 timmarstur. Fy vilken träningsvärk jag hade efter det. Satt i över en vecka.
Hade inte ridit sedan 2012 då min gammelman gick bort. Och de sista av hans år red jag inte så mycket. Så typ 7 år sedan jag red sist. Jag har skrittat några varv på min kompis pålle P, men då bröt jag knäet...:cry:

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 451
Senast: fejko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 215
Senast: Imna
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre... 35 36 37
Svar
735
· Visningar
69 469
Senast: Hemlig21
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 443
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka