Rida med knäledsprotes?

S

Stolpskottet

Hej! Är det någon av er som har erfarenhet av knäledsprotes (helprotes) och ridning? Jag har dåliga knän på grund av reumatism och fått besked att jag inom två år kommer att behöva knäprotes. Hur ska jag göra? Ja har en helt underbar kuse på ett år... Hur pass mycket "invalid" blir man? Läkaren avråder så klart från ridning, men jag är inte riktigt beredd på att avstå detta... :confused:
 
Självklart avråder läkaren från riding... det verkar dom göra på ren rutin, men min läk är botad nu. Han kommer tom ofta och tittar / hjälper mej när jag tävlar.

Jag har iofs inte knäprotes, däremothöftproteser på båda sidor samt avsaknad av fungerande underben på ena sidan. Visst är det hindrande och ibland handikappande.

Jag kan tänka mej att du i framtiden måste sitta ner i traven och avstå från lättridning, sen vet jag inte hur mkt kraft el styrsel du får innåt, mot hästen om knät har protes.

På den sida jag inte har underben, har jag ju inte heller skänkel, jag kan föra benet fram och bakåt men inte innåt, iaf inte med nån kontroll på hur hårt jag trycker. Har löst det genom att alltid använda sporrar, vinklade så att änden på sporren (kulsporrar) är i linje med hälen då får hästen en distingt markering av var skänkeln ligger och jag behövr inte trycka.

Ja hade skolat om honom till att helt gå för ordkomandon, mendå ansåg man från Dressyrkommiten att jag inte kunde få dispens vid tävling för det. Det var orättvist mot friska "som oxå hellre skulle vilja prata och smacka än att behöva skänkla". Och inte ska man ha nån fördel av att vara handikappad eller ha fysiska hinder... :crazy:

När jag inte tävlar utan rider för nöjes skull och i skogen (dvs inte tränar prg) använder vi fortfarande ord... känns mera rätt än vad Kommitén sa, "använd spö istället". Det vill jag inte, eftersom mina hästar tidigare blivit misshandlade och är livrädda för spö.

/Loriley
 
Och skulle det nu visa sig att det inte funkar med ridning, så kör in pållen. Körning är kul, dressyren är lika mycket utmaning och maratonhinder är skitfränt!
 
Självklart kan du rida med knäledsprotes, men du kanske får anpassa uppsittningen en aning. En rätt isatt knäprotes är stabil, men kanske inget man springer maraton med.

dr Cilla
som bytt knän på ganska många
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 232
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 414
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp