Bukefalos 28 år!

Rida gammal häst?

Moggie

Trådstartare
Hejsan

min syster har en nordis, fd travare, som nu är inne på sitt 23:e år. Han har alltid varit pigg och framåt men nu börjar vi märka att han blivit stelare i benen och fått kortare steg. Dock tycker han fortfarande att det är kul att komma ut.

Har ni några tips? Hur ofta ska man rida och vad kan man göra och inte? När ska man låta sin åldring gå i pension? I det här fallet tror jag att han skulle bli supderdeppig av att bara gå i hagen.
 
Sv: Rida gammal häst?

Det är ju ni som känner hästen bäst så det är ju lättast för er att avgöra vad som är bäst för honom.
Dock skulle jag nog ta ut en vet. som får känna igenom så han inte har någon defekt någonstans som ställer till det, och som kan ge råd för framtida bruk av hästen.

Lycka till :)
 
Sv: Rida gammal häst?

Nu förutsätter jag att hästen är frisk och bara stel.

Risken är att hästen inte bara blir superdeppig om den bara går i hagen, det finns stor risk att den dessutom blir ännu stelare. Lagom motion med sunt förnuft är bara nyttigt så länge hästen gillar det. På stuteriet jag red tidigare hade vi ett sto som var 28, henne skrittade jag regelbundet och hon blev då mkt lättare att verka. Hon blev mindre stel och kunde då lättare hålla upp benen utan att tappa balansen!
 
Sv: Rida gammal häst?

Vår ponny är 22 och en arbetsnarkoman:D Men visst hon behöver längre uppvärmning än yngre hästar för hon är allt lite stel i början. Men står hon flera dagar blir hon ännu stelare så vila för henne är skrittdagar.

Jag skulle göra en hälsokontroll för att utesluta ev. smärta, hältor eller liknande sen skulle jag om hästen är frisk rida på så länge han tycker det är kul:) Lyssna på hästen och gör det som den verkar tycka är kul!
 
Sv: Rida gammal häst?

jag har en russkorsning som nu är 30 år. Han är pigg och kry än! Hoppa gör vi ibland också, dock inga högre höjder. Det värsta man kan göra är nog att bara ställa hästen i hagen så den inte får någon motion. Som någon sa ovan ökar stelheten och hästen blir äldre fortare. Jag rider min häst minst 5 dagar i veckan och det trivs vi båda bra med! :)
 
Sv: Rida gammal häst?

min pålle är inne på sitt 20 levnadsår :love:
har blivit stelare, men med långa uppvärmningar, massage och stretching blir han lika fräsh som åringarna i stallet! :banana: :)
 
Sv: Rida gammal häst?

men känn såklart efter vad just din/eran häst "säger" :)

:banana: stor kärlek till gammelhästar! :love: :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida gammal häst?

Ni känner ju hästen bäst liksom o tycker han det är kul så fortsätt :love:.
Han kommer bara bli stelare av att stå o brinner han för att ni rider gör de :bump:.

De ni kan göra när ni ska rida stretcha honom innan samt värm upp honom (skritta eller longering innan) så han e uppvärmd o sen e de bara att rida:) . Sen kan ni ju strecha honom efteråt o ett lite fleece så han inte kyls ner för snabbt efteråt ;)

Sen en massagekväll ibland då o då skulle han nog uppskatta de gör mina :love:.
Lycka till:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Rida gammal häst?

min foderponny är inne på sitt 22:a år, jag märker ju att han har blivit lite mer "snubblig" ute på grusvägarna i skritt, han är en fd dressyr mästare och han älskar att få jobba, men han kan ju sätta fart i full sken galopp om han bara får tillfälle :D
lite stel är han allt men han har en otrolig utstrålning och en vacker glimt i ögat.
Bara han får hö,bananer, morötter, äpplen och kompisar så leker livet för honom :love:
 
Sv: Rida gammal häst?

Vi har 3 nordsvenskar här, ;) den äldsta är 32 och går oxå med väldigt små steg, men när den ena ett års travhingsten sprang in i hagen så fick hon världens galoppsprång och for runt i hela hagen med resten av flocken.. :D
 
Sv: Rida gammal häst?

Ta ut en veterinär som kan kolla att stelheten bara är just stelhet och inte smärta. Är hästen grön skulle jag rida.

Jag har en 28-åring som mår bäst av att ridas 15-20 min sjukgymnastik dagligen. Och utöver det rider vi varannan dag-5 dagar v längre pass m dressyr, uteritter och små kavaletti/hopp-pass med minihöjder. Han är pigg och kry och ovanligt fräsch för sin ålder just för att han hållts igång och fått ridas sjukgymnastiksaktigt. Dvs böja i sidled, flytta sidled rak och i böjning, samla och länga, rygga en lite längre sträcka för att stretcha. Och allt det i en rund och bärig form.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 522
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp