Rida in (dressyr)häst i dressyrsadel?

Saigon

Trådstartare
Jag ska rida in min lilla räka e. Bocelli nu till hösten. Och jag har alltid varit av uppfattningen att man bör rida in en unghäst i en allround- eller hoppsadel.

Problemet är bara att min lilla räka är betydligt bredare än vad jag hade räknat med. Köpte på vinst och förlust en Crown allround i medium till vid, och trodde kallt att den t.o.m. skulle vara lite för vid. Men tji fick jag, den var helt sjukt för smal. :devil:

Så då provade jag att lägga på min Crown Jessica i ca 34, men även den var lite för smal. :eek:

Så nu måste jag alltså ut och jaga riktigt breda sadlar. Och det vet man ju hur lätt det är... Särskilt om man ska begränsa sig till att endast söka efter hopp/allroundsadlar...

Så frågan är då, om man skulle trilla över en dressyrsadel som passar, är det verkligen tokfel då att rida in i en sådan? Själv skulle jag ju känna mig betydligt bekvämare med en dressyrsadel, dvs. bättre balans och stabilare sits vid luftsprång, och jag har inga som helst problem att stå i lätt sits i en sådan.

Hur har ni gjort? Finns det någon som har ridit in i en dressyrsadel? Finns det eg. någon anledning till att absolut inte rida in i dressyrsadel om man kan stå i fältsits utan problem även längre sträckor?
 
Sv: Rida in (dressyr)häst i dressyrsadel?

Om man som ryttare verkligen reder ut att lämna ryggen så fri som krävs, så tycker inte jag det finns någon annan anledning. Dock tycker jag man ska vara riktigt noga och ärlig, det handlar inte bara om att kunna stå i fältsits, dressyrsadlar inbjuder ju till "tyngre" och djupare sits även vid lättridning.
 
Sv: Rida in (dressyr)häst i dressyrsadel?

Jag red in min häst i dressyrsadel, dels för att det var den jag ägde just då, dels för att jag själv tyckte att jag satt bättre och stadigare i den pga gammal vana.

Jag fick dock ett par rejäla luftresor när fröken blev så stadig att hon började bocka , och det var först efter att jag bytt till en hoppsadel och "lärt" mig att rida i den som jag förstod varför det brukar rekommenderas:

Dressyrsadelns djupa säte och höga bakvalv ger en fin närkontakt med hästens rygg, men när ryggen förvandlas till en katapult är den närkontakten inte så himla praktisk... :D
I hoppsadeln blev jag mer rörlig och fjädrande i min sits, och kunde följa med bättre i luftsprången, även om jag tyckte att jag satt "lösare" i den annars.

Men har man en snäll häst funkar säkert dressyrsadeln jättebra hela vägen.:)
 
Sv: Rida in (dressyr)häst i dressyrsadel?

Jag ska rida in min lilla räka e. Bocelli nu till hösten. Och jag har alltid varit av uppfattningen att man bör rida in en unghäst i en allround- eller hoppsadel.

Problemet är bara att min lilla räka är betydligt bredare än vad jag hade räknat med. Köpte på vinst och förlust en Crown allround i medium till vid, och trodde kallt att den t.o.m. skulle vara lite för vid. Men tji fick jag, den var helt sjukt för smal. :devil:

Så då provade jag att lägga på min Crown Jessica i ca 34, men även den var lite för smal. :eek:

Så nu måste jag alltså ut och jaga riktigt breda sadlar. Och det vet man ju hur lätt det är... Särskilt om man ska begränsa sig till att endast söka efter hopp/allroundsadlar...

Så frågan är då, om man skulle trilla över en dressyrsadel som passar, är det verkligen tokfel då att rida in i en sådan? Själv skulle jag ju känna mig betydligt bekvämare med en dressyrsadel, dvs. bättre balans och stabilare sits vid luftsprång, och jag har inga som helst problem att stå i lätt sits i en sådan.

Hur har ni gjort? Finns det någon som har ridit in i en dressyrsadel? Finns det eg. någon anledning till att absolut inte rida in i dressyrsadel om man kan stå i fältsits utan problem även längre sträckor?

Jag rider in ett antal hästar varje år, och jag använder nästan uteslutande dressyrsadlar vid inridningen (dock ej inhoppningen...). För att jag tycker att de är bekvämare och att jag sitter bättre om de bockar och skuttar, och för att jag får en bättre sits i dem. Men jag älskar mina dressyrsadlar och har inga problem att stå upp i tvåpunktssits i dem. Rider oftast ut i dressyrsadel också (om jag inte ska klättra väldigt mycket eller brant, eller hoppa ute). Det har även hänt att jag har hoppat i dressyrsadel när jag inte har haft någon hoppsadel som har passat hästen i fråga, fast kan jag välja tar jag naturligtvis hellre en hoppsadel vid hoppning.

Det beror kanske lite på vad för typ av dressyrsadel man har också. Min favorit är en Wellington Elite, och den är ju inte så extremt djup och rak i sätet som en del andra dressyrsadlar.
 
Sv: Rida in (dressyr)häst i dressyrsadel?

Om man som ryttare verkligen reder ut att lämna ryggen så fri som krävs, så tycker inte jag det finns någon annan anledning. Dock tycker jag man ska vara riktigt noga och ärlig, det handlar inte bara om att kunna stå i fältsits, dressyrsadlar inbjuder ju till "tyngre" och djupare sits även vid lättridning.

Håller med Rumpnissen! Anledningen att man brukar avråda inridning i dressyr sadel är just att de är så pass mkt djupare i sitsen ofta, att en omusklad unghästrygg inte får tillräckligt mkt rum att komma upp och "vara ifred".
 
Sv: Rida in (dressyr)häst i dressyrsadel?

Om man som ryttare verkligen reder ut att lämna ryggen så fri som krävs, så tycker inte jag det finns någon annan anledning. Dock tycker jag man ska vara riktigt noga och ärlig, det handlar inte bara om att kunna stå i fältsits, dressyrsadlar inbjuder ju till "tyngre" och djupare sits även vid lättridning.

Bra kommentar! Vill bara lägga till att om man verkligen ska stå i balans i lättare sits måste man korta lädren rejält och då hamnar i regel allt fel eftersom den inte är gjord för det. Jag tycker hoppsadlar känns mycket bättre bla ur balanssynpunkt. Säkrare vid luftsprång, man kan ställa sej och vara ovanför hästen när den skuttar.
 
Sv: Rida in (dressyr)häst i dressyrsadel?

*KL*

Svarar alla. Jo, det är ju ungefär de argumenten som gjort att jag alltid förut varit av åsikten att man bör ha en allround/hoppsadel.

Men har hört mig för i omgivningen också de senaste dagarna och stött på flera stycken som liksom lilith alltid använt dressyrsadel.

Så summan av kardemumman blir nog att jag fortfarande i första hand kommer att söka en allroundsadel. Men hittar jag ingen lämplig, och lyckas hitta en lämplig dressyrsadel istället, så får det bli en sådan.

Men om fler har erfarenheter får ni gärna dela med er av dem! :laugh:
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 731
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 671
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 387
Senast: Karminnie
·
T
Utrustning Eftersom jag inte är riktigt nöjd med min wintec allround sadel så är jag nu på jakt efter en ny. I tankarna just nu är det Globus...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 821
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp